De oefening zoals hij bedoeld is:
Het is een individuele oefening. De oefening MAG los (maximaal 10 punten te halen) en MAG ook aangelijnd (Dan kun je nog maximaal 7 punten halen) De keus hangt een beetje af van de combinatie. Als je weet dat de (in de OBB vaak jonge honden) weinig stabiel zijn en er wel eens vandoor vliegen, of bijvoorbeeld heel erg achter blijven bij het los volgen, dan kan het verstandiger zijn om te kiezen voor aangelijnd.
De handler is vrij in diens keus.
Het volgprogramma is in een wedstrijd voor iedere handler binnen een klasse hetzelfde.
In de OBB (De klasse waar je begint) is het programma nog niet zo idioot lang. (Ik zou de reglementen even moeten nakiijken, maar ik meen ongeveer een minuut, max 2 minuten)
Je begint in startpositie (hond links naast je zittend) de ringstewart 'commandeert' het programma. De hond moet links naast de handler volgen, met zijn kop ongeveer naast het been van de handler.
De volgende onderdelen zitten er in:
Voorwaarts, linksaf (hoek 90 graden). rechtsaf (Hoek 90 graden) linksomkeert (je draait linksom, en loopt ongeveer terug over de lijn waar je vandaan kwam) rechtsomkeert, gelijk als linksomkeert, alleen draai je de andere kant op.
halthouden (je moet gaan stilstaan, en de hond gaat naast je zitten)
De oefening eindigt ook altijd met halthouden, waarbij de hond naast zit.
In principe moet de handler uiteindelijk op een natuurlijke manier lopen, met weinig of geen inwerking door lichaamstaal, en zo min mogelijk commando's.
De hond moet steeds vlot mee willen lopen, mag de handler niet hinderen door bijvoorbeeld voor de voeten te lopen. De hond mag zeker wel omhoog kijken naar de handler en oogcontact maken, maar te extreem wordt niet gewaardeerd. (Een hond die volkomen door de achterhand zakt, zijn neus helamaal omhoog tegen het been van de handler houdt, en daardoor echt onnatuurlijk gaat lopen is niet de bedoeling zeg maar)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Obedience B, volgen
Moderator: moderatorteam
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
- Habibi
- Zeer actief
Re: Obedience B, volgen
Met Percy ben ik dit aan het oefenen.
Pers is nog heel jong, dus hij kan het echt nog niet op wedtrijdniveau.
Maar dat is logisch, wedstrijniveau is echt maanden tot jaren trainen...
Dus dat het niet perfect is, is niet erg.
Percy vindt volgen wel een heel erg leuke oefening, en voor zijn leeftijd doet hij het enorm knap.
Het is een oefening die vrij zwaar telt in de wedstrijden, dus ik ben erg blij dat Percy dit zo leuk vindt en met zoveel enthousiasme doet
Ik laat met een filmpje zien waar we nu zijn. Af en toe zal ik nieuwe filmpjes uploaden. Als er meer mensen zijn die obedience trainen: Laat vooral ook zien waar je nu staat in de training, en hoe je dingen aanpakt. Is leuk om van elkaar te zien.
Je ziet dat ik hier nog redelijk inwerk. Ik geef af en toe stembeloningen, en ik loop met voer in mijn hand, die ik boven zijn hoofd houdt. In de wedtrijden moet ik uiteindelijk die hand op een natuurlijke manier gaan bewegen, en voetjes meenemen de wedstrijring in mag al helemaal niet.
Maar nu voor het trainen is het uiteraard geen probleem.
Bij het filmen viel me op dat ik zelf erg schuin ga lopen in mijn lijf, om Percy maar te kunnen zien. Dat realiseerde ik me niet zo tot ik dit filmpje zag, dus dat moet ik in de gaten gaan hoouden. (meteen 1 van de redenen dat ik film
)
Ik word zelf erg blij van die vrolijke en fanatieke gup naast me
Pers is nog heel jong, dus hij kan het echt nog niet op wedtrijdniveau.
Maar dat is logisch, wedstrijniveau is echt maanden tot jaren trainen...
Dus dat het niet perfect is, is niet erg.
Percy vindt volgen wel een heel erg leuke oefening, en voor zijn leeftijd doet hij het enorm knap.
Het is een oefening die vrij zwaar telt in de wedstrijden, dus ik ben erg blij dat Percy dit zo leuk vindt en met zoveel enthousiasme doet
Ik laat met een filmpje zien waar we nu zijn. Af en toe zal ik nieuwe filmpjes uploaden. Als er meer mensen zijn die obedience trainen: Laat vooral ook zien waar je nu staat in de training, en hoe je dingen aanpakt. Is leuk om van elkaar te zien.
Je ziet dat ik hier nog redelijk inwerk. Ik geef af en toe stembeloningen, en ik loop met voer in mijn hand, die ik boven zijn hoofd houdt. In de wedtrijden moet ik uiteindelijk die hand op een natuurlijke manier gaan bewegen, en voetjes meenemen de wedstrijring in mag al helemaal niet.
Maar nu voor het trainen is het uiteraard geen probleem.
Bij het filmen viel me op dat ik zelf erg schuin ga lopen in mijn lijf, om Percy maar te kunnen zien. Dat realiseerde ik me niet zo tot ik dit filmpje zag, dus dat moet ik in de gaten gaan hoouden. (meteen 1 van de redenen dat ik film

