Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stertopic : Aangelijnd of los wandelen met je hond

Hier mag je polls plaatsen die hond-gerelateerd zijn

Moderator: moderatorteam

Los of aangelijnd

Overal aangelijnd
5
11%
Aangelijnd waar dat nodig is en los waar het kan.
22
48%
Aangelijnd waar loslopen niet toegestaan is en los waar het wel mag
10
22%
Overal los waar ik vind dat het kan
7
15%
Los op eigen terrein/erf
1
2%
Anders n.l.
1
2%

Totaal aantal stemmen: 46
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Stertopic : Aangelijnd of los wandelen met je hond

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Afbeelding

Ik heb Peer tijdens de wandelingen altijd aan de lijn. In losloopgebieden, hondenstrand of hondenspeelveldjes kom ik eigenlijk nooit.
Niet dat ik Peer er niet vertrouw maar ik vertrouw andere honden niet zomaar. Verder heeft Peer er totaal geen problemen mee aan de flexi (5 mtr) met een trixie tuigje te lopen.

Hoe doen jullie dat ?
Wat waarmee heb jij je hond vast als je aangelijnd loopt.
Halsband, tuigje enz. ?
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Re: Aangelijnd of los wandelen met je hond

Ongelezen bericht door Patricia. »

Hier mogen er 2 van de 4 los af en toe 3, Onix de jongste is nog niet altijd toe aan los lopen.

Bella mag heeeeel af en toe eens los op het strand.
Want zodra je die los klikt is ze weg en ze komt uiteindelijk wel terug maart kapotte voetzolen en al of ze rent zich doodsteken een auto of iets.

Maar goed we lopen bijna elke dag wel een km of 8 a 9 en de rondjes park.
En Bella zit San altijd in der eigen bubbel lekker te snuffelen
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zuurtje altijd vast, die loopt weg, Zillion en Boots los waar het kan en vast als het nodig is.. en ze lopen allemaal aan een jachtlijntje
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Mijn honden lopen altijd los.
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Terry »

Aangezien in Spanje honden altijd aan de lijn horen te lopen, mag Taafje los waar ik vind dat het kan en dat is bijna overal.
De stukjes die ze aan de lijn moet, loopt ze aan een flexi.
Groetjes, Terry
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Vast waar ze niet mogen loslopen en los waar dat mag én veilig kan zonder anderen te storen. Dat betekent dat Gait meer losloopt dan Elco.
Ik heb ze aan tuigjes en een 3; meter-lijn met aan beide kanten een musketonhaak. Vaak laat ik waar ze los mogen de lijn dus gewoon vallen. Voordeel is dat Elco daardoor meer vrijheid heeft, omdat Gait hem afremt in het op andere honden af stuiven. Anders moet Elco veel sneller aan de lijn vanwege te weinig overzicht. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld, hebben redelijk gelijke ideeën over waar en hoe lang snuffelen, anders was het natuurlijk ook geen optie geweest
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

In het dorp vast.
Dat is officieel verplicht en bovendien heb ik geen zin om mensen hun dooie kat te brengen :tongue:
In het bos los (losloopgebied).
Ik gebruik een jachtlijntje (met stop) en voor de late avondwandeling een haltiharness.
Niet het meest ideale tuig, maar dan wordt er niet getrokken als er een kat oversteekt :8):

