Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Problemen met pup: Grommen + benchtraining
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Problemen met pup: Grommen + benchtraining
Beste,
Sinds 4 weken hebben we een puppy Golden Retriever in huis. Een reutje van 12 weken.
Nu gaat het best wel goed ermee. 's Nachts geen probleem om in zijn bench te gaan, overdag is dit anders...
Eigenlijk is hij ook practisch zindelijk. Hij komt vragen om naar buiten te gaan, maar soms wil hij gewoon gaan spelen buiten, zonder iets te doen. Tijdens de korte wandelingetjes neemt hij meestal de tijd niet om zijn behoefte te doen. Maar dit begint stilletjes aan te beteren.
Overdag wil hij dus bijna niet in zijn bench. We proberen het maar houden hem in het oog via de camera en meestal na een half uurtje moeten we toch terug hem uit zijn bench halen omdat hij overstuur begint te worden... Ik werk nu meestal van thuis uit, maar eigenlijk zou het de bedoeling zijn dat hij toch ongeveer een uurtje of 4 kan alleen blijven. Iemand tips om dit beter te laten gaan?
Hij is dus niet bang in zijn bench want 'snachts is het geen probleem...
Dan nog iets, sinds kort gromt hij als we iets proberen uit zijn bek te halen. Hij heeft zoals elke pup de neiging om takjes, gras, zand enzoverder in zijn mond te steken... maar sinds een paar dagen gromt hij als we dit uit zijn mond willen halen, als hij na herhaaldelijk dit te verbieden het nog niet los laat en we we hem dan oppakken om hem weg te leiden van waar hij op aan het bijten was, dan gromt hij.
Iemand hier tips over om dit aan te pakken?
We hebben nog een Golden Retriever gehad in het verleden en met hem hebben we deze problemen nooit gehad...
Alvast bedankt.
Sinds 4 weken hebben we een puppy Golden Retriever in huis. Een reutje van 12 weken.
Nu gaat het best wel goed ermee. 's Nachts geen probleem om in zijn bench te gaan, overdag is dit anders...
Eigenlijk is hij ook practisch zindelijk. Hij komt vragen om naar buiten te gaan, maar soms wil hij gewoon gaan spelen buiten, zonder iets te doen. Tijdens de korte wandelingetjes neemt hij meestal de tijd niet om zijn behoefte te doen. Maar dit begint stilletjes aan te beteren.
Overdag wil hij dus bijna niet in zijn bench. We proberen het maar houden hem in het oog via de camera en meestal na een half uurtje moeten we toch terug hem uit zijn bench halen omdat hij overstuur begint te worden... Ik werk nu meestal van thuis uit, maar eigenlijk zou het de bedoeling zijn dat hij toch ongeveer een uurtje of 4 kan alleen blijven. Iemand tips om dit beter te laten gaan?
Hij is dus niet bang in zijn bench want 'snachts is het geen probleem...
Dan nog iets, sinds kort gromt hij als we iets proberen uit zijn bek te halen. Hij heeft zoals elke pup de neiging om takjes, gras, zand enzoverder in zijn mond te steken... maar sinds een paar dagen gromt hij als we dit uit zijn mond willen halen, als hij na herhaaldelijk dit te verbieden het nog niet los laat en we we hem dan oppakken om hem weg te leiden van waar hij op aan het bijten was, dan gromt hij.
Iemand hier tips over om dit aan te pakken?
We hebben nog een Golden Retriever gehad in het verleden en met hem hebben we deze problemen nooit gehad...
Alvast bedankt.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Re: Problemen met pup: Grommen + benchtraining
Als hij overdag niet in zijn bench is en je geeft hem genoeg te knagen, sloopt hij dan?
Anders lekker zonder bench proberen, of een deel in huis wat je veilig kan maken
Ik ben wel gewend dat somige honden brommen bij het afpakken, ik heb dat altijd opgelost met eh eh eh los je kan ook een andere tekst nemen natuurlijk en het grommen negeren.
Als ze los gaan laten gelijk belonen met enthousiasme of beloningsnoepje [ die vergat ik altijd ]
Anders lekker zonder bench proberen, of een deel in huis wat je veilig kan maken
Ik ben wel gewend dat somige honden brommen bij het afpakken, ik heb dat altijd opgelost met eh eh eh los je kan ook een andere tekst nemen natuurlijk en het grommen negeren.
Als ze los gaan laten gelijk belonen met enthousiasme of beloningsnoepje [ die vergat ik altijd ]
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Wetterhoun
Ik vind na 4 weken al 4 uur achtereen alleen blijven wel lang. Ik denk dat je het langzamer moet opbouwen, met kleinere stapjes. Dat je vorige Golden het wel kon, zegt niet zoveel. Elke hond is anders wat dat betreft, en dit hondje heeft meer tijd nodig.
Wat betreft het grommen als hij iets in zijn bek heeft, ik zou helemaal niet proberen om het er met dwang uit te halen. Probeer te ruilen met een beloningsbrokje, of leid hem af door een brokje te gooien en hem dat te laten zoeken, of een speeltje te gooien. De 'nee'-oefening kan ook handig zijn.
Wat betreft het grommen als hij iets in zijn bek heeft, ik zou helemaal niet proberen om het er met dwang uit te halen. Probeer te ruilen met een beloningsbrokje, of leid hem af door een brokje te gooien en hem dat te laten zoeken, of een speeltje te gooien. De 'nee'-oefening kan ook handig zijn.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik zie helemaal geen probleem eerlijk gezegd. Van een pup van 12 weken verwachten dat hij 4 uur alleen in een bench kan blijven is niet reëel, daar is hij veel te klein voor. Mijn pups waren gemiddeld 6 á 7 maanden voordat ze zolang alleen konden blijven. Onder dwang iets uit dat bekkie halen werkt niet maar dat had je al gemerkt. Met 12 weken begrijpt hij dat nog niet. Ik zou ruilen voor wat lekkers én het proberen te voorkomen.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Voorkomen is beter dan genezen.
Dus afleiden van takjes en grasjes is het beste, maar zal zeker niet altijd goed gaan.
Ruilen, zoals alm@ voorstelt levert minder ruzie/krachtmeting op.
Dus dat is een idee
Deze hond heeft duidelijk een wat sterkere bezitsdrang dan je vorige hond.
Hoeft geen probleem te worden als je hem leert om te ruilen voor iets wat hij wel mag.
Of dus .....ruilen voor iets lekkers.
Alleen laten bij zo'n jonge hond gaat doorgaans niet zo eenvoudig
Misschien gaat het beter als je een deel van de kamer kan afzetten?
Sus wel de bench, maar dan met deurtje open en wat hekwerk om ook een ruimte buiten de bench te hebben.
Zo blijft de omgeving veilig als je hem heel even (!!) alleen laat.
Dus afleiden van takjes en grasjes is het beste, maar zal zeker niet altijd goed gaan.
Ruilen, zoals alm@ voorstelt levert minder ruzie/krachtmeting op.
Dus dat is een idee

