Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(FK) Dobby APBT topic!

Voor alle hondenfotos

Moderator: moderatorteam

Robster
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): APBT
Aantal honden: 1

(FK) Dobby APBT topic!

Ongelezen bericht door Robster »

Beste honden liefhebbers,

ik begin hier het topic over onze hond (FK) Dobby een APBT teefje met ADBA stamboom van nu 16 maanden oud waarmee ik sport op de slatmill en verder vaak leuke foto’s heb.

Het is een lieve goed opgevoede hond die graag voor en met de baas werkt, iets waar ik in het dagelijks bestaan gebruik van maak door haar altijd het gevoel te geven dat alles werken is waar ze dan heel trots van wordt. Lol

In mijn voorstel topic werd mij duidelijk dat foto’s gewenst zijn dus ik zal beginnen met een soort inhaal slag van het begin tot nu 16 maanden oud!

Allereerst haar ouders;

Vader Limey kennels onslaught;

Afbeelding

Moeder Factor team’s Dizna;

Afbeelding

Beide ouders zijn sport honden en niet hond agressief, Dobby trouwens ook niet ik hoop dat het zo blijft maar dat kan ik nu nog niet zeggen dat zal de tijd me moeten leren, ben wel gewent om hond agressieve honden te handelen!

Dan nu over naar Fenixkennel Dobby

ADBA stamboom; http://pedigree-database.cz/details.php?id=443464

Dobby 5 minuten oud,

Afbeelding

Dobby oogjes bijna open,

Afbeelding

Dobby oogjes open,

Afbeelding

Dobby voor het eerst bij ons thuis,

Afbeelding

Vanaf hier een foto dump tot heden helaas niet op volgorde van leeftijd de text verwerker gooit het door elkaar!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo genoeg te kijken, bij een volgende post ga ik verder met het hedendaagse!

Grt, Rob 😎
Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun

Re: (FK) Dobby APBT topic!

Ongelezen bericht door Qaatje »

Wat een mooie foto's! vind het een prachtig hondje. Ik ben benieuwd wat je allemaal met haar gaat doen. Heel veel geluk en plezier met Dobby!
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Afbeelding
Deze blik geweldig gewoon :engel:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Mooie meid, ze heeft een lieve blik. :)
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mooie hond!
Ik vind het leuk dat je over haar vertelt en ook hoe je rekening houd met aard en (mogelijk) karakter als je hond volwassen is.
Heel leerzaam, voor iedereen en ook zeker voor mensen die te "gemakkelijk" zo'n prachtige hond als deze willen aanschaffen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Robster
Vaste gebruiker

*** ik heb nog even deze post uit mijn voorstel topic naar dit topic gehaald aangezien dit actueel is dit was afgelopen zaterdag en ik ben behoorlijk trots op hoe ze hier loopt het is echt een samenspel tussen baas en hond we hebben beide moeten leren om hier te komen ***

FK Dobby is een full bred American Pit Bull Terrier met een ADBA stamboom (Amerikaans) ze komt uit sport lijnen dus is een high drive hondje, het zijn dus honden die je bezig moet houden anders kunnen ze onrustig en verveelt raken en dat is het punt waar sommige mensen in de problemen komen met deze honden! (dus ja problemen met dit soort honden ligt aan de baas)

Met deze lijnen moet je sporten bijv. wall climbing, ver springen, slatmill racen, wait pulling, etc.

Wij hebben gekozen voor slatmill racing en ze is er goed in ook, het is dus niet zielig het is een must ze vraagt er vaak zelf om!!

Een slatmill is niet elektrisch aangedreven maar wordt door de hond aangedreven als ze niet loopt staat ze stil zo als op bovenstaande foto, dus geen dwang.

Wel gebruiken we een speeltje om haar jacht instinct aan te moedigen net als in de windhonden racerij wordt gedaan daar rennen ze ook achter een nep haas aan, na het rennen krijgt ze het speeltje voor een kwartier als beloning.

Ik geef deze uitleg om eventuele verwarring voor te zijn en omdat ik denk dat het interessant kan zijn.

Als laatste wil ik toevoegen dat ik al zolang ik dit soort honden heb tegen het gebruik ben van deze honden voor honden gevechten en alles wat daar mee te maken heeft, zelf heb ik dus ook in 30 jaar tijd nog geen enkel bijt incident gehad!!

