Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leeftijd hond voor pakwerk?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Leeftijd hond voor pakwerk?

Ongelezen bericht door Hanneke »

Nog even naar aanleiding van het onderwerp Riesenschauzer.

Daarin wordt door Scooby Doo gemeld dat haar (zijn?) hond al met 4 maanden aan het pakwerken is.

Nou kan ik me van al wat langer geleden herinneren dat Elly (Hildernisse, fokt DH's werklijnen) vertelde dat haar honden minstens een jaar (ik geloof zelfs anderhalf) moesten zijn voordat zij ook maar iets met ze doet. Zelfs elementaire gehoorzaamheid kwam niet eerder aan bod dan nadat ze ruim een jaar waren.
Dat staat nogal haaks op het verhaal van Scooby Doo, waar in hetzelfde onderwerp een aantal andere africhters ook niet echt enthousiast over waren. Ikzelf zat in ieder geval zo 8O 8O

Met mijn twee wattenbalen lopen we behendigheid en die beginnen dus echt niet voor een jaar met dat werk. Vanwege de botten, uiteraard. Wel zijn we als pups met ze begonnen met gehoorzaamheid en dat vonden ze leuk. Ik kan me voorstellen dat onderdelen van de IPO en KNPV veel minder belastend zijn voor de botten, maar wellicht wel weer voor geest van de jonge hond.

Wat is dan in jullie ogen een goede leeftijd om mee te beginnen en waarmee begin je dan? En zijn er verschillen tussen de rassen? Bij behendigheid wordt echt minstens 1 jaar als ondergrens aangehouden, voor alle rassen.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Er zijn verschillende inzichten. Sommigen gaan uit van het principe jong geleerd is oud gedaan, andere laten de pup eerst gewoon pup zijn en gaan pas op een leeftijd van een jaar tot anderhalf echt iets met de hond doen. Spelenderwijs wordt er dan wel bv. al veel geapporteerd.
Ik denk dat er niets mis is met het aanplagen van jonge pups, zolang dat ook op verantwoorde wijze gebeurt. ;) Dat betekent ook niet dat de pup altijd na het plagen op een bijtrolletje of lap mag bijten, wel worden de driften wat gestimuleerd. Pas nadat de pup volledig gewisseld is mag ie dan wat meer bijten. ;) Met de sprongen kun je beter wachten tot de pup inderdaad een jaar is geweest, wel kun je al het "begin" maken door "sprongetjes" van zo'n 20 cm te doen, zodat de pup wel weet wat straks de bedoeling een beetje is en hij dus went aan de haag. ;) Speuren kun je ook al met een jonge pup doen, gewoon korte spoortjes lopen zodat hij leert zijn neus te gebruiken.
Echt wat meer druk erop leggen en meer gaan "eisen" kan pas als de hond daar aan toe is, een pup moet spelen en geen druk krijgen.

Kijk ik naar Marouck, dan weet ik dat ik het de volgende keer anders doe. Zij is pas met 8 maanden begonnen, daarvoor heb ik het bijten eigenlijk teveel ingedamd, want een hond die steeds in je armen en aan je broekspijp hangt is erg vervelend. ;) Toen ze mocht gaan bijten, is er achteraf eigenlijk toch al teveel van haar verwacht, de "druk" is er te snel geweest. Met als gevolg dat ze dus wel wilde bijten maar ook direct weer losliet, ze wist niet of het nu wel of niet mocht.
Nu ze wat ouder is is dat dus helemaal opnieuw opgebouwd, op de vereniging waar ik nu train nemen ze de tijd en bouwen ze haar eigenlijk op dezelfde manier weer op als ze met een pup zouden doen. En nu, na enkele maanden, begint ze te begrijpen dat ze op een lap of jute mouwtje mag bijten, houdt ze die ook vast en heeft ze er lol in. Ze is een laatbloeier hoor, maar bij een volgende hond zal ik dus wel als pup al beginnen met het laten plagen, zodat ze dan al leren dat ze in sommige situaties mogen bijten en daar hun energie in kwijt kunnen. Maar dat moet dus wel altijd onder goede begeleiding, je mag de pup niet overvragen in die zin.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Ik denk dat het ook rasafhankelijk is waneer je met de hond gaat beginnen. De rottweiler is nou eenmaal een stuk trager in zijn ontwikkeling
dan een mechelaar of een herder en is geestelijk pas met een jaar of 3 volwassen (lichamelijk eigenlijk ook) .