Deze hond heeft duidelijk een wat sterkere bezitsdrang dan je vorige hond.
Hoeft geen probleem te worden als je hem leert om te ruilen voor iets wat hij wel mag.
Of dus .....ruilen voor iets lekkers.
Alleen laten bij zo'n jonge hond gaat doorgaans niet zo eenvoudig
Misschien gaat het beter als je een deel van de kamer kan afzetten?
Sus wel de bench, maar dan met deurtje open en wat hekwerk om ook een ruimte buiten de bench te hebben.
Zo blijft de omgeving veilig als je hem heel even (!!) alleen laat.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Als je hem er steeds na een half uur uithaalt zal dit gedrag steeds erger worden
Je kan beter gaan zoeken hoe je het kan voorkomen
Bench tijdje bij je werkplek?
Qua afpakken zou ik een inschatting maken of het gevaar kan of niet.
Alles wat niet mag is leuker en gaat de focus op
Als pup met een takje wankelt, prima lekker laten lopen
Thuis gaan oefenen op ruilen, als pup dan iets heeft wat gevaarlijk kan zijn, dan je het ruilen
Je kan beter gaan zoeken hoe je het kan voorkomen
Bench tijdje bij je werkplek?
Qua afpakken zou ik een inschatting maken of het gevaar kan of niet.
Alles wat niet mag is leuker en gaat de focus op
Als pup met een takje wankelt, prima lekker laten lopen
Thuis gaan oefenen op ruilen, als pup dan iets heeft wat gevaarlijk kan zijn, dan je het ruilen
-
- nieuw lid
Bedankt voor de tips! We gaan ze zeker uitproberen. (ben er eigenlijk al mee begonnen)
Maar ruilen voor bvb een regenworm is moeilijk he
Takjes heb ik toch liever dat hij teruggeeft. bij onze vorige hond heeft er eens een tak dwars vastgezeten in zijn keel. Hij is toen verdoofd moeten worden om de tak te verwijderen. Ook stenen en noten neemt hij in zijn mondje. En tijdens het wandelen die mondkapjes die mensen overal laten rondslingeren
Binnen is hij eigenlijk heel braaf momenteel, ok hij loopt als eens weg met een schoen enzo, maar wat hij in het begin deed zoals bvb in de mat bijten of in de meubelen, dat begint beter te gaan...
Ik verwacht echt niet dat hij nu al 4 uur alleen blijft. Dit is op termijn de bedoeling. Dit deden we met onze vorige hond ook niet. Toen was ons kantoor trouwens steeds thuis, maar dat is helaas nu niet meer mogelijk... Maar om even naar de winkel te gaan ofzo dat zou toch moeten gaan... Hij heeft duidelijk een aversie voor zijn bench. overdag dan toch want 's nachts is hij tevreden in zijn bench. We zouden het ook kunnen oplossen door hem mee naar het werk te nemen, dit is perfect mogeljk. Maar we kunnen de hond natuurlijk niet overal meenemen, dus alleen blijven zou hij toch moeten aanleren. Mijn man en ik kijken hoe we een stukje van de woning kunnen veilig krijgen voor onze pup.
Nogmaals bedankt!!
Maar ruilen voor bvb een regenworm is moeilijk he

Takjes heb ik toch liever dat hij teruggeeft. bij onze vorige hond heeft er eens een tak dwars vastgezeten in zijn keel. Hij is toen verdoofd moeten worden om de tak te verwijderen. Ook stenen en noten neemt hij in zijn mondje. En tijdens het wandelen die mondkapjes die mensen overal laten rondslingeren