ADBA stamboom FK Dobby,

http://pedigree-database.cz/details.php?id=443464

Onderstaande video een korte impressie van de training van zaterdag m’n dochter had een speeltje opgestuurd,

*** bedankt weer voor de bovenstaande vriendelijke reacties en ja Dobby heeft echt een eigen blik die ze vaak opzet, volgende posts zullen langer gaan duren want alles is nu ingehaald, nieuwe momenten zullen nog gemaakt moet worden!😆 ***
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Mooi dier. Leuk om te zien en lezen hoe ze in de omgang kunnen zijn. Zit er een wedstrijdelement in slatmill racing of is het puur voor de conditie?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Robster
Vaste gebruiker

In Amerika 🇺🇸 worden er wedstrijden mee gehouden, hier kan je soms bij ADBA bijeenkomsten je hond meten met andere honden maar dat is maar zelden!

Wij doen het voor fitheid en concentratie en om dat je iets nodig hebt om de hoge energie kwijt te raken, ik zie het wel als top sport aangezien ze 3 a 4 keer per week traint en een uitgebalanceerd dieet volgt.

Maar boven al hebben we er beide veel plezier aan en dat vind ik het belangrijkste.😉👍
Soeb88
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Prachtig dier. Ik ben zelf erg fan van de hondjes van Forest Hill in polen zit hij geloof ik. Daar kwam Djah Djah van Rilana (weet niet of je haar kent zit tegenwoordig in de Bully's) ook vandaan, zij heeft heel wat wedstrijden gewonnen met haar Djah Djah.
Robster
Vaste gebruiker

Ik heb de hond even op moeten zoeken en dat is de moeite waard, prachtige hond!😍

Foto,

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wat groeit ze mooi uit, prachtig hoofd ook!

Wat is nu verschil tussen amstaf en de amerikaanse pitbull?

Tegenwoordig zijn de meeste engelse staffs. Vroeger kende ik 2 amstaffs die waren lief voor mensen en ik vond ze prachtig.
Maar bij het zien van de wat meer volwassen foto zou ik bijvoorbeeld gedacht hebben dat dit een Amstaff zou zijn, vandaar mijn vraag waar het verschil dan in is te zien?
Robster
Vaste gebruiker

@ blondie,

leuke en goede vraag!👌

De Amerikaanse Stafford komt voor uit de vroegere American Pit Bull Terrier maar heeft een eigen ras vereniging de “ AKC “, het is dus ook een ras hond zelfs in Nederland erkent door de raad van beheer en in Amerika dus onder gebracht binnen de “ AKC “, ze hebben alleen een ander doel gekregen en dat is de show, het is dus meer een show variant geworden en ze zijn dus fok technisch en karakteristiek niet meer hetzelfde als een APBT!

Zichtbaar verschil, ze zijn vaak wat zwaarder en wat geblokter, iets korter van kop tot kont en iets minder hoog op de poten, voor de leek wat moeilijk waar te nemen maar een kenner ziet het over het algemeen wel.

Karakter verschil, ze zijn minder game wat betekent; een echte APBT geeft bij alles wat die doet de volle 100% en dan nog meer, een Amerikaanse Stafford geeft t sneller op en is ook fysiek niet in staat te presteren wat een APBT kan presteren.

Honden agressie is bij beide soorten ten alle tijden scherp zijn en geen onnodige risico’s nemen!

De American Pit Bull Terrier is zoals ie ooit bedoeld is gebleven een echte werk hond, in Amerika onder gebracht bij 2 ras verenigingen de “ UKC “ en de “ ADBA “ en in Nederland niet erkent door de raad van beheer en dat is gelijk de reden dat je vaak in Nederland hoort dat de APBT geen ras hond is wat dus niet klopt, ik kan de lijnen van (FK) Dobby terug kijken tot eind 1800 dat zou niet mogelijk zijn zonder stamboek!!

De verschillen tussen de ADBA en de UKC zijn er ook nog, in mijn en de echte APBT die hards ogen is de ADBA de enige echte ras vereniging voor de APBT daar zitten de echte zuivere sport / werk honden in onder gebracht, de UKC heeft te vaak z’n stamboek open gezet voor vers bloed waardoor er ook Amstaffs en American Bully’s stambomen hebben verkregen als zijnde APBT waarmee het weer meer het show element na jaagt!