Zowieso kun je pas met echt bijten beginnen als de hond volledig uitgewisseld is , alles wat je daarvoor doet is jutten dan wel met een jute zakje of met een zacht bijt rolletje. Ik ga met beer wel al jutten en laten kijken maar het appel ed gaan we pas met de leeftijd van 1 jaar heel langzaam opbouwen. voor die tijd word er alleen maar gespeeld op het trainingsveld en ook speur ik al met de hond en dat zal ik blijven doen aangezien dat bij de ipo een ondergeschoven kindje is en daar wel de meeste wedstrijden gewonnen worden.
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

qyan is met 7,5 maand begonnen met bijtwerk en uberhaupt met trainen, waren toen net met EG begonnen.
als ik ooit nog een pup neem om mee te werken dan zal ik niet eerder beginnen met laten bijten dan dat de hond 1 jaar is en dat ik zeker weet dat de hond het lichamelijk en geestelijk al aankan.
zowiezo eerst voor laten rontgenen, zowel heupel als ellebogen.
waarom?
qyan is dus met 7,5 maand begonnen en mag medisch gezien voorlopig niet verder, is nu 20 maanden.
de hond is nu iets geleerd, althans, half aangeleerd, weet wat het is en mist het en in het geval van qyan zelfs gefrustreerd.
verder is ook ene dober pas laat geestelijk volwassen en qyan was dus aan de ene kant nog erg speels.
probleem wat ik met qyan kreeg was dat hij in het bijtwerk al veel te sterk was gemaakt, maar het appel er nog helemaal niet goed op zat.
met een eventuele volgende pup zou ik die zus zowiezo eerst uit laten groeien, voor laten rontgenen en eerst het appel er wat beter op.
en dat kan naar mijn idee niet onder de 1 jaar en zou ik ook niet eens willen met ene hond onder de 1.
ook met het oog op eventuele nekproblemen bij de dober (wobbler) en niemand nog steeds wetend wat wobbler precis veroorzaakt (of erfelijk, of door omgeving door bijv te jong een slip om, rukken aan de nek, te vroeg bijten, etc, etc, etc)
zou ik geloof ik ook niet meer onder de 1 beginnen.
beter een gezonde hond die goed uitgroeit zowel geestelijk als lichamelijk en dan maar later trainen, er is geen haast!
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Dingo heb ik heerlijk zijn gang laten gaan, tot ruim een jaar, mede omdat hij zo grof gebouwd is. Spelenderwijs hebben we natuurlijk hem wel laten wennen aan jute en aan bijtmouwtjes, maar geen complete trainingen gevolgd. Wel lekker laten kijken aan de zijlijn, en spelenderwijs speuren enz enz...bijtwerk pas echt na een jaartje.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Furie is nu net een jaar. Tot het begin van het wisselen aangeplaagd met jute zak, na wisselen begonnen met bijten op puppiemouw, toen was ze 5.5-6 maanden.
Ze bijt nu op het pak, maar alleen de basis...nl van achteren op rechterbeen ("vast"/"los"). En vandaag voor het eerst van voren op het been gezet (begin van stokstellen).
Aandachtsoefeningen voor begin van volgen, zit en hier met brokje (al jong, vanaf een week of 10) aangeleerd. Echt volgen, links/rechts met een maand of 7 begonnen, op de kist sturen ("d'r op") ook. Omdat ik handluid er nog steeds niet in krijg (te hoog in de drift en dan slaat ze dicht), oefening nog niet uitgebouwd. Naast de fiets (lopend) vanaf maand of 9. Fietsen doe ik nog niet, springen pas over een maand of 3.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Over dat jutten gesproken en spelenderwijs bijten?Hoever gaat dit?Ik bedoel mag je dan al het gebit belasten door de pup vast te laten bijten en omhoog te hijsen aan een bijtmouwtje of rolletje?
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Angel-eyes schreef:Over dat jutten gesproken en spelenderwijs bijten?Hoever gaat dit?Ik bedoel mag je dan al het gebit belasten door de pup vast te laten bijten en omhoog te hijsen aan een bijtmouwtje of rolletje?
Nee dus ... als je per ongeluk een tand uittrekt heb je een negatieve asociatie van heb ik jouw daar . aanplagen , vastbijtenen een heel klein beetje tegendruk geven en laten winnen .
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Ragverp schreef:
Angel-eyes schreef:Over dat jutten gesproken en spelenderwijs bijten?Hoever gaat dit?Ik bedoel mag je dan al het gebit belasten door de pup vast te laten bijten en omhoog te hijsen aan een bijtmouwtje of rolletje?
Nee dus ... als je per ongeluk een tand uittrekt heb je een negatieve asociatie van heb ik jouw daar . aanplagen , vastbijtenen een heel klein beetje tegendruk geven en laten winnen .
Had het niet mooier kunnen zeggen Rob :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

wij beginnen juist al van pups af aan met de hondjes te trainen, wat voor werk ze ook gaan doen, maar wel op hun nivo en met de belasting die ze met hun leeftijd aan kunnen. zowel in de behendigheid als met het zoekwerk zijn wij al met 8 weken begonnen.

