Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afstraffen onderdanig gedrag - wie moet wie opvoeden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun
Aantal honden: 1

Afstraffen onderdanig gedrag - wie moet wie opvoeden?

Ongelezen bericht door Qaatje »

Regelmatig komen wij een jakutische laika tegen van 3 jaar. De eerste keer was Qaatje nog heel klein, 10 weken, ik liep ik met haar in de buurt. De laika was los en rende onmiddellijk op Qaatje af, waarop Qaatje zich onderwierp. Vervolgens werd ze flink op haar nummer gezet. Het kwam omdat ze aan de lijn was, zei de eigenares, ik moest haar loslaten dan konden ze spelen en ging het beter. Maar dat vond ik niet zo'n goed idee in een woonwijk met verkeer. Dus ik liep door.

De tweede keer was in het losloopgebied, weer hetzelfde ritueel. Toen Qaatje wegrende, werd ze opgejaagd en kwam met de staart tussen de poten achter mij zitten.

Soms ging het ook wel goed, maar een tijdje terug werd ze zó intimiderend aangepakt dat ze wegrende en niet meer terug wilde komen. De mevrouw vond het erg grappig. Ik niet. Ik ben een andere kant opgelopen met Qaatje

En zo gaat het dus elke keer. Qaatje wordt beklommen, maar die mevrouw doet niks dus ik trek haar hond van Qaatje af en krijg dan te horen dat ze ik me er niet mee moet bemoeien en ze dat prima zelf kunnen regelen.

Vorige week weer vrijdag weer. Laika jaagt achter Qaatje aan en die probeert met de staart tussen de benen te ontkomen. Mevrouw zegt dan dat ze zo enig spelen. Een andere mevrouw die erbij stond vond dat ook. Qaatje was inmiddels zo in paniek dat ze alleen nog maar weg wou, en richting autoweg rende. Gelukkig kwam ze naar me toe toen ze zag dat ik bij de de laika wegliep.

En vanochtend dus weer. Qaatje onderwerpt zich en die hond blijft maar vervelend doen en knauwen en over Qaatje heen staan en haar blokkeren, dus ik duwde haar weg. Het was nota bene op een pad waar honden niet los mogen. Ik had Qaatje aangelijnd maar zij haar hond niet.

Voor de duidelijkheid: we proberen die hond al zoveel mogelijk te ontlopen, maar dat lukt niet altijd.

Vanochtend kreeg ik het verwijt dat ik niet zo bang moet zijn voor mijn hond, want honden regelen dat zelf, ze corrigeren elkaar en daar moet je je niet mee bemoeien. Ik zei dat Qaatje dat helemaal niet kon omdat haar hond haar signalen negeert. Ik zei: Qaatje onderwerpt zich om te laten zien dat ze geen bedreiging vormt, en dan straft jouw hond haar af. Dat is raar gedrag. Nou, zei ze toen, als het Qaatje niet bevalt, kan ze toch van zich afbijten? Dat moet je haar dan maar leren. Ik zei dat ik vond dat zij haar hond manieren moest bijbrengen, zodat Qaatje niet een gevecht hoefde aan te gaan. Dat ging ze dus niet doen. Ze was niet van plan om ook maar iets te doen want haar hond was prima, Qaatje moest maar van zich afbijten en als ze dat niet deed dan lag het aan haar (aan Qaatje dus).

Qaatje is een heel lief, vrolijk, open en slim hondje. Als ze niet met een hond wil spelen, loopt ze weg en gaat
snuffelen en negeren. Werkt vrijwel altijd, op twee honden na. Als een hond dat bij haar doet, laat ze die ook met rust. Als een hond gromt, gromt ze niet terug maar loopt door. Hondje wil niet, prima. De volgende keer gaat ze er dan niet meer heen, niet omdat ze bang is, maar omdat ze weet: die heeft geen zin in mij. Ze is totaal niet agressief, is sociaal naar honden, mensen, lief met kindjes. Een heerlijk hondje.

Ik vind niet dat wij haar bang maken. Dat is ze ook niet, anders zou ze niet zoveel leuke contacten hebben met de honden die hier lopen, en daar zijn heel indrukwekkende bij. Maar ze weet gewoon precies hoe ze zich moet gedragen en zal nooit een conflict veroorzaken of uitlokken. Daar is ze te lief en te slim voor.

