Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inene extreem schrikkerig

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Inene extreem schrikkerig

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

MyDoggie2020 schreef: 08 dec 2021 15:19 Mijn verantwoordelijkheid is ons kindje straks. 🥰 Daar ga ik het druk mee krijgen. Omdat ik wil voorkomen wat er met mij gebeurd is in m'n kindertijd.
En op dit moment is je hond jouw verantwoordelijkheid. Je gaat hier echt geen steun krijgen in beslissingen die het welzijn van je hond aantasten. Alle oplossingen wijs je van de hand, om welke reden dan ook. En daar is de hond de dupe van.
Even heel zwartwit gezegd: een hondenliefhebber maakt het niet uit hoe je het voor elkaar krijgt, zolang je maar doet wat in het belang is van de hond. Er zijn meerdere opties aangedragen, die neerkomen op dat de situatie voor de hond moet verbeteren. En of je dan de situatie zelf verbetert of zorgt dat hij in een compleet nieuwe situatie komt, maakt niet zo veel uit, als het maar goed voor de hond is.
Maar jij wil niet het beste voor de hond. Daar zit de hele crux. Jij wil makkelijke oplossingen zonder consequenties voor jezelf, zodat je je niet schuldig hoeft te voelen dat je destijds doorgedramd hebt om die hond in huis te krijgen, terwijl je hem nu vooral als last ervaart.
Jij moet zelf de situatie veranderen, maar dat wil/kun je niet, of je moet hem uit z'n situatie halen, maar dat wil/kun je ook niet. Dus wat jou betreft blijft de situatie hetzelfde, blijft de hond ook in die situatie, en kun je verwachten dat de problemen met/voor de hond alleen maar zullen verergeren. Een hondenliefhebber zal dat nooit kunnen accepteren als 'oplossing'.

Jammer genoeg voor jou is dit geen forum waar oppervlakkige oplossingen aangeboden worden, die alleen maar lapmiddelen zijn. Dit is een forum waar men graag de kern van problemen aanpakt, omdat uiteindelijk iedereen daar het meest bij gebaat is. Jij had gehoopt op lapmiddelen, maar in plaats daarvan word je op je verantwoordelijkheid aangesproken en wordt er de vinger op gelegd dat je kennis van honden en hondentaal veruit onvoldoende is. Autsj. De manier waarop je met zoiets om gaat, kan laten zien hoe volwassen je bent, of hoeveel je nog moet groeien naar volwassenheid toe
MyDoggie2020
Actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door MyDoggie2020 »

Weet je wat het trouwens ook is bij mij: Ik neem dingen vaak iets te letterlijk, ik ben héél stipt. (Nee, geen autisme) Als iemand zegt dat een hond niet mag eten voor wij uitgegeten zijn, dan klopt het bij mij al niet meer als je een hond eten geeft "omdat het al zo laat is", na onze maaltijd, maar daarna zelf wel nog een toetje neemt. Ik begrijp dat dan niet en dat irriteert mij dan. Maak die afspraak dan niet, want het is in my opinion een afspraak. Het was op zich niet per se mijn idee dat wij uitgegeten moeten zijn voor de hond eten krijgt.

Er wordt dus regelmatig over een grens van mij gegaan, omdat ik me wel aan alle afspraken probeer te houden. Ik weet niet of ik daar makkelijker mee om kan gaan. Ik heb eigenlijk geen idee welke afspraken in de opvoeding van een hond nu écht belangrijk zijn, en welke we mogen/kunnen laten varen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MyDoggie2020 schreef: 08 dec 2021 17:45 Er wordt dus regelmatig over een grens van mij gegaan, omdat ik me wel aan alle afspraken probeer te houden. Ik weet niet of ik daar makkelijker mee om kan gaan. Ik heb eigenlijk geen idee welke afspraken in de opvoeding van een hond nu écht belangrijk zijn, en welke we mogen/kunnen laten varen.
Als je graag leest is Dit is de hond van John Bradshaw misschien wel een idee?
Je krijgt dan wat meer beeld van wat een hond is.