Mijn teckels waren vrijwel altijd aan een flexi.
Als die een spoor hadden gevonden waren ze gewoon weg en daar had ik niet zo veel zin in :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Hier achter is een losloop gebied daar gingen ze los.
Alleen Blacky vond dat niet fijn dan ging hij onzeker achter me lopen met zijn neus in mijn kuiten, aan de lange lijk voelt hij zich zekerder.
Waar vast moet gaan ze altijd vast
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Bij mij lopen ze alleen aan de lijn van huis naar de auto en andersom. In het bos lopen ze altijd los. Loslopen vind ik echt een must. Daar heb ik veel tijd en moeite in gestoken.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Beiden hebben een halfcheck halsband, en lopen inmiddels allebei aan 8 meter flex. We lopen meestal vanuit huis waar aanlijnplicht in de wijk geldt, maar we lopen wel langs gras e.d. en richting plekken waar los kan, maar niet altijd mag.
Wij zijn dus burgerlijk ongehoorzaam.
Plekken waar het vlakbij mag vind ik nog te gevaarlijk, die plek(ken) liggen namelijk aan de autowegen. En niet omheind dus in een mum zijn ze op de stoep en kan ze de weg op schieten. Aki als pup hebben we daar ook veel op geoefend, die kan daar nu wel los, bij haar doen we dat niet echt nog, laatst wel even om te oefenen, maar ik ben dan echt ontzettend alert op voorbijgangers, blaffende uitvallende honden vanaf de stoep/straat daar etc..
niet echt relaxed dus :wink:
Door de beperkingen vind ik het dus wel prettig om lijn te kunnen geven, ook in de wijk.
Ze volgen mondelinge commando's ook aan de flex goed op dus dat gaat verder prima, even kort en naast bij tegemoetkomers, even wachten met oversteken etc..
En vaak dus los op mooie overzichtelijke stukken waar het officieel niet mag.
Op strand uiteraard ook los, en als ik het niet zo vertrouw met bepaalde andere honden roep ik ze even kort bij me en daarna geef ik ze weer vrij.
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Wat is het verschil tussen 2 en 4? Ze zijn bij ons voornamelijk los, waarvan wij vinden dat dat kan. Ik lijn in niet-losloopgebied wel sneller aan als ik andere mensen ontwaar. Als in het losloopbos een mevrouw op een bankje zit die er problemen mee heeft dat Teun even komt begroeten met een vrolijke kwispel, dan ben ik minder snel met aanlijnen. Het aanlijnen wat we doen (in niet losloop) is ook meer voor de vorm. Even aan de lijn stil staan, dan de mountainbikers groeten, en dan lijn weer af en verder lopen. Of als we op onbekende plekken lopen en we lijken een verharde weg te naderen of kruisen, dan lijnen we ook aan. Omdat wij niet weten wat voor verkeer we tegenkomen.

Voor de boswachters of boa's lijnen we niet aan, we calculeren eventuele boete gewoon in. We lopen altijd met een jachtlijn, een licht touwtje van anderhalve meter ofzo. Zo omgehangen, zo weer los.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

het verschil tussen 2 en 4 is dat je het bij 2 misschien veiliger kan vinden om de hond aangelijnd kan hebben vanwege eventuele gevaarlijke situaties bijv. verkeer ongeacht of een los lopen er toegestaan is of niet. Vooral als de hond niet absoluut gehoorzaam is en/of je op onbekend terrein bent met de hond

Bij 4 bedoel ik dat je je hond overal los laat lopen. Toegestaan of niet.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Re: Stertopic : Aangelijnd of los wandelen met je hond

Ongelezen bericht door Sassy »

Hier aangelijnd, tot we aan bos of veldwegen komen, waar het kan mogen ze dan van mij los, ook al is dit geen losloopgebied.
Zie ik mensen komen roep ik ze wel bij me, en ofwel moeten ze netjes in de berm gaan liggen, of even aan de lijn.
Blijkbaar zijn er ook nogal wat mensen bang van honden :19:

Gespeeld met vreemde honden wordt er hier niet, en al helemaal niet ongevraagd.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Overal aangelijnd tenzij het omheind is en er geen andere honden zijn. Mijn herder is niet zo gecharmeerd van andere honden en al helemaal niet als die op ons komen afrennen. En de hond van mijn vriendin - een golden retriever - tolereert ze, wat in de praktijk inhoudt dat ie genegeerd wordt.
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Tom loopt in principe overal los, behalve in de binnenstad. Hij heeft een tuig om of ik neem voor hem de jachtlijn mee, hangt van de situatie af.
Casper mag van mij nog niet overal loslopen, die steekt soms nog zomaar over als hij iets interessants ziet. Hij heeft op dit moment nog altijd een tuig om.
Voor beide heb ik een gewone lijn, ik kan niet met een flexi overweg.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Roxy liep altijd en overal los.
Myla loopt uiteraard nog aan de lijn, voor het bos of afgelegen stukken oefenen we met een sleep lijn. Het is de bedoeling dat ze straks los gaat waar het mogelijk is.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Aangelijnd waar nodig, los waar dat kan. Sancho jaagt niet, gaat tegenwoordig ook nooit meer van het pad af dus daar waar ik goed overzicht heb qua fietsers en andere honden mag hij los.
Aan zijn tuigje heeft hij een hekel dus ik gebruik liefst een simpel lijntje wat Marjoleine ooit voor hem meebracht. Een lasso :mrgreen: , snel om-en af te doen.
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Altijd aangelijnd aan een lange lijn van 5 meter, geen flexi. Ze zou goed los kunnen maar ze is heel erg schrikachtig en het eerste wat ze doet is ervan doorgaan. Kan een hond zijn die blaft dat er iets niet goed is, iemand die een plank hard neergooit, het is niet meer zo erg als eerst, maar ik neem het risico niet. Ik weet niet wanneer er een harde klap komt.
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Max loopt altijd aan de lijn, niet omdat hij niet met andere honden kan maar omdat hij maar wat graag zijn vieze modderpoten aan andere mensen afveegt, de schurk :boos:
(en dan ook nog verwachten dat een dergelijke actie een snoepje oplevert)
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

teckeltoos schreef: 13 jan 2022 17:01 het verschil tussen 2 en 4 is dat je het bij 2 misschien veiliger kan vinden om de hond aangelijnd kan hebben vanwege eventuele gevaarlijke situaties bijv. verkeer ongeacht of een los lopen er toegestaan is of niet. Vooral als de hond niet absoluut gehoorzaam is en/of je op onbekend terrein bent met de hond

Bij 4 bedoel ik dat je je hond overal los laat lopen. Toegestaan of niet.
Dan heb ik het goede gestemd. Ik wil mijn hond graag nog wat langer heel houden, dus ze gaat beslist niet overal rücksichtloss los.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun

Ongelezen bericht door Qaatje »

Aanlijnen waar het verplicht is of waar we het zelf nodig vinden, verder los.
In de wijk loopt ze aan een gewone lijn, als we ergens buiten gaan wandelen waar ze niet los mag loopt ze aan een 5-meterlijn (geen flex).
Als ze los loopt en we zien een aangelijnde hond aankomen, lijnen we haar ook aan. Niet dat dat altijd goed gaat, want 2 weken terug is ze flink gepakt door een herdershond van een maand of 8 schat ik die ineens bij het passeren de vrije lijn kreeg en op Qaatje klapte. Heel bijzonder.
ranetje
Zeer actief

Qaatje schreef: 15 jan 2022 10:18 Aanlijnen waar het verplicht is of waar we het zelf nodig vinden, verder los.
In de wijk loopt ze aan een gewone lijn, als we ergens buiten gaan wandelen waar ze niet los mag loopt ze aan een 5-meterlijn (geen flex).
Als ze los loopt en we zien een aangelijnde hond aankomen, lijnen we haar ook aan. Niet dat dat altijd goed gaat, want 2 weken terug is ze flink gepakt door een herdershond van een maand of 8 schat ik die ineens bij het passeren de vrije lijn kreeg en op Qaatje klapte. Heel bijzonder.
Dat vind ik zo wonderlijk :?

Dat gebeurt bij ons ook wel eens.

is Qaatje ok?
Laatst gewijzigd door ranetje op 15 jan 2022 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Qaatje
Actief

ranetje schreef: 15 jan 2022 12:28
Qaatje schreef: 15 jan 2022 10:18 Aanlijnen waar het verplicht is of waar we het zelf nodig vinden, verder los.
Dat vind ik zo wonderlijk :?

