Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke eigenschappen vind jij nu echt belangrijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Welke eigenschappen vind jij nu echt belangrijk

Ongelezen bericht door Habibi »

Iedereen heeft zo zijn voorkeuren voor een bepaald type hond.
Ik ook, en die voorkeuren zijn vrij sterk ook nog vaak.

Dat geldt vast voor meer mensen.

Welke eigenschappen MOET een hond voor jou hebben, om hem in huis te willen hebben? (karakter en fysiek)

En welke eigenschappen vind je prettig, maar zijn geen echt harde eis? (ook karakter en fysiek)
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Welke eigenschappen vind jij nu echt belangrijk

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Mens en dier vriendelijk is genoeg
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik wil sowieso een hond die qua bouw gezond is. Dus geen heel lange of heel korte poten, geen heel lange of heel korte rug, geen heel lange of korte snuit, geen overdreven hoekingen, maar ook niet overdreven steil gebouwd, geen overdreven grote of kleine oren etc. Ik wil ook geen dominant gen dat mogelijk gezondheidsproblemen met zich meebrengt (twee voorbeelden: merle kan, zeker bij een dubbele merle, doofheid en blindheid veroorzaken; naaktgen dat ook problemen in de aanleg van het gebit met zich meebrengt).
Qua karakter een hond die zich graag aan de baas aanpast, graag samenwerkt, maar ook zichzelf wel vermaakt. Eentje met eigen initiatief, maar wel makkelijk bij te sturen als het een ongewenst initiatief is. En vooral ook gemakkelijk is met onbekende mensen en kinderen. De meeste terriërs zijn me te eigengereid. De meeste uit rasgroep 1 hebben me vaak te veel moeite om zichzelf op een leuke manier te vermaken.

Ik heb een sterke voorkeur voor de wat kleinere, maar niet mini, hondjes, vooral om praktische redenen. En ik ben gek op zwarte honden en op black&tan, waarbij de tanaftekening dan wel een mooi dieprode kleur moet hebben. Qua vacht heb ik een sterke voorkeur voor halflang. Kort vind ik ook prima. En wie weet komt er ooit eentje met een doorgroeivacht, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Met ruwhaar heb ik helemaal niets (al sluit ik ook daarvan niet uit dat er ooit eentje van bij mij rondloopt, kans is alleen heel klein)
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

De Grote Zwitser. Zwitserse precisie die bij mij past. Eigen mening, oplettend, gaat in discussie, trouw, lollig. Beslist geen watje maar met respect voor de baas die dat wel moet zijn. Mooi formaat en natuurlijk heel knap. Als we later groot zijn en het kan weer, dan alleen de Grote Zwitser
AfbeeldingAfbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Gezondheid en karakter, in die volgorde.
Vriendelijk naar twee- en vierbeners. Trainbaar...
Voor mij zijn daarnaast nog de werkeigenschappen heel belangrijk :wink:

Bij de meeste honden dan toch, kleine Wolfjes uitgezonderd natuurlijk :mrgreen:
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Een fatsoenlijke neus. Dat moet.

Verder mensvriendelijk.
Hondvriendelijk graag ook, maar zolang ‘ie niet voor de kill gaat kan ik er mee leven dat het geen allehondsvriend is.
Marielle hier
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marielle hier »

Gezondheid met stip op 1. Daarna stabiliteit+betrouwbaarheid, herstelvermogen, mensgerichtheid en trainbaarheid.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Gezondheid, mens- en hondvriendelijk. Daarnaast houd ik soms van een stevige discussie waarbij ik het laatste woord heb. Vandaar teckels.
Afbeelding
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Karakter: Vriendelijk, vrolijk, veelzijdig, niet slaafs, humor, sociaal naar mensen maar geen allemansvriend, sociaal naar honden en katten, rustig binnen en actief buiten.
Vacht: geen gladhaar. Ik vind het heerlijk om met mijn handen door een bos krullen te gaan. Bij een gladharige hond aai mis ik dit 'sensorische' aspect. Ruwhaar vind ik ook leuk.
Bouw: ik hou van vierkant gebouwde honden, opgetrokken buiklijn, een elegant gangwerk, middelgroot tot groot.
Ohja, ik hou van rashonden of eventueel een pup uit doordachte outcross combinatie. Ik vind het prettig een inschatting van verwacht gedrag/eigenschappen te hebben.

