Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voer en gewicht
Moderator: moderatorteam
- kidaed
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): vuilnisbakkie
- Aantal honden: 1
Voer en gewicht
Wij hebben dus sinds augustus een hond en die krijgt pedigree lam en pedigree kip brokken. En omdat ze brokken zo niet eet krijgt ze daar een lepel blikvoer doorheen of een zakje pedigree nat . Als puppy heeft ze Royal canin gegeten en ik wil daar op termijn ook naar terug . maar aangezien ze echt geen brok alleen eet moet ik er dus iets doorheen doen , hebben julle een idee wat ????
Ik heb al groenten geprobeerd maar dat doet ze niet.
Tweede vraag is ze is twee kilo aangekomen sinds ze bij ons is omdat ze nu regelmatig eten krijgt hoe weet ik of haar gewicht nu goed is . Wij vonden haar eerst mager nu is ze lekker gevuld .
Ik heb al groenten geprobeerd maar dat doet ze niet.
Tweede vraag is ze is twee kilo aangekomen sinds ze bij ons is omdat ze nu regelmatig eten krijgt hoe weet ik of haar gewicht nu goed is . Wij vonden haar eerst mager nu is ze lekker gevuld .
Doe een ander niet,wat u niet wil dat u geschied.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .
En hoe meer ik mensen leer kennen des te meer houd ik van dieren
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Re: Voer en gewicht
Wil je persé brok blijven voeren? Anders kan je ook kijken naar kvv. Wil je beslist brok voeren, pin je dan niet vast op een merk. Kijk wat ze eet en waar ze het goed op doet. Dus genoeg energie, gezonde vacht, etc.
Hoeveelheid op het oog. Ribben mag je voelen, niet zien (uitzonderingen zijn windhonden, die van nature schraler zijn). Dus denk je dat de hond wat te mager wordt, dan wat meer voeren en wordt ze wat te dik dan wat minder.
Hoeveelheid op het oog. Ribben mag je voelen, niet zien (uitzonderingen zijn windhonden, die van nature schraler zijn). Dus denk je dat de hond wat te mager wordt, dan wat meer voeren en wordt ze wat te dik dan wat minder.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Een richtlijn voor hoe de ribben voelbaar moeten zijn: hou je ene hand met de palm richting de grond en voel hoe de knokkels aanvoelen. Dat is hoe het zou moeten zijn. Voelen ze meer zoals wanneer je je hand tot een vuist maakt, is de hond te mager. Hou je hand met de palm naar boven en voel direct onder je vingers: voel je de ribben vergelijkbaar of slechter, is je hond te zwaar.
Dat komt dus overeen met: de ribben moeten goed te voelen zijn, maar wel met een dun laagje erover (en dus net niet zichtbaar als je hond weinig tot geen vacht zou hebben). De meeste honden zijn te zwaar of aan de zware kant, honden op goed gewicht worden vaak al als vrij schraal gezien, dus ga niet af op wat je in het straatbeeld ziet
Dat komt dus overeen met: de ribben moeten goed te voelen zijn, maar wel met een dun laagje erover (en dus net niet zichtbaar als je hond weinig tot geen vacht zou hebben). De meeste honden zijn te zwaar of aan de zware kant, honden op goed gewicht worden vaak al als vrij schraal gezien, dus ga niet af op wat je in het straatbeeld ziet
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Wat de mensen hierboven ook al zeggen, kijk naar je hond, ribben voelen, maar niet zien.
Heel vaak worden honden te dik gevoerd, ipv naar algehele gezondheid en conditie te kijken.
Als het een moeilijke eter is, zou je inderdaad naar kvv kunnen kijken, of, wat mijn honden tussendoor wel al eens een keer krijgen, is Bosch Soft, bijvoorbeeld de eend-variant. Brok met een hoog vleesaandeel.
Gaat er hier altijd in
Maar ik wissel het wel af met andere merken. Calibra bijvoorbeeld.
Tegenwoordig is graanvrij een hype, daarin is denk ik ook een waarschuwing op zijn plek.