Voor je vragen en twijfels een heel gemakkelijke te lezen boek van Steve Mann dat heet Easy Peasy Puppy
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MyDoggie2020
Actief

Fotogravinnetje schreef: 08 dec 2021 16:29
MyDoggie2020 schreef: 08 dec 2021 15:19 Mijn verantwoordelijkheid is ons kindje straks. 🥰 Daar ga ik het druk mee krijgen. Omdat ik wil voorkomen wat er met mij gebeurd is in m'n kindertijd.
En op dit moment is je hond jouw verantwoordelijkheid. Je gaat hier echt geen steun krijgen in beslissingen die het welzijn van je hond aantasten. Alle oplossingen wijs je van de hand, om welke reden dan ook. En daar is de hond de dupe van.
Even heel zwartwit gezegd: een hondenliefhebber maakt het niet uit hoe je het voor elkaar krijgt, zolang je maar doet wat in het belang is van de hond. Er zijn meerdere opties aangedragen, die neerkomen op dat de situatie voor de hond moet verbeteren. En of je dan de situatie zelf verbetert of zorgt dat hij in een compleet nieuwe situatie komt, maakt niet zo veel uit, als het maar goed voor de hond is.
Maar jij wil niet het beste voor de hond. Daar zit de hele crux. Jij wil makkelijke oplossingen zonder consequenties voor jezelf, zodat je je niet schuldig hoeft te voelen dat je destijds doorgedramd hebt om die hond in huis te krijgen, terwijl je hem nu vooral als last ervaart.
Jij moet zelf de situatie veranderen, maar dat wil/kun je niet, of je moet hem uit z'n situatie halen, maar dat wil/kun je ook niet. Dus wat jou betreft blijft de situatie hetzelfde, blijft de hond ook in die situatie, en kun je verwachten dat de problemen met/voor de hond alleen maar zullen verergeren. Een hondenliefhebber zal dat nooit kunnen accepteren als 'oplossing'.

Jammer genoeg voor jou is dit geen forum waar oppervlakkige oplossingen aangeboden worden, die alleen maar lapmiddelen zijn. Dit is een forum waar men graag de kern van problemen aanpakt, omdat uiteindelijk iedereen daar het meest bij gebaat is. Jij had gehoopt op lapmiddelen, maar in plaats daarvan word je op je verantwoordelijkheid aangesproken en wordt er de vinger op gelegd dat je kennis van honden en hondentaal veruit onvoldoende is. Autsj. De manier waarop je met zoiets om gaat, kan laten zien hoe volwassen je bent, of hoeveel je nog moet groeien naar volwassenheid toe
Van schuldgevoel heb ik geen last hoor. En op zich is wat er nu aan de hand is ook niet zó ernstig. Het is heel af en toe ergens van schrikken en ik vroeg mij alleen maar af waarom dat kon zijn. Das alles.

Voor consequenties voor mezelf ben ik niet bang, die zijn er niet. Maar ik wil geen boze partner, en dat is heel logisch. Oh wacht, dat zou de enige consequentie voor mij zijn. En dan klopt het, die wil ik niet. Ik ga hem dit niet aandoen. Het gaat sinds een poosje iets beter, maar het is jaren zo geweest dat er bij hem regelmatig irritatie was als ik wat zei/aangaf. En je begrijpt vast dat dat niet zo leuk is. Dus is het logisch dat ik hem absoluut niet kwaad wil maken door dit van hem te eisen. Ga ik niet doen.
MyDoggie2020
Actief

Ik hoop iig dat het na m'n zwangerschap iets minder is qua irritatie om vanalles en nog wat. Want elke vrouw die zwanger is geweest weet dat je je dan vaker/meer irriteert aan anderen. Het komt wel goed! 💪🏻
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

MyDoggie2020 schreef: 08 dec 2021 19:23 Want elke vrouw die zwanger is geweest weet dat je je dan vaker/meer irriteert aan anderen.
Het is handig om voor jezelf te spreken. Ik ben een aantal keer zwanger geweest en ik herken dit absoluut niet.
Afbeelding
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