Ik vind het best fijn dat mensen niet bang voor mijn hond zijn. Het lijkt me vreselijk als mensen snel hun hond zouden aanlijnen en de andere kant op vluchten zodra ze ons in het oog krijgen. Oscar met sokjes in combinatie met zijn gangwerk maakt ons dorpje een beetje vrolijker. Mensen gaan spontaan lachen. Bijkomend voordeel hij wordt eigenlijk van jongs af aan positief benaderd door mensen.

Bij bovenstaande past de poedel perfect, maar Oscar is zelfs binnen zijn ras wel heul braaf en conflictmijdend. In het kader 'Wat is er leuker dan één hond: twee honden' en het idee dat door inmiddels meer hondenervaring een hond wel wat meer pit mag hebben, hebben we besloten om volgend jaar te gaan voor een pup uit FCI rasgroep 3 terriers.
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Zelfredzaamheid: dat als de keukendeur toevallig dicht is, ze zelf uitvogelen dat er nog vier anderen deuren open zijn waardoor ze naar binnen kunnenen - en dus niet voor die ene dichte deur blijven zitten piepen.

zelfreinigend: dat het opgelopen vuil van buiten er na een keer schudden binnen in de schuur er vanzelf uitvalt.

Langharig en flaporen.

Robuust, het moet tegen een stootje kunnen.

Niet kleinzerig.
kathy
Zeer actief

Ongelezen bericht door kathy »

In ieder geval niet te klein, een echte snuit, en wat haar erop is ook leuk. Dat wat betreft uiterlijk. Er graag op uit willen, niet patserig met andere honden, maar hoeft ze niet allemaal leuk te vinden, hetzelfde geldt voor het gedrag naar mensen, opgewekt, zelfbewust en graag samenwerkend en spelend met de andere roedelhonden en de baas en eigenlijk gewoon levenslustig.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nou geen echte eigenschappen.
Je kunt van alles willen en dan heb je een hond van een ras die je hebt uitgezocht na veel zoeken. En dan valt de hond anders uit dan de raseigenschappen.

Wat vinden wij leuk aan de chihuahua. De eigenwijsheid. Kunnen overal mee heen. Zijn toch erg actief en leergierig en altijd vrolijk, zijn gewoon graag bij de baas.

Maar wij zouden ook voor grote rassen kunnen gaan.
Dan zou daar waarschijnlijk een andere verwachting van zijn. Geen molossers daar hebben we helemaal niks mee. Maar dat gaat meer om uiterlijk want vaak zijn het wel prima honden.

Herders vinden wij wel heel leuk. Willen graag werken voor de baas, zijn vaak betrouwbaar zonder meteen slaafs te zijn er zit nog een kop op. Dat laatste is dus wel belangrijk. Dat is bij Chihuahuas ook zo, soms iets te veel kop voor een klein hondje wat ze wel wat pittig maakt. Wat ik bij grotere rassen weer niet zo fijn zou vinden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb drie vershcillen de honden natuurlijk maar de mastin stiff upperlip, onkreukbaar en zo zo verschrikkelijk respectvol naar mensen .. lief en rustig, en stabiel, en stabiel en eerlijk is wat ik heel graag zie in honden en eigenlijk hebben ze dat alle drie..
mijn cane corso is daarnaast ook makkelijk te trainen, wil graag werken voor je, en qua uiterlijk ik hou ervan.. stevig , robuust, bijna bloot, en gespierd, maar wel atletisch en nog steeds een echte werkhond.. die echt heel breed ingezet zou kunnen worden..
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Hazenrein schreef: 09 nov 2021 23:29 Zelfredzaamheid: dat als de keukendeur toevallig dicht is, ze zelf uitvogelen dat er nog vier anderen deuren open zijn waardoor ze naar binnen kunnenen - en dus niet voor die ene dichte deur blijven zitten piepen.

zelfreinigend: dat het opgelopen vuil van buiten er na een keer schudden binnen in de schuur er vanzelf uitvalt.

Langharig en flaporen.

Niet kleinzerig.
Moet ‘ie ook nog luisteren?