natuurlijk doe je met een pup in de behendigheid niet echt veel, een keertje door de tunnel over de liggen planken van de katteloop wandelen e.d. daarna komt eens een sprongetje tot borsthoogte (als ze een galopje maken springen ze zelfs hoger, dus over een latje springen mag niet hoger dan de borst zijn). paaltjes bewaren tot ze bijna parcours klaar zijn, vroeger was dat met 15 maanden dat je een wedstrijd mocht lopen en nu is dat 18 maanden, dus een maandje van te voren beginnen we daar eens mee, in 1 week hebben ze het door en de 2e week gaan ze al zelfstandige links en rechts gehandeld erdoor heen.

wat zoeken betreft, zo vroeg mogelijk beginnen met het krijgen van indrukken in de werkomgeving, als pup liep mijn herder al op de vrachtboot tussen de vrachtwagens en kletterende kettingen voor het sjorren. wat een pup als pup al gezien en meegemaakt heeft heeft ie als volwassenhond geen aandacht en angst voor.

oja, wij hebben duitse herders en labradors, allen hd vrij, zelfs onze oudste herder van 14 heeft nog gave heupen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bijtrolletje mag wel, maar niet omhooghijsen.. gewoon een klein trekspelletje is voldoende...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
patrick*
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): XMH
Contacteer:

Ongelezen bericht door patrick* »

Afbeelding
Dit Is Roy(heet nu Bram)
Roy vond het zeer prettig om zijn tanden kwijt te raken tijden het wisselen.
een jonge hond die zijn tanden aan het verliezen is
heeft graag wat om op te kauwen :pffff:
En als hij het aan kan om te bijten tijdens het wisselen
Dan mag hij gewoon bijten in een jonge honden mauw. geloof niet dat hij het als negatief heeft ervaren geziende beet die hij tot op de dag van vandaag heet en de drift om te bijten is er geloof ik ook niet minder op
Afbeelding
Afbeelding
www.knpvforum.nl

Een hond is geen mens, dus behandel hem dan ook niet als een mens.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

malinois schreef:
bijtrolletje mag wel, maar niet omhooghijsen.. gewoon een klein trekspelletje is voldoende...
Mal jij hebt de foto gezien die ikje stuurde en die was van een pakwerkvereniging?Hoe oud was dat hondje ?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:
malinois schreef:
Mal jij hebt de foto gezien die ikje stuurde en die was van een pakwerkvereniging?Hoe oud was dat hondje ?
pff.. weet ik veel nog niet zo oud.. weet niet waar het was.. maar weet nog wel de foto.. ik persoonlijk vind het te jong.. maar met een lapje etc. kan wel gespeeld worden alleen niet compleet de hele hond aan ophijssen zeg maar.. maar dat vind ik.. een ander vind het beter om heel jong te beginnen misschien... ik speel ook met bijtrolletjes met pups.. maar pas echt omhooghijsen als hij een compleet gebit heeft...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

ik ben met 4maanden begonnen tijdens het wisselen gewoon doorgegaan

maar rocco zit nu al hoger in de klasse gehoorzaamheid

bij ons is het 1puppy
2 A klasse van 6maanden tot...
3B klasse enzo

hij zit nu in a klasse mag binnen 2weken wss na test naar b klasse
hij staat goed onder appel dus ik laat hem bijten en speuren
de hond wordt wel door de africhters goed in de gaten gehouden

ik zie hier geen probleem in :U

de topafrichters beginnen ook al met de beenmouw op 10weken

nogmaals edit aan de topicstarter beweer je nu dat ik niet weet wat ik doe
ik heb dit zelf niet bedacht het is in samenspraak met de club en de africhters gebeurt ik krijg het gevoel dat jij impliceert dat ik niet weet wat ik doe da ik wat aanmodder en niet aan de gezondheid van mijn hond denk :pffff: ik ga hier verder ook niet op in want je had me een pm kunnen sturen maar nu ....... laat maar done :evil:
Hanneke
Zeer actief

