Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleurpatronen en afstamming...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Kleurpatronen en afstamming...

Ongelezen bericht door Tony »

Toen ik Joep enige tijd geleden vanuit Griekenland in de opvang kreeg heb ik hem eens door 'Lens' van Google Foto's gehaald. Je krijgt dan vergelijkbare afbeeldingen te zien.
Verrassend om dan te zien hoeveel rassen en kruisingen uit evenzovele verschillende landen tevoorschijn komen (dus bijna identieke kleur en aftekeningen, bouw/uiterlijk even buiten beschouwing gelaten) en over de hele wereld verspreid.

Nu weet ik niet veel van 'Gen' en kleuren, wel ingelezen zodat ik begreep dat deze 'Points' veroorzaakt worden door het A-gen !? (En dat het een basiskleur betreft ?) Natuurlijk zegt een kleur normaal gesproken helemaal niks over verwantschap maar omdat het hier echt specifieke en identieke aftekeningen betreft geloof ik niet zo in toeval...
Zouden deze rassen/mixen dan allemaal in een (ver) verleden aan elkaar verwant zijn, is het gewoon toeval, of is daar misschien een andere reden voor ?
(En misschien is de reden wel heel simpel en denk ik te moeilijk maar ben wel benieuwd naar andere inzichten...)

Enkele voorbeelden:

AfbeeldingJoep en zijn broertje, mixen uit Griekenland...

AfbeeldingRottweiler...

AfbeeldingErdélyi Kopó...

AfbeeldingSchweizer Laufhund...

AfbeeldingTekkel...

AfbeeldingDobermann...

AfbeeldingSlovensky Kopov...

AfbeeldingNew Zealand Huntaway...

Zomaar enkele voorbeelden, verder zijn er nog heel veel rassen alsook ontelbare mixen over de hele wereld met een identiek patroon...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Kleurpatronen en afstamming...

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De basiskleuren vererven heel eenvoudig. Tan-points zijn wel recessief, maar die allelen komen zo veelvuldig voor dat je ze regelmatig terug ziet komen. Kleur zegt dus echt heel weinig over verwantschap. Dit is wel een goede site als het gaat over kleur-genetica bij honden: http://doggenetics.co.uk/
Daar zie je ook dat de tankleur en vast patroon volgt als het zichtbaar is. Dus die identieke aftekeningen komen gewoon omdat het at-allel zorgt dat op die specifieke plaatsen tan tevoorschijn komt
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Nu weet ik niet veel van kleuren, bij een werkhond kijk je daar ook niet naar.
Het enige waar ik me wat kleur-genetica mee bezig heb gehouden zijn dingen als de link tussen een piebald patroon en doofheid die gelegd werd bij border collies.

Zeker bij werklijnen komen alle kleuren en vachtlengtes voor.
Onze eerste met papieren uit werklijn konden wat uiterlijk en werkeigenschappen dan ook niet meer verschillen van elkaar. Nestbroertjes notabene op onderstaande foto :LOL:
Afbeelding

Afbeelding
De nestbroertjes (aka daltons) op volwassen leeftijd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Moeder van de "witte" was overigens ook een piebald, en heeft dat ook met donkere reuen veelvuldig doorgegeven.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Afbeelding

Ik weet het niet, en ben ook geen kenner van de kleurencombi's en vachtverervingen.
Bij Bluf destijds vond ik het grappig dat zij wolfsgrauw was, de vader van de pups was zwart geel en ook stokhaar. En bij haar in het nest een diversiteit van volledig zwarte pup, wolfgrauwe langharen, en ook stokhaar zwart/geel.

Aki heeft trouwens ook een volledig zwarte zus.

Bij Chara probeer ik aan de hand van de kleuren soms te gokken wat er nu precies in zit. Maar ik kom er niet uit zonder embark. Wel zie ik nu, omdat ik er een beetje op let, heel veel gelijkenissen van mix honden uit het land van herkomst (Rusland).
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”