Binnen is hij eigenlijk heel braaf momenteel, ok hij loopt als eens weg met een schoen enzo, maar wat hij in het begin deed zoals bvb in de mat bijten of in de meubelen, dat begint beter te gaan...
Ik verwacht echt niet dat hij nu al 4 uur alleen blijft. Dit is op termijn de bedoeling. Dit deden we met onze vorige hond ook niet. Toen was ons kantoor trouwens steeds thuis, maar dat is helaas nu niet meer mogelijk... Maar om even naar de winkel te gaan ofzo dat zou toch moeten gaan... Hij heeft duidelijk een aversie voor zijn bench. overdag dan toch want 's nachts is hij tevreden in zijn bench. We zouden het ook kunnen oplossen door hem mee naar het werk te nemen, dit is perfect mogeljk. Maar we kunnen de hond natuurlijk niet overal meenemen, dus alleen blijven zou hij toch moeten aanleren. Mijn man en ik kijken hoe we een stukje van de woning kunnen veilig krijgen voor onze pup.
Nogmaals bedankt!!
- Robster
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): APBT
Persoonlijk zou ik het grommen niet negeren, grote kans dat het zich uitbouwt!
Ik zou veel oefenen binnen huis, haal alles speeltjes weg en geef m 1 speeltje na een paar minuten pak je het speeltje af, gromt hij zeg dan duidelijk “ nee, niet doen “ kort en duidelijk geen hele verhalen of uitleg, pak het speeltje wel af en leg het weg voor een kwartiertje geef het weer terug en herhaal bovenstaande weer, gromt hij op een gegeven moment niet geef m direct een snoepje en prijs m “ goed gedaan, braaf etc “ maak dit groot!! En dit blijven oefenen tot dat ie niet meer gromt en dan af en toe weer eens herhalen!
Succes en gewoon doorzetten jij bent de baas en mocht hij ooit iets gevaarlijks in zn bek krijgen wil je het wel direct kunnen afpakken voor zijn eigen veiligheid!
Just my two cents.
Ik zou veel oefenen binnen huis, haal alles speeltjes weg en geef m 1 speeltje na een paar minuten pak je het speeltje af, gromt hij zeg dan duidelijk “ nee, niet doen “ kort en duidelijk geen hele verhalen of uitleg, pak het speeltje wel af en leg het weg voor een kwartiertje geef het weer terug en herhaal bovenstaande weer, gromt hij op een gegeven moment niet geef m direct een snoepje en prijs m “ goed gedaan, braaf etc “ maak dit groot!! En dit blijven oefenen tot dat ie niet meer gromt en dan af en toe weer eens herhalen!
Succes en gewoon doorzetten jij bent de baas en mocht hij ooit iets gevaarlijks in zn bek krijgen wil je het wel direct kunnen afpakken voor zijn eigen veiligheid!
Just my two cents.
- alm@
- moderator
Ik heb dat nooit geoefend met geen van mijn honden en raad eens? Als het nodig is, kan ik gewoon alles afpakken. Beestje is 12 weken en je hebt grommen en grommen.Robster schreef: ↑16 feb 2022 15:21 Persoonlijk zou ik het grommen niet negeren, grote kans dat het zich uitbouwt!
Just my two cents.![]()

- Robster
- Vaste gebruiker
“ goed gedaan, braaf! “ lolalm@ schreef: ↑16 feb 2022 15:55Ik heb dat nooit geoefend met geen van mijn honden en raad eens? Als het nodig is, kan ik gewoon alles afpakken. Beestje is 12 weken en je hebt grommen en grommen.Robster schreef: ↑16 feb 2022 15:21 Persoonlijk zou ik het grommen niet negeren, grote kans dat het zich uitbouwt!
Just my two cents.![]()
-
- Zeer actief
Buiten dingen oppakken van jongs af aan met een "nee, VIES" benoemd. En alternatief gegeven (ik had altijd een speciaal speeltje mee of flostouw) dat bood ik aan en speelde er mee om het vervolgens weer in mijn zak te stoppen omdat het "héél speciaal was". Binnen speelde ik niet met dat speeltje.
Overigens liep hij dan wel altijd nog aan de lijn, zodat je ook kon voorkomen dat ze ermee weg renden.
Overigens liep hij dan wel altijd nog aan de lijn, zodat je ook kon voorkomen dat ze ermee weg renden.
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Contacteer:
het eerste wat onze honden leren is loslaten als vanaf dat ze hier komen.
Grommen moet je zien wat hij bedoelt met grommen speels grommen of echt grommen en daarna jou happen echt zo blijf ervan af dit is van mij.
De bench moet een veilige plek worden
laat de deur overdag over als je thuis bent en geeft hem wat de kauwen zodat hij lekker bezig is in de bench maak er een spelletje van
Wij trainen de pups die bij ons geboren worden ook voor in de bench maar altijd met de deur open

Grommen moet je zien wat hij bedoelt met grommen speels grommen of echt grommen en daarna jou happen echt zo blijf ervan af dit is van mij.
De bench moet een veilige plek worden
laat de deur overdag over als je thuis bent en geeft hem wat de kauwen zodat hij lekker bezig is in de bench maak er een spelletje van
Wij trainen de pups die bij ons geboren worden ook voor in de bench maar altijd met de deur open

- alm@
- moderator
Dat was wat ik hierboven bedoelde. Je hebt grommen en grommen.