MyDoggie2020 schreef: 08 dec 2021 19:23 Ik hoop iig dat het na m'n zwangerschap iets minder is qua irritatie om vanalles en nog wat. Want elke vrouw die zwanger is geweest weet dat je je dan vaker/meer irriteert aan anderen. Het komt wel goed! 💪🏻
Sorry maar ik is niet elke vrouw .
Heb daar totaal geen last van gehad.
Dus spreek voor jezelf dank u
Afbeelding
Soeb88
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Zoals mijn man zei, na dat de vrouw bevallen is, kun je beter zorgen dat je gaat emigreren, want je kan toch niets goed doen. Ik was de koningin der huizen! Dus ja of het verbeterd, ik kan het je niet vertellen. Ik vraag me alleen af, als je hem nu al afsnauwt en hij je irritatie oplevert het gewoon niet beter is om het diertje herplaatsen. Ik heb helaas ook een hond moeten herplaatsen, het is absoluut geen fijne situatie, maar als ik zie hoe blij hij nu is en sinds kort ook nog een vriendinnetje heeft en lekker de hele dagen slaapt en alles krijgt wat hij nodig heeft (rust en duidelijkheid) dan ben ik wel blij dat ik de keuze heb gemaakt. Momenteel dan wel hond loos 7 jaar. Saai en kaal ja zeker maar ik ben er voorlopig met 2 kleine kinderen nog niet aan toe om een hond de stabiliteit te geven die het nodig heeft.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

MyDoggie2020 schreef: 08 dec 2021 17:45 Weet je wat het trouwens ook is bij mij: Ik neem dingen vaak iets te letterlijk, ik ben héél stipt. (Nee, geen autisme) Als iemand zegt dat een hond niet mag eten voor wij uitgegeten zijn, dan klopt het bij mij al niet meer als je een hond eten geeft "omdat het al zo laat is", na onze maaltijd, maar daarna zelf wel nog een toetje neemt. Ik begrijp dat dan niet en dat irriteert mij dan. Maak die afspraak dan niet, want het is in my opinion een afspraak. Het was op zich niet per se mijn idee dat wij uitgegeten moeten zijn voor de hond eten krijgt.

Er wordt dus regelmatig over een grens van mij gegaan, omdat ik me wel aan alle afspraken probeer te houden. Ik weet niet of ik daar makkelijker mee om kan gaan. Ik heb eigenlijk geen idee welke afspraken in de opvoeding van een hond nu écht belangrijk zijn, en welke we mogen/kunnen laten varen.
Ik heb even de info die je gaf opgezocht, ben je nog onder behandeling of krijg je hulp hiervoor?
Zo ik het lees raakt dit een beetje wat je ervaart en wat je zelf hebt benoemd: schizoide-persoonlijkheidsstoornis.

Ergens denk ik dat je samen met je partner eens de afspraken weer onder de loep moet nemen, schrijf ze op, probeer de relevante dingen eruit te halen en sommige regels te herzien. Geef hem ook aan dat afwijken van de afspraken jou in de war maken en dat je daar geïrriteerd van raakt.
Dit geldt ook voor als de baby er straks is, blijkbaar heb jij behoefte aan vaste regels en structuur.

Onder de loep nemen van bepaalde afspraken als ik terug op de hond kom. Veel honden hebben ook behoefte aan structuur. Gewoon op min of meer vaste tijden kunnen plassen, of inderdaad ook op vaste tijden eten.

Wij gaven ook eten nadat we waren uitgegeten bijvoorbeeld, maar hebben nu een hond die door ziekte altijd hongerig is en enorm op eten is gericht. Om die reden hebben we de regel verandert en geven we nu hun eten voordat wij gaan eten, zodat ze haar buik al vol heeft en daardoor niet bij ons gaat lopen azen op het eten.
MyDoggie2020
Actief

blondie schreef: 09 dec 2021 10:57
MyDoggie2020 schreef: 08 dec 2021 17:45 Weet je wat het trouwens ook is bij mij: Ik neem dingen vaak iets te letterlijk, ik ben héél stipt. (Nee, geen autisme) Als iemand zegt dat een hond niet mag eten voor wij uitgegeten zijn, dan klopt het bij mij al niet meer als je een hond eten geeft "omdat het al zo laat is", na onze maaltijd, maar daarna zelf wel nog een toetje neemt. Ik begrijp dat dan niet en dat irriteert mij dan. Maak die afspraak dan niet, want het is in my opinion een afspraak. Het was op zich niet per se mijn idee dat wij uitgegeten moeten zijn voor de hond eten krijgt.

