Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inene extreem schrikkerig

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Inene extreem schrikkerig

Ongelezen bericht door teckeltoos »

MyDoggie2020 schreef: 05 dec 2021 20:14
Er is niks mis met mijn persoonlijkheid om niet voor een kindje te kunnen zorgen, als dat aangenomen wordt. Een kindje wat in je eigen buik groeit, wat je voelt schoppen, is écht héél wat anders dan een dier. Ik ben daar dus absoluut niet bang voor. Ons kindje is hartstikke welkom én geliefd! 🥰

Ja ja. Totdat de kleine zich helemaal tot aan de nek toe in de sproeipoep ligt en 's nachts de hele nacht jankt.
O. En als het kind Peuter is en een supermarkt in een driftbui bijmekaar gilt ? :roll:
Als jij nu al zo met wezen omgaat die niet begrijpt wat hij verkeerd gedaan heeft vrees ik het ergste voor dat kind.
Gelukkig kijken instanties daar sterker op toe dan op dieren.
MyDoggie2020
Actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door MyDoggie2020 »

teckeltoos schreef: 05 dec 2021 20:39
MyDoggie2020 schreef: 05 dec 2021 20:14
Er is niks mis met mijn persoonlijkheid om niet voor een kindje te kunnen zorgen, als dat aangenomen wordt. Een kindje wat in je eigen buik groeit, wat je voelt schoppen, is écht héél wat anders dan een dier. Ik ben daar dus absoluut niet bang voor. Ons kindje is hartstikke welkom én geliefd! 🥰

Ja ja. Totdat de kleine zich helemaal tot aan de nek toe in de sproeipoep ligt en 's nachts de hele nacht jankt.
O. En als het kind Peuter is en een supermarkt in een driftbui bijmekaar gilt ? :roll:
Als jij nu al zo met wezen omgaat die niet begrijpt wat hij verkeerd gedaan heeft vrees ik het ergste voor dat kind.
Gelukkig kijken instanties daar sterker op toe dan op dieren.
Daar heb ik dus geen enkel probleem mee. De dingen bij de hond hadden in de verste verte niet te maken met wat een kind doet.

Jij begrijpt niet dat een dier iets totaal anders is dan een mensje wat je zelf hebt gemaakt. Dus nee, dit gaat geen probleem zijn. Ik ga niet tegen hetzelfde probleem aanlopen als bij de hond gebeurde.

Ik heb doelbewust gekozen voor dit kindje, het groeit in mij en dat betekent automatisch al een band.

Dus (mij be)dreigen is echt niet nodig hoor. 🙂
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je hebt ook doelbewust voor die hond gekozen. Het viel tegen, maar dat verandert niets aan je keuze. Nu kies je doelbewust voor een kindje, terwijl je de verantwoordelijkheid voor de hond niet meer wilt. Dat zijn keuzes die je maakt. Die hond was er voor je de keuze maakte voor het kindje. Dat is goed niet iets wat je overkomt, dat zijn de keuzes die je maakt. Neem daar nu eens verantwoordelijkheid voor, inclusief alle consequenties. Ook de consequentie dat het veel zwaarder was dan je verwacht had. De consequenties dat het veel meer tijd en moeite kost om je hond te begrijpen. Met de keuze voor ook een kindje zul je extra hard aan de bak moeten. Voordeel van een hond ten opzichte van een kind is dat je de keuze kunt maken om een beter thuis voor hem te zoeken als het je tegenvalt hoeveel tijd en energie je in hem moet steken. Maar neem die verantwoordelijkheid dan. Of je investeert in begrip voor je hond en het verbeteren van jullie communicatie, of je investeert in een andere warme mand voor hem. Een andere keuze heeft iemand die z'n verantwoordelijkheid neemt namelijk niet. Maar jij wil geen van beide, want het eerste kost je te veel moeite en het andere kost je ruzie met je partner die z'n (egoïstische) liefde voor de hond boven z'n partner en boven het welzijn van diezelfde hond stelt
MyDoggie2020
Actief