Nou ja, waar het me dus om gaat: is het waar dat honden zichzelf en elkaar altijd het beste corrigeren en dat je je daar als eigenaar nooit mee mag bemoeien en ook je hond niet hoeft op te voeden? En dat je je hond ook niet mag beschermen tegen zulke honden? Ik vind dat zelf heel raar.

Overigens: Wij hadden vroeger een DH die ook dit gedrag vertoonde naar andere honden. Dat wilden wij niet en dat hebben we haar afgeleerd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Afstraffen onderdanig gedrag - wie moet wie opvoeden?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dat soort gedrag heeft er juist voor gezorgd dat Elco nu tegen heel veel honden blaft. Het is asociaal gedrag. Sociaal onaangepast. Volgende keer Qaatje achter je parkeren en die laika in de nek grijpen. En zeg maar dat ze bij elke volgende keer dat haar hond de signalen van Qaatje negeert een trap kan krijgen totdat of de hond of haar baas begrijpt wat grenzen zijn en hoe die te respecteren. Of als je die mevrouw tegenkomt eens recht op haar afrennen: halloooooooo! En haar omhelzen, stevig op de schouders kloppen (graag vooral iets te stevig) en als ze daar wat van zegt: maar ik begroet je gewoon, hartstikke sociaal. Niet? Als het om honden gaat vind je van wel! Ik zou het echt niet vaker dan 2 keer geaccepteerd hebben. Neem Qaatje in bescherming. Dat doe je ook met kinderen tegen te ruw spelende oudere kinderen. Die laika leert nu alleen maar dat pestgedrag prima is. Je wil niet dat Qaatje leert dat grenzen niet gerespecteerd hoeven te worden
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik accepteer het niet dat een van mijn teckels onder het mom van spelen ondergeschoffeld wordt of opgejaagd. Dus van mij krijgt de eigenaar de keus. Of je houd je hond bij je of je hond krijgt een klets van mijn wandelstok. Daar voer ik geen discussie over.
Afbeelding
Qaatje
Actief

Fotogravinnetje schreef: 07 feb 2022 15:28 Dat soort gedrag heeft er juist voor gezorgd dat Elco nu tegen heel veel honden blaft. Het is asociaal gedrag. Sociaal onaangepast. Volgende keer Qaatje achter je parkeren en die laika in de nek grijpen. En zeg maar dat ze bij elke volgende keer dat haar hond de signalen van Qaatje negeert een trap kan krijgen totdat of de hond of haar baas begrijpt wat grenzen zijn en hoe die te respecteren. Of als je die mevrouw tegenkomt eens recht op haar afrennen: halloooooooo! En haar omhelzen, stevig op de schouders kloppen (graag vooral iets te stevig) en als ze daar wat van zegt: maar ik begroet je gewoon, hartstikke sociaal. Niet? Als het om honden gaat vind je van wel! Ik zou het echt niet vaker dan 2 keer geaccepteerd hebben. Neem Qaatje in bescherming. Dat doe je ook met kinderen tegen te ruw spelende oudere kinderen. Die laika leert nu alleen maar dat pestgedrag prima is. Je wil niet dat Qaatje leert dat grenzen niet gerespecteerd hoeven te worden
Ik accepteer het ook niet en ik neem Qaatje ook in bescherming! Dat die hond het elke keer weer kan proberen betekent niet dat ik het accepteer, het betekent dat hond en baas een plaat voor de kop hebben. We ontwijken die hond zoveel mogelijk, als ik haar toch tegenkom ga ik een andere kant op, lukt dat niet en gaat het mis dan blokkeer ik de hond (wat me het verwijt heeft opgeleverd dat ik haar schopte) en zorg dat ze uit onze buurt blijft.

