Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prooigedrag temperen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Golden Stanley

Prooigedrag temperen?

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hoihoi,

Ik heb een vraagje. Ben met Stanley aan 't speuren en nu zoekt hij nog op speeltje. Als hij het gevonden heeft, dan stort hij zich bovenop het speeltje en rolt als een idioot heen en weer. Lijkt mij een uiting van prooigedrag, maar mag je dit eigenlijk temperen of haal je gelijk het enthousiasme eruit?

:zwaai:
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

zou je hem kunnen leren dat hij het speeltje direct naar jou terugbrengt en dat jij dan zijn aller favooste speeltje te voorschijn tovert? En daar wilt mee gaat doen, dat zie ik weleens op tv bij die speurhonden.
Ik denk zelf dat als je het tempert dat dan wellicht de drift ervan afgaat maar ik ben geen kenner op dat gebied.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoezo wil je dat temperen? laat dat beest lekker zijn pret hebben toch? Hij doet er niemand kwaad mee.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Golden Stanley

Hoi Eline,

Dat vind ik ook, maar..... hij stort zich op z'n balletje, rolt daar als een gek overheen, neemt z'n balletje in z'n bek en gaat weer verder met rollen in van die prikkelbosjes die om z'n zoekplek staan. Vandaar dat ik dacht als hij dat blijft doen, kun je dat gedrag dan niet verleggen naar een ander positieve uiting?
Ik moet nu alleen op z'n zoekapport laten focussen en niet belonen met een ander speeltje, want hij moet eerst daarop enthousiast gemaakt worden. Nou, dat is ie in ieder geval. :zwaai:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Golden Stanley schreef:Hoi Eline,

Dat vind ik ook, maar..... hij stort zich op z'n balletje, rolt daar als een gek overheen, neemt z'n balletje in z'n bek en gaat weer verder met rollen in van die prikkelbosjes die om z'n zoekplek staan. Vandaar dat ik dacht als hij dat blijft doen, kun je dat gedrag dan niet verleggen naar een ander positieve uiting?
Ik moet nu alleen op z'n zoekapport laten focussen en niet belonen met een ander speeltje, want hij moet eerst daarop enthousiast gemaakt worden. Nou, dat is ie in ieder geval. :zwaai:
Proest..hij heeft er ieder geval vette pret in! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Golden Stanley schreef:Hoi Eline,

heb geen advies voor je, maar beter zo als helemaal geen interesse in het speeltje toch ;)
qyan had met zoeken nooit interesse voor speeltjes, en dat maakte het speuren op een gegeven moment toch minder leuk voor hem.
eten was wel een beloning, maar qyan was/ is nooit echt voer gericht en de grootste beloning is voor hem altijd spelen.
alleen met speuren intereseerde hem dat dus ook niet en werd steeds moeilijker te motiveren:?
en zo te lezen heeft je hond de grootste lol en dan blijft het ook leuk :ok: , lijkt me, weet niet wat de bedoeling precies is bij jullie
Golden Stanley

Martijn schreef:Je doet jachttraining?
Nee Martijn, speuren op recreatieve basis. Op de hei, in het bos of aan het water op eigen geur spoor zoeken met een zoekapport als beloning. Heb m'n eerste les gehad en ben voorlopig bezig met een recht spoor van zo'n 20 mtr. uitbouwen naar 50 mtr. Later zet je meerdere voorwerpen in en heb je veel meer hoeken in je spoor. Er zitten honden bij die al zo'n 300 mtr. rond afspeuren, is echt gaaf. Maar voorlopig ben ik nog maar een beginnertje, hoor.

Maar doordat die mafkees iedere keer zo ontzettend blij is dat hij z'n bal heeft opgesnord, MOET hij gewoon dat gedrag vertonen. Dat vind ik niet erg, maar hij pakt lijkt 't wel expres die prikbosjes terwijl hij makkelijk op die open plekken kan rollen. Hij zat gisteren vol met prikkels tussen z'n tuigje en in z'n lijf.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

is 20m niet een beetje veel voor de 1ex?