Fotogravinnetje schreef: 05 dec 2021 21:36 Je hebt ook doelbewust voor die hond gekozen. Het viel tegen, maar dat verandert niets aan je keuze. Nu kies je doelbewust voor een kindje, terwijl je de verantwoordelijkheid voor de hond niet meer wilt. Dat zijn keuzes die je maakt. Die hond was er voor je de keuze maakte voor het kindje. Dat is goed niet iets wat je overkomt, dat zijn de keuzes die je maakt. Neem daar nu eens verantwoordelijkheid voor, inclusief alle consequenties. Ook de consequentie dat het veel zwaarder was dan je verwacht had. De consequenties dat het veel meer tijd en moeite kost om je hond te begrijpen. Met de keuze voor ook een kindje zul je extra hard aan de bak moeten. Voordeel van een hond ten opzichte van een kind is dat je de keuze kunt maken om een beter thuis voor hem te zoeken als het je tegenvalt hoeveel tijd en energie je in hem moet steken. Maar neem die verantwoordelijkheid dan. Of je investeert in begrip voor je hond en het verbeteren van jullie communicatie, of je investeert in een andere warme mand voor hem. Een andere keuze heeft iemand die z'n verantwoordelijkheid neemt namelijk niet. Maar jij wil geen van beide, want het eerste kost je te veel moeite en het andere kost je ruzie met je partner die z'n (egoïstische) liefde voor de hond boven z'n partner en boven het welzijn van diezelfde hond stelt
Ik heb niet zó bewust voor de hond gekozen, als ik voor m'n kindje heb gekozen. Bij de hond was het meer: Het lijkt me wel leuk en ik wil het een tijdje aankijken, omdat ik dus geen ervaring met honden had, maar ook vanwege m'n eigenwijze kat. Als dat echt niet samen was gegaan, dan had hij weggemoeten.

Ik heb - volgens mij - nergens letterlijk gezegd dat ik de verantwoordelijkheid voor een hond niet meer wil. Ik neem de verantwoordelijkheid voor de hond, ik doe wat er van mij gevraagd/verwacht word (uitlaten). Maar m'n kindje is straks het belangrijkst. Het zou raar zijn als dat niet zo was. Ik heb overigens een 3e keuze: Het laten zijn zoals het is, want de andere 2 keuzes zijn niet mogelijk. En dat ga ik niet tot in den treure blijven uitleggen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Het laten zoals het is, is niet eerlijk tegenover de hond. Want hij begrijpt jou niet, jij begrijpt hem niet, jij ergert je aan hem, bent onvoorspelbaar voor hem en dat tast zijn gevoel van veiligheid aan, wat gewoon een basisbehoefte is. Dus nee, het laten zoals het is zou absoluut geen optie mogen zijn. Dat is namelijk geestelijke mishandeling van de hond, of jij dat nu zo wil zien of niet
MyDoggie2020
Actief

Fotogravinnetje schreef: 06 dec 2021 00:18 Het laten zoals het is, is niet eerlijk tegenover de hond. Want hij begrijpt jou niet, jij begrijpt hem niet, jij ergert je aan hem, bent onvoorspelbaar voor hem en dat tast zijn gevoel van veiligheid aan, wat gewoon een basisbehoefte is. Dus nee, het laten zoals het is zou absoluut geen optie mogen zijn. Dat is namelijk geestelijke mishandeling van de hond, of jij dat nu zo wil zien of niet
Ik ben er nog steeds niet mee eens dat dit geestelijke mishandeling zou zijn. Maar dan is dat maar zo, dan begrijpt hij mij maar niet.
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 11:06
Fotogravinnetje schreef: 06 dec 2021 00:18 Het laten zoals het is, is niet eerlijk tegenover de hond. Want hij begrijpt jou niet, jij begrijpt hem niet, jij ergert je aan hem, bent onvoorspelbaar voor hem en dat tast zijn gevoel van veiligheid aan, wat gewoon een basisbehoefte is. Dus nee, het laten zoals het is zou absoluut geen optie mogen zijn. Dat is namelijk geestelijke mishandeling van de hond, of jij dat nu zo wil zien of niet
Ik ben er nog steeds niet mee eens dat dit geestelijke mishandeling zou zijn. Maar dan is dat maar zo, dan begrijpt hij mij maar niet.
Het voorbeeld is je al vaker gegeven, maar ik probeer het toch nog een keer.