Als ik haar zie aankomen loop ik om, maar ik zie het niet altijd, vanochtend ook niet, beest komt ineens vanuit een steegje op Qaatje af. Ik sta daar die hond van Qaatje weg te houden, krijg ik dat verhaal dat ik Qaatje bang maak want dat honden dat veel beter zelf kunnen regelen en dat Qaatje maar van zich af moet bijten als het haar niet bevalt.
Qaatje
Actief

Fotogravinnetje schreef: 07 feb 2022 15:28 Dat soort gedrag heeft er juist voor gezorgd dat Elco nu tegen heel veel honden blaft. Het is asociaal gedrag. Sociaal onaangepast. Volgende keer Qaatje achter je parkeren en die laika in de nek grijpen. En zeg maar dat ze bij elke volgende keer dat haar hond de signalen van Qaatje negeert een trap kan krijgen totdat of de hond of haar baas begrijpt wat grenzen zijn en hoe die te respecteren. Of als je die mevrouw tegenkomt eens recht op haar afrennen: halloooooooo! En haar omhelzen, stevig op de schouders kloppen (graag vooral iets te stevig) en als ze daar wat van zegt: maar ik begroet je gewoon, hartstikke sociaal. Niet? Als het om honden gaat vind je van wel! Ik zou het echt niet vaker dan 2 keer geaccepteerd hebben. Neem Qaatje in bescherming. Dat doe je ook met kinderen tegen te ruw spelende oudere kinderen. Die laika leert nu alleen maar dat pestgedrag prima is. Je wil niet dat Qaatje leert dat grenzen niet gerespecteerd hoeven te worden
Ik accepteer het ook niet en ik neem Qaatje ook in bescherming. Dat die hond het elke keer weer kan proberen betekent niet dat ik het accepteer, het betekent dat hond en baas een plaat voor de kop hebben. We ontwijken die hond zoveel mogelijk, als ik haar toch tegenkom ga ik een andere kant op, lukt dat niet en gaat het mis dan blokkeer ik de hond (wat me het verwijt heeft opgeleverd dat ik haar schopte) en probeer haar uit onze buurt te houden. Wij zijn niet de enigen die er last van hebben trouwens.

Als ik haar zie aankomen loop ik om, maar ik zie het niet altijd, vanochtend ook niet, beest komt ineens vanuit een steegje op Qaatje af. Ik sta daar die hond van Qaatje weg te houden, krijg ik dat verhaal dat ik Qaatje bang maak want dat honden dat veel beter zelf kunnen regelen en dat Qaatje maar van zich af moet bijten als het haar niet bevalt.
Laatst gewijzigd door Qaatje op 07 feb 2022 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Nou ja, waar het me dus om gaat: is het waar dat honden zichzelf en elkaar altijd het beste corrigeren en dat je je daar als eigenaar nooit mee mag bemoeien en ook je hond niet hoeft op te voeden? En dat je je hond ook niet mag beschermen tegen zulke honden? Ik vind dat zelf heel raar.
Grotendeels denk ik dat wel ja. Voornamelijk omdat ze over een meer uitgebreid arsenaal aan correcties beschikken dan wij menschen.

Maar goed, er zijn natuurlijk uitzonderingen. Mijn jongvolwassen Fries bleek na de eerste paar dagen absoluut niet opgewassen tegen de brutaliteit van de kleuter Fransman. De Fries is gewoon niet zo'n regelaar of bemoeial en van die drukte houdt ie al helemaal niet. Die raakte behoorlijk van slag. Zodanig dat ie vrijwillig drie dagen in de schuur is gaan 'wonen'. En omdat ze toch echt samen in huis moesten leven, hebben wij hem vnl binnen een handje geholpen. Wij corrigeerden de Fransman als ie de Fries in zijn mandje wilde lastig vallen bijvoorbeeld.

Bij zo'n Laika situatie zou ik in eerste instantie ook even kijken hoe dat zich ontwikkelt. Ik heb geen idee hoe ernstig het allemaal is, maar als ikzelf het idee zou hebben dat het niet gaat zoals is graag zou willen, zou ik zelf ingrijpen/corrigeren.
Ik zou die Laika verbaal (en anders fysiek) tot staan brengen. Even voordoen voor je pup hoe het moet dus. Ik zou me absoluut niet op mevrouw richten, dat heeft toch geen enkele zin. En ik zou ook niet mijn pup 'beschermen' maar dus gewoon doen wat die pup zelf nog niet kan: afblaffen die hond, net zolang tot ie het begrijpt.
Qaatje
Actief

Hazenrein schreef: 07 feb 2022 16:41
Grotendeels denk ik dat wel ja. Voornamelijk omdat ze over een meer uitgebreid arsenaal aan correcties beschikken dan wij menschen.