- ranetje
- Zeer actief
Grommen bouwt zich vooral uit als je daar bij zo'n kleine pup te veel van maakt.Robster schreef: ↑16 feb 2022 15:21 Persoonlijk zou ik het grommen niet negeren, grote kans dat het zich uitbouwt!
Just my two cents.![]()
Ruilen en daardoor vertrouwen winnen geeft aanzienlijk minder risico op niet meer grommen maar meteen happen (bijten) dan hem verbieden om te grommen.
Grommen is hondentaal.
Het hangt ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien voor een deel af van het type hond.
Een Golden zal over het algemeen vrij gemakkelijk leren hoe het de bedoeling is.
-
- Zeer actief
Met bepaalde dingen die opgepakt waren binnenshuis maar wat wij niet zo'n goed idee vonden zijn we zelfs als pup al gaan inspelen op soort van apport.
"wat heb jij voor moois? Laat eens zien dan?"
In plaats van erheen gaan lieten we de hond naar ons toe komen en waren we heel trots op hem. Vroegen we hem het los te laten, en deed hij dat waren we in de gloria en kreeg hij een snoepje of een speeltje wat wel voor hem bedoelt was.
Bijkomend voordeel is nu dat hij nog steeds met alle geweld mijn sloffen wil komen brengen als deze door de baas naar beneden worden gegooid
Als we een pen laten vallen raapt hij dit op en geeft het "in de hand" (ook zo'n standaard zinnetje wat we eraan gekoppeld hebben)
En als het echt moét dan kan ik het afpakken, al ben ik nog steeds voorstander van honden jong of oud weg te kunnen roepen bij iets, ik prefereer dat boven echt met dwang iets van ze afpakken.
Maar weet ook dat het soms niet anders kan bij gevaarlijke objecten, dan schroom ik ook niet om mijn hand in de bek te gooien zoals laatst bij Chara toen ze iets opvrat en ik niet wist wat het was.
Bleek een lekkere stinkende vissenkop

"wat heb jij voor moois? Laat eens zien dan?"
In plaats van erheen gaan lieten we de hond naar ons toe komen en waren we heel trots op hem. Vroegen we hem het los te laten, en deed hij dat waren we in de gloria en kreeg hij een snoepje of een speeltje wat wel voor hem bedoelt was.
Bijkomend voordeel is nu dat hij nog steeds met alle geweld mijn sloffen wil komen brengen als deze door de baas naar beneden worden gegooid

Als we een pen laten vallen raapt hij dit op en geeft het "in de hand" (ook zo'n standaard zinnetje wat we eraan gekoppeld hebben)
En als het echt moét dan kan ik het afpakken, al ben ik nog steeds voorstander van honden jong of oud weg te kunnen roepen bij iets, ik prefereer dat boven echt met dwang iets van ze afpakken.
Maar weet ook dat het soms niet anders kan bij gevaarlijke objecten, dan schroom ik ook niet om mijn hand in de bek te gooien zoals laatst bij Chara toen ze iets opvrat en ik niet wist wat het was.
Bleek een lekkere stinkende vissenkop

- Robster
- Vaste gebruiker
Sorry jullie hebben gelijk, vergeet mijn domme stukje maar snel, ik ga me is echt verdiepen in het honden opvoeden en trainen en gelukkig ben ik hier eindelijk op het juiste adres er gaat een wereld voor me open!

- ranetje
- Zeer actief

Weet je Robster.
Er zijn verschillende manieren van trainen.
Wat de een goed ligt zal een ander niet doen omdat hij/zij een andere instelling heeft.
Zich dus zo niet kan gedragen.
Als er iets is wat een hond snel doorziet, dan is dat een onwaarachtige baas.
Als men al heel lang honden heeft en honden traint maak men zich een bepaalde manier eigen.
Dat kan heel goed zijn voor diegene, maar kan heel beroerd uitpakken bij een ander.
Daarom is het helemaal niet slecht om de verschillende opties en eventuele nadelen te lezen.
Er zijn hier verschillende mensen met ruime ervaring in trainen van honden.
Elk op zijn eigen manier.
Voor het verbreden van de blik en het verzamelen van inzichten is het helemaal niet zo slecht om daarover van gedachten te wisselen.
Geen enkele vorm van handling is heilig.

- alm@
- moderator
Juistranetje schreef: ↑16 feb 2022 19:04![]()
Weet je Robster.
Er zijn verschillende manieren van trainen.
Wat de een goed ligt zal een ander niet doen omdat hij/zij een andere instelling heeft.
Zich dus zo niet kan gedragen.
Als er iets is wat een hond snel doorziet, dan is dat een onwaarachtige baas.
Als men al heel lang honden heeft en honden traint maak men zich een bepaalde manier eigen.
Dat kan heel goed zijn voor diegene, maar kan heel beroerd uitpakken bij een ander.
Daarom is het helemaal niet slecht om de verschillende opties en eventuele nadelen te lezen.
Er zijn hier verschillende mensen met ruime ervaring in trainen van honden.
Elk op zijn eigen manier.
Voor het verbreden van de blik en het verzamelen van inzichten is het helemaal niet zo slecht om daarover van gedachten te wisselen.
Geen enkele vorm van handling is heilig.![]()