Stel je hebt straks Chinese verloskundigen naast je bed. Bij je eerste bevalling. Je hebt geen ervaring met bevallen. En ze geven je allerlei commando's wat je wanneer moet doen, en je hebt geen flauw idee wat ze bedoelen. De boel dreigt mis te gaan omdat jij niet meewerkt, en de verloskundigen schreeuwen steeds harder en paniekeriger dat jij bepaalde dingen moet doen of laten. En jij begrijpt het maar niet. Zou je dat niet heel frustrerend vinden?
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Emilyenkiki
Actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog en engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Emilyenkiki »

Ik heb niet alles gelezen maar is het niet beter voor hond en topicstarter om de hond te herplaatsen. Ik lees dat de hond vooral van de partner is die 12u per dag werkt en daarom een groot deel op ts terecht komt die geen hondenmens is. De combi hond en kind kan erg mooi zijn maar dan moet de wil en inzet er wel zijn om de hond uit te laten en je niet te ergeren aan 3 haren op de outfit van baby. In dit geval zou ik toch nog een keer in gesprek gaan met de partner en aansturen op herplaatsen, als je je nu al ergert aan de hond vermoed ik dat dit enkel erger wordt als de baby er is.
MyDoggie2020
Actief

Marion. schreef: 06 dec 2021 11:18
MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 11:06
Het voorbeeld is je al vaker gegeven, maar ik probeer het toch nog een keer.

Stel je hebt straks Chinese verloskundigen naast je bed. Bij je eerste bevalling. Je hebt geen ervaring met bevallen. En ze geven je allerlei commando's wat je wanneer moet doen, en je hebt geen flauw idee wat ze bedoelen. De boel dreigt mis te gaan omdat jij niet meewerkt, en de verloskundigen schreeuwen steeds harder en paniekeriger dat jij bepaalde dingen moet doen of laten. En jij begrijpt het maar niet. Zou je dat niet heel frustrerend vinden?
Zo gaat het dus niet hier. En ik heb ook al uitgelegd dat de hond prima de commando's snapt, en dus prima begrijpt wat ik wil van hem. Hij is alleen tyfuseigenwijs en luistert niet altijd meteen, waardoor hij er zelf voor zorgt dat het commando strenger herhaald wordt. Ik loop daarbij absoluut niet te gillen of schreeuwen tegen hem, het commando wordt dan met een snauw herhaald. Omdat hij alleen dan wil luisteren. Maar hij begrijpt mij dus prima want als ik het commando gelijk streng zou zeggen weet hij precies wat hij moet doen en doet het ook gelijk.

Wat jullie beweren is dus niet zo en is het punt niet.
MyDoggie2020
Actief

Emilyenkiki schreef: 06 dec 2021 11:26 Ik heb niet alles gelezen maar is het niet beter voor hond en topicstarter om de hond te herplaatsen. Ik lees dat de hond vooral van de partner is die 12u per dag werkt en daarom een groot deel op ts terecht komt die geen hondenmens is. De combi hond en kind kan erg mooi zijn maar dan moet de wil en inzet er wel zijn om de hond uit te laten en je niet te ergeren aan 3 haren op de outfit van baby. In dit geval zou ik toch nog een keer in gesprek gaan met de partner en aansturen op herplaatsen, als je je nu al ergert aan de hond vermoed ik dat dit enkel erger wordt als de baby er is.
Een gesprek met mijn partner over het wegdoen van de hond is geen optie. Hem wegdoen is namelijk absoluut geen optie voor mijn partner, wat ik ook zeg.