scooby doo schreef:ik ben met 4maanden begonnen tijdens het wisselen gewoon doorgegaan

bij ons is het 1puppy
3B klasse enzo

ik heb dit zelf niet bedacht het is in samenspraak met de club en de africhters gebeurt ik krijg het gevoel dat jij impliceert dat ik niet weet wat ik doe da ik wat aanmodder en niet aan de gezondheid van mijn hond denk :pffff: ik ga hier verder ook niet op in want je had me een pm kunnen sturen maar nu ....... laat maar done :evil:
Nee, ik impliceer niet dat je niet weet wat je doet maar ik was wel erg verbaasd over de leeftijd van je hond. Temeer omdat ik van andere africhters had gehoord dat ze veel later pas beginnen. Vandaar de VRAAG.

En aangezien de vraag van algemeen nut kan zijn en er bovendien blijkbaar verschillende meningen zijn, heb ik daar een apart onderwerp van gemaakt. Als ik je had willen vertellen dat ik je een oen vond om zo jong met je hond te pakwerken, had ik dat wel per PM gedaan, maar nogmaals: het was een open vraag.
Groetjes,
Hanneke.

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

scooby doo schreef:ik ben met 4maanden begonnen tijdens het wisselen gewoon doorgegaan

bij ons is het 1puppy
3B klasse enzo

zoals ik al eerder geschreven heb zie ik er wel een probleem in als je het leuk wilt blijven houden voor je hond, door zo jong al zo veel te vragen (niet alleen over driften, maar ook al onder druk en daarmee bedoel ik appel, apporteren ed) heb je gewoon kans dat de hond vroeg uitgeblusd is, dit omdat je eigenlijk al op kleuterleeftijd universitair niveau van hem vraagt (om t ff kort door de bocht te zeggen)
ja, die beginnen met 10 weken om de hond over driften wat te laten bijten, verder ook NIET, heeft de hond die driften niet wordt er ook nog niets mee gedaan, verder wordt er op dat moment NIETS van de hond verwacht, behalve SPELEN (bijten), dus GEEN appel, GEEN druk, NIETS..........................
en vaak zijn het niet eens die "top africhters" die zo vroeg beginnen, maar meer de "ervaren africhters", aangezien de meeste die in de top meedraaien de hond pas als jonge hond kopen, zodat ze er gelijk mee aan de slag kunnen
ik heb al eerder aangegeven dat het niet echt verstandig is en vind het niet nodig dat over pb's te doen, want van dit soort discussies kunnen anderen ook alleen maar wijzer worden ;)
tuurlijk zullen ze bij jou op de club er verstand van hebben, alhoewel ik durf te beweren dat een jarenlange ervaring en zelfs behaalde resultaten niet garant staan voor kennis binnen een club, heb dat helaas om me heen genoeg gezien :?
verder train jij op een club waar hoofdzakelijk mechelaars getraind worden (als ik het goed begrepen heb) en dat is zeker ook wel iets om in de gaten te houden, een mechelaar is fysiek nou eenmaal gezonder en sterker dan een dober en is ook eerder fysiek en mentaal volwassen als een dober, hier moet zeker in het werk met je dober rekening gehouden worden vind ik..............................

dan nog ff mijn mening (gebaseerd op mechelaars) over wanneer en hoe vroeg beginnen

bijten (als de pups dat willen) al in het nest op een jute lapje, willen ze niet is t ook prima, maar de meeste honden uit werklijnen zien er al vanaf een week of 5 de lol van in, alhoewel het niet alles zegt, dat laat onze Damien wel weer zien, die lag nl met 7 weken nog te tukken in het nest als ze met een jute lapje aan kwamen, die had er totaal geen interesse voor en met 4 a 5 mnd was hij compleet wakker................ :mrgreen: en dat is hij nog steeds

dit op een lapje bijten kan bij de pup koper doorgezet worden, idd geen hele wilde trekspelletjes, maar net ff wat weerstand geven dat t wel een trekspelletje lijkt voor de pup en de pup lekker laten winnen en de lap laten ronddragen (doen ze vaak uit zichzelf = een stuk buitdrift), als ze hem bij je brengen weer ff vast pakken en een stukje weerstand bieden en weer laten winnen, wat ik dan wel doe als ze dan uiteindelijk de lap loslaten is de lap wegpakken, nog ff uitdagen met de lap (=driftig maken) en dan de lap wegleggen (dit doen zodat de pup dat duidelijk ziet, loslaten is einde spelletje)