ik krijg het anders geleerd. nl met voer op het spoor en op het eind het resterende voer.
en dat zo afbouwen. eerst was om de stap een voertje en dat wordt dan steeds minder. na een aantal keer mochten we al 1 hoek doen.
nu zijn we bezig met het voorwerp verwijzen.
dus aan het einde van het spoor een voorwerp.
dat hij dan bij het voorwerp af moet gaan, oefen je thuis eerst en dat breidje uit naar buiten.

ik denk dat het opzich geen kwaad kan dat hij op het eind zo gek doet met zn speeltje.
alleen opletten denk ik dat hij wel met zn neus over t spoor gaat en niet op het zicht over het spoor loopt om zo zn beloning te innen.

succes!!!!
Golden Stanley

little-wolf schreef:is 20m niet een beetje veel voor de 1ex?

ik krijg het anders geleerd. nl met voer op het spoor en op het eind het resterende voer.
en dat zo afbouwen. eerst was om de stap een voertje en dat wordt dan steeds minder. na een aantal keer mochten we al 1 hoek doen.
dat hij dan bij het voorwerp af moet gaan, oefen je thuis eerst en dat breidje uit naar buiten.

ik denk dat het opzich geen kwaad kan dat hij op het eind zo gek doet met zn speeltje.
alleen opletten denk ik dat hij wel met zn neus over t spoor gaat en niet op het zicht over het spoor loopt om zo zn beloning te innen.

succes!!!!
Nee, voer komt er niet aan te pas. Ben ik wel blij om, want 't is en blijft een Retriever die al zoveel op voer krijgt aangeleerd. Dat zijn we al aan het afbouwen. Die bal was gisteren beloning genoeg. Ik had m'n 'voederzakje' uiteraard bij me, maar heb hem geen 1 keer wat gegeven, zo in trance was hij op z'n apport. En je hebt denk ik gelijk dat vanaf 20 mtr. wel lang is. Maar je bent nu zo bezig om hem het beginspoor (jouw stappen) op te laten pakken en als hij dat goed doet flink op stem belonen en tussendoor laten stoppen om hem weer naar de grond toe te krijgen, dat hij vaak in 1 lijn op z'n doel afging. Vooral de laatste paar meters heeft ie echt met z'n neus over de grond gedaan en die bal lag toch echt niet in 't zicht. Daar moeten we ook goed aan werken, dat geconcentreerde zeg maar, anders krijg je een slordige speurder. Want volgens die instructeur heeft hij allang geroken waar de apport zich bevindt, maar moet Stanley worden aangeleerd om met geduld echt het volledige spoor aan de grond af te zoeken. Nou, dat proberen we dan maar. We vinden het wel gaaf, hoor.
Golden Stanley

Martijn schreef:
Golden Stanley schreef:
Martijn schreef:Je doet jachttraining?
Nee Martijn, speuren op recreatieve basis. Op de hei, in het bos of aan het water op eigen geur spoor zoeken met een zoekapport als beloning. Heb m'n eerste les gehad en ben voorlopig bezig met een recht spoor van zo'n 20 mtr. uitbouwen naar 50 mtr. Later zet je meerdere voorwerpen in en heb je veel meer hoeken in je spoor. Er zitten honden bij die al zo'n 300 mtr. rond afspeuren, is echt gaaf. Maar voorlopig ben ik nog maar een beginnertje, hoor.

Maar doordat die mafkees iedere keer zo ontzettend blij is dat hij z'n bal heeft opgesnord, MOET hij gewoon dat gedrag vertonen. Dat vind ik niet erg, maar hij pakt lijkt 't wel expres die prikbosjes terwijl hij makkelijk op die open plekken kan rollen. Hij zat gisteren vol met prikkels tussen z'n tuigje en in z'n lijf.
Als het gewoon voor de lol is zou ik het zo lollig mogelijk houden.
Wat is er nou fijner dan een hond die in z'n eentje gek aan het doen is.