Ik word zelf erg blij van die vrolijke en fanatieke gup naast me

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Logisch dat je nog inwerkt.
Dat met je linker schouder meer naar achteren lopen komt me bekend voor
Denk er aan dat je je hond door die schouder naar achteren kan "drukken">
Bovendien loop je zo zelf niet bepaald rechte lijnen.
Als je je houding rechter maakt en een vast punt kiest voor de richting waarin je loopt, loop je strakkere lijnen.
Je hebt dan meer zekerheid en dat ga je dan ook uitstralen.
Dat werkt voor je hond ook weer positief door.
Je hond in de gaten houden kan ook vanuit je ooghoeken
Dat met je linker schouder meer naar achteren lopen komt me bekend voor

Denk er aan dat je je hond door die schouder naar achteren kan "drukken">
Bovendien loop je zo zelf niet bepaald rechte lijnen.
Als je je houding rechter maakt en een vast punt kiest voor de richting waarin je loopt, loop je strakkere lijnen.
Je hebt dan meer zekerheid en dat ga je dan ook uitstralen.
Dat werkt voor je hond ook weer positief door.
Je hond in de gaten houden kan ook vanuit je ooghoeken

- Habibi
- Zeer actief
Jup I know. Het is een zwakke plek bij mij. Bij Habibi kreeg ik ook in trainingen regelantig te horen dat ik scheef liep. Ik dacht dat het meeviel bij Pers nu. Zo'n filmpje maakt me wel weer even lekker wakker
Habibi had wel een heel andere stijl van volgen. Waar Percy het uit zichzelf een fantastische oefening vindt, vond Habibi er niet zo veel aan. Die moest echt meer gemotiveerd worden.
Biebs was heel sterk in andere oefeningen; sorteren altijd heel hoge punten, zitten of liggen uit zicht, zo stabiel als een huis. Percy is vooral in de echt acieve dingen erg gemotiveerd. Ergens rond sturen, naar een target sturen. Best leuk die verschillen. Er volgenm vandeweek nog filmpjes met Pers van andere onderdelen.
(Met Habibi ben ik wedtrijden gestart tm OB2. In de training beheerste ze ook het OB3 program)

Habibi had wel een heel andere stijl van volgen. Waar Percy het uit zichzelf een fantastische oefening vindt, vond Habibi er niet zo veel aan. Die moest echt meer gemotiveerd worden.
Biebs was heel sterk in andere oefeningen; sorteren altijd heel hoge punten, zitten of liggen uit zicht, zo stabiel als een huis. Percy is vooral in de echt acieve dingen erg gemotiveerd. Ergens rond sturen, naar een target sturen. Best leuk die verschillen. Er volgenm vandeweek nog filmpjes met Pers van andere onderdelen.
(Met Habibi ben ik wedtrijden gestart tm OB2. In de training beheerste ze ook het OB3 program)