Want anders past een Ierse Setter perfect haha.
Maar dat luisteren is soms ineens een heel bijzonder dingetje :engel: :engel:
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

flamme schreef: 10 nov 2021 21:35
Hazenrein schreef: 09 nov 2021 23:29 Zelfredzaamheid: dat als de keukendeur toevallig dicht is, ze zelf uitvogelen dat er nog vier anderen deuren open zijn waardoor ze naar binnen kunnenen - en dus niet voor die ene dichte deur blijven zitten piepen.

Langharig en flaporen.

Niet kleinzerig.
Moet ‘ie ook nog luisteren?

Want anders past een Ierse Setter perfect haha.
Maar dat luisteren is soms ineens een heel bijzonder dingetje :engel: :engel:
Neuh, die zelfredzaamheid maakt dat ie z’n eigen problemen op kan lossen :D dus zelfs als ie van mij niets aan wil nemen komt het toch alsnog goed :8):
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik wil graag een vriendelijke hond, naar mens EN dier. Liefst geen jachtdrift. Uiteraard zo gezond mogelijk, maar dat vind ik sowieso een doodnormale eis. Helaas is dat juist waar het vaak moeilijk is tegenwoordig... Ik hoef helemaal geen rashond, en wil mijn maatje graag zo lang mogelijk gezond en blij bij me hebben.

Verder heb ik het liefste gewoon een leuke gezelschapshond. Ik loop wel anderhalf uur per dag hoor, maar ik ben erg blij als de hond daarna ook tevreden is. Ik ben niet zo goed in eindeloos entertainen, dus een werkhond hoef ik niet meer. Als de hond ''erbij zijn'' leuk vind, is het voor mij ideaal, want ik neem hem eigenlijk overal waar het maar enigzins mogelijk is mee.

Wat ik verder wel zo prettig vind, is een kort- of langharige vacht ZONDER noodzaak tot trimmen.

Kyuubi is daarin eigenlijk alles wat ik wilde. Gezondheidstechnisch wat kleine dingen, maar dat kan met elke hond, niks spannends. Geweldig en betrouwbaar karakter, wandelt graag en doet daarna tevreden een dutje en vind speuren of oefeningen doen te gek, maar stelt verder geen spannende eisen. Een schat naar andere dieren, alleen sinds meerdere bijna- en een paar echte bijtincidenten wat wisselend met mede-honden... tja, dat is trauma, geen karakterfout. Gaat graag overal mee naar toe, en na een lekkere wandeling kan hij in zijn tas overal mee heen en hoor of zie je hem niet, hij geniet gewoon heerlijk van de ''show''... Heerlijk hondje! Precies wat ik wil. :I:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Gezond, actief, vrolijk, vriendelijk, eigenzinnig. Verder komen we dan altijd wel ergens samen uit.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Sassy schreef: 09 nov 2021 19:36 Gezondheid en karakter, in die volgorde.
Vriendelijk naar twee- en vierbeners.
Dit dus...

Maar omdat bij vele rassen die ik mooi vind (in karakter en uiterlijk), vaak ook wel 'grotere kans op' euvels (kunnen) voorkomen, dus niet persé in die volgorde. :mann: (Mijn werkhonden vroeger dus absoluut wel in genoemde volgorde...)
Vriendelijk/sociaal wel een harde eis... (en dan mogen ze gerust onzeker/bang zijn met het daarbij behorende snauwen/uitvallen, dat legt zich meestal toch wel na verloop van tijd...

Sam! schreef: 09 nov 2021 20:19Ik vind het prettig een inschatting van verwacht gedrag/eigenschappen te hebben.
En dit...

Opvangers zijn natuurlijk vaak geen ouders van bekend maar bij bepaalde typen/rassen/mixen kun je vaak toch al zeggen wat er van het gedrag, karakter en de eigenschappen te verwachten valt.

Hazenrein schreef: 09 nov 2021 23:29Zelfreinigend: dat het opgelopen vuil van buiten er na een keer schudden binnen in de schuur er vanzelf uitvalt.
Niet écht belangrijk maar best wel handig idd... :mann:

Als laatste naar het uiterlijk kijkende kom ik toch telkens weer bij de Mastín Español uit... :E: (Of eigenlijk sowieso bij de (meeste) KBH/Berghonden, of molossers in het algemeen. (Wel specifiek de werklijnen omdat daar op karakter/functionaliteit/gezondheid wordt geselecteerd terwijl bij de showlijnen vaak alleen maar het uiterlijk ertoe doet. Juist die eerste zijn daardoor meestal heel voorspelbaar in gedrag terwijl dat bij showlijnen vaak niet zo is, is tenminste mijn ervaring. (Let wel, ik heb het dan puur over bepaalde KBH/Berghonden die vaak ook niet in ons land worden gefokt...)

