Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gevonden, en nu

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Aantal honden: 2
Contacteer:

Gevonden, en nu

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Ik vond vanochtend dit halve gewei. Vanmiddag wil ik terug om het op te halen, het is een prachtig kapstok voor mijn sjaals of strengen wol.

Moet ik dit nog op een speciale manier behandelen? Of gewoon schoonmaken met water en groene zeep en klaar? Kan iemand mij adviseren.

En andere vraag, verliezen herten die twee helften tegelijkertijd? Heeft het zin om in de buurt naar de andere helft te zoeken of is het waarschijnlijker dat dat 6 km verderop ligt?

Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Gevonden, en nu

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb geen antwoord op je vragen maar wat een mooi gewei. Ik hoop dat het er nog ligt vanmiddag.
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Moet je zoiets niet melden bij SBB? om te voorkomen dat je beschuldigt wordt voor "moord" :hmmm:
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Kijk aan. Ik hoop dat er nog iemand een tip heeft. Op internet vind ik niets. En anders haal ik er morgen een groene zeep badje over.

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

mosquito1980 schreef: 08 dec 2021 15:51 Moet je zoiets niet melden bij SBB? om te voorkomen dat je beschuldigt wordt voor "moord" :hmmm:
SBB heeft niets te zeggen in Frankrijk ;)
Zou inderdaad wel even uitzoeken hoe dat in Frankrijk geregeld is
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gewoon schoonmaken met groene zeep, of als je het mooi wit wil hebben uitkoken in water met soda als ik het goed heb onthouden.
Ik weet niet of je een pan hebt die daar groot genoeg voor is :tongue: :lol1:

Of met waterstofperoxide (35%) watten er in drenken, om het gewei heen doen en in een plastic zak een tijdje laten liggen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

mosquito1980 schreef: 08 dec 2021 15:51 Moet je zoiets niet melden bij SBB? om te voorkomen dat je beschuldigt wordt voor "moord" :hmmm:
In nederland zou ik -indien betrapt - een boete krijgen van 95 euro (plus 9 euro admin kosten :LOL: ) omdat ik van het pad af was om het te vinden. :D

Maar hier heb ik niemand wat gevraagd. Ze zien me aankomen :lol1: Dit is gewoon dierlijk afval. Ik zal omdat ik graag alles weet voor de vorm kijken of ik uberhaupt iets kan vinden over een gewei vinden in onze wet.

Voor de nederlanders klik
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: 08 dec 2021 16:13 Gewoon schoonmaken met groene zeep, of als je het mooi wit wil hebben uitkoken in water met soda als ik het goed heb onthouden.
Ik weet niet of je een pan hebt die daar groot genoeg voor is :tongue: :lol1:

Of met waterstofperoxide (35%) watten er in drenken, om het gewei heen doen en in een plastic zak een tijdje laten liggen.
Dank Ranetje. Nee het hoeft niet wit. Ik vind het zo prachtig!
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Denk dat groene zeep prima is toch en uitkijken dat je honden er niet aan gaan kluiven daar worden ook wel stukken van een gewei voor verkocht
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

twinkeltje schreef: 08 dec 2021 17:42 Denk dat groene zeep prima is toch en uitkijken dat je honden er niet aan gaan kluiven daar worden ook wel stukken van een gewei voor verkocht
Honden schijnen het inderdaad lekker te vinden.

Als kapstok zal het gewei wel hoog genoeg hangen zodat ze er niet aan kunnen komen :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Hazenrein schreef: 08 dec 2021 11:49 Ik vond vanochtend dit halve gewei. Vanmiddag wil ik terug om het op te halen, het is een prachtig kapstok voor mijn sjaals of strengen wol.

Moet ik dit nog op een speciale manier behandelen? Of gewoon schoonmaken met water en groene zeep en klaar? Kan iemand mij adviseren.

En andere vraag, verliezen herten die twee helften tegelijkertijd? Heeft het zin om in de buurt naar de andere helft te zoeken of is het waarschijnlijker dat dat 6 km verderop ligt?

Afbeelding
Een 7 einder.

Van onder naar boven; oogtak, ijstak, middentak, en de wolftak die zich bij de kroon gaat voegen uiteindelijk. De kleur is tot stand gekomen tijdens het vegen van de aan bloedvaten rijke bast. Als het gewei volgroeid is sterft de bast af, en dat zorgt voor jeuk. Bij het vegen zorgt het bloed en de sappen van de bomen of struiken waar het hert veegt, voor de uiteindelijke kleur van het gewei. Je kunt er niet de leeftijd aan aflezen, maar het kan wel een idee geven in combinatie met de rozenstokken; deze worden namelijk bij elk afwerpen wat korter. De massa wordt groter. De kroon wordt gevormd. Ook hier zijn weer verschillende soorten in, maar daar zal ik nu niet te diep op ingaan.

De onderste rand is de roos, en aan de onderzijde waar het gewei is losgekomen van de schedel (de rozenstok) zit het zegel - welke voor elk hert uniek is. Een vingerafdruk, als het ware. Hieraan kan je ook zien of het al langer ligt; mocht er nog bloed aan zitten is het recent afgeworpen. Ik zie voor zover geen sporen van vraat, knaagdieren zoals muisjes vinden het erg lekker over het algemeen. Een afgeworpen stang kan daarop ook helemaal opgaan in de natuur uiteindelijk.