Maar goed, er zijn natuurlijk uitzonderingen. Mijn jongvolwassen Fries bleek na de eerste paar dagen absoluut niet opgewassen tegen de brutaliteit van de kleuter Fransman. De Fries is gewoon niet zo'n regelaar of bemoeial en van die drukte houdt ie al helemaal niet. Die raakte behoorlijk van slag. Zodanig dat ie vrijwillig drie dagen in de schuur is gaan 'wonen'. En omdat ze toch echt samen in huis moesten leven, hebben wij hem vnl binnen een handje geholpen. Wij corrigeerden de Fransman als ie de Fries in zijn mandje wilde lastig vallen bijvoorbeeld.

Bij zo'n Laika situatie zou ik in eerste instantie ook even kijken hoe dat zich ontwikkelt. Ik heb geen idee hoe ernstig het allemaal is, maar als ikzelf het idee zou hebben dat het niet gaat zoals is graag zou willen, zou ik zelf ingrijpen/corrigeren.
Ik zou die Laika verbaal (en anders fysiek) tot staan brengen. Even voordoen voor je pup hoe het moet dus. Ik zou me absoluut niet op mevrouw richten, dat heeft toch geen enkele zin. En ik zou ook niet mijn pup 'beschermen' maar dus gewoon doen wat die pup zelf nog niet kan: afblaffen die hond, net zolang tot ie het begrijpt.
Ik denk dus ook dat er uitzonderingen zijn, en dat je dan best wat kan en mag als baas.

En dat laatste dus. Dat heb ik nu twee keer gedaan, en dat maakt wel indruk. Mevrouw wordt dan kwaad, want ik ben haar hond aan het corrigeren en dat pikt ze niet. :LOL: Qaatje is nog jong, ze is nu loops, misschien dat ze na de loopsheid wel wat van zich af gaat bijten.

Wij laten Qaatje met alle honden spelen, en ze kan echt heel veel heel goed zelf regelen. Maar bij deze hond lukt dat niet, het landt gewoon niet en die vrouw ziet het niet.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hazenrein schreef: 07 feb 2022 16:41

Dat klopt inderdaad. Maar niet elke hond is (om welke reden dan ook) in staat een normale correctie te geven. Meestal zie je wel dat het goed gaat en bemoei ik me er niet mee maar soms is er iets in een houding van een hond wat mij niet bevalt en dan grijp ik wel in. En ik vind het niet jofel dat een hond formaat labrador/herder meent een van mijn teckels te moeten corrigeren. Dat grootte verschil is mij net iets te. Aan de andere kant, vlak die teckels met z'n drietjes ook niet uit.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Bluf werd tijdens een les eens een ketting naar haar kop geworpen door een so called trainer.
Was ze zo onder de indruk van dat daarna ze niet meer durfde te reageren op een uitermate vervelende hond die haar maar bleef bestijgen.
Ook ik moest maar afwachten tot ze zelf correctie zou geven, dat ging Bluf niet meer doen omdat ze vlak ervoor door een mens was gecorrigeerd voor iets wat de hele groep deed.

Situatie toen was dat de hele groep "bekende honden van elkaar" achter een bange hond aangingen. Ik wilde Bluf (herder) toen al terug fluiten want is geen gedrag wat ik tolereer of aangeleerd wil zien.

Toen daarna dus een andere hond op een andere plek vervelend begon te doen durfde ze niet meer zelf te reageren omdat ze toch bang was geworden op de flikker te krijgen van een mens.
Tot zover dus, afwachten of een hond zelf gaat corrigeren of reageren.

Gegroet, als ik bepaald gedrag niet ok vind, dan grijp ik zelf wel in. Met name ook omdat ik een paar honden heb en had die bij dit gedrag wel degelijk zelf kunnen reageren en dan niet mals zijn in reactie. Kan ik beter zelf ingrijpen :roll:

Mensen vinden mij soms er teveel bovenop zitten, het zij zo. Maar ik heb in ieder geval geen strontvervelende honden die andere voor hun vreemde honden gaan blokkeren, domineren of wat dan ook.
Kennen ze elkaar of is het belangrijk dat ze elkaar leren kennen vind ik het weer een ander verhaal, dan met beleid kijk ik hoe ontmoetingen gaan, maar dan ook bij teveel spanning zal ik "ingrijpen" om de boel rustig te houden zodat er minimaal conflict is.
Dus ik bemoei me er wel mee, en heb daar tot op heden eerlijk gezegd nooit spijt van gehad.