-
- Zeer actief
Daarbij zijn er verschillende rassen, verschillende genen en ras eigenschappen.
Retrievers en herders zijn vaak wat makkelijker te trainen met voerbeloning, spelen met ballen, terugbrengen van spullen en daar kun je m.i. beter gebruik van maken door op een speelse manier om te gaan met leerproces van een pup.
Heb nu pas mijn 5de hond, en alle honden heb ik op een andere manier moeten benaderen.
Met name bij grommen of weigeren iets te doen bij volwassen honden heb ik echt soms een alternatief moeten zoeken dan botweg boos te worden om hun gedrag op dat moment.
Maar bij een pup die alles nog moet leren, van een ras als golden denk ik toch dat de soep niet zo heet moet worden gegeten als hij opgediend wordt.
Retrievers en herders zijn vaak wat makkelijker te trainen met voerbeloning, spelen met ballen, terugbrengen van spullen en daar kun je m.i. beter gebruik van maken door op een speelse manier om te gaan met leerproces van een pup.
Heb nu pas mijn 5de hond, en alle honden heb ik op een andere manier moeten benaderen.
Met name bij grommen of weigeren iets te doen bij volwassen honden heb ik echt soms een alternatief moeten zoeken dan botweg boos te worden om hun gedrag op dat moment.
Maar bij een pup die alles nog moet leren, van een ras als golden denk ik toch dat de soep niet zo heet moet worden gegeten als hij opgediend wordt.
- Robster
- Vaste gebruiker
Het volgende schoot mij in het verkeerde keel gat!
TS opent een topic; grommen en bench training, daar straalt nu net echt now how vanaf, of wel?
Ik denk dan meteen ga maar wat basis training doen met je hond dat lijkt mij het minste wat je eigenlijk altijd met je hond zou moeten, al is het maar voor de bonding tussen jouw en de hond.
In de basis leren we zit, lig, het kunnen afpakken van dingen eventueel bench training (korte momenten opbouwen!) verder kijken we of we het voer kunnen afnemen en gaan we af en toe met onze hand in de bak onder het eten van de hond!
Als je een hond neemt zou dit je ten alle tijde moeten doen en daar begin je op z’n laatst mee vanaf 12 weken.
Ik schrijf dus een handvat voor TS waar ze echt wat aan kan hebben wat dan gequote wordt met daar onder” ik heb dat niet nodig gehad met mijn honden “ leg mij maar uit wat dat toevoegt en wat TS daar aan heeft??
TS zal niet de eerste zijn die als de GR 4 maanden oud is op het aanrecht zit voor d’r eigen hondje dus de opmerkingen van het is maar een GR voegen ook niks toe, de GR staat al jaren hoog in de bijt incidenten top tien!
Dus als dit het niveau is van de moderators alhier ben ik er heel snel klaar mee en direct m’n interesse verloren, het spijt me.
Het gaat me dus maar weer eens niet om de hond (Golden Retriever) maar om TS de baas dus.
Verder Mag iedereen het met me oneens zijn maar stop wat energie en aandacht in je reactie als je mijn Posts wilt ontkrachten!
Vrgrt, Rob.