Ik heb even de info die je gaf opgezocht, ben je nog onder behandeling of krijg je hulp hiervoor?
Zo ik het lees raakt dit een beetje wat je ervaart en wat je zelf hebt benoemd: schizoide-persoonlijkheidsstoornis.

Ergens denk ik dat je samen met je partner eens de afspraken weer onder de loep moet nemen, schrijf ze op, probeer de relevante dingen eruit te halen en sommige regels te herzien. Geef hem ook aan dat afwijken van de afspraken jou in de war maken en dat je daar geïrriteerd van raakt.
Dit geldt ook voor als de baby er straks is, blijkbaar heb jij behoefte aan vaste regels en structuur.

Onder de loep nemen van bepaalde afspraken als ik terug op de hond kom. Veel honden hebben ook behoefte aan structuur. Gewoon op min of meer vaste tijden kunnen plassen, of inderdaad ook op vaste tijden eten.

Wij gaven ook eten nadat we waren uitgegeten bijvoorbeeld, maar hebben nu een hond die door ziekte altijd hongerig is en enorm op eten is gericht. Om die reden hebben we de regel verandert en geven we nu hun eten voordat wij gaan eten, zodat ze haar buik al vol heeft en daardoor niet bij ons gaat lopen azen op het eten.
Goede tip, ook zeker voor wanneer onze baby straks geboren is idd. Hou je aan de gemaakte afspraken. Ik hoop dat ik hiermee wél doordring tot hem...

Vaste tijden, vaste regelmaat, oftewel structuur bij de hond dat gaat wat moeilijker. Ik heb nml niet altijd om dezelfde tijd de energie om hem uit te laten. De ene keer is dat om 12:00 al, de andere keer pas 14:30 en heel sporadisch gewoon helemaal niet. (Ik laat hem altijd z'n behoefte doen, sowieso het plasje.) Ik ben nu door de zwangerschap benauwder dan normaal, dat is niet heel prettig.
Mijn partner heeft heel onregelmatig werk, wel vrijwel altijd overdag, maar de ene keer is hij 17:00 thuis, de andere keer 18:30. Hij geeft hem altijd te eten. Ik dus bijna nooit, tenzij erom gevraagd wordt, maar dan zit het dus niet "in mijn systeem", maw: ik moet er dan echt bewust aan denken, gewoon omdat dat dan niet automatisch gaat.
MyDoggie2020
Actief

Oja, momenteel niet (meer) onder behandeling in het algemeen door GGZ of iets vergelijkbaars. Ik kan ermee leven.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

MyDoggie2020 schreef: 08 dec 2021 15:16 Het beste voor de hond is de liefde van de baas die hij volop krijgt. Want het is inmiddels zijn hond, ik voel me er niet meer verantwoordelijk voor.
Nee. Jullie zijn ALLEBEI verantwoordelijk voor ELK levend wezen dat onder jullie dak leeft en van jullie afhankelijk is. Op dit moment zijn jullie dus allebei verantwoordelijk voor de hond, en straks zijn jullie allebei verantwoordelijk voor jullie baby én jullie hond.

Toen ik vorige week je topics las, had ik al zo iets van, als ik het me financieel kon veroorloven een tweede hond in huis te halen, zou ik hem gisteren nog op hebben gehaald. Je hebt een aanbod van Marion. gekregen, en eerlijk is eerlijk, als reïncarnatie zou bestaan en ik zou vandaag dood neervallen en morgen reïncarneren als hond, zou ik dolgelukkig zijn als mijn mandje bij haar zou zijn. Dus als jullie uiteindelijk samen toch zouden besluiten tot herplaatsing, houd haar aanbod dan maar in je achterhoofd.