Zal er bij inschatten van andere honden heus wel eens naast zitten, maar ik mag toch zeker zelf wel bepalen of ik het contact wat ongevraagd met mijn hond wordt gemaakt leuk vind of niet, zeker aangelijnd wil ik het pertinent niet hebben. En dan blokkeer ik andere honden zelf als de eigenaren dat weigeren te doen.
Qaatje
Actief

Sommige mensen vinden ons er ook teveel bovenop zitten. Bij de laika hebben we ook eerst gekeken hoe het zich ontwikkelde, en dat beviel ons niet dus grepen we in. Dat is tegen het zere been van mevrouw, want dat ervaart zij als kritiek. Jammer dan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Vanochtend kreeg ik het verwijt dat ik niet zo bang moet zijn voor mijn hond, want honden regelen dat zelf, ze corrigeren elkaar en daar moet je je niet mee bemoeien. Ik zei dat Qaatje dat helemaal niet kon omdat haar hond haar signalen negeert. Ik zei: Qaatje onderwerpt zich om te laten zien dat ze geen bedreiging vormt, en dan straft jouw hond haar af. Dat is raar gedrag. Nou, zei ze toen, als het Qaatje niet bevalt, kan ze toch van zich afbijten? Dat moet je haar dan maar leren. Ik zei dat ik vond dat zij haar hond manieren moest bijbrengen, zodat Qaatje niet een gevecht hoefde aan te gaan. Dat ging ze dus niet doen. Ze was niet van plan om ook maar iets te doen want haar hond was prima, Qaatje moest maar van zich afbijten en als ze dat niet deed dan lag het aan haar (aan Qaatje dus).
Niet waar en niet waar.

Honden in een losloopgebied hoeven elkaar helemaal niet te corrigeren en zeker niet op deze manier.
Ze behoren namelijk niet tot dezelfde roedel en hebben in wezen niets met elkaar te schaften.

Dit gedrag van de Laika is bully gedrag.
Dit is precies het zelfde als gedrag dat wordt vertoond op sommig uitlaatweides waar de baasjes met elkaar staan te kletsen of op hun telefoon kijken en de honden onderling "spelen" denken ze................... :oeps:
Er zijn filmpjes te vinden van gedragsdeskundigen over die hondenweides.
Met uitleg, ook over de gevolgen als je dat laat gaan.

Qaatje heeft zich prima gedragen en wordt er voor gestraft.
Dat klopt helemaal niet.
Als ze echt van zich af gaat bijten zit jij straks met een probleem (dan wordt ze agressief of reactief genoemd).
Als ze dat niet doet zit je straks ook met een probleem (met een angsthaas waar een gedragsdeskundige de handen vol aan heeft om dat recht te breien).
Dus ik zou zeggen, als je kunt ben dan direct weg als die hond in de buurt is.
Snotvervelend, maar die bazin kan duidelijk geen hondentaal lezen.
Je haalt/roept je hond weg als je ziet dat de partijen niet gelijkwaardig zijn.
En Qaatje is duidelijk geen partij voor die Laika.
Dat doe ik ook als Claire te ruig is voor de andere partij.
Vaak tot verbazing van betreffende baasjes die waarachtig denken dat ze "leuk spelen" terwijl ik zie dat dat niet zo is. :80:

Ik heb nog wel een vraag.
Als jullie die hond tegen komen gaat Qaatje dan naar die hond toe om onderdanig contact te maken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Qaatje
Actief

ranetje schreef: 07 feb 2022 18:46
Niet waar en niet waar.

Honden in een losloopgebied hoeven elkaar helemaal niet te corrigeren en zeker niet op deze manier.
Ze behoren namelijk niet tot dezelfde roedel en hebben in wezen niets met elkaar te schaften.

Dit gedrag van de Laika is bully gedrag.
Dit is precies het zelfde als gedrag dat wordt vertoond op sommig uitlaatweides waar de baasjes met elkaar staan te kletsen of op hun telefoon kijken en de honden onderling "spelen" denken ze................... :oeps:
Er zijn filmpjes te vinden van gedragsdeskundigen over die hondenweides.
Met uitleg, ook over de gevolgen als je dat laat gaan.