Onderstaande link is een interessante hierin:
https://www.voerwijzer.com/nieuws/ernst ... onderzoek/
Heel vaak worden honden te dik gevoerd, ipv naar algehele gezondheid en conditie te kijken.
Als het een moeilijke eter is, zou je inderdaad naar kvv kunnen kijken, of, wat mijn honden tussendoor wel al eens een keer krijgen, is Bosch Soft, bijvoorbeeld de eend-variant. Brok met een hoog vleesaandeel.
Gaat er hier altijd in

Maar ik wissel het wel af met andere merken. Calibra bijvoorbeeld.
Tegenwoordig is graanvrij een hype, daarin is denk ik ook een waarschuwing op zijn plek.
Onderstaande link is een interessante hierin:
https://www.voerwijzer.com/nieuws/ernst ... onderzoek/
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Oh, en moeilijk eten kan ook komen doordat de hond meer krijgt dan nodig: gewoon geen trek!
- Crescent
- Zeer actief
- Simone-H
- Zeer actief
Mijn hond Pepper is ook zo. Alleen brok met wat erdoor. Alleen dat “wat erdoor” moest steeds lekkerder anders was dat op een gegeven moment ook niet meer goed.
Tot ik het zat was.
Me verdiept in KVV. En dat heeft ze nu sinds een jaar of drie. Tis even uitvogelen wat voor jou geschikt is, wat betreft bevroren vlees en wat je per maaltijd moet gebruiken. En ik heb altijd wat van die houdbare pakken op voorraad voor het geval ik vergeten ben wat uit de vriezer te halen.
Tot ik het zat was.
Me verdiept in KVV. En dat heeft ze nu sinds een jaar of drie. Tis even uitvogelen wat voor jou geschikt is, wat betreft bevroren vlees en wat je per maaltijd moet gebruiken. En ik heb altijd wat van die houdbare pakken op voorraad voor het geval ik vergeten ben wat uit de vriezer te halen.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Accepteer wat je niet kunt veranderen
- Hazenrein
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
- Contacteer:
Ik probeer dit bovenstaande te begrijpen maar ik snap er niets van. Heeft autocorrect wat woorden ‘veranderd’? Of is dit een googlevertaling?Fotogravinnetje schreef: ↑16 nov 2021 11:33 Een richtlijn voor hoe de ribben voelbaar moeten zijn: hou je ene hand met de palm richting de grond en voel hoe de knokkels boeken. Dat is hoe het zou moeten zijn. Voelen ze meer zoals wanneer je je hand tot een vuist maakt, is de hond te mager. Hou je hand met de palm naar boven en voel direct onder je vingers: voel je de ribben vergelijkbaar is slechter, is je hond te zwaar.
Dat komt dus overeen met: de ribben moeten goed te voelen zijn, maar wel met een dun laagje erover (en dus net niet zichtbaar als je hond weinig tot geen vacht zou hebben). De meeste honden zijn te zwaar of aan de zwarte kant, honden op goed gewicht worden vaak al als vrij schraal gezien, dus ga niet af op wat je in het straatbeeld ziet
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Autocorrect. Of beter: swipen en niet goed checken of ie alle woorden zo begrepen heeft als ik ze bedoeld hebHazenrein schreef: ↑16 nov 2021 13:51Ik probeer dit bovenstaande te begrijpen maar ik snap er niets van. Heeft autocorrect wat woorden ‘veranderd’? Of is dit een googlevertaling?Fotogravinnetje schreef: ↑16 nov 2021 11:33 Een richtlijn voor hoe de ribben voelbaar moeten zijn: hou je ene hand met de palm richting de grond en voel hoe de knokkels boeken. Dat is hoe het zou moeten zijn. Voelen ze meer zoals wanneer je je hand tot een vuist maakt, is de hond te mager. Hou je hand met de palm naar boven en voel direct onder je vingers: voel je de ribben vergelijkbaar is slechter, is je hond te zwaar.