Voor nu lijkt het me verstandig dat jij en je partner eens goed samen om de tafel gaan zitten om nog eens duidelijk vast te stellen wat voor jullie de regels zijn m.b.t. de hond, en die ook op te schrijven. Dat zijn dan de regels die jullie ALLEBEI gaan handhaven. Als de hond niet in de keuken mag, dan mag dat bij jullie allebei niet. Dat schept duidelijkheid voor de hond. In ons vorige huis mocht Gizmo wel in de keuken, maar als hij in de keuken wilde zijn terwijl één van ons aan het koken was, dan moest hij in zijn mand gaan liggen. Op andere momenten mocht hij ook best op de vloer liggen, maar tijdens het koken was het ofwel in je mand gaan liggen, ofwel de keuken uit.
En maak de afspraak dat als hij dat niet doet, jij de hond mag herplaatsen. Eens in de zoveel tijd gaan jullie weer samen om tafel, om te kijken of die regels nog steeds de juiste regels zijn voor jullie situatie, en indien nodig passen jullie ze samen aan.

En verder raad ik je aan dit artikel eens te lezen, over eigenwijze/pittige/domme honden. Weet je, ik denk dat iedereen wel eens frustraties heeft door zijn huisdier. Ik heb ook echt wel eens momenten gehad dat ik Gizmo achter het behang wilde plakken of onderweg in de sloot gooien (zou hij geweldig vinden, hij ligt graag in de sloot :zweep: ). De manier om daarmee om te gaan is uitzoeken waar die frustratie vandaan komt. Vaak is dat toch miscommunicatie. Van een hond kun je niet verwachten dat hij volledig leert hoe mensen communiceren, dus jij zult degene moeten zijn die leert hoe honden communiceren en leren.

Ik heb gelezen dat je een puppycursus hebt gedaan met je hond. Heel goed dat je dat in ieder geval hebt gedaan, maar zeker voor iemand die voor het eerst een hond heeft, zou ik adviseren iets langer op cursus te gaan. Bij ons op de hondenclub worden bijvoorbeeld 2 puppy- en 2 basiscursussen gegeven. De meeste mensen gaan na de beide puppycursussen (of alleen puppy 2 wanneer de pup al wat ouder is wanneer hij begint) door met basis 1. Want, de naam zegt het al, wat je daar leert is de basis van veel gedragingen die we van onze honden verwachten in onze maatschappij. Maar basis 2 heeft niet voor niks ook nog het woord basis in de naam. En één ding wat in alle vier de cursussen terugkomt: omgang geleider-hond. Ik denk echt dat je van nog een cursus volgen nog een heleboel bij kunt leren.
blondie
Zeer actief

MyDoggie2020 schreef: 09 dec 2021 12:27 Oja, momenteel niet (meer) onder behandeling in het algemeen door GGZ of iets vergelijkbaars. Ik kan ermee leven.
Zou je willen adviseren ook gezien de veranderingen die de baby met zich meebrengt om toch heel even dit via huisarts of GGZ even aan te geven.
En dat is meer vanuit persoonlijk oogpunt. Ken zelf meerdere personen die ook van mening waren dat ze het zonder bepaalde hulp konden, die konden er ook mee leven en vonden zichzelf stabiel.
Tegendeel bleek waar.
Verknipte gezinnen, uithuisplaatsingen van kinderen etc. dus hoop dat je ook over deze opmerking wilt nadenken.

En ja, het is een hondenforum. Maar goed, ik wil dit toch bij je aangeven en misschien wil je erover nadenken.
MyDoggie2020
Actief

Oja, een heel belangrijke reden dat de hond na ons pas eet is omdat hij met de pot meeëet, wat er over is krijgt hij. Ik maak nml meestal teveel uit angst te weinig te hebben. 😅 Dus vandaar ook dat hij na ons eet. Eten weggooien is zonde.
blondie
Zeer actief

MyDoggie2020 schreef: 09 dec 2021 12:25

Goede tip, ook zeker voor wanneer onze baby straks geboren is idd. Hou je aan de gemaakte afspraken. Ik hoop dat ik hiermee wél doordring tot hem...