In de APBT wereld spreekt men pas van een Pitbull als het een American Pit Bull Terrier is met een ADBA / (UKC) stamboom en al het andere zijn geen Pitbulls, alleen de American PIT BULL Terriër heeft de naam PIT BULL in zijn ras naam en alleen een ADBA stamboom maakt duidelijk dat de hond zuiver is. (Ik wil hier trouwens niemand mee tegen de schenen schoppen, just facts!)

De Pitbull wet van weleer heeft z’n werk helaas goed gedaan want er zijn nog maar zo’n 300 a 400 zuivere APBT’s in Nederland waardoor je er zelden 1tje tegen komt en inmiddels is een zuiver exemplaar een dure hond in de aanschaf wat dan wel weer vaak wat serieuzere baasjes oplevert!

Zelden zijn bij de bijt incidenten waar de media Pit Bull schrijft echte zuivere APBT’s betrokken maar zijn het vaak kruisingen of andere Pit Bull achtingen!

De APBT is een kleine tot middelgrote hond van maximaal 55cm schofthoogte en tussen de 18 tot 30 kilo, uitzonderingen daargelaten, is het dus groter dan dat wat vaak het geval is is het geen zuivere APBT.😎
Crescent
Zeer actief

Ik lees aandachtig mee. Maar wat ik niet snap is: jouw Dobby staat mooi hoog op de poten (heeft mijn voorkeur wat exterieur betreft ook) maar een hond als Djah Djah is duidelijk compact, langer dan hoog; tevens is mijn petekind hond een amstaff en en beduidend lager op de poten dan Dobby. Wat is dan het verschil?

En hoe wandelen jullie? Ik vind het erg mooie honden en heb het nooit helemaal uitgesloten dat er in de verre toekomst ooit eentje komt.
-Nothing but the rain…
Robster
Vaste gebruiker

@ Crescent,

De APBT word vooral op karakter gefokt en uiterlijk en kleur komen op de 2de plaats, uiteraard hebben ze wel een ras standaard maar enige verschillen vinden gewoon plaats, dat is denk ik wat je ziet.

Ik zal morgen aan de hand van foto’s het uiterlijk verschil tussen de Amerikaanse Stafford en de American Pit Bull Terrier laten zien, dat verduidelijkt wel.

En idd Dobby’s zeer sterke punt is hoe hoog ze op d’r poten staat dat hoor ik ook vaak van andere kenners en vind ik uiteraard zelf ook, ik zag dat al als pup toen ik voor haar koos, ik was al betrokken bij het nest toen het nog geboren moest worden!

Dobby is voor een APBT een vrij grote teef en voor de top conditioners te zwaar dus qua conditionering ben ik niet zo goed hoor, ik ben niet hard genoeg, ik wil een fitte hond die geen honger lijdt en gewoon een leuk leven heeft, als ik minder ga voeren houdt ze ook geen energie over om te presteren dus ik weet niet hoe anderen het doen maar mij lukt het niet op een fatsoenlijke manier! ( even voor de relativering, lol )

Qua wandelen, ik woon inmiddels in een landelijke omgeving in de stad was het wat meer opletten vroeger, ik wandel gewoon kort aangelijnd en niet anders dan dat ik vroeger met mijn grote mannetjes boxers ging wandelen, Boxers kunnen ook knokken kan ik je uit ervaring vertellen.

Als je Pit Bull nog jong is laat ik m zoveel mogelijk met niet dominante andere honden kennis maken, ik selecteer zelf welke honden wel en welke niet, je wil voorkomen dat jouw Pit Bull word aangevallen want dat verpest een hoop tot alles!

Verder probeer je je hond altijd te lezen en dus te zien of het een dominante rakker is of dat het wel mee valt, belangrijkste is dat jij zelf altijd rust uitstraalt bij iedere ontmoeting met andere dieren, de hond reageert op jouw gemoedstoestand.

Vanaf een maand of negen moet je scherper gaan opletten, is je hond rustig en zelf verzekerd ga je gewoon verder hoe je begonnen bent maar blijf altijd waakzaam en laat het spelen aan de riem nooit te wild worden, breek het af en ga weer verder met wandelen, laat dominante honden ten alle tijden links liggen!