Ik vind het best fijn dat mensen niet bang voor mijn hond zijn. Het lijkt me vreselijk als mensen snel hun hond zouden aanlijnen en de andere kant op vluchten zodra ze ons in het oog krijgen.
Nou, dat is idd wel een dingetje (maar wist ik natuurlijk wel al voordat ik er aan begon). Nu bijna 1,5 jaar later lopen velen nog steeds direct de andere kant op zodra ze Bartje zien aankomen terwijl hier in het bos/park juist hij de grootste goedsul is die je je kunt voorstellen (overdag dan). Het enige wat hij wel doet is blaffen naar andere honden op de manier van spelen, spelen, spelen... Maar dat gelooft (bijna) geen mens. (Zou ikzelf ook niet zomaar op vertrouwen hoor, dus ik begrijp het wel... :tongue: )
Als ze hem eenmaal kennen zijn ze meestal ook helemaal weg van hem...
Loop ik met alleen Keetje dan trekt niemand zich daar iets van aan terwijl juist zij wél een pittig randje heeft...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

Tony schreef: 20 nov 2021 08:39
Maar omdat bij vele rassen die ik mooi vind (in karakter en uiterlijk), vaak ook wel 'grotere kans op' euvels (kunnen) voorkomen, dus niet persé in die volgorde. :mann: (Mijn werkhonden vroeger dus absoluut wel in genoemde volgorde...)
Vriendelijk/sociaal wel een harde eis... (en dan mogen ze gerust onzeker/bang zijn met het daarbij behorende snauwen/uitvallen, dat legt zich meestal toch wel na verloop van tijd...[/b

Onzeker vind ik ook niet erg, dat is trainbaar.
Ik heb de eerste weken met onze Bill ervoor gezorgd dat die hond niet een situatie kon komen die mogelijk niet fijn voor hem was.
Als er mensen op de hond afgingen die gewoon met een flank commando van de mensen weg sturen.
Op hele drukke dagen een andere hond meenemen ipv Bill, dat soort dingen.
En ik moet zeggen, die hond is echt mentaal gegroeid in zijn job ook :I:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Betrouwbaar. Denk dat ik dat een van de belangrijkste eigenschappen vind.
Uiteraard wel eigen grenzen aan mogen geven, en waken of verdedigen daar waar nodig. Maar wel op een manier, dat er wel een waarschuwing aan vooraf gaat. Mijn partner en ik moeten wel kunnen zien wanneer iets te ver gaat bijvoorbeeld. Een hond die zomaar uithaalt naar ons en zeker naar willekeurige voorbijgangers zou ik moeilijk vinden, als dat blijvend is en niet meer te trainen of om te buigen als het vertrouwen er is.

Loyaal, en uiteraard wederzijds. Honden die graag bij en met je zijn, honden die zichzelf afzonderen en ook buiten in hun eigen wereld zitten vind ik niet zo leuk. Al moet ik zeggen dat dat vaak omkeerbaar is als je snapt waarom een hond dat écht bewust lijkt te doen. En dan heb je ineens een hele andere verstandhouding. Jol was in het begin zo, en ik kon daar moeilijk aan wennen. Maar zij deed dit bij mijn partner in huis ook. Op een bepaald moment veranderde dat en bleef ze meer en meer gewoon bij ons in de kamer, dat vond ik een stuk fijner, en zijzelf volgens mij ook :mrgreen:

Zelfredzaamheid. Een mate van zelfstandigheid en herstellend vermogen. Een hond die in angst blijft hangen vind ik ook lastig.
Ik kan er van genieten als er dingen worden ontdekt, en dat hoeft absoluut niet onverschrokken te zijn (die heb ik ook gehad, Bluf. Zij dacht niet na en deed gewoon en achteraf had ze vaak zoiets van :oeps: dat was niet zo handig, baasje help!
Jol vermeed gewoon dingen die ze eng vond, zo kan het ook. Finn was, Aki en Chara zijn wat op hun hoede, maar blijven wel aftasten.. zo mooi om te zien vind ik dat.