Dat gebeurt bij ons ook wek eens.

is Qaatje ok?
Ze heeft een schram op haar kin, die is inmiddels weer dicht.
Ik snap echt niks van zulke acties. Ik was een beetje boos en zei: nou lekker dan, wordt meteen gebeten. Nee, dat was helemaal niet waar, hoe durfde ik dat te zeggen. Ze was met een andere vrouw (bleek haar moeder te zijn), en die zei: nou, volgens mij is dat hondje wel gebeten hoor. Zegt ze: Nee Mam!! En bemoei je er niet mee ja! En toen kregen ze ruzie. :LOL: We zijn maar doorgelopen en verderop kwamen we een kennis tegen met vijf honden waaronder twee herders, en dat gaat altijd prima, dus toen was Qaatje weer blij.
ranetje
Zeer actief

Wel gunstig dat je meteen twee fijne herders tegen kwam :ok:

Ruzie tussen moeder en dochter nooit tussen komen :mrgreen: :lol1:
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Een herder van acht maand moet nog leren kort aan de lijn te wandelen en vindt dat vaak helemaal niet zo leuk. Dat zo'n jonge hond echt op een andere 'klapt' lijkt me stug want op die leeftijd zijn ze nog vriendjes met iedereen.

Gelukkig dat het goed gaat met Qaatje en hopelijk heeft de eigenaresse er van geleerd. Herder zijn niet voor iedereen geschikt helaas.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hammetime schreef: 15 jan 2022 15:15
Een herder van acht maand moet nog leren kort aan de lijn te wandelen en vindt dat vaak helemaal niet zo leuk. Dat zo'n jonge hond echt op een andere 'klapt' lijkt me stug want op die leeftijd zijn ze nog vriendjes met iedereen.

Herders kunnen behoorlijk redirect zijn ook op die leeftijd. Wie weet hoelang die hond al spanning aan het opbouwen was wat er ineens uitkwam toen die hond de vrije lijn kreeg. Dus dat lijkt mij niet stug.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Vriendjes leveren geen schrammen af.
Dus het kan blijkbaar wel?

Er wordt hier over een hond gesproken, niet over een heel ras of soort.
De andere twee herders die Qaatje tegen kwam daarna waren haar vriendjes (zonder schram :tongue: :lol1: ).
Dus dat kan ook. :D
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

alm@ schreef: 15 jan 2022 15:48

Herders kunnen behoorlijk redirect zijn ook op die leeftijd. Wie weet hoelang die hond al spanning aan het opbouwen was wat er ineens uitkwam toen die hond de vrije lijn kreeg. Dus dat lijkt mij niet stug.
Een herder van acht maand is amper pup af, die bouwt nog geen spanning op tenzij er dierenmishandeling in het spel is.
Qaatje
Actief

Gelukkig dat het goed gaat met Qaatje en hopelijk heeft de eigenaresse er van geleerd. Herder zijn niet voor iedereen geschikt helaas.
Ik vind ontmoetingen aan de lijn sowieso niet handig. De honden kunnen dan zichzelf niet zijn.
Ik vond het er gespannen uitzien zoals ze met die hond liep, hij moest heel kort bij blijven, het zag er niet relaxed uit. Hij kan ook 10 maanden zijn geweest, maar het was in elk geval nog een jong beest.
Alle honden moeten trouwens leren aan de lijn te wandelen, niet alleen herders, en Qaatje vond dat ook niet leuk. Misschien was het beter gegaan als ze de hond los had laten lopen, het was in een losloopgebied.
Qaatje
Actief

ranetje schreef: 15 jan 2022 12:57 Wel gunstig dat je meteen twee fijne herders tegen kwam :ok:

Ruzie tussen moeder en dochter nooit tussen komen :mrgreen: :lol1:
Er lopen meer herders bij ons. We hebben nooit problemen, behalve met een, maar dat komt door die man, die is niet goed wijs.
Plaats reactie

Terug naar “Polls (hond-gerelateerd)”