Qaatje heeft zich prima gedragen en wordt er voor gestraft.
Dat klopt helemaal niet.
Als ze echt van zich af gaat bijten zit jij straks met een probleem (dan wordt ze agressief of reactief genoemd).
Als ze dat niet doet zit je straks ook met een probleem (met een angsthaas waar een gedragsdeskundige de handen vol aan heeft om dat recht te breien).
Dus ik zou zeggen, als je kunt ben dan direct weg als die hond in de buurt is.
Snotvervelend, maar die bazin kan duidelijk geen hondentaal lezen.
Je haalt/roept je hond weg als je ziet dat de partijen niet gelijkwaardig zijn.
En Qaatje is duidelijk geen partij voor die Laika.
Dat doe ik ook als Claire te ruig is voor de andere partij.
Vaak tot verbazing van betreffende baasjes die waarachtig denken dat ze "leuk spelen" terwijl ik zie dat dat niet zo is. :80:

Ik heb nog wel een vraag.
Als jullie die hond tegen komen gaat Qaatje dan naar die hond toe om onderdanig contact te maken?
Dat deed Qaatje wel toen ze jonger was, maar nu doet ze dat al een tijd niet meer, ze probeert de hond te ontwijken en te negeren. Wat dus vaak niet lukt, en dan vertoont ze uiteindelijk wel onderdanig gedrag. Waar ze dan meestal weer voor wordt afgestraft. Als ze in een groepje met meerdere honden is, zoekt ze ook nooit contact met de laika.

Verder ben ik het met je eens. En ik probeer inderdaad zoveel mogelijk weg te blijven bij die hond.
Laatst gewijzigd door Qaatje op 07 feb 2022 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Ik zou pup helemaal niet meer bij die hond in de buurt willen hebben en de pup optillen als die hond er aan komt en de andere kant op lopen.
Die hond is niet sociaal vaardig en veel honden weten helemaal niet hoe ze het zelf op moeten lossen. Meestal zijn de eigenaren van dat soort honden niet in staat ze überhaupt op te voeden en roepen ze daarom dat ze het zelf wel uitzoeken.
Zoveel honden die in volle vaart blaffend aan komen stormen omdat ze het spannend vinden een andere hond tegen te komen en ze niet weten hoe dat op te lossen. Iets met aanval is de beste verdediging, en eigenaren die dat niet zien en niet in staat zijn dat te begeleiden.

Als ik het mijn reu vanaf het begin dat wij hem hadden niet begeleidt hadden, had hij iedere reu die we tegenkwamen aangevallen. En had hij samen met zijn zus alle andere honden het bos uit gejaagd. Dat mochten ze dus niet.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Qaatje
Actief

Omega schreef: 07 feb 2022 18:59 Ik zou pup helemaal niet meer bij die hond in de buurt willen hebben en de pup optillen als die hond er aan komt en de andere kant op lopen.
Die hond is niet sociaal vaardig en veel honden weten helemaal niet hoe ze het zelf op moeten lossen. Meestal zijn de eigenaren van dat soort honden niet in staat ze überhaupt op te voeden en roepen ze daarom dat ze het zelf wel uitzoeken.
Zoveel honden die in volle vaart blaffend aan komen stormen omdat ze het spannend vinden een andere hond tegen te komen en ze niet weten hoe dat op te lossen. Iets met aanval is de beste verdediging, en eigenaren die dat niet zien en niet in staat zijn dat te begeleiden.

Als ik het mijn reu vanaf het begin dat wij hem hadden niet begeleidt hadden, had hij iedere reu die we tegenkwamen aangevallen. En had hij samen met zijn zus alle andere honden het bos uit gejaagd. Dat mochten ze dus niet.
Qaatje weegt inmiddels zoveel dat ik haar niet meer kan optillen.
Qaatje
Actief

Omega schreef: 07 feb 2022 18:59 (...) Meestal zijn de eigenaren van dat soort honden niet in staat ze überhaupt op te voeden en roepen ze daarom dat ze het zelf wel uitzoeken.
(...)
Dat denk ik dus ook regelmatig.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Omega schreef: 07 feb 2022 18:59 Ik zou pup helemaal niet meer bij die hond in de buurt willen hebben en de pup optillen als die hond er aan komt en de andere kant op lopen.