Vertrouwen. Het vermogen om een baas te vertrouwen. Ook al vinden ze iets eng om te doen, ze willen het toch proberen en geven dan zo'n enorm vertrouwen. Dat heb ik bij alle 5 honden mogen ervaren in verschillende situaties. En zeker bij de 4 honden die op latere leeftijd bij me kwamen vond ik dat zo ontzettende mooie eigenschap.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Rust, karaktervol, een eigen idee, de grote "mwah" als je eentonige dingen vraagt, zachtaardig, vriendelijk, onderzoekend, aanhankelijk, grote eigenzinnigheid. Bont, driekleur, met vlekken. Lange oren :mrgreen:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun

Ongelezen bericht door Qaatje »

Sociaal naar andere honden en mensen, stabiel, niet schrikkerig.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gezondheid en werkvermogen zijn beiden heel belangrijk.
Daarnaast bereidheid tot samenwerken (eigenzinnig mag tot op zekere hoogte :tongue: )
Vriendelijk en weinig behoefte tot krachtmetingen met andere honden vind ik ook wel handig.

Nou ja, zoiets als mijn Griffons dus :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Eigenschappen? Uiterlijk?

Ik wil gewoon graag een hond. Waarmee ik heerlijk op sjouw kan, en geen ogen voor en achter hoef te hebben. Die ik niet neurotisch aan een lange lijn hoef te houden. Die ik heel graag zie, maar vooral die mij ook heel graag ziet. Maar ook eentje die dus andere honden, of andere mensen niet als hapjes ziet. En als we mensen met witte broeken tegen komen, luisteren als ik zeg dat ze er niet heen mogen. Of mensen die zeggen, koekje???, even braaf ruiken en dan denken "nee, van vreemden nemen we geen koekje aan".
Als ik de deur niet goed dicht doe, dan maar op de oprit gaan liggen (grote zus, die kleine zus dan binnenshuis houdt). En als ik een oplettende collega dan instructies geef (zeg maar "SaarMiep, haiiii", ga naar binnen, geef ze beiden een aai, en trek de deur goed dicht), daar gewoon ook naar luisteren.

Ik blijf nog maar even fijn bij de Golden. Misschien als ik ooit groot ben. Maar denk het niet.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Qaatje schreef: 12 jan 2022 09:48 Sociaal naar andere honden en mensen, stabiel, niet schrikkerig.
Dat zie ik ook graag. Vandaar tegenwoordig een bende sociale teckels.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Marion. schreef: 12 jan 2022 21:37
Als ik de deur niet goed dicht doe, dan maar op de oprit gaan liggen (grote zus, die kleine zus dan binnenshuis houdt). En als ik een oplettende collega dan instructies geef (zeg maar "SaarMiep, haiiii", ga naar binnen, geef ze beiden een aai, en trek de deur goed dicht), daar gewoon ook naar luisteren.

Ik blijf nog maar even fijn bij de Golden. Misschien als ik ooit groot ben. Maar denk het niet.
Mij ook overkomen hoor, met Bluf en Finn, twee Duitse herders. Ook voordeur die niet in slot was gevallen toen ik naar mijn werk was gegaan.
Die lagen prinsheerlijk resp. de ene op het plateau bij de voordeur en de ander beneden in de voortuin met een dusdanig laag hek aan de stoep dat ze er zo overheen hadden kunnen springen en ik gok dat er al aardig wat mensen al dan niet met honden gepasseerd moesten zijn voor een overbuurman van de flat het opviel dat de honden buiten waren, mijn voordeur open stond maar mijn auto er niet stond en hij mij niet zag. Ik liet de honden nooit zonder af en toe even checken maar vrij zonder toezicht aan de voorkant namelijk.

Hij durfde zelf echter niet de tuin in te stappen, maar lichtte iemand verderop in die ook wel vaker bij me over de vloer kwam en de honden kende.