na t wisselen gaan we op de club beginnen met bijten op een zachte jonge honden mouw en ook dan weer alleen als de hond het al af kan en voldoende drift/spel element heeft om het dan al te doen

apporteren doen we thuis 1 keer per 2 wk of zo, spelenderwijs als het zo uitkomt en totaal zonder druk, eigenlijk doe ik zelf daar zo jong nog niets aan, behalve dan als ze iets oppakken dit laten apporteren en dan laten ruilen voor een snoepje oid, op deze manier hebben ze het snel zat door en ik heb nog geen honden met apporteer problemen gehad

appel, springen en verdere africhting daar ga ik pas mee beginnen als de hond een jaar is, tot die tijd mogen ze bij mij lekker pup zijn en alleen doen wat ze leuk vinden en over driften,
t enige wat ik ze echt aan leer is alleen thuis kunnen zijn en zindelijk worden, verder NIETS
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

verder train jij op een club waar hoofdzakelijk mechelaars getraind worden (als ik het goed begrepen heb) en dat is zeker ook wel iets om in de gaten te houden, een mechelaar is fysiek nou eenmaal gezonder en sterker dan een dober en is ook eerder fysiek en mentaal volwassen als een dober, hier moet zeker in het werk met je dober rekening gehouden worden vind ik..............................
:ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:

bij ons is het 1puppy
3B klasse enzo

zoals ik al eerder geschreven heb zie ik er wel een probleem in als je het leuk wilt blijven houden voor je hond, door zo jong al zo veel te vragen (niet alleen over driften, maar ook al onder druk en daarmee bedoel ik appel, apporteren ed) heb je gewoon kans dat de hond vroeg uitgeblusd is, dit omdat je eigenlijk al op kleuterleeftijd universitair niveau van hem vraagt (om t ff kort door de bocht te zeggen)
ja, die beginnen met 10 weken om de hond over driften wat te laten bijten, verder ook NIET, heeft de hond die driften niet wordt er ook nog niets mee gedaan, verder wordt er op dat moment NIETS van de hond verwacht, behalve SPELEN (bijten), dus GEEN appel, GEEN druk, NIETS..........................
en vaak zijn het niet eens die "top africhters" die zo vroeg beginnen, maar meer de "ervaren africhters", aangezien de meeste die in de top meedraaien de hond pas als jonge hond kopen, zodat ze er gelijk mee aan de slag kunnen
ik heb al eerder aangegeven dat het niet echt verstandig is en vind het niet nodig dat over pb's te doen, want van dit soort discussies kunnen anderen ook alleen maar wijzer worden ;)
tuurlijk zullen ze bij jou op de club er verstand van hebben, alhoewel ik durf te beweren dat een jarenlange ervaring en zelfs behaalde resultaten niet garant staan voor kennis binnen een club, heb dat helaas om me heen genoeg gezien :?

dan nog ff mijn mening (gebaseerd op mechelaars) over wanneer en hoe vroeg beginnen

bijten (als de pups dat willen) al in het nest op een jute lapje, willen ze niet is t ook prima, maar de meeste honden uit werklijnen zien er al vanaf een week of 5 de lol van in, alhoewel het niet alles zegt, dat laat onze Damien wel weer zien, die lag nl met 7 weken nog te tukken in het nest als ze met een jute lapje aan kwamen, die had er totaal geen interesse voor en met 4 a 5 mnd was hij compleet wakker................ :mrgreen: en dat is hij nog steeds

dit op een lapje bijten kan bij de pup koper doorgezet worden, idd geen hele wilde trekspelletjes, maar net ff wat weerstand geven dat t wel een trekspelletje lijkt voor de pup en de pup lekker laten winnen en de lap laten ronddragen (doen ze vaak uit zichzelf = een stuk buitdrift), als ze hem bij je brengen weer ff vast pakken en een stukje weerstand bieden en weer laten winnen, wat ik dan wel doe als ze dan uiteindelijk de lap loslaten is de lap wegpakken, nog ff uitdagen met de lap (=driftig maken) en dan de lap wegleggen (dit doen zodat de pup dat duidelijk ziet, loslaten is einde spelletje)

na t wisselen gaan we op de club beginnen met bijten op een zachte jonge honden mouw en ook dan weer alleen als de hond het al af kan en voldoende drift/spel element heeft om het dan al te doen

apporteren doen we thuis 1 keer per 2 wk of zo, spelenderwijs als het zo uitkomt en totaal zonder druk, eigenlijk doe ik zelf daar zo jong nog niets aan, behalve dan als ze iets oppakken dit laten apporteren en dan laten ruilen voor een snoepje oid, op deze manier hebben ze het snel zat door en ik heb nog geen honden met apporteer problemen gehad