Vaste tijden, vaste regelmaat, oftewel structuur bij de hond dat gaat wat moeilijker. Ik heb nml niet altijd om dezelfde tijd de energie om hem uit te laten. De ene keer is dat om 12:00 al, de andere keer pas 14:30 en heel sporadisch gewoon helemaal niet. (Ik laat hem altijd z'n behoefte doen, sowieso het plasje.) Ik ben nu door de zwangerschap benauwder dan normaal, dat is niet heel prettig.
Mijn partner heeft heel onregelmatig werk, wel vrijwel altijd overdag, maar de ene keer is hij 17:00 thuis, de andere keer 18:30. Hij geeft hem altijd te eten. Ik dus bijna nooit, tenzij erom gevraagd wordt, maar dan zit het dus niet "in mijn systeem", maw: ik moet er dan echt bewust aan denken, gewoon omdat dat dan niet automatisch gaat.
Leg het niet bij je partner neer, pak ook je eigen verantwoordelijkheid erin.
Zorg dat iets in je systeem komt.
Maak dan een afspraak dat hij in de ochtend voert als hij na de hond te hebben uitgelaten de hond ook voert, en als je 2x per dag voert dat jij dat om 18.00 uur doet.
Zet voor jezelf neer dat de hond tussen 12.00 en 14.30 in ieder geval meegenomen is naar buiten om te plassen en even lekker te laten snuffen of banjeren, je laat hem los uit, dus ergens denk ik dat deze hond zo enorm loyaal is naar jou toe dat dat kan, ik hoef mijn dame nu bijvoorbeeld niet los mee te nemen.. denk dat ze op alles afvliegt wat in haar kop op komt.
Probeer ook het goede van jullie hond te zien, ik krijg het idee dat hij zo graag het goed wil doen bij en voor je, maar je ziet het niet.
En gooi bepaalde regels overboord, hond mag niet op bank, hond moet als laatste de deur uit, gok namelijk dat je die ook in je hoofd hebt.
Laat hem vrolijk worden en enthousiast, sta toe dat hij even bij je komt voor een aai, een dier aaien werkt voor de mens rustgevend.
Ga zien dat hij je aankijkt en op zijn manier contact met je zoekt en zie het niet als opdringerig.. hij kan er niets aan doen dat hij affectie wil tonen of toenadering tot je zoekt dat zit in hem, je hebt volgens mij een schat van een hond.
MyDoggie2020
Actief

Een vervolgcursus op de puppycursus was niet mogelijk ivm corona én de zwangerschap van de leidster. (En het kost best veel geld vind ik, ik heb dat sowieso eigenlijk niet, mijn partner betaalt het meest voor de hond.) Dus vandaar dat ik dat niet heb gedaan.
blondie
Zeer actief

MyDoggie2020 schreef: 09 dec 2021 13:30 Oja, een heel belangrijke reden dat de hond na ons pas eet is omdat hij met de pot meeëet, wat er over is krijgt hij. Ik maak nml meestal teveel uit angst te weinig te hebben. 😅 Dus vandaar ook dat hij na ons eet. Eten weggooien is zonde.
Tja, hij krijgt ook wel normaal hondenvoer mag ik hopen?

Ik gooi ook geen eten weg, dat vries ik in. Ik maak ook altijd veel.
En pas recent geef ik als beloning soms wat eten nadat wij hebben gegeten, maar dan zit hun gewone hondenvoer er wel al in.
MyDoggie2020
Actief

blondie schreef: 09 dec 2021 13:23
MyDoggie2020 schreef: 09 dec 2021 12:27 Oja, momenteel niet (meer) onder behandeling in het algemeen door GGZ of iets vergelijkbaars. Ik kan ermee leven.
Zou je willen adviseren ook gezien de veranderingen die de baby met zich meebrengt om toch heel even dit via huisarts of GGZ even aan te geven.
En dat is meer vanuit persoonlijk oogpunt. Ken zelf meerdere personen die ook van mening waren dat ze het zonder bepaalde hulp konden, die konden er ook mee leven en vonden zichzelf stabiel.
Tegendeel bleek waar.
Verknipte gezinnen, uithuisplaatsingen van kinderen etc. dus hoop dat je ook over deze opmerking wilt nadenken.

En ja, het is een hondenforum. Maar goed, ik wil dit toch bij je aangeven en misschien wil je erover nadenken.
Als ik tezijnertijd hulp nodig heb dan trek ik aan de bel. Komt wel goed. Ik weet waar ik op moet letten.
blondie
Zeer actief

MyDoggie2020 schreef: 09 dec 2021 13:37
blondie schreef: 09 dec 2021 13:23
Tegendeel bleek waar.