Eens met Omega.
Ik ken hier ook zo iemand waarvan de hond (Mechel) eerst Ita en later Claire onverhoeds aanviel terwijl die met wat anders bezig waren (muizen uitgraven). Van Ita heb ik die hond twee keer afgetrapt (letterlijk), bij Claire stond ik een keer net iets te ver om te kunnen trappen.
Zodra ik die baas zie ga ik een andere kant op en als dat niet kan houd ik mijn hond bij me.
Ze heeft niet het lef om haar hond dan te laten gaan, dat is een gelukje :mrgreen:

Qaatje is een beetje te zwaar om nog te tillen vrees ik :tongue:
Qaatje schreef: 07 feb 2022 18:58
ranetje schreef: 07 feb 2022 18:46 Ik heb nog wel een vraag.
Dat deed Qaatje wel toen ze jonger was, maar nu doet ze dat al een tijd niet meer, ze probeert de hond te ontwijken en te negeren. Wat dus vaak niet lukt, en dan vertoont ze uiteindelijk wel onderdanig gedrag. Waar ze dan meestal weer voor wordt afgestraft. Als ze in een groepje met meerdere honden is, zoekt ze ook nooit contact met de laika.

Verder ben ik het met je eens. En ik probeer inderdaad zoveel mogelijk weg te blijven bij die hond.
Qaatje gedraagt zich dus prima.
En loop door/weg en neem haar naast je mee.
Bescherm haar tegen die hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Qaatje schreef: 07 feb 2022 13:46

Overigens: Wij hadden vroeger een DH die ook dit gedrag vertoonde naar andere honden. Dat wilden wij niet en dat hebben we haar afgeleerd.
Die Laika is gewoon een vervelende hond.
Ik heb het zelf trouwens andersom, als een hond aan komt rennen en ineens bedenkt onze herder eng te vinden en zich op de rug werpt dan vind mijn herder dat juist weer vreemd, en ik vind dat spannend.
Er ontstaat een bepaalde spanning die ik niet prettig vind in ieder geval, en op een of andere manier weet de reu zich dan ook geen houding te geven.
De kans is door de spanning wat mij betreft te groot om niet in te grijpen, omdat bij een verkeerde beweging of gil of grom van de "onderdanige" hond de herder wellicht wel denkt om reactief te reageren.
Ik roep dan meestal op een rustige manier hem weg, zodat de andere hond ook weer op kan staan en de weg vervolgt.
Het liefst voorkom ik dit soort situaties, maar soms is een hond er ineens :oeps:

Bij bepaalde honden vind ik sowieso dat je vaak moet sturen in gedrag en reactie. Vind vaak de manier van reageren veel te heftig voor het "vergrijp".
Toen Chara hier net kwam was Aak ook niet zo vriendelijk, dat hebben we echt moeten sturen, tijdig in moeten grijpen en na een paar dagen was het ok, en als ze ergens te ver in ging reageerde hij op een gepaste manier, dus hij kan het wel. Bij vreemde honden is hij domweg wat stelliger en heftiger als het gaat om een punt willen maken, en daarom voorkomen we dat liever.

De mevrouw van de Laika zou ook moeten inzien dat haar hond vervelend is tegen jouw hond, en er zelf voor zorgen dat haar hond dit gedrag niet kan vertonen naar jouw hond.
Maar goed, zolang ze dat niet doet heb jij het volste recht om dan zelf maar op te treden om jouw hond te behoeden voor weer een rotervaring met die hond.
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Inderdaad gewoon duidelijk maken en weg wezen.
Hier vanochtend ook. Het was nog donker en ik zag eindelijk de nieuwe mechel in de buurt, aan de lijn van een mevrouw die de vorige niet zo de baas kon. Die schijnt ineens dood te zijn. Ze liep eerst al om toen ze me zag, ik loop door naar een klein veldje waar Lotje meestal poepie doet, maar die zag de hond, dus ik stond eigenlijk te wachten totdat ze voorbij was (grote parkeerplaats en ze was aan de andere kant gaan lopen) komt ze ineens zonder te vragen op ons af en dat beest was aan en blaffen en doen, niet verkeerd bedoeld zo te horen, maar daar heb ik 's ochtends vroeg in het donker beide honden aan de lijn geen zin in. En dat zei ik ook 'nee' vond ze raar, dus zei gewoon dat ik daar 's ochtends geen in in had en ze droop af. Ik hoef geen aan de lijn springende mechel bij Lotje die ook aan de lijn zit.
Qaatje
Actief