appel, springen en verdere africhting daar ga ik pas mee beginnen als de hond een jaar is, tot die tijd mogen ze bij mij lekker pup zijn en alleen doen wat ze leuk vinden en over driften,
t enige wat ik ze echt aan leer is alleen thuis kunnen zijn en zindelijk worden, verder NIETS
inderdaad laat een pup lekker pup zijn... werken kan altijd nog en des te meer plezier zullen ze er later in hebben... heel veel spelen is het belangrijkste!
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief

crutz schreef: dit op een lapje bijten kan bij de pup koper doorgezet worden, idd geen hele wilde trekspelletjes, maar net ff wat weerstand geven dat t wel een trekspelletje lijkt voor de pup en de pup lekker laten winnen en de lap laten ronddragen (doen ze vaak uit zichzelf = een stuk buitdrift), als ze hem bij je brengen weer ff vast pakken en een stukje weerstand bieden en weer laten winnen, wat ik dan wel doe als ze dan uiteindelijk de lap loslaten is de lap wegpakken, nog ff uitdagen met de lap (=driftig maken) en dan de lap wegleggen (dit doen zodat de pup dat duidelijk ziet, loslaten is einde spelletje)

Ik zie dan niet zo het verschil met mijn eigen honden. Okee, het jutelapje is een flos of een pluchen beest, maar een leuk trekspelletje, heel voorzichtig met zo'n jonge hond, dat vinden ze geweldig. En apporteren, tja, die van mij zien er niet echt de lol van in, maar een pluchebeest weggooien en ophalen vinden ze dan nog wel aardig. Daar worden ze voor geprezen en dat is dan wel zo'n beetje. Geen druk, geen gedoe, het moet vooral een spelletje blijven. Veel meer dan dat wordt het trouwens niet, althans niet bij die twee van ons, die vinden dat geloof ik nogal onzinnig om iets te brengen wat vervolgens weer wordt weggegooid :mrgreen:

Tjeu mocht overigens met acht maanden mee naar behendigheid en inderdaad tunneltjes lopen. Nu mag hij ook springen en andere dingen doen en dat vindt hij geweldig. Maar Joep is de echte enthousiasteling: die kan er niet genoeg van krijgen en de hekjes kunnen hem niet hoog genoeg zijn!
Groetjes,
Hanneke.

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke schreef:
crutz schreef: dit op een lapje bijten kan bij de pup koper doorgezet worden, idd geen hele wilde trekspelletjes, maar net ff wat weerstand geven dat t wel een trekspelletje lijkt voor de pup en de pup lekker laten winnen en de lap laten ronddragen (doen ze vaak uit zichzelf = een stuk buitdrift), als ze hem bij je brengen weer ff vast pakken en een stukje weerstand bieden en weer laten winnen, wat ik dan wel doe als ze dan uiteindelijk de lap loslaten is de lap wegpakken, nog ff uitdagen met de lap (=driftig maken) en dan de lap wegleggen (dit doen zodat de pup dat duidelijk ziet, loslaten is einde spelletje)

Ik zie dan niet zo het verschil met mijn eigen honden. Okee, het jutelapje is een flos of een pluchen beest, maar een leuk trekspelletje, heel voorzichtig met zo'n jonge hond, dat vinden ze geweldig. En apporteren, tja, die van mij zien er niet echt de lol van in, maar een pluchebeest weggooien en ophalen vinden ze dan nog wel aardig. Daar worden ze voor geprezen en dat is dan wel zo'n beetje. Geen druk, geen gedoe, het moet vooral een spelletje blijven. Veel meer dan dat wordt het trouwens niet, althans niet bij die twee van ons, die vinden dat geloof ik nogal onzinnig om iets te brengen wat vervolgens weer wordt weggegooid :mrgreen:
zoveel geks doen we ook niet in de africhting hoor :mrgreen: behalve dan dat we (in elkgeval in de KNPV) dus eigenlijk nog niets van appel doen met van die jonge honden, iets wat natuurlijk op de GG clubs wel gebeurd (puppy, jonge honden cursus etc.)
verder is t ook niet van gooien-halen-gooien-halen-gooien-halen met apporteren, 1 keer goed is gewoon GOED, je hoeft dan niet weer een bevestiging van dat hij het zo goed kan, GOED is belonen en KLAAR, t moet zeker wel leuk blijven, vandaar ook dat ik schreef dat ik dat nog maar zo weinig doe met een jonge hond
Tjeu mocht overigens met acht maanden mee naar behendigheid en inderdaad tunneltjes lopen. Nu mag hij ook springen en andere dingen doen en dat vindt hij geweldig. Maar Joep is de echte enthousiasteling: die kan er niet genoeg van krijgen en de hekjes kunnen hem niet hoog genoeg zijn!
Theo
Actief