Blijkt je hond haantje de voorste te zijn dan zit er niks anders op dan het contact met andere honden vanaf dan te vermijden en af en toe de andere kant op te lopen als er een andere dominante hond aan komt (is geen schande!!)
Loop je met jouw dominante rakker onderbreek dan altijd staar momenten zodra je ziet dat je hond probeert met een andere oog contact te maken trek je kort hard aan de riem en zeg je NEE en je lijd m af met een snoepje of een speeltje vanuit je jas zak! ( makkelijker gezegd dan gedaan maar volhouden )

Blijkt je hondje een echte alpha te zijn of je hond wordt aangevallen til ik mijn hond op om problemen te voorkomen, genoeg moeten doen toen ik nog in Amsterdam woonde! (Er komt soms nog best wat bij kijken)

Als laatste kan je altijd nog een muilkorf op doen bij je hond ik heb dat in het verleden wel gedaan, daarom ben ik ook al 30 jaar incident vrij. Lol

Met Dobby ben ik nog in de situatie dat ze een aantal niet dominante vriendjes en vriendinnetjes heeft in het dorp waarmee ze op een voorzichtige manier lief speelt, het kennis maken met nieuwe honden hebben we inmiddels wel gestopt het is goed zo. ( Dobby is geen haantje de voorste! )

Als je voorbereid bent op alle bovenstaande scenario’s en dat aan wil/kan zie ik geen probleem.

Als je de APBT neemt om hem 8 uur overdag alleen thuis te laten en af toe 5 min. een blokje om krijg je op zeker problemen, vandaar bijv. mijn slatmill werk met Dobby, dit soort honden moet hun hoge energie kwijt zo niet gooien ze dat eruit op straat naar andere honden of in je huis om je huis te slopen etc.

Plaatje van de verschillen;

Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Dankjewel voor de mooie foto's en je heldere uitleg over het ras. Jij zou eigenlijk een (dag)boek moeten schrijven over Dobby en jouw zienswijze over hoe jij staat in de omgang met het ras. Ik denk dat dat hier en daar ogen (en harten) zal openen.
ranetje
Zeer actief

teckeltoos schreef: 15 feb 2022 07:13 Dankjewel voor de mooie foto's en je heldere uitleg over het ras. Jij zou eigenlijk een (dag)boek moeten schrijven over Dobby en jouw zienswijze over hoe jij staat in de omgang met het ras. Ik denk dat dat hier en daar ogen (en harten) zal openen.
Mee eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Robster
Vaste gebruiker

Bedankt weer voor de vriendelijke en oprecht geïnteresseerde reacties!👏

Ik probeer al 30 jaar een positief en eerlijk uithangbord voor dit geweldige ras te zijn.

Boeken schrijven laat ik anderen over, lezen doe ik ze wel graag voornamelijk Amerikaanse boeken daar is veel meer te vinden en het is hun ras dus daar zit de meeste kennis.

Terug naar de orde van de dag, vanmorgen weer een heerlijke training met Dobby achter de rug en ze had er weer zin in! ( ik ben afgekeurd dus eigenlijk altijd thuis met Dobby )

Onderstaande video is een krachtige run van Dobby op de mill geluid zacht zetten,

Nog wat foto’s van vanmorgen,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Met geluid uit is het echt leuk om te zien hoeveel plezier hij er in heeft
Het is echt jammer dat sommige baasjes niet weten wat ze in huis hebben, waren ze maar allemaal zoals jouw.
Hier lopen ook wel een aantal lieve rond die opvoeding hebben gehad
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Bedankt voor je uitleg. Ik zag het later ook, maar op een van de foto's is haar hoofd ook wat voller, maar ik zie inderdaad dat zij een wat langere snuit heeft dan de Amstafs die ik kende. En die zijn inderdaad ook wat geblokter en minder atletisch qua bouw vaak.

Maar fijn hoe je erover schrijft en ze is prachtig!
Heb je ook fokplannen met haar?
ranetje
Zeer actief

Leuk die foto's :ok:

Het geluid oip het filmpje is ........ vreslijk. :schrik: :mrgreen:
Is je huis erg gehorig naar de buren? :tongue:
Afbeelding
Robster
Vaste gebruiker

Beste,

Ik heb Dobby eigenlijk niet genomen om met haar te fokken maar voor de sport; Slatmill racen en weight pulling!

Ik heb wel alle mogelijkheden om aan een mooie reu te komen met eveneens een goede ADBA stamboom maar het is verre van wat ik wil/wou.