Dat komt dus overeen met: de ribben moeten goed te voelen zijn, maar wel met een dun laagje erover (en dus net niet zichtbaar als je hond weinig tot geen vacht zou hebben). De meeste honden zijn te zwaar of aan de zwarte kant, honden op goed gewicht worden vaak al als vrij schraal gezien, dus ga niet af op wat je in het straatbeeld ziet
Ik heb mijn hond toch liever aan de witte kant.Fotogravinnetje schreef: ↑16 nov 2021 15:37Autocorrect. Of beter: swipen en niet goed checken of ie alle woorden zo begrepen heeft als ik ze bedoeld hebHazenrein schreef: ↑16 nov 2021 13:51Ik probeer dit bovenstaande te begrijpen maar ik snap er niets van. Heeft autocorrect wat woorden ‘veranderd’? Of is dit een googlevertaling?Fotogravinnetje schreef: ↑16 nov 2021 11:33 Een richtlijn voor hoe de ribben voelbaar moeten zijn: hou je ene hand met de palm richting de grond en voel hoe de knokkels boeken. Dat is hoe het zou moeten zijn. Voelen ze meer zoals wanneer je je hand tot een vuist maakt, is de hond te mager. Hou je hand met de palm naar boven en voel direct onder je vingers: voel je de ribben vergelijkbaar is slechter, is je hond te zwaar.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Ik heb ze het liefste pikzwartMoTsiTsi schreef: ↑16 nov 2021 16:30Ik heb mijn hond toch liever aan de witte kant.Fotogravinnetje schreef: ↑16 nov 2021 15:37Autocorrect. Of beter: swipen en niet goed checken of ie alle woorden zo begrepen heeft als ik ze bedoeld hebHazenrein schreef: ↑16 nov 2021 13:51Ik probeer dit bovenstaande te begrijpen maar ik snap er niets van. Heeft autocorrect wat woorden ‘veranderd’? Of is dit een googlevertaling?Fotogravinnetje schreef: ↑16 nov 2021 11:33 Een richtlijn voor hoe de ribben voelbaar moeten zijn: hou je ene hand met de palm richting de grond en voel hoe de knokkels boeken. Dat is hoe het zou moeten zijn. Voelen ze meer zoals wanneer je je hand tot een vuist maakt, is de hond te mager. Hou je hand met de palm naar boven en voel direct onder je vingers: voel je de ribben vergelijkbaar is slechter, is je hond te zwaar.
Dat komt dus overeen met: de ribben moeten goed te voelen zijn, maar wel met een dun laagje erover (en dus net niet zichtbaar als je hond weinig tot geen vacht zou hebben). De meeste honden zijn te zwaar of aan de zwarte kant, honden op goed gewicht worden vaak al als vrij schraal gezien, dus ga niet af op wat je in het straatbeeld ziet![]()

Pffff... Ik geloof dat ik beter weer kan gaan schrijven als ik iets uitgeruster ben

-
- Actief
- Aantal honden: 6
Ik zie het liefst wel een rib. Zeker als ze draven wil ik ribben zien maar wel goede bespiering.
Zie ik bij mijn herders en jachthond de achterste rib niet bij beweging dan vind ik ze te dik.
Hier krijgt alles KVV van kivo en ik voer op het oog.
Dat kan dus onwijs verschillen per hond.
De ene van 21lg eet 800gram en de ander van 43 kg eet 550 gram per dag.
Op dagen dat ik veel met ze heb getraind krijgen ze er nog een handje sportbrok bij.
Zie ik bij mijn herders en jachthond de achterste rib niet bij beweging dan vind ik ze te dik.
Hier krijgt alles KVV van kivo en ik voer op het oog.
Dat kan dus onwijs verschillen per hond.
De ene van 21lg eet 800gram en de ander van 43 kg eet 550 gram per dag.