Als ik tezijnertijd hulp nodig heb dan trek ik aan de bel. Komt wel goed. Ik weet waar ik op moet letten.
Ik hoop het oprecht.
MyDoggie2020
Actief

blondie schreef: 09 dec 2021 13:37
MyDoggie2020 schreef: 09 dec 2021 13:30 Oja, een heel belangrijke reden dat de hond na ons pas eet is omdat hij met de pot meeëet, wat er over is krijgt hij. Ik maak nml meestal teveel uit angst te weinig te hebben. 😅 Dus vandaar ook dat hij na ons eet. Eten weggooien is zonde.
Tja, hij krijgt ook wel normaal hondenvoer mag ik hopen?

Ik gooi ook geen eten weg, dat vries ik in. Ik maak ook altijd veel.
En pas recent geef ik als beloning soms wat eten nadat wij hebben gegeten, maar dan zit hun gewone hondenvoer er wel al in.
Jazeker. Het ligt eraan hoeveel we over hebben, maar vaak nog wel wat brokjes erbij. En sowieso 's ochtends alleen brokjes.

Ik vergeet vaak in te vriezen en dan staat de pan met het eten de volgende dag er nog en dat vries ik dan niet meer in, of eet ik überhaupt nog op. Dus dan is het automatisch voor de hond, of wordt het toch nog weggegooid.
MyDoggie2020
Actief

blondie schreef: 09 dec 2021 13:35
MyDoggie2020 schreef: 09 dec 2021 12:25

Leg het niet bij je partner neer, pak ook je eigen verantwoordelijkheid erin.
Zorg dat iets in je systeem komt.
Maak dan een afspraak dat hij in de ochtend voert als hij na de hond te hebben uitgelaten de hond ook voert, en als je 2x per dag voert dat jij dat om 18.00 uur doet.
Zet voor jezelf neer dat de hond tussen 12.00 en 14.30 in ieder geval meegenomen is naar buiten om te plassen en even lekker te laten snuffen of banjeren, je laat hem los uit, dus ergens denk ik dat deze hond zo enorm loyaal is naar jou toe dat dat kan, ik hoef mijn dame nu bijvoorbeeld niet los mee te nemen.. denk dat ze op alles afvliegt wat in haar kop op komt.
Probeer ook het goede van jullie hond te zien, ik krijg het idee dat hij zo graag het goed wil doen bij en voor je, maar je ziet het niet.
En gooi bepaalde regels overboord, hond mag niet op bank, hond moet als laatste de deur uit, gok namelijk dat je die ook in je hoofd hebt.
Laat hem vrolijk worden en enthousiast, sta toe dat hij even bij je komt voor een aai, een dier aaien werkt voor de mens rustgevend.
Ga zien dat hij je aankijkt en op zijn manier contact met je zoekt en zie het niet als opdringerig.. hij kan er niets aan doen dat hij affectie wil tonen of toenadering tot je zoekt dat zit in hem, je hebt volgens mij een schat van een hond.
Ik zou het kunnen vragen aan m'n partner, maar ik gok dat hij nee zegt. En dan hebben we het probleem van teveel eten wat dan weer weggegooid moet worden. Dus hij moet wel na ons eten.
Zoiets in mijn systeem krijgen gaat bij mij heel lastig. Dat lukt gewoon eigenlijk bijna niet. En dan zou je kunnen zeggen: Zet een wekker, maar ik heb op een dag al tig wekkers voor vanalles staan. 😬😅

Hij kan idd prima los en als ik op tijd ben luistert hij ook prima naar me dat hij niet naar een tegemoetkomende hond mag (als ik weet dat de baas dat liever niet heeft). Zeker nu heb ik liever dat hij even niet luistert en naar een ander hondje gaat, dan dat ik hem aanlijn en hij me mee zou kunnen trekken uit enthousiasme. Vallen wil ik ten alle tijden voorkomen, hoewel ik weet dat m'n babytje veilig zit.