Helaas werd Dobby direct bij haar eerste loopsheid schijnzwanger en dat is een vervelende bijkomstigheid waardoor het trainen heel lang stil komt te liggen je mag zo ie zo niet trainen in de loopsheid maar schijnzwanger verlengt die periode behoorlijk tevens blijft er van de conditionering ook weinig over.

Ik heb overleg gehad met de dierenarts en eenmaal schijnzwanger met de loopsheid worden ze het daarna eigenlijk altijd met de loopsheid, dus eigenlijk willen we haar laten steriliseren maar om kanker voor te zijn zegt de dierenarts dat ze het best eerst een keer een nestje kan krijgen, ook voor haar geestelijke gezondheid dus zie daar mijn dilemma! ( ben het wel eens met de da )

Dus voor nu wacht ik haar 2de loopsheid af om te kijken wat er gebeurt wordt ze weer schijnzwanger dan zullen we bij de derde loopsheid een eenmalig nestje fokken waarna ze gesteriliseerd zal worden, ze heeft dan ook een mooie leeftijd!

De tijd zal het leren.😆

Betreft het geluid van de Slatmill dat vinden wij ook waardeloos gelukkig wonen we in een eens gezinswoning en dus hebben we maar 2 buren waar we goed contact mee hebben en het hen ook uitgelegd hebben en die vinden het geen probleem!😉👌 ( ze zijn blij dat we weer een hond hebben die over onze huizen waakt 😆 )

We vinden het zelf om meerdere reden geen goede Slatmill dus zijn hard aan het sparen voor een top slatmill die we hoogstwaarschijnlijk met ons vakantie geld kunnen aanschaffen dus nog even geduld, die van ons was al prijzig maar een top Mill is bijna 3x zo duur en daar moeten wij echt flink voor sparen dus dat kost tijd, tegenover deze Mill is zo 1tje bijna geruisloos en niet stuk te krijgen!

Als laatste wij zijn zeker niet rijk maar leven een leven met weinig wensen, we hebben de auto weg gedaan gaan nooit op vakantie en gebruiken geen drugs of drank dat scheelt een hele hoop, hobby’s de hond en tuinieren 👨‍🌾 voor de rest woont onze enige dochter buiten de deur en moeten we flink sparen voor dit soort uitgaven. Lol
ranetje
Zeer actief

Mooie uitleg.
Ik hoop dat je sparen goed gaat lukken voor die mooie slatmill :ok:
Ik pikt dit stukje even uit je verhaal:
Ik heb overleg gehad met de dierenarts en eenmaal schijnzwanger met de loopsheid worden ze het daarna eigenlijk altijd met de loopsheid, dus eigenlijk willen we haar laten steriliseren maar om kanker voor te zijn zegt de dierenarts dat ze het best eerst een keer een nestje kan krijgen, ook voor haar geestelijke gezondheid dus zie daar mijn dilemma! ( ben het wel eens met de da )
Daar ben ik een beetje verbijsterd over.
Een paar keer loops laten worden zou ik ook doen.
Dan weet je dat ze volwassen is en alle groeischijven goed gesloten zijn.
Maar een nestje krijgen om kanker te voorkomen?
Ik heb nog geen enkel onderzoek gevonden dat juist dat bevestigd.

Of het voor de geestelijke gezondheid van een APBT zinvol is durf ik niet te zeggen, daarvoor ken ik de karakters niet goed genoeg.
Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels. :U:
Afbeelding
Robster
Vaste gebruiker

@ ranetje,

De uitleg is dat de baarmoeder en alle andere shizle die daar zit volledig aan het werk is geweest, ik heb zelf te weinig kennis om dit te beoordelen dus ik geef er geen waarde oordeel hierover!

Wat ik wel weet is dat kanker een groot probleem is met deze soort honden, ik ben zelf al 2 rednose pitbulls aan baarmoederhals kanker verloren dus ik neem geen enkel risico als het niet hoeft.

De meningen zullen hier over verdeeld zijn!

De geestelijke voldoening kan ik wel wat mee, een hond die direct bij de eerste loopsheid al schijnzwanger wordt wil gewoon graag een nestje, dat heb ik aan Dobby ook gezien dit ging zo ver als een nestje bouwen in de tuin en dat bewaken, dit zijn gewoon wel honden die nog wat dichterbij de natuur staan minder gedomesticeerd, we hebben hemel en aarde moeten verzetten om haar uit die vibe te krijgen, heeft maanden geduurd!