PS: idd je hebt grommen en grommen, gooi ik er ook 1tje bij; de ene hond is de andere niet, en wat voegt dit toe; niks!
TS opent een topic; grommen en bench training, daar straalt nu net echt now how vanaf, of wel?
Ik denk dan meteen ga maar wat basis training doen met je hond dat lijkt mij het minste wat je eigenlijk altijd met je hond zou moeten, al is het maar voor de bonding tussen jouw en de hond.
In de basis leren we zit, lig, het kunnen afpakken van dingen eventueel bench training (korte momenten opbouwen!) verder kijken we of we het voer kunnen afnemen en gaan we af en toe met onze hand in de bak onder het eten van de hond!
Als je een hond neemt zou dit je ten alle tijde moeten doen en daar begin je op z’n laatst mee vanaf 12 weken.
Ik schrijf dus een handvat voor TS waar ze echt wat aan kan hebben wat dan gequote wordt met daar onder” ik heb dat niet nodig gehad met mijn honden “ leg mij maar uit wat dat toevoegt en wat TS daar aan heeft??
TS zal niet de eerste zijn die als de GR 4 maanden oud is op het aanrecht zit voor d’r eigen hondje dus de opmerkingen van het is maar een GR voegen ook niks toe, de GR staat al jaren hoog in de bijt incidenten top tien!
Dus als dit het niveau is van de moderators alhier ben ik er heel snel klaar mee en direct m’n interesse verloren, het spijt me.
Het gaat me dus maar weer eens niet om de hond (Golden Retriever) maar om TS de baas dus.
Verder Mag iedereen het met me oneens zijn maar stop wat energie en aandacht in je reactie als je mijn Posts wilt ontkrachten!
Vrgrt, Rob.
PS: idd je hebt grommen en grommen, gooi ik er ook 1tje bij; de ene hond is de andere niet, en wat voegt dit toe; niks!
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Wetterhoun
Nou. Met onze terriërs moest dat wel degelijk geoefend worden. En dat moest ook regelmatig herhaald worden. De 'nee-oefening' en goed belonen heeft daarbij zijn waarde bewezen, net als bij Qaatje, die bijna alles vallen als we dat vragen. En bij dat bijna zit nou net de crux - dan krijg je haar bek echt niet open, dus hebben we altijd iets bij ons om te ruilen. Grommen doet ze overigens nooit, heeft ze ook nooit gedaan, ze is van de stille obstructie wat bek opendoen betreft.alm@ schreef: ↑16 feb 2022 15:55Ik heb dat nooit geoefend met geen van mijn honden en raad eens? Als het nodig is, kan ik gewoon alles afpakken. Beestje is 12 weken en je hebt grommen en grommen.Robster schreef: ↑16 feb 2022 15:21 Persoonlijk zou ik het grommen niet negeren, grote kans dat het zich uitbouwt!
Just my two cents.![]()
-
- Zeer actief
@robster, met je uitleg en van waar de reactie kwam snap ik je nu beter.
Ik heb trouwens maar 1 pup gehad, en lette op bepaalde dingen vanuit de karakters en aard (werklijn herder) .
Ook ik heb inderdaad vroeg gekeken wat hij als pup al zou doen rondom voer, speeltjes en kluifjes naar ons toe, maar ook hoe hij bij vreemden of kinderen daar op reageerde.
Ook bij de volwassen honden die ik kreeg trouwens, je moet toch weten in hoeverre ze buitdrift hebben en hoe zich dat uit inderdaad. Vind ik althans, liever het al weten en erop in kunnen spelen, dan het te laat inzien dat het een heftigere reactie geeft en je écht alle zeilen moet bij gaan zetten om geen ongelukken te krijgen als de honden ouder en sterker worden.
Ook was ik even vergeten dat inderdaad de huidige generatie goldens niet allemaal even "gezellig" en gemoedelijk zijn. Afhankelijk van hoe ze gefokt zijn ook denk ik. De laatste tijd regelmatig te maken met zeer heftig uitvallende golden retrievers, iets wat jaren geleden eigenlijk bijna nooit voorkwam in mijn omgeving.
Daarbij is het ook wel dat TS refereert naar een vorige hond waarbij ze dit niet gedrag niet had. Dan is het wel zeker zo dat de ene hond de ander niet is. Heb nu 3x dezelfde rassen gehad, en allemaal hadden ze vaak een andere benadering of manier van opvoeding nodig.
Ik heb trouwens maar 1 pup gehad, en lette op bepaalde dingen vanuit de karakters en aard (werklijn herder) .
Ook ik heb inderdaad vroeg gekeken wat hij als pup al zou doen rondom voer, speeltjes en kluifjes naar ons toe, maar ook hoe hij bij vreemden of kinderen daar op reageerde.
Ook bij de volwassen honden die ik kreeg trouwens, je moet toch weten in hoeverre ze buitdrift hebben en hoe zich dat uit inderdaad. Vind ik althans, liever het al weten en erop in kunnen spelen, dan het te laat inzien dat het een heftigere reactie geeft en je écht alle zeilen moet bij gaan zetten om geen ongelukken te krijgen als de honden ouder en sterker worden.
Ook was ik even vergeten dat inderdaad de huidige generatie goldens niet allemaal even "gezellig" en gemoedelijk zijn. Afhankelijk van hoe ze gefokt zijn ook denk ik. De laatste tijd regelmatig te maken met zeer heftig uitvallende golden retrievers, iets wat jaren geleden eigenlijk bijna nooit voorkwam in mijn omgeving.
Daarbij is het ook wel dat TS refereert naar een vorige hond waarbij ze dit niet gedrag niet had. Dan is het wel zeker zo dat de ene hond de ander niet is. Heb nu 3x dezelfde rassen gehad, en allemaal hadden ze vaak een andere benadering of manier van opvoeding nodig.
- ranetje
- Zeer actief
@Robster
De moderators accepteren dat er verschillende meningen zijn.
Dat is in dit topic ook duidelijk en daar is niets mis mee.
Het gaat om de manier van met elkaar omgaan.
Dat is hun taak.
NIEMAND zegt hier dat TS het maar moet laten gaan.
Er zijn gewoon verschillende manieren om zoiets aan te pakken.
Je kunt wel zeggen dat iets moet kunnen worden afgenomen, maar daarmee is het varkentje nog niet gewassen voor TS.
Ruilen is een veiliger methode.
Dat verhindert dat TS op het aanrecht terecht komt
Natuurlijk is basistraining belangrijk.
Mensen die weinig know how hebben kunnen zich wat dat betreft het beste aanmelden bij een goede hondenschool.
Want een advies op internet is wat dat betreft niet het allerbeste.
Het vinden van een goede school is niet eenvoudig.
Er ook nog terecht kunnen is in de huidige situatie nog lastiger.
De allereerste basis, als je aan een pup begint, is voor mij nog altijd het kweken van vertrouwen tussen baas en hond.
Van daaruit kan je vele malen meer bereiken dan de hond leren zitten en liggen.
Vanuit vertrouwen kan je heel veel met je hond.
Ook dingen die hij zeer onaangenaam vindt.
Dat is iets waar ik, uit ervaring als trainer, bij mijn uitleg rekening mee houdt.
De moderators accepteren dat er verschillende meningen zijn.

