Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(FK) Dobby APBT topic!

Voor alle hondenfotos

Moderator: moderatorteam

Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun
Aantal honden: 1

Re: (FK) Dobby APBT topic!

Ongelezen bericht door Qaatje »

ranetje schreef: ↑16 feb 2022 22:10 Qaatje, het gaat in dit geval niet om baarmoeder ontsteking maar om kanker.
Er wordt gezegd dat de kans op melkklierkanker groter wordt naarmate de hond vaker loops is geweest.
Daar zijn wel onderzoeken over.
Deze DA beveelt een nestje krijgen aan om het risico op kanker kleiner te maken.
Over het hebben van een nestje om kanker te voorkomen heb ik geen onderzoeken gezien die dat bevestigen :U:
Ja ook dat, melkklierkanker inderdaad. Daar is een van onze vorige honden om ingeslapen. Maar de kans op baarmoederontsteking neemt ook toe bij niet-gesteriliseerde teven. Daar zijn ook onderzoeken over.
Na sterilisatie neemt de kans op andere soorten kanker weer toe.
Dat een nestje het risico op kanker verkleint heb ik nooit gehoord.
Robster
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Robster »

Qaatje schreef: ↑16 feb 2022 18:44
ranetje schreef: ↑15 feb 2022 21:07 Mooie uitleg.
Ik hoop dat je sparen goed gaat lukken voor die mooie slatmill :ok:
Ik pikt dit stukje even uit je verhaal:
Ik heb overleg gehad met de dierenarts en eenmaal schijnzwanger met de loopsheid worden ze het daarna eigenlijk altijd met de loopsheid, dus eigenlijk willen we haar laten steriliseren maar om kanker voor te zijn zegt de dierenarts dat ze het best eerst een keer een nestje kan krijgen, ook voor haar geestelijke gezondheid dus zie daar mijn dilemma! ( ben het wel eens met de da )
Daar ben ik een beetje verbijsterd over.
Een paar keer loops laten worden zou ik ook doen.
Dan weet je dat ze volwassen is en alle groeischijven goed gesloten zijn.
Maar een nestje krijgen om kanker te voorkomen?
Ik heb nog geen enkel onderzoek gevonden dat juist dat bevestigd.

Of het voor de geestelijke gezondheid van een APBT zinvol is durf ik niet te zeggen, daarvoor ken ik de karakters niet goed genoeg.
Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels. :U:
Mijn zus laat al haar honden na de eerste loopsheid steriliseren, behalve als de loopsheid heel vroeg komt. Haar DA zegt dat na elke loopsheid het risico op een baarmoederontsteking toeneemt en ze daarom het beste na de eerste loopsheid kan laten steriliseren.
Er zijn ook mensen die hun honden op advies van de DA laten steriliseren nog voor de eerste loopsheid, met 6 of 7 maanden. Dus wat nou wijsheid is weet ik niet hoor, ik vind het erg lastig voor hondenbezitters.
Hoe het zit met de geestelijke gezondheid van een hond in relatie tot een nestje krijgen, daar heb ik geen idee van.
Dit kan ik wel bevestigen aangezien onze DA dit ook aanbevolen heeft maar dat zag ik niet zitten, ik vond haar te jong en gezond om dat te doen, dus of het wijs is geweest van mij of niet zullen we nooit weten.

Ik ben verder wel benieuwd naar de onderzoeken die het tegendeel bevestigen over de stelling betreft een nestje en kanker, als je die hebt zou ik die graag ook zien!πŸ˜‰

Voor de rest zou ik zeggen open een eigen topic over kanker want mijn bedoeling was nou niet echt om van Dobby’s topic een uitgebreid kanker discussie topic te maken.πŸ˜ŽπŸ‘
Qaatje
Actief

Nee hoor, ik heb geen behoefte aan een topic over kanker.