Als ik straks niet meer kan lopen, dan kan ik hulp inroepen van m'n schoonouders om hem ff tijdelijk uit te laten 's middags. Of in geval van nood kan ik hem even achter het huis op het veldje z'n plasje laten doen. Dus hij krijgt zeker wel de kans om zich te ontdoen van z'n behoefte, plassen iig (bij mij poept hij vrijwel nooit tijdens de middagwandeling).

En als ik volledig hersteld ben, dan pak ik de wandeling 's middags zelf weer op. Lekker met baby naar buiten.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 11:47 Hij is alleen tyfuseigenwijs en luistert niet altijd meteen, waardoor hij er zelf voor zorgt dat het commando strenger herhaald wordt. Ik loop daarbij absoluut niet te gillen of schreeuwen tegen hem, het commando wordt dan met een snauw herhaald. Omdat hij alleen dan wil luisteren.
Ik heb teckels en die zijn pas eigenwijs, als je het zo wil noemen want het is toch een menselijke eigenschap. Als het mij lukt mijn bende te laten luisteren zonder te snauwen, waarom lukt dat jou dan niet?
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik wilde me er niet meer mee bemoeien maar omdat je aangaf dat je schoonouders je niet voldoende gewaarschuwd hebben door te melden dat het zwaar zou worden ( wat ik persoonlijk al een flinke waarschuwing vindt maar goed) dan nog een tip van mij; een mensenbaby grootbrengen is heel, heel zwaar. Niet zozeer de babytijd, al loop je dan al vaak op je tandvlees, maar als ze opgroeien.
Oh en nog een tip; als je peuter zijn eigen willetje begint te ontdekken; dat is GEEN puberteit hoor. Net zo min als bij een pup van 4 maanden. Dat je het even weet :engel:
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

Mijn 4 honden opvoeden waar van dit jaar min of meer 2 pups te gelijk eentje is nu net 1 jaar en de andere 9 maanden.
Is 100.000 x makkelijker dan mijn kind.
Afbeelding
MyDoggie2020
Actief

alm@ schreef: 06 dec 2021 13:11
MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 11:47 Hij is alleen tyfuseigenwijs en luistert niet altijd meteen, waardoor hij er zelf voor zorgt dat het commando strenger herhaald wordt. Ik loop daarbij absoluut niet te gillen of schreeuwen tegen hem, het commando wordt dan met een snauw herhaald. Omdat hij alleen dan wil luisteren.
Ik heb teckels en die zijn pas eigenwijs, als je het zo wil noemen want het is toch een menselijke eigenschap. Als het mij lukt mijn bende te laten luisteren zonder te snauwen, waarom lukt dat jou dan niet?
Ik heb echt werkelijk geen flauw idee waarom hij regelmatig niet gelijk luistert als je het commando normaal zegt en je eigenwijs aan staat te kijken, terwijl het commando normaal maar wel duidelijk is uitgesproken, hij het commando dondersgoed kent en weet wat hij moet doen. Alsof hij ons/maar vooral mij expres treitert omdat hij weet dat ik daar niet tegen kan (en als hij het bij de baas doet dan ben ik er meestal bij want thuis). (Ik zeg dus alsof hè.)