Hier mag ie gerust op de bank en als eerste naar buiten. Andersom is ook weer een regel van mijn partner: eerst wij naar binnen, dan de hond. Maar of hij zich daaraan houdt? Kan best dat het hetzelfde riedeltje is, dat hij dit ooit gezegd heeft tegen mij als regel, maar als ie alleen met de hond is dat hij hem gewoon als eerste binnenlaat, terwijl ik hem corrigeer als ie dat bij mij wil doen.

1 ding wat mij verward is dat men tegen mij heeft gezegd dat een hond prima de verschillende opvoedingen van baas en bazin uit elkaar kan houden. Dat hij weet wat wel en niet mag bij wie. (Was volgens mij zelfs op dit forum?) Maar dat jullie hier tegen mij zeggen dat een hond in de war raakt als je hem ieder op je eigen manier opvoedt. Dus dan vraag ik me af: Wat is nu waar?
Want echt exact dezelfde opvoeding geven, dat is onmogelijk. Al is het maar omdat de één een tikkie langer wacht met een commando geven, of met corrigeren, dan de ander. Omdat de één een commando gewoon uitspreekt en de ander iets strenger. Omdat de één een iets ander commando heeft voor dezelfde handeling. Dat kan nooit 100% precies exact hetzelfde zijn.

Een voorbeeld: Volgens mijn partner moest de hond per sé een naam met 2 lettergrepen krijgen, omdat commando's 1 lettergreep zijn en de hond anders in de war zou raken. 🤷🏻‍♀️ 3 keer raden wat mijn partner doet? Juist... het commando "zitten" geven ipv "zit". Het is voor mij echt heel lastig dat hij niet zijn eigen regels opvolgt. En ik heb hem regelmatig verbeterd dat hij het verkeerde commando gaf, als ik erbij was, maar je raadt het vast al: Dat blijft blijkbaar niet hangen. Ik heb hem ook na puppycursus elk commando aangeleerd die ik had geleerd, alsnog maakte hij er soms wat anders van. Of bedacht zelf bepaalde commando's ergens voor, zonder dit überhaupt met mij te bespreken. Communiceren met mij is niet z'n sterkste punt en ik voorzie straks wel wat probleempjes daardoor, want met een kindje moet je juist heel goed communiceren met elkaar.
Soeb88
Zeer actief

Ik krijg echt het gevoel dat dit een trol is, die zich voordoet als iemand anders,.. :denken:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Soeb88 schreef: 09 dec 2021 15:10 Ik krijg echt het gevoel dat dit een trol is, die zich voordoet als iemand anders,.. :denken:
Dat kan haast niet anders, het is gewoon teveel, veel te veel. :cool2: :Q:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

thom schreef: 09 dec 2021 15:22
Soeb88 schreef: 09 dec 2021 15:10 Ik krijg echt het gevoel dat dit een trol is, die zich voordoet als iemand anders,.. :denken:
Omdat het zo erg veel is lijkt het wel een samenwerking van :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Soeb88
Zeer actief

Zouden het A en B zijn? :denken: :LOL: Kom we gaan het spelletje doen, wie is het? :LOL:
alm@
moderator

ranetje schreef: 09 dec 2021 15:26
De schrijfstijl is ook wisselend. En dit schrijf ik als lid en niet als moderator. Voor de duidelijkheid :cool2:
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Jazeker. Te gemaakt, te overdreven, te snel in terug reageren, te dommig, te onwaarschijnlijk. Etc. Kortom, niet (meer) op reageren.
AfbeeldingAfbeelding
alm@
moderator

bram en thijs schreef: 09 dec 2021 15:50
Jazeker. Te gemaakt, te overdreven, te snel in terug reageren, te dommig, te onwaarschijnlijk. Etc. Kortom, niet (meer) op reageren.
Zeer verstandig :ok:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

alm@ schreef: 09 dec 2021 15:45
ranetje schreef: 09 dec 2021 15:26
De schrijfstijl is ook wisselend. En dit schrijf ik als lid en niet als moderator. Voor de duidelijkheid :cool2:
En te goed voor een "hondenleek".
Niet echt uit de tent te lokken ook. En dat is absoluut niet typerend voor een rookie hier. :engel:
Afbeelding
Afbeelding
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Maar ook te veel berichten met van allerlei problemen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”