In de natuur heb je alpha teven en hulp teven als de alpha teef alweer klaar is met haar nest en op jacht wil helpen de hulp teven die schijnzwanger zijn de jongen te zogen van de alpha teven, Dobby is zeg maar een hulp teef!

Dobby bij haar zelf gebouwde nest van mais 🌽 stengels die buiten de bak lagen,

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Als je het nog eens bespreekt met je DA zou ik best een link willen gebben naar een onderzoek over die kanker gerelateerd aan een nestje wel of niet..
Er zijn meer rassen die vroegtijdig overlijden aan kanker.

Wel een beetje een slordig nest hoor.
Dat kan beter :-P
Even flink graven en ze heeft een ideaal plekje :lol1:
Afbeelding
Robster
Vaste gebruiker

Ikzelf vond het eerlijk gezegd knap gedaan, de stengels lagen bij de vuilnisbak die je daar achter ziet staan, verder was het helemaal niet zo leuk eigenlijk,

Afbeelding

Lady mn eerste Rednose op 9 jaar overleden aan baarmoederhals kanker,

Afbeelding

Afbeelding

Demi op 6 jaar overleden aan baarmoederhals kanker,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Robster schreef: 14 feb 2022 23:30 @ Crescent,

De APBT word vooral op karakter gefokt en uiterlijk en kleur komen op de 2de plaats, uiteraard hebben ze wel een ras standaard maar enige verschillen vinden gewoon plaats, dat is denk ik wat je ziet.

Ik zal morgen aan de hand van foto’s het uiterlijk verschil tussen de Amerikaanse Stafford en de American Pit Bull Terrier laten zien, dat verduidelijkt wel.

En idd Dobby’s zeer sterke punt is hoe hoog ze op d’r poten staat dat hoor ik ook vaak van andere kenners en vind ik uiteraard zelf ook, ik zag dat al als pup toen ik voor haar koos, ik was al betrokken bij het nest toen het nog geboren moest worden!

Dobby is voor een APBT een vrij grote teef en voor de top conditioners te zwaar dus qua conditionering ben ik niet zo goed hoor, ik ben niet hard genoeg, ik wil een fitte hond die geen honger lijdt en gewoon een leuk leven heeft, als ik minder ga voeren houdt ze ook geen energie over om te presteren dus ik weet niet hoe anderen het doen maar mij lukt het niet op een fatsoenlijke manier! ( even voor de relativering, lol )

Qua wandelen, ik woon inmiddels in een landelijke omgeving in de stad was het wat meer opletten vroeger, ik wandel gewoon kort aangelijnd en niet anders dan dat ik vroeger met mijn grote mannetjes boxers ging wandelen, Boxers kunnen ook knokken kan ik je uit ervaring vertellen.

Als je Pit Bull nog jong is laat ik m zoveel mogelijk met niet dominante andere honden kennis maken, ik selecteer zelf welke honden wel en welke niet, je wil voorkomen dat jouw Pit Bull word aangevallen want dat verpest een hoop tot alles!

Verder probeer je je hond altijd te lezen en dus te zien of het een dominante rakker is of dat het wel mee valt, belangrijkste is dat jij zelf altijd rust uitstraalt bij iedere ontmoeting met andere dieren, de hond reageert op jouw gemoedstoestand.

Vanaf een maand of negen moet je scherper gaan opletten, is je hond rustig en zelf verzekerd ga je gewoon verder hoe je begonnen bent maar blijf altijd waakzaam en laat het spelen aan de riem nooit te wild worden, breek het af en ga weer verder met wandelen, laat dominante honden ten alle tijden links liggen!