Door dit gedrag heeft hij het er dus naar gemaakt dat zijn opvoeding regelmatig met snauwen gepaard gaat. Want ik wil dat hij gelijk luistert en hetgeen doet als ik een commando geef. Andere honden die ik ken kunnen dit ook, dus moet hij het ook kunnen. (En nogmaals: Hij weet dondersgoed de commando's en wat hij moet doen, het is níet het geval dat hij mij niet begrijpt.)
MyDoggie2020
Actief

Ik vind die reacties dat een kind echt nog heul veul zwaarder gaat worden hilarisch. 🤣

Meid, je hebt echt geen flauw idee hoe goed ik weet hóe zwaar het gaat worden. En dat ik dondersgoed weet dát het heel erg zwaar gaat worden. Geloof me: Ik weet én besef dit een stuk beter dan 9 van de 10 verse ouders! Dus daar hoef je mij niet voor te waarschuwen hoor. Ik weet dit. 🙂
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 15:33
Ik heb echt werkelijk geen flauw idee waarom hij regelmatig niet gelijk luistert als je het commando normaal zegt en je eigenwijs aan staat te kijken, terwijl het commando normaal maar wel duidelijk is uitgesproken, hij het commando dondersgoed kent en weet wat hij moet doen. Alsof hij ons/maar vooral mij expres treitert omdat hij weet dat ik daar niet tegen kan (en als hij het bij de baas doet dan ben ik er meestal bij want thuis). (Ik zeg dus alsof hè.)

Door dit gedrag heeft hij het er dus naar gemaakt dat zijn opvoeding regelmatig met snauwen gepaard gaat. Want ik wil dat hij gelijk luistert en hetgeen doet als ik een commando geef. Andere honden die ik ken kunnen dit ook, dus moet hij het ook kunnen. (En nogmaals: Hij weet dondersgoed de commando's en wat hij moet doen, het is níet het geval dat hij mij niet begrijpt.)
En wat voor commando's zijn dat dan allemaal? Ik geef mijn honden bijna nooit "commando's" en toch gedragen ze zich zoals wij dat graag zien. En dat is niet doordat we ze gedrild hebben, maar omdat ze ons leuk vinden en ons graag blij houden. En graag bij ons zijn of komen.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 15:33 Ik heb echt werkelijk geen flauw idee waarom hij regelmatig niet gelijk luistert als je het commando normaal zegt en je eigenwijs aan staat te kijken, terwijl het commando normaal maar wel duidelijk is uitgesproken, hij het commando dondersgoed kent en weet wat hij moet doen. Alsof hij ons/maar vooral mij expres treitert omdat hij weet dat ik daar niet tegen kan (en als hij het bij de baas doet dan ben ik er meestal bij want thuis). (Ik zeg dus alsof hè.)

Een hond treitert niet.

Hoe weet jij zo "dondersgoed" dat hij weet wat je bedoelt?
Als jij hem leert dat "zit" zitten is, en je leert hem dat in de keuken (als voorbeeld dus) weet hij dan ook wat dat betekent als hij in de woonkamer is of in de tuin?
Nee dat weet hij niet.
Commando's moet je generaliseren zodat hij weet dat een commando overal geldt.
Dat is nou net waar veel mensen "intrappen".