Het afwerpen gaat in dezelfde periode, onder andere onder invloed van verandering van zonlicht. Maar het is niet "poef" allebei de geweien op de grond. Vaak bij het verlies van de eerste trekt het hert zich wat terug. Er is immers ineens een enorm gewicht van de kop af, en daarbij deels aanzien binnen de roedel. Bij het afwerpen (in deze streek meestel rond feb/mrt) begint overigens het nieuwe gewei gelijk weer te groeien.

Over wetgeving kan ik je de Nederlandse vertellen, maar niet de Franse.

Mooie vondst!

Hier is het afwerpen goed te zien, en het bijbehorende gedrag van het hert (zou wel geluid uitzetten)
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Crescent schreef: 10 dec 2021 15:47
Een 7 einder.

Van onder naar boven; oogtak, ijstak, middentak, en de wolftak die zich bij de kroon gaat voegen uiteindelijk. De kleur is tot stand gekomen tijdens het vegen van de aan bloedvaten rijke bast. Als het gewei volgroeid is sterft de bast af, en dat zorgt voor jeuk. Bij het vegen zorgt het bloed en de sappen van de bomen of struiken waar het hert veegt, voor de uiteindelijke kleur van het gewei. Je kunt er niet de leeftijd aan aflezen, maar het kan wel een idee geven in combinatie met de rozenstokken; deze worden namelijk bij elk afwerpen wat korter. De massa wordt groter. De kroon wordt gevormd. Ook hier zijn weer verschillende soorten in, maar daar zal ik nu niet te diep op ingaan.

De onderste rand is de roos, en aan de onderzijde waar het gewei is losgekomen van de schedel (de rozenstok) zit het zegel - welke voor elk hert uniek is. Een vingerafdruk, als het ware. Hieraan kan je ook zien of het al langer ligt; mocht er nog bloed aan zitten is het recent afgeworpen. Ik zie voor zover geen sporen van vraat, knaagdieren zoals muisjes vinden het erg lekker over het algemeen. Een afgeworpen stang kan daarop ook helemaal opgaan in de natuur uiteindelijk.

Het afwerpen gaat in dezelfde periode, onder andere onder invloed van verandering van zonlicht. Maar het is niet "poef" allebei de geweien op de grond. Vaak bij het verlies van de eerste trekt het hert zich wat terug. Er is immers ineens een enorm gewicht van de kop af, en daarbij deels aanzien binnen de roedel. Bij het afwerpen (in deze streek meestel rond feb/mrt) begint overigens het nieuwe gewei gelijk weer te groeien.

Over wetgeving kan ik je de Nederlandse vertellen, maar niet de Franse.

Mooie vondst!

Hier is het afwerpen goed te zien, en het bijbehorende gedrag van het hert
Dank voor de extra info.
Bijzonder filmpje. Het ziet er behoorlijk oncomfortabel uit om nog maar een helft over te hebben. :ugh:

Het zegel was helemaal schoon. Gezien de tijd van het jaar denk ik ook dat het er lang ligt, sinds begin dit jaar. Er is op een takje minimale schade maar ik denk zelfs dat dat oude schade is van toen het nog op het hert zat.

Ik vind het ook een mooie vondst. Verrassend ook want in de jaren dat ik hier woon heb ik slechts één keer herten met zulke grote geweien gezien. :I:

Reetjes zie ik vrijwel elke dag. En ik vind ook wel vaker hele kleine geweitjes. Zijn die van reetjes, of van een heel jong hert?

Afbeelding

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Die laatste foto's zijn volgens mij van een reebokgewei, Hazenrein
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Hazenrein schreef: 10 dec 2021 16:26
Dank voor de extra info.
Bijzonder filmpje. Het ziet er behoorlijk oncomfortabel uit om nog maar een helft over te hebben. :ugh:

Het zegel was helemaal schoon. Gezien de tijd van het jaar denk ik ook dat het er lang ligt, sinds begin dit jaar. Er is op een takje minimale schade maar ik denk zelfs dat dat oude schade is van toen het nog op het hert zat.

Ik vind het ook een mooie vondst. Verrassend ook want in de jaren dat ik hier woon heb ik slechts één keer herten met zulke grote geweien gezien. :I:

Reetjes zie ik vrijwel elke dag. En ik vind ook wel vaker hele kleine geweitjes. Zijn die van reetjes, of van een heel jong hert?

(knip)
Het gebeurt dan ook dikwijls dat ze zich in die periode van afwerpen wat afzonderen. Het is zeker een gave vondst, met zulke edelherten (even beoordeeld vanaf de stang die je hebt gevonden) in het gebied mag je blij zijn.

Zoals Rana al zei, de ondersten zijn van reebok. In het voorkomen van dat gewei is, net als bij het edelhert, enorm veel verscheidenheid. De enden hier heten simpelweg voor-midden en achterend (op de bovenste foto, van onder naar boven) Ook bij ree kun je de leeftijd niet aflezen aan het gewei. Het kan wel wat zeggen over de gezondheid en diens biotoop. Stangen kunnen dik, dun, lang, breed, en in allerlei vormen komen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Dank dames!

Reebok dus.
Plaats reactie