Op dagen dat ik veel met ze heb getraind krijgen ze er nog een handje sportbrok bij.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
- kidaed
- geregistreerd lid
Dank voor de reacties ik ga me er eens in verdiepen in dat kvv en de andere opties
ze is in ieder geval niet te dik je voelt de ribben nog goed ,maar is zeker ook niet te mager
en ze is een vuilnisbakkie uit het buitenland en is heel kieskeurig met eten ook andere dingen is ze heel kieskeurig ze eet echt niet alles
ze is in ieder geval niet te dik je voelt de ribben nog goed ,maar is zeker ook niet te mager
en ze is een vuilnisbakkie uit het buitenland en is heel kieskeurig met eten ook andere dingen is ze heel kieskeurig ze eet echt niet alles
-
- Zeer actief
tja, mijn Spaanse prinses was ook wel kieskeurig, nu krijgt ze maar 1 keer op een dag en vreet ze wel in ene keer de bak leeg.. als iets schaars wordt dan wordt het iets meer gewaardeerd
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik had ook een kleine kruising hond die echt slecht at altijd.
Toen ging ik over op gewoon simpel smuldier verschillende smaken, toen at ze eindelijk.
Daar ik ze mooi 16 mee geworden
Toen ging ik over op gewoon simpel smuldier verschillende smaken, toen at ze eindelijk.
Daar ik ze mooi 16 mee geworden
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Contacteer:
Wij voeren farm food brok en vlees dat doen wij samen
maar wij voeren op het oog vinden we ze iets tedik dan krijgen ze minder
maar wij voeren op het oog vinden we ze iets tedik dan krijgen ze minder
- twinkeltje
- moderator
Ja dat doe ik eigenlijk ook altijd op zicht soms heeft de 1 meer aanleg dan de anderen, Blacky kwam altijd sneller aan dan Ruby en dan hadden ze de zelfde grote
-
- Zeer actief
Het is soms lastig om te bepalen, en afhankelijk van het voer wat je geeft.
Ik houd zelf altijd de taille een beetje in de gaten, als die uit gaat zetten dan vind ik de honden alweer wat vadsig en te dik worden.
En het is soms ook handig om bij da domweg af en toe langs te gaan om de hond op de weegschaal te zetten.
Bij kruisingen (heb er sinds januari ook een) is het ook nog eens lastig te bepalen wat nou het ideale gewicht zou zijn.
We dachten dat zij ongeveer 20 kilo zou moeten gaan wegen, ze was 13 kilo en sterk ondervoed.
Nu denken we inmiddels meer dat tussen de 23 kilo en 25 kilo haar gewicht zou moeten zijn.
Onze herder volgens de papieren mag rond de 38 kilo zitten, da vond dat ook prima. Ik niet, hij was veel te vadsig, voor hem moeten we rond de 37 kilo aanhouden.
Hier voeren we vers, diepvries vol met diepgevroren hondenvoer en we houden een beetje de voervoorschriften aan. Maar ook daarbij moet je in de gaten houden wat de hond aan activiteiten doet, en soms zijn bepaalde combi versvlees wat vetter dan een andere, dat merk ik nu ook weer. Ineens zet de herder weer iets te veel uit naar mijn zin.. heeft ook waarschijnlijk met de stofwisseling en leeftijd te maken.
Maar als je brok wilt geven en Royal Canin wilt geven, waarom koop je dat dan niet nu al en kijk je of ze het wil eten? Als ze die brokken wel eet dan ben je toch klaar lijkt mij?
Heb er zelf wel begrip voor als een hond een bepaald merk niet lekker vindt, anderzijds als ze echt geen brok belieft maar als je merkt dat vers wel gegeten wordt zou ik zelf voor vers gaan.
Hier krijgen ze 2x op een dag eten, dat heb ik eigenlijk bij alle honden zo gedaan en voor onze dame moet ik vanwege een aandoening 2x per dag ook voeren.
Ik houd zelf altijd de taille een beetje in de gaten, als die uit gaat zetten dan vind ik de honden alweer wat vadsig en te dik worden.
En het is soms ook handig om bij da domweg af en toe langs te gaan om de hond op de weegschaal te zetten.
Bij kruisingen (heb er sinds januari ook een) is het ook nog eens lastig te bepalen wat nou het ideale gewicht zou zijn.