Heb je wel eens iets gelezen over HOE honden leren?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hij kent de gesnauwde commando's goed. Maar als ze op normale toon worden uitgesproken, heeft hij geen flauw idee wat je bedoeling is. Ik heb het hier ook fout gedaan met Gait. Als ik een clicker in de hand heb, kent hij het commando zit erg goed. Maar zonder eten wacht hij mooi tot hij een hand op z'n bekken voelt (zonder druk uiteraard). Als hij druk is en ik vraag hem of hij z'n bench in wil, kalmeert hij (en mag dan dus gewoon blijven waar hij is). Is hij kalm en vraag ik of hij z'n bench in gaat, wandelt hij direct naar z'n bench toe. Het verschil: hoe hij zich gedraagt op het moment dat ik het 'commando' geef. Dat is nu eenmaal hoe honden leren en dat had je geweten als je je even verdiept had in hoe honden leren
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Denk dat je hond volkomen gefrustreerd begint te raken, 'gefeliciteerd' met dat behaalde resultaat. Ook best een kunst hoor. Heb ontzettend te doen met die arme hond, echt !!
Jij moest en zou een pup, schijnbaar begin je er nu uitgekeken op te raken en kan je niks, doe je niks, wil je niks...Je krijgt hier meer dan voldoende tips en ervaringen aangereikt, wil alleen maar zegen, pak je verantwoordelijkheid, wat het is zeker jouw verantwoordelijkheid.
Nogmaals, ga op je gemak een goede plaats voor je hond zoeken, want dit gaat echt niet werken. En al helemaal niet nu er een baby onderweg is, als de baby er eenmaal is, dan zal de hond helemaal vergeten worden moet hij uiteindelijk op stel en sprong weg, dat hebben we hier op het forum al zo ontzettend vaak meegemaakt, nu heb je nog de tijd om een echt goed nieuw huis voor hem te vinden.
Wat doe je eigenlijk met je hond, buiten een stukje aan de lijn lopen en soms meteen weer terug naar huis als hij een 'commando' niet meteen wil opvolgen. Mag hij ook lekker los, zodat hij z'n energie goed kwijt kan en lekker zou kunnen spelen met andere honden, spelen of stoeien jullie wel eens met je hond, zijn er echt momenten dat hij lekker bij je komt om te kroelen ?
Deze hond aanschaffen bleek een hele foute zet, neem je verantwoordelijkheid en zoek een thuis waar hij echt gewenst is.
Afbeelding
MyDoggie2020
Actief

Marion. schreef: 06 dec 2021 15:38
MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 15:33

En wat voor commando's zijn dat dan allemaal? Ik geef mijn honden bijna nooit "commando's" en toch gedragen ze zich zoals wij dat graag zien. En dat is niet doordat we ze gedrild hebben, maar omdat ze ons leuk vinden en ons graag blij houden. En graag bij ons zijn of komen.
De gewone commando's en een paar die wij hebben geïntroduceerd, zoals: Zit, kom (hier), plaats, naast, volg, laag, deken, spring.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Schrikkerig, eigenwijs en dwars. In het vorige topic haalde ik het al aan... hoeveel beweging krijgt deze hond dagelijks? Om goed te kunnen leren en ontspannen moet de energie er wel eerst goed uit kunnen...
Afbeelding
MyDoggie2020
Actief

ranetje schreef: 06 dec 2021 15:51
MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 15:33 Ik heb echt werkelijk geen flauw idee waarom hij regelmatig niet gelijk luistert als je het commando normaal zegt en je eigenwijs aan staat te kijken, terwijl het commando normaal maar wel duidelijk is uitgesproken, hij het commando dondersgoed kent en weet wat hij moet doen. Alsof hij ons/maar vooral mij expres treitert omdat hij weet dat ik daar niet tegen kan (en als hij het bij de baas doet dan ben ik er meestal bij want thuis). (Ik zeg dus alsof hè.)

Een hond treitert niet.

Als jij hem leert dat "zit" zitten is, en je leert hem dat in de keuken (als voorbeeld dus) weet hij dan ook wat dat betekent als hij in de woonkamer is of in de tuin?
Nee dat weet hij niet.

Dat weet ik omdat als het commando gelijk streng wordt uitgesproken hij wél weet wat ik wil en doet het dan ook gelijk.

Ik heb op puppycursus geleerd hoe honden leren.
MyDoggie2020
Actief

Nakisha schreef: 06 dec 2021 17:16 Schrikkerig, eigenwijs en dwars. In het vorige topic haalde ik het al aan... hoeveel beweging krijgt deze hond dagelijks? Om goed te kunnen leren en ontspannen moet de energie er wel eerst goed uit kunnen...
Het is nogal een luie donder, dus hij ligt vaak de hele dag ergens te slapen. Of op z'n kussen, z'n stoel, of bij mij (of zoals nu bij de baas).

Ik laat hem trouwens altijd los uit, hij gaat alleen aan de lijn als er een andere hond aangelijnd aankomt, of als het ff moet om een andere reden. Tijdens het los uitlaten rent hij nooit uitzinnig.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 17:17
ranetje schreef: 06 dec 2021 15:51

Een hond treitert niet.