Het leukste dat cleo doet is in haar eentje met een klein takje klooien. Omhooggooien en dan bespringen. Ze zingt er nog net geen kinderliedjes bij. Heerlijk om te zien. Net een kleuter met een pop.
Haha, geweldig is dat. Af en toe lekker kinds doen.
Wat mij opvalt is dat Stanley zo volwassen begint te worden. Om de duvel niet bang en altijd en eeuwig nieuwsgierig en op ontdekkingsreis.
Hij is echt kleuter-af en vindt het ook erg leuk om nieuwe dingen aan te leren. Zoals nu ook weer met dat speuren, dat is toch wat hoor voor een hond die graag met z'n neus werkt. Ik hoop ook dat ie zo enthousiast blijft, dus ik zal het maar voor lief nemen dat hij zich bij voorkeur uitleeft in die prikkelbosjes. Misschien wordt dat vanzelf minder.
Bedankt voor jullie reacties. :zwaai:
little-wolf
Zeer actief

Golden Stanley schreef:

succes!!!!
Nee, voer komt er niet aan te pas. Ben ik wel blij om, want 't is en blijft een Retriever die al zoveel op voer krijgt aangeleerd. Dat zijn we al aan het afbouwen. Die bal was gisteren beloning genoeg. Ik had m'n 'voederzakje' uiteraard bij me, maar heb hem geen 1 keer wat gegeven, zo in trance was hij op z'n apport. En je hebt denk ik gelijk dat vanaf 20 mtr. wel lang is. Maar je bent nu zo bezig om hem het beginspoor (jouw stappen) op te laten pakken en als hij dat goed doet flink op stem belonen en tussendoor laten stoppen om hem weer naar de grond toe te krijgen, dat hij vaak in 1 lijn op z'n doel afging. Vooral de laatste paar meters heeft ie echt met z'n neus over de grond gedaan en die bal lag toch echt niet in 't zicht. Daar moeten we ook goed aan werken, dat geconcentreerde zeg maar, anders krijg je een slordige speurder. Want volgens die instructeur heeft hij allang geroken waar de apport zich bevindt, maar moet Stanley worden aangeleerd om met geduld echt het volledige spoor aan de grond af te zoeken. Nou, dat proberen we dan maar. We vinden het wel gaaf, hoor.
hihi. blijkbaar zijn er meerdere manier om te leren speuren.

veel succes ermee!!!!
Golden Stanley

little-wolf schreef:
Golden Stanley schreef:

succes!!!!

veel succes ermee!!!!
Ik zou 't megod niet weten. En dan moet je niet denken dat Stanley een obsessie voor z'n bal heeft, hoor. Want we apporteren niet zo overdreven veel en onderweg laat hij hem vaker liggen dan dat ie 'm meeneemt. Ken m'n eigen hond niet terug, zo geweldig vond hij het. Volgende week krijgen we een uitgebreide theoriedag waarbij de verschillende sporen aan bod komen en ook iets over windrichtingen en weersomstandigheden e.d.
Jij ook veel succes, he!
little-wolf
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
little-wolf schreef:
Golden Stanley schreef:

succes!!!!

veel succes ermee!!!!
Ik zou 't megod niet weten. En dan moet je niet denken dat Stanley een obsessie voor z'n bal heeft, hoor. Want we apporteren niet zo overdreven veel en onderweg laat hij hem vaker liggen dan dat ie 'm meeneemt. Ken m'n eigen hond niet terug, zo geweldig vond hij het. Volgende week krijgen we een uitgebreide theoriedag waarbij de verschillende sporen aan bod komen en ook iets over windrichtingen en weersomstandigheden e.d.
Jij ook veel succes, he!
tnx.

ja, dat zijn ook nog dingen om rekening mee te houwen weer en wind.

we moesten gister in best wel redelijk hoog gras speuren.
voordeel is dat je ziet of je recht je spoor loopt. :mrgreen:
en er waren karresporen in het gras. das ook extra moelijk. daar moet je goed je geur aan geven. had ik niet gedaan maar wel vlak na zo'n spoor een stukje worst gelegt. maar meneer ging netjes het kaarespoor volgen. :? hihi.

we waren al een paar weken niet geweest, het begin ging klote. maar daarna super,hij heeft zelfs 2 stukjes worst overgeslagen. :P
we hebben in juni een wedstrijdje met o.a speuren. dus moet nu flink oefenen. en 2 hoekjes gaan doen u-vorm dus, en 2 vpprwerpen verwijzen. :roll: wordt flink oefenen.

hou je ons op de hoogte?
Golden Stanley

Tuurlijk, maar jij ook, he!
Voor jou is het helemaal spannend.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”