We dachten dat zij ongeveer 20 kilo zou moeten gaan wegen, ze was 13 kilo en sterk ondervoed.
Nu denken we inmiddels meer dat tussen de 23 kilo en 25 kilo haar gewicht zou moeten zijn.
Onze herder volgens de papieren mag rond de 38 kilo zitten, da vond dat ook prima. Ik niet, hij was veel te vadsig, voor hem moeten we rond de 37 kilo aanhouden.
Hier voeren we vers, diepvries vol met diepgevroren hondenvoer en we houden een beetje de voervoorschriften aan. Maar ook daarbij moet je in de gaten houden wat de hond aan activiteiten doet, en soms zijn bepaalde combi versvlees wat vetter dan een andere, dat merk ik nu ook weer. Ineens zet de herder weer iets te veel uit naar mijn zin.. heeft ook waarschijnlijk met de stofwisseling en leeftijd te maken.
Maar als je brok wilt geven en Royal Canin wilt geven, waarom koop je dat dan niet nu al en kijk je of ze het wil eten? Als ze die brokken wel eet dan ben je toch klaar lijkt mij?
Heb er zelf wel begrip voor als een hond een bepaald merk niet lekker vindt, anderzijds als ze echt geen brok belieft maar als je merkt dat vers wel gegeten wordt zou ik zelf voor vers gaan.
Hier krijgen ze 2x op een dag eten, dat heb ik eigenlijk bij alle honden zo gedaan en voor onze dame moet ik vanwege een aandoening 2x per dag ook voeren.
-
- Vaste gebruiker
Hoe schat je de body condition score?
Veel honden die ik op straat tegenkom zitten op een 6 of 7, dus zijn eigenlijk te zwaar.

Veel honden die ik op straat tegenkom zitten op een 6 of 7, dus zijn eigenlijk te zwaar.

- Hazenrein
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
- Contacteer:
He da’s een mooi plaatje. Daar kan ik wat mee.
Ik denk dat mijn fries ook 6 if 7 is. En mijn fransman is 4 of 5.
Ik denk dat mijn fries ook 6 if 7 is. En mijn fransman is 4 of 5.
-
- Zeer actief
Aak was 6, toen ik op ging letten weer langzaam naar vier, en nu schommelt hij weer tussen 5 en 6
Chara kwam van -1 en meer..min.. die was graatmager. Zij zit nu op 4/5
Chara kwam van -1 en meer..min.. die was graatmager. Zij zit nu op 4/5
- kidaed
- geregistreerd lid
Even een tijd geleden dat ik kon reageren door omstandigheden . Maar met yuna gaat het hartstikke goed. Alleen oudjaarsavond was wel heel spannend . Het vuurwerk vond ze heel erg eng.
Met eten gaat het goed . En volgens het plaatje zou ze een 5 a 6 zijn en ze komt ook niet meer aan . We hebben besloten om over te gaan op royal canin medium adult met blik voer erdoor heen want dat eet ze het liefste en we houden haar gewicht in de gaten . ze weegt nu tussen de 13.0 en 13.2 .
Iedereen bedankt voor het reageren
Met eten gaat het goed . En volgens het plaatje zou ze een 5 a 6 zijn en ze komt ook niet meer aan . We hebben besloten om over te gaan op royal canin medium adult met blik voer erdoor heen want dat eet ze het liefste en we houden haar gewicht in de gaten . ze weegt nu tussen de 13.0 en 13.2 .
Iedereen bedankt voor het reageren
- twinkeltje
- moderator
- Hammetime
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Mijn herderin is geen grote eter, ik kan domweg haar etensbak weer aanvullen als het op is. En ze is met 30kg perfect op gewicht. Ik voer alleen maar Cavom en af en toe een broodkorst.
- MirjamV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Ik vind die nummer 5 van het plaatje er ook nog vrij stevig uitzien voor ideaal gewichtMarielle hier schreef: ↑18 nov 2021 17:30 Hoe schat je de body condition score?
![]()