Dat is in dit topic ook duidelijk en daar is niets mis mee.
Het gaat om de manier van met elkaar omgaan.
Dat is hun taak.
NIEMAND zegt hier dat TS het maar moet laten gaan.
Er zijn gewoon verschillende manieren om zoiets aan te pakken.
Je kunt wel zeggen dat iets moet kunnen worden afgenomen, maar daarmee is het varkentje nog niet gewassen voor TS.
Ruilen is een veiliger methode.
Dat verhindert dat TS op het aanrecht terecht komt

Natuurlijk is basistraining belangrijk.
Mensen die weinig know how hebben kunnen zich wat dat betreft het beste aanmelden bij een goede hondenschool.
Want een advies op internet is wat dat betreft niet het allerbeste.
Het vinden van een goede school is niet eenvoudig.
Er ook nog terecht kunnen is in de huidige situatie nog lastiger.
De allereerste basis, als je aan een pup begint, is voor mij nog altijd het kweken van vertrouwen tussen baas en hond.
Van daaruit kan je vele malen meer bereiken dan de hond leren zitten en liggen.
Vanuit vertrouwen kan je heel veel met je hond.
Ook dingen die hij zeer onaangenaam vindt.
Dat is iets waar ik, uit ervaring als trainer, bij mijn uitleg rekening mee houdt.
- alm@
- moderator
Misschien was ik wat kort door de bocht maar dat ik het niet (helemaal) met je eens ben moge duidelijk zijn. Ten eerste heb ik graag duidelijk waardoor dat grommen komt voordat ik er een advies op loslaat. Misschien is het een totaal overprikkeld, doodmoe hondje en dan is de oplossing zo simpel. Misschien is het puur speelsheid en misschien is er een andere reden.Robster schreef: ↑17 feb 2022 05:25 Het volgende schoot mij in het verkeerde keel gat!
Ik heb mijn teckels (nu heb ik teckels, hiervoor en tijdens de teckels had ik herders) helemaal niet in de basis zit, lig, afpakken van dingen, hand in hun etensbak en een eventuele benchtraining gegeven om de simpele reden dat ik dat niet zo belangrijk vind en ook in de dagelijkse praktijk niet gebruik. Ik werk op basis van vertrouwen, vanzelfsprekendheid en goed naar de hond kijken wat het individu nodig heeft en wat ook bij jezelf als baas past. Natuurlijk heb ik ze commando 'los' geleerd maar ik heb nooit voer afgenomen of een hand in hun bak gestoken. Juist doordat ik ze met voeren met rust liet kregen ze het vertrouwen dat er niks werd afgepakt en hoefden ze dus ook geen baknijd te ontwikkelen. Doordat ik ze op een speelse manier los aanleerde is er ook geen prooinijd ontstaan. Jij doet andere dingen met je hond dan ik met mijn honden en daar stem je je opvoeding op af net als ik dat doe. Bij mij moeten ze 3 dingen feilloos opvolgen en dat is hier komen, doorlopen en wachten. Daar heb ik heel veel tijd en energie in gestoken. Dat ze op commando keurig gaan zitten is leuk maar voor mij een bijzaak. Er is dus in mijn ogen niet een eenduidige opvoeding. Veel hangt af van het ras, het individu en je persoonlijkheid als baas. Als je een geadviseerde trainingsmethode toepast die niet bij je persoonlijkheid past ben je bij voorbaat al kansloos vind ik.
De moderators hier zijn in de eerste plaats gewoon leden die meeschrijven en een mening hebben. Ik vind het flauw om te lezen dat je op basis van de uitspraak van een lid die toevallig ook moderator is een heel team veroordeeld.

- ranetje
- Zeer actief
Ik heb het vermoeden dat Robster "de moderator" een andere taak heeft toebedeeld dan wat de moderator hier is.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik begrijp dat jij ervan overtuigd ben dat jouw methode de enige en juiste is voor het opvoeden en trainen en daar is niks mis mee.
Dit forum is een groep mensen die allemaal zo hun eigen methodes hebben en daar is ook niks mis mee.
Er zijn leden die graag(willen) leren van anderen en leden die hun kennis willen delen. Discussie moeten mogelijk zijn maar respecteer een andere zienswijze daar dan wel bij en laat elkaar in zijn/haar waarde.
Een ding staat in dit forum voorop; we hebben allemaal het beste voor met onze honden.
Dit forum is voor en door leden en het zijn de leden die het niveau van het forum bepalen.
Sommige leden zorgen er in teamverband ervoor dat alles goed blijft lopen maar zijn ook gewone forum leden.
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Contacteer:
Dit was onze eerste grote hond ruim 72 hoog kwam van een boerderij de eerste weekjes in huis na 4 week in een goede verwarmde schuur met een warmte lamp en heel veel stro.
Toen we hem haalde was hij 7 week jong, en hij kreeg na een klein weekje bij ons tezijn een heerlijk bot. We hebben hem lekker laten knagen en knagen en toen begonnen met leren los laten. Dat ging dus niet dit was gemeen grommen ja een pup van 8 week jong. Op een gegeven moment hebben we het even gelaten en weer geprobeerd ,maar dan met mijn hand erbij niets afpakken gewoon laten hangen en d ebot aanraken en af en toe over zijn rug aaien over zijn koppie begon hij tegrommen. Het heeft echt een volle week geduurd voor hij door kreeg oja het is helemaal niet gemeen dat mijn bot afgepakt word ,want ik krijg het altijd terug. Zo hebben wij dit een hele tijd gedaan ook zo met zijn voerbak ook altijd de handen erbij gedaan uit handen laten eten. We konden na een maand lezen en schrijven met deze prachtige zeer lieve zachtaardige reu. deze jongen liep altijd los lag voor het huis langs de 50 KM weg en bleef er liggen het kost heel veel tijd. maar het werpt echt zijn vruchten af als je er heeeeel veel tijd en energie insteekt.