Maar voor zover ik weet hebben ongesteriliseerde teven een aanzienlijk groter risico om ooit in hun leven een baarmoederontsteking te krijgen. Ook hebben ze een verhoogde kans op melkklierkanker te krijgen. Dat laatste vind ik niet zo vreemd, ook bij andere dieren en mensenvrouwen is borstkanker voor een groot deel hormoongevoelig.

Gesteriliseerde teven hebben weer een hoger risico op andere soorten kanker, hoewel dat voor zover ik weet minder hoog is dan het risico op melkklierkanker bij gesteriliseerde teven. Het lijkt er op dat je het ene inruilt voor het andere en dat maakt dat ik het een lastige beslissing vind.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het krijgen van een nestje goed is voor het psychische evenwicht van een teef. Over een mogelijke bescherming tegen kanker van een nestje kan ik geen zinnig woord zeggen, er is me niets van bekend maar misschien is het wel zo, ik weet het gewoon niet.

Als ik sterilisatie zou overwegen, zou ik het in elk geval zelf ook niet doen voor de eerste looptijd op heel jonge leeftijd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Robster schreef:Ik ben verder wel benieuwd naar de onderzoeken die het tegendeel bevestigen over de stelling betreft een nestje en kanker, als je die hebt zou ik die graag ook zien!
:mrgreen:
Sommige dingen kan je niet omdraaien :wink:

Laten we maar gewoon verder gaan over Dobby. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

ranetje schreef: ↑17 feb 2022 11:07
Robster schreef:Ik ben verder wel benieuwd naar de onderzoeken die het tegendeel bevestigen over de stelling betreft een nestje en kanker, als je die hebt zou ik die graag ook zien!

ben geen DA, maar wat jou DA zegt vindt ik wel een dingetje
Mijn teef heeft 2 nestje gehad en is op 10 jarige leeftijd overleden aan een milttumor
op basis van wat beweert jou Da dat het moet een nestje krijgen
heb nog een teef bijna 7 nooit een nest gehad en zo sterk als een paard kanker NEE,
heb een reu van 4 en half 1 nest verwekt hd en ed vrij kanker voor nu NEE
Kanker kun je niet uitsluiten
net als bij mensen je draagt de gen je krijgt het of niet
dus alle vrouwen moeten maar kinderen krijgen om kanker uitsluiten weet je wel hoeveel mensen en dieren er overlijden aan kanker

Afbeelding
mijn trots mijn allelie mijn maatje wat mis ik jou
Afbeelding
GAIA
yvon
Zeer actief
Contacteer:

misschien moet je dit even lezen

https://www.dogzine.eu/nl/nieuwsartikel ... ijdsadvies
Afbeelding
GAIA
ranetje
Zeer actief

yvon schreef: ↑19 feb 2022 16:46

Wat bedoel je hiermee? :denken:
Er worden vergelijkingen gemaakt over problemen bij castratie en niet gecastreerd.

Ik zie niet direct iets over invloed van het krijgen (of niet) van een nestje?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
yvon
Zeer actief
Contacteer:

nee niet een nestje maar wel dat de kanker velen malen hoger is na een castratie.
een nest en kanker is gewoon niet aan elkaar linken
Afbeelding
GAIA
Qaatje
Actief

yvon schreef: ↑19 feb 2022 16:46

Nou - 'even'... het is nogal een lijst.
Wat me opvalt is dat er zulke enorme verschillen zijn per ras, ook wat het voorkomen van kanker betreft. Er zijn ook uitkomsten die ik wonderlijk vind. Maar dat kan ook komen doordat de steekproef aan de kleine kant was. Dat wordt ook een aantal keren vermeld in het artikel. Ook wordt een aantal keren gesproken over een '(mogelijke) associatie'. Een associatie betekent niets meer dan het gelijktijdig voorkomen van twee zaken, maar zegt niets over een oorzakelijk verband.
ranetje
Zeer actief