Ongelezen bericht door Theo »

ik doe blijkbaar alles fout :jank:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Theo schreef:ik doe blijkbaar alles fout :jank:
jij begint toch ook niet vroeg.................... ;) (behalve dan met bijten :mrgreen: )

maareh, uitlaatje gefikst :?:
Selena
Zeer actief

hahahahaha, zoveel meningen zoveel ideeen. Crutz bedoel je met apporteren ijzer apporteren (sleutels/ pijp) of wat anders. Gooi wel balletje enzo, maar "echt" apporteren niet... je weet waar (bij wie) ik op de club zit, dus apporteren komt pas als je volwassen/stabiel genoeg is.

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:hahahahaha, zoveel meningen zoveel ideeen. Crutz bedoel je met apporteren ijzer apporteren (sleutels/ pijp) of wat anders. Gooi wel balletje enzo, maar "echt" apporteren niet... je weet waar (bij wie) ik op de club zit, dus apporteren komt pas als je volwassen/stabiel genoeg is.
wel idd metaal (tussenmaatje zoekstukjes voor volwassen honden heb ik haar al mee laten spelen toen ze 7 weken was, bierdopjes jatte ze toen ze een week of 12 was (kreeg ik bijna niet meer terug :roll:, moet Theo ze maar niet laten slingeren ;) ) en hier in de buurt liggen nogal wat lege blikjes in mn uitlaat route, die graait ze ook nog wel eens van de grond, dus ook metaal)

maar heb het ook niet over "echt" apporteren (is zo rot uitleggen over inet) als ik "oefen" gooi ik het voorwerp hooguit 1,5 weg, maar dat is dus heel weinig, verder moet ze alleen alles wat ze van straat raapt (t is nogal een verzamelaar, maar dat was/is Ace ook, ben t dus gewend) moet ze brengen en daar koppel ik dus (naast t commando "hier") t commando "apport" aan, is t nou iets wat geen kwaad kan (bv een heel blikje, pvc buis (ja, die zijn we ook al tegengekomen)) dan mag ze er van mij (als ze alles waar we voor buiten zijn al gedaan heeft) ook gewoon mee rondlopen en neem ik het thuis pas af

pas geloofden de buurtjongentjes niet dat ze sleutels vast hield, toen zei ik van gooi je sleutels maar weg, ze haalt ze wel (had nog geen sleutels ooit geoefend) en ja hoor, als een speer (buurjongetjes zijn nog klein en gooiden dus maar een meter of 2 :mrgreen: ) en netjes terug brengen (bij mij :pffff: ), nou dat weten we dan ook weer, dat kan ze dus ook al, dus dat komt wel weer als ze ouder is
Laatst gewijzigd door crutz op 26 apr 2004 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Actief

Ongelezen bericht door Theo »

crutz schreef:
jij begint toch ook niet vroeg.................... ;) (behalve dan met bijten :mrgreen: )

Ja uitlaat is weer klaar .

Hoezo niet vroeg , je weet toch wat Belli allemaal al kan.

Heb haar gekregen toen ze bijna 3 maand was , maar de fokster heeft er dus mee getraind totdat ze hier kwam , daarna een weekje acclimatiseren en toen trainen. Belli kon toen ze 8 maand oud was volgen als een hond van 2 jaar , apporteerde alles , stelde op 20 tot 30 meter , lossen op commando , met 9 maanden kon ze transport lopen na het bijtwerk , kistje revieren , springen over de haag en een aangepaste kuil , tijdens het wisselen gewoon doorgegaan met het bijtwerk.

Maar zoals ik het hier lees is dit dus allemaal fout en mag de hond dat nog niet kunnen doen op die leeftijd :? :cry:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Theo schreef:
crutz schreef:

Heb haar gekregen toen ze bijna 3 maand was , maar de fokster heeft er dus mee getraind totdat ze hier kwam , daarna een weekje acclimatiseren en toen trainen. Belli kon toen ze 8 maand oud was volgen als een hond van 2 jaar , apporteerde alles , stelde op 20 tot 30 meter , lossen op commando , met 9 maanden kon ze transport lopen , kistje revieren , springen over de haag en een aangepaste kuil , tijdens het wisselen gewoon doorgegaan met het bijtwerk.