Toen we hem haalde was hij 7 week jong, en hij kreeg na een klein weekje bij ons tezijn een heerlijk bot. We hebben hem lekker laten knagen en knagen en toen begonnen met leren los laten. Dat ging dus niet dit was gemeen grommen ja een pup van 8 week jong. Op een gegeven moment hebben we het even gelaten en weer geprobeerd ,maar dan met mijn hand erbij niets afpakken gewoon laten hangen en d ebot aanraken en af en toe over zijn rug aaien over zijn koppie begon hij tegrommen. Het heeft echt een volle week geduurd voor hij door kreeg oja het is helemaal niet gemeen dat mijn bot afgepakt word ,want ik krijg het altijd terug. Zo hebben wij dit een hele tijd gedaan ook zo met zijn voerbak ook altijd de handen erbij gedaan uit handen laten eten. We konden na een maand lezen en schrijven met deze prachtige zeer lieve zachtaardige reu. deze jongen liep altijd los lag voor het huis langs de 50 KM weg en bleef er liggen het kost heel veel tijd. maar het werpt echt zijn vruchten af als je er heeeeel veel tijd en energie insteekt.

-
- nieuw lid
Beste Robster,Robster schreef: ↑17 feb 2022 05:25 Het volgende schoot mij in het verkeerde keel gat!
Vrgrt, Rob.
Hier TS, Topic Starter veronderstel ik want ik ben nieuw op dit forum. Heb hier vroeger nog wel eens opgezeten, maar dit waren meer medische vragen over mijn vorige hond, al een tijdje geleden dus...
Waar heb ik in godsnaam gezegd dat wij geen training gaan volgen met onze hond? Onze hond is ingeschreven en volgende week, als hij volledig ingeënt is mogen we gaan naar de hondenschool. Onze dierenarts heeft ons dit advies gegeven. En eigenlijk is dit ook verplicht hier in België.
Dit is trouwens niet onze eerste hond, maar onze 5de samen met mijn man.
Onze 2de golden. Die trouwens ook naar de hondenschool is geweest en steeds een prachtbeest is geweest.
Ondertussen is het al wel meer dan 14 jaar geleden dat we een pup in huis haalden. We hebben 2 jaar gewacht om een nieuwe pup in huis te halen. Dus al een tijdje geleden he... Daarom dat ik dit topic aangemaakt heb. Ik dacht dat dit een forum wat om wat raad te krijgen van andere leden, en niet van hier volledig afgekraakt te worden...
We zijn geen beginnelingen die niet weten waar we aan begonnen zijn. Deze pup is gewoon wat moeilijker dan onze vorige. En wat opfrissing was nodig...
Spijtig dat ik meteen kritiek krijg van Robster...
Sorry dat ik iets gevraagd heb Robster...
Aan alle andere bedankt voor jullie reacties. Ik kan jullie zeggen dat we al vorderingen maken.
- ranetje
- Zeer actief
@bluedoodle fijn dat jullie vorderingen maken, daar ben ik echt blij om 
En veel plezier en succes op de hondenschool.
Oh ja, TS is inderdaad Topic Starter

En veel plezier en succes op de hondenschool.

Oh ja, TS is inderdaad Topic Starter

-
- nieuw lid
We maken inderdaad vorderingen.
Wat ik misschien niet duidelijk vermeld heb is dat het probleem van grommen zich dus enkel buiten in de tuin voordoet.
Binen is hij een echt dotje. We mogen echt alles afpakken, natuurlijk voorzichtig. Ook zijn voederbak, en bot enzo is geen enkel probleem.
Hij durft wel eens bijten in onze handen of enkels maar echt op een puppy-achtige manier, en inderdaad als hij precies moe is... Maar dit begint ook al te beteren.
Buiten is dus het grootste probleem, dan vindt hij een tak, of een steen, of iets anders dat potentieel gevaarlijk is, gaat er mee lopen. Ik ben altijd zo bang dat hij het dan per ongeluk gaat inslikken... maar door de ruiltechniek begint dit nu beter te gaan... Ook "los" begint hij nu een beetje te begrijpen. Maar ik weet nog dat dit ook bij mijn vorige hond, 1 van de moeilijkste commando's om aan te leren was...
In de bench kan hij nu een uurtje. Dan begint hij nerveus te worden...
Bedankt, allemaal!
Wat ik misschien niet duidelijk vermeld heb is dat het probleem van grommen zich dus enkel buiten in de tuin voordoet.
Binen is hij een echt dotje. We mogen echt alles afpakken, natuurlijk voorzichtig. Ook zijn voederbak, en bot enzo is geen enkel probleem.
Hij durft wel eens bijten in onze handen of enkels maar echt op een puppy-achtige manier, en inderdaad als hij precies moe is... Maar dit begint ook al te beteren.
Buiten is dus het grootste probleem, dan vindt hij een tak, of een steen, of iets anders dat potentieel gevaarlijk is, gaat er mee lopen. Ik ben altijd zo bang dat hij het dan per ongeluk gaat inslikken... maar door de ruiltechniek begint dit nu beter te gaan... Ook "los" begint hij nu een beetje te begrijpen. Maar ik weet nog dat dit ook bij mijn vorige hond, 1 van de moeilijkste commando's om aan te leren was...
In de bench kan hij nu een uurtje. Dan begint hij nerveus te worden...
Bedankt, allemaal!