Nee dat weet hij niet.

Dat weet ik omdat als het commando gelijk streng wordt uitgesproken hij wél weet wat ik wil en doet het dan ook gelijk.

Ik heb op puppycursus geleerd hoe honden leren.
Ben wel benieuwd naar die cursus :wink:

Misschien heb je het daar wel geleerd, maar je handelt er niet naar als ik de berichten lees.
Tenzij je verhaal totaal anders in elkaar steekt dan je hier opschrijft?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MyDoggie2020
Actief

Fotogravinnetje schreef: 06 dec 2021 16:04 Hij kent de gesnauwde commando's goed. Maar als ze op normale toon worden uitgesproken, heeft hij geen flauw idee wat je bedoeling is. Ik heb het hier ook fout gedaan met Gait. Als ik een clicker in de hand heb, kent hij het commando zit erg goed. Maar zonder eten wacht hij mooi tot hij een hand op z'n bekken voelt (zonder druk uiteraard). Als hij druk is en ik vraag hem of hij z'n bench in wil, kalmeert hij (en mag dan dus gewoon blijven waar hij is). Is hij kalm en vraag ik of hij z'n bench in gaat, wandelt hij direct naar z'n bench toe. Het verschil: hoe hij zich gedraagt op het moment dat ik het 'commando' geef. Dat is nu eenmaal hoe honden leren en dat had je geweten als je je even verdiept had in hoe honden leren
Is een hond serieus zó dom? 😐
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Dat is niet dom, dat heet contextgebonden leren. En dat had je dus kunnen weten als je je verdiept had in hoe honden leren
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 18:34
Fotogravinnetje schreef: 06 dec 2021 16:04 Hij kent de gesnauwde commando's goed. Maar als ze op normale toon worden uitgesproken, heeft hij geen flauw idee wat je bedoeling is. Ik heb het hier ook fout gedaan met Gait. Als ik een clicker in de hand heb, kent hij het commando zit erg goed. Maar zonder eten wacht hij mooi tot hij een hand op z'n bekken voelt (zonder druk uiteraard). Als hij druk is en ik vraag hem of hij z'n bench in wil, kalmeert hij (en mag dan dus gewoon blijven waar hij is). Is hij kalm en vraag ik of hij z'n bench in gaat, wandelt hij direct naar z'n bench toe. Het verschil: hoe hij zich gedraagt op het moment dat ik het 'commando' geef. Dat is nu eenmaal hoe honden leren en dat had je geweten als je je even verdiept had in hoe honden leren
Tjonge zeg. Ben jij nu werkelijk zo dom ? :80: :roll:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Heb je je hond wel eens een compliment (aai over de bol en goed zo zeggen) of wat lekkers gegeven als hij een 'commando' wel goed opvolgt? Als ze hier een beetje beginnen te versloffen (en ik ook uiteraard) gooi ik de snoepjes en complimentjes er weer in en daar zijn ze heel gevoelig voor. Binnen no-time werken ze graag en met plezier weer voor en met mij.
Afbeelding
MyDoggie2020
Actief

Nog iets aparts wat meneer sinds kort doet: Ik kan niks meer "uitroepen" (uit enthousiasme of verbazing, na aanvang van een filmpje op mijn mobiel bijv) of meneer reageert hierop door te grommen en naar de achterdeur te rennen. Ook zo'n wazig iets.

Ik keek net een filmpje van 2 vrouwen die een soort levende larven/wormen eten en ik zei alleen maar: "Ooooh." en hij reageerde zo...
MyDoggie2020
Actief

thom schreef: 06 dec 2021 18:45
MyDoggie2020 schreef: 06 dec 2021 18:34
Tjonge zeg. Ben jij nu werkelijk zo dom ? :80: :roll:
Nee. Maar ik vind dit dus gewoon dom van een hond. En dat mag ik vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”