blondie schreef: 09 feb 2022 16:09
Qaatje schreef: 07 feb 2022 13:46

Die Laika is gewoon een vervelende hond.
Ik heb het zelf trouwens andersom, als een hond aan komt rennen en ineens bedenkt onze herder eng te vinden en zich op de rug werpt dan vind mijn herder dat juist weer vreemd, en ik vind dat spannend.
Er ontstaat een bepaalde spanning die ik niet prettig vind in ieder geval, en op een of andere manier weet de reu zich dan ook geen houding te geven.
De kans is door de spanning wat mij betreft te groot om niet in te grijpen, omdat bij een verkeerde beweging of gil of grom van de "onderdanige" hond de herder wellicht wel denkt om reactief te reageren.
Ik roep dan meestal op een rustige manier hem weg, zodat de andere hond ook weer op kan staan en de weg vervolgt.
Het liefst voorkom ik dit soort situaties, maar soms is een hond er ineens :oeps:

Bij bepaalde honden vind ik sowieso dat je vaak moet sturen in gedrag en reactie. Vind vaak de manier van reageren veel te heftig voor het "vergrijp".
Toen Chara hier net kwam was Aak ook niet zo vriendelijk, dat hebben we echt moeten sturen, tijdig in moeten grijpen en na een paar dagen was het ok, en als ze ergens te ver in ging reageerde hij op een gepaste manier, dus hij kan het wel. Bij vreemde honden is hij domweg wat stelliger en heftiger als het gaat om een punt willen maken, en daarom voorkomen we dat liever.

De mevrouw van de Laika zou ook moeten inzien dat haar hond vervelend is tegen jouw hond, en er zelf voor zorgen dat haar hond dit gedrag niet kan vertonen naar jouw hond.
Maar goed, zolang ze dat niet doet heb jij het volste recht om dan zelf maar op te treden om jouw hond te behoeden voor weer een rotervaring met die hond.
Helemaal mee eens.
Qaatje
Actief

MoTsiTsi schreef: 09 feb 2022 16:52 Inderdaad gewoon duidelijk maken en weg wezen.
Hier vanochtend ook. Het was nog donker en ik zag eindelijk de nieuwe mechel in de buurt, aan de lijn van een mevrouw die de vorige niet zo de baas kon. Die schijnt ineens dood te zijn. Ze liep eerst al om toen ze me zag, ik loop door naar een klein veldje waar Lotje meestal poepie doet, maar die zag de hond, dus ik stond eigenlijk te wachten totdat ze voorbij was (grote parkeerplaats en ze was aan de andere kant gaan lopen) komt ze ineens zonder te vragen op ons af en dat beest was aan en blaffen en doen, niet verkeerd bedoeld zo te horen, maar daar heb ik 's ochtends vroeg in het donker beide honden aan de lijn geen zin in. En dat zei ik ook 'nee' vond ze raar, dus zei gewoon dat ik daar 's ochtends geen in in had en ze droop af. Ik hoef geen aan de lijn springende mechel bij Lotje die ook aan de lijn zit.
Dat schaar ik onder de noemer 'domme acties'. Daar heeft gewoon niemand wat aan, maar blijkbaar vinden veel mensen het toch vaak een goed idee.
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Qaatje schreef: 09 feb 2022 18:14
MoTsiTsi schreef: 09 feb 2022 16:52 Inderdaad gewoon duidelijk maken en weg wezen.
Dat schaar ik onder de noemer 'domme acties'. Daar heeft gewoon niemand wat aan, maar blijkbaar vinden veel mensen het toch vaak een goed idee.
Ja, want ik had al van mijn vriendin gehoord dat ze deze mechel beter wilden socialiseren dan de vorige, die was echt dood eng. Maar dat doet ze dan maar mooi met een hond van zijn formaat.
Teckelliefhebber
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Teckel
Portugese Podengo

Ongelezen bericht door Teckelliefhebber »

Ik begrijp je heel goed en vind de reactie van die dame heel makkelijk. Is het niet een idee haar te vragen haar hond aan te lijnen als jullie elkaar ontmoeten? Omdat JIJ dat prettiger vindt voor JOUW hond?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Grote Boog Omheen. Of grote boog naar waar dan ook. Niet je punt gaan proberen te maken ofzo. Heeft toch geen zin.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”