Blijkt je hond haantje de voorste te zijn dan zit er niks anders op dan het contact met andere honden vanaf dan te vermijden en af en toe de andere kant op te lopen als er een andere dominante hond aan komt (is geen schande!!)
Loop je met jouw dominante rakker onderbreek dan altijd staar momenten zodra je ziet dat je hond probeert met een andere oog contact te maken trek je kort hard aan de riem en zeg je NEE en je lijd m af met een snoepje of een speeltje vanuit je jas zak! ( makkelijker gezegd dan gedaan maar volhouden )

Blijkt je hondje een echte alpha te zijn of je hond wordt aangevallen til ik mijn hond op om problemen te voorkomen, genoeg moeten doen toen ik nog in Amsterdam woonde! (Er komt soms nog best wat bij kijken)

Als laatste kan je altijd nog een muilkorf op doen bij je hond ik heb dat in het verleden wel gedaan, daarom ben ik ook al 30 jaar incident vrij. Lol

Met Dobby ben ik nog in de situatie dat ze een aantal niet dominante vriendjes en vriendinnetjes heeft in het dorp waarmee ze op een voorzichtige manier lief speelt, het kennis maken met nieuwe honden hebben we inmiddels wel gestopt het is goed zo. ( Dobby is geen haantje de voorste! )

Als je voorbereid bent op alle bovenstaande scenario’s en dat aan wil/kan zie ik geen probleem.

Als je de APBT neemt om hem 8 uur overdag alleen thuis te laten en af toe 5 min. een blokje om krijg je op zeker problemen, vandaar bijv. mijn slatmill werk met Dobby, dit soort honden moet hun hoge energie kwijt zo niet gooien ze dat eruit op straat naar andere honden of in je huis om je huis te slopen etc.

Plaatje van de verschillen;

Afbeelding
Ik zat toevallig vanavond even te grasduinen in de APBT en Amstaff hoek en volgens mij kwam ik een soortgelijke afbeelding tegen;

Afbeelding

Dit type vind ik trouwens ook heel erg mooi;

Afbeelding

Groot, atletisch, hoog op de poten, krachtige uitstraling en veel charisma. En wit met vlekken 🥰
-Nothing but the rain…
Robster
Vaste gebruiker

Idd heel duidelijk plaatje ook weer, je ziet duidelijk de uiterlijke verschillen ik ben er van overtuigd dat mensen aan de hand van dit soort verzamel plaatjes zelf de verschillen kunnen zien!

Ik persoonlijk ben weg van de zwarte APBT uit jou plaatje.👌😎
Qaatje
Actief

Robster schreef: 15 feb 2022 22:01 Ikzelf vond het eerlijk gezegd knap gedaan, de stengels lagen bij de vuilnisbak die je daar achter ziet staan, verder was het helemaal niet zo leuk eigenlijk, (...)
Ik vind het ook best een aardig nestje, zeker voor een eerste keer en het feit dat ze niet graven kon.
Qaatje
Actief

ranetje schreef: 15 feb 2022 21:07 Mooie uitleg.
Ik hoop dat je sparen goed gaat lukken voor die mooie slatmill :ok:
Ik pikt dit stukje even uit je verhaal:
Daar ben ik een beetje verbijsterd over.
Een paar keer loops laten worden zou ik ook doen.
Dan weet je dat ze volwassen is en alle groeischijven goed gesloten zijn.
Maar een nestje krijgen om kanker te voorkomen?
Ik heb nog geen enkel onderzoek gevonden dat juist dat bevestigd.

Of het voor de geestelijke gezondheid van een APBT zinvol is durf ik niet te zeggen, daarvoor ken ik de karakters niet goed genoeg.
Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels. :U:
Mijn zus laat al haar honden na de eerste loopsheid steriliseren, behalve als de loopsheid heel vroeg komt. Haar DA zegt dat na elke loopsheid het risico op een baarmoederontsteking toeneemt en ze daarom het beste na de eerste loopsheid kan laten steriliseren.
Er zijn ook mensen die hun honden op advies van de DA laten steriliseren nog voor de eerste loopsheid, met 6 of 7 maanden. Dus wat nou wijsheid is weet ik niet hoor, ik vind het erg lastig voor hondenbezitters.
Hoe het zit met de geestelijke gezondheid van een hond in relatie tot een nestje krijgen, daar heb ik geen idee van.
ranetje
Zeer actief

@Qaatje, het gaat in dit geval niet om baarmoeder ontsteking maar om kanker.
Er wordt gezegd dat de kans op melkklierkanker groter wordt naarmate de hond vaker loops is geweest.
Daar zijn wel onderzoeken over.
Deze DA beveelt een nestje krijgen aan om het risico op kanker kleiner te maken.
Over het hebben van een nestje om kanker te voorkomen heb ik geen onderzoeken gezien die dat bevestigen :U:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Foto's”