Ik moet zeggen dat ik blij was dat ze dusdanig braaf waren gebleven om op eigen terrein te blijven. Maar ik had altijd wel veel energie in tijd gestoken in niet onnodig blaffen naar passanten buiten dus dat bleek zijn vruchten af te hebben geworpen :engel:
En in begin was Bluf ooit wel over het hek gesprongen onverwachts, en was in de achtertuin belandt.. dus ze wist dat de mogelijkheid er was om er op uit te trekken :mann:

Dus mijn honden waren door een bekende ook makkelijk naar binnen te dirigeren eerlijk gezegd. Misschien ook wel door een vreemde, maar dat weet ik niet zeker.. zeker de reu was toch wel waaks en op "eigen" mensen ingesteld.
Aki is ook prima met vreemden als we erbij zijn, maar kom je onverwachts de poort binnen of onaangekondigd via de voordeur dan reageert hij toch even anders dan dat men gewoon is van hem, maar goed zou het heel raar vinden voor een hond met waak- en verdedigingshond genen dat hij zonder baas erbij kwispelend iedere vreemdeling verwelkomt als wij er niet bij zijn. :19:
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Door het weer was het hout van mijn hek zodanig gekrompen op een nacht, dat de deur openging en Benthe was ontsnapt en - zo hoorde ik achteraf - naar het konijnenhok van de buurman een blok verderop gegaan, waar ze probeerde in te komen wat gelukkig niet gelukt is. Pas na een half uur had ik in de gaten dat ze weg was, ik zat rustig koffie te drinken en te ontbijten. Ik kijk in de tuin. Waar is Benthe? Zie ik de deur openstaan... Fuck, fuck, FUCK!

Ik snel op de fiets naar het park, ik dacht misschien is ze daar naartoe gegaan want daar speelt ze graag. Kom ik daar, geen Benthe. Ook niemand die haar had gezien. Vervolgens snel naar de voetbalvelden gefietst waar we ook wel vaak gespeeld hebben. Ook geen Benthe, ook niemand die haar gezien had. Fiets ik weer terug met het idee naar Pets Place te gaan, kom ik haar tegen terwijl iemand haar uit laat!!

Deze persoon had haar bij het konijnenhok gezien en haar aangelijnd en maar even uitgelaten. Niet veel later was er ook al politie bij waar Benthe nog mee op de foto staat zelfs. Ik was de jongen enorm dankbaar want je schrikt je rot als je herder pleite is.

De eigenschap die ik belangrijk vind en die mijn herder helaas niet bezit is op het terrein blijven als de deur openstaat.
Rafaela
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Whippet

Ongelezen bericht door Rafaela »

Zoals er velen al zeggen de gezondheid van het ras, en of hij heel actief is.
Ik hou er namelijk van om lange wandelingen te maken met mijn hond,
ook dat hij sociaal is en prettig in de omgang, het liefst ook lief naar kinderen.
Dat mijn hond een korthaar is vind ik zelf prettig maar ik kan andere haarlengtes en structuren absoluut ook waarderen, er gaat dan alleen meer tijd in zitten kwa verzorging.
Ook moet hij zich zelf goed kunnen bezighouden als ik er even niet ben, maar die van mij slaapt thuis sowieso een gat in de dag, hahaha!
Voor de rest, een rustig gelijkmatig karakter is wel fijn.
beepboop
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door beepboop »

Ik ga dit even lekker neurotisch op volgorde van meest naar minst belangrijk zetten:

Karakter:
Vriendelijk met zowel mensen als andere honden
Niet te hoog in energie / behoeften (husky, border collie, etc)
Moet genoeg kunnen luisteren voor de basisopvoeding
Aanhankelijk
Blaft niet veel / enkel wanneer nodig
Niet zó sociaal dat de hond gedag tegen alles en iedereen wilt zeggen
Het liefst geen hoge prey drive i.v.m. de kat en de hond graag los willen laten lopen

Uiterlijk:
Geen platte kop
Minstens middelgroot
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

beepboop schreef: 26 jul 2023 12:16 Ik ga dit even lekker neurotisch op volgorde van meest naar minst belangrijk zetten:

Karakter:
Vriendelijk met zowel mensen als andere honden
Niet te hoog in energie / behoeften (husky, border collie, etc)
Moet genoeg kunnen luisteren voor de basisopvoeding
Aanhankelijk
Blaft niet veel / enkel wanneer nodig
Niet zó sociaal dat de hond gedag tegen alles en iedereen wilt zeggen
Het liefst geen hoge prey drive i.v.m. de kat en de hond graag los willen laten lopen

Uiterlijk:
Geen platte kop
Minstens middelgroot
:D
Je bent je er wel van bewust dat dit voor een heel groot deel ook zit in opvoeding, onderhouden van die opvoeding en dus ook begrenzen?
:wink:
Een hond wordt doorgaans niet zo geboren :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”