Maar zoals ik het hier lees is dit dus allemaal fout en mag de hond dat nog niet kunnen doen op die leeftijd :? :cry:
ja oke, Belli gaat idd ook wel hard,
maar dit alles is wel positief aangeleerd, zonder druk en zeker niet door er met 3 a 4 mnd al in een puppy cursus mee te gaan lopen met een slipketting,
ik ben gewoon zelf van mening het iets rustiger aan te doen, maar dan ook zeker afhankelijk van de hond

op 8 mnd stellen ze hier idd ook al op 20 tot 30 meter en lossen ze, maar dit vooral omdat ze dat tegelijkertijd met het bijten aanleren

springen wacht ik zelf mee tot ze een jaar geweest zijn, dat vind ik tijd zat, net zoals t appel werk

verder is het ook hond afhankelijk
en wat ik al schreef in mn reactie aan Scooby Doo is dat een dober gewoon wel veel later mentaal volwassen is als een mechelaar, om nog maar niet te spreken over de fysieke problemen die je bij een dober kan krijgen als je hem te vroeg belast.

bv. Belli was al vroeg "volwasse" (vind ik tenminste) als je Umi er naast zet (tov Belli op die leeftijd) dan is Umi nog veel meer pup qua bouw en gedrag, denk dat dat ook wel scheelt..............
Selena
Zeer actief

Theo schreef:
crutz schreef:

Heb haar gekregen toen ze bijna 3 maand was , maar de fokster heeft er dus mee getraind totdat ze hier kwam , daarna een weekje acclimatiseren en toen trainen. Belli kon toen ze 8 maand oud was volgen als een hond van 2 jaar , apporteerde alles , stelde op 20 tot 30 meter , lossen op commando , met 9 maanden kon ze transport lopen na het bijtwerk , kistje revieren , springen over de haag en een aangepaste kuil , tijdens het wisselen gewoon doorgegaan met het bijtwerk.

Theo, als dat voor jou prettig werkt en het gaat lekker waarom niet???

Furie is heel leergierig en wil veel, maar hou de aantal oefeningen bewust klein.

Dit omdat ik van nature behoorlijk op plicht werk (viel Dick op, was me erzelf niet van bewust), maar nog wat moeite heb met het doseren van druk (en zelf niet helemaal lekker in m'n vel zit). En omdat Furie een heel druk hondje is, maar niet nog niet stabiel genoeg, heb ik besloten om er nog niet te veel te laten doen, ter bescherming van haar.

De springoefeningen doe ik nog niet ter bescherming van haar gewrichten.

DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

Ik mag denk ik wel zeggen dat ik verrevan een expert in africhting bent (meer vice-versa verre nieuweling dus :D).

Ik wil met mijn hond IPO gaan doen.
Neo laat ik gewoon lekker spelen met een voetbal vind hij prachtig, ik oefen hier dus mee vast/los.
Ik heb v/d DA gehoord dat het wijs is om pas vanaf een jaar te beginnen met belasten van een pup. Hieronder verstond zij trappenlopen, auto instappen (doet neo zelf al... wil niet opgetild worden :pffff: zit al in de auto voordat ik hem kon pakken), springen e.d.
Maar ook ik hoor tegenstrijdige dingen zoals mensen die beginnen vanaf 6 maanden. Ik ga binnenkort eens bij een vereniging in de buurt informeren over ‘hoe vroeg’ ik met hem mag beginnen.
Zoiezo bij veel IPO-clubs heb je ook VZH nodig, dat vergt gewoon heel veel van je dan nog jonge hond.

Ik wil geen tophond als in de top v/d africhting komen.
Ik wil mijn eerste hond zoiezo als huishond & bewaker opvoeden... IPO zal hij hierbij leuk vinden want bijten is zijn lust & leven.
Als ik africhting leuk ga vinden ga ik met 2e hond... vast wel een zwaarder programma volgen.
eliza
Actief

Ongelezen bericht door eliza »

Volgens mij honderd verenigingen, honderd manieren! Bij Moos is en wordt het ook nu nog langzaam op gebouwd. Bij mijn oude vereniging werd het wel aangeraden om pas fysieke druk te leggen op de hond vanaf 1 jaar. Ook heb ik op aanraden van een vriend die KNPV doet, foto's van Moos laten maken of zijn gestel goed genoeg was om te belasten. (nek en heupen)
Gelukkig was het allemaal goed.
:zwaai:
Met vriendelijke groet van een Hollandse Herderfan
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”