yvon schreef: ↑19 feb 2022 18:32 nee niet een nestje maar wel dat de kanker velen malen hoger is na een castratie.
OK
Ik snap alleen niet waarom je mij dan quote :wink:
Want dat is waar ik aan twijfelde.
Niet over gevolgen van wel of niet castreren.
Afbeelding
yvon
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: ↑19 feb 2022 20:51
yvon schreef: ↑19 feb 2022 18:32 nee niet een nestje maar wel dat de kanker velen malen hoger is na een castratie.
OK
dat was indd niet de bedoeling
Afbeelding
GAIA
ranetje
Zeer actief

yvon schreef: ↑19 feb 2022 21:28
ranetje schreef: ↑19 feb 2022 20:51
OK
dat was indd niet de bedoeling
:ok:
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Een nadeel wat aan castratie te verbinden is is de z.g.n. plofvacht. Totdat Sarah na haar castratie n.a.v. haar b.m.o. had ze een mooie glimmende vacht. Na die operatie was haar vacht een en al pluis. Hoe die invloed op gladharige honden is weet ik niet.
Zelf geloof ik er niet in dat een teefje beslist eerst een nest moet hebben vanwege geestelijke gesteldheid. Naar mijn menig is dat vermenselijkt en ook een verouderde opvatting. Je zou een jongere hond kunnen laten castreren bij teefjes om loopsheid, schijnzwangerschap en b.m.o op latere leeftijd te voorkomen en markeer en haantjesgedrag voor te zijn bij reuen. Wat kanker aangaat lijkt mij dat een hond de pech heeft dat gen te dragen. Als je hormoongedoe weghaalt komt het volgens mij ergens anders tevoorschijn.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Schijndracht hoort nu eenmaal bij intacte teven. Ze worden ofwel drachtig ofwel schijndrachtig na hun loopsheid. Zo werkt dat nu eenmaal bij honden. Hoeveel last ze ervan ervaren wisselt wel sterk. En baasjes hebben er vaak nog meer last van. Dus vraag je af of het nodig is om te castreren voor het welzijn van je hond of dat het vooral je eigen gemak dient. Voor gezondheid geldt over het algemeen bij castratie dat je het ene ermee voorkomt/kans fors verkleint, en de kans op het andere (mogelijk ernstiger) vergroot. Sowieso is het goed om een hond eerst volledig volwassen te laten worden voordat je de hormonen weghaalt. Die hormonen hebben veel meer invloed dan alleen op de voortplanting
Qaatje
Actief

teckeltoos schreef: ↑20 feb 2022 07:55 Een nadeel wat aan castratie te verbinden is is de z.g.n. plofvacht. Totdat Sarah na haar castratie n.a.v. haar b.m.o. had ze een mooie glimmende vacht. Na die operatie was haar vacht een en al pluis. Hoe die invloed op gladharige honden is weet ik niet.
Zelf geloof ik er niet in dat een teefje beslist eerst een nest moet hebben vanwege geestelijke gesteldheid. Naar mijn menig is dat vermenselijkt en ook een verouderde opvatting. Je zou een jongere hond kunnen laten castreren bij teefjes om loopsheid, schijnzwangerschap en b.m.o op latere leeftijd te voorkomen en markeer en haantjesgedrag voor te zijn bij reuen. Wat kanker aangaat lijkt mij dat een hond de pech heeft dat gen te dragen. Als je hormoongedoe weghaalt komt het volgens mij ergens anders tevoorschijn.
Dat lijkt mij nou weer onwaarschijnlijk. Als vrouwen hun borsten en eierstokken laten verwijderen ivm genetisch zeer hoge kans op borstkanker Γ©n eierstokkanker voor hun veertigse, krijgen die vrouwen niet ineens ergens anders kanker. Kanker is niet inwisselbaar.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

Hey wat leuk, Dobby is familie van mijn Colin :) (LK King Pin x FK Snooty) en ook hij is redelijk hondsociaal. Ik ben heel lang niet op dit forum geweest, heb wat in te halen zie ik πŸ˜‚
Plaats reactie

Terug naar β€œFoto's”