Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste probeersels met m'n nieuwe camera

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Eerste probeersels met m'n nieuwe camera

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb sinds een paar dagen een Olympus OM-D E-M1 (model van 2013, dus een ouwetje), met een goedkoop standaard zoomlensje erop. En daarmee moet ik natuurlijk wel oefenen om er straks net zo goed mee overweg te kunnen als met m'n Nikon 1. De E-M1 was destijds het vlaggenschip van Olympus en gericht op de professionele fotograaf, terwijl de Nikon 1 veel meer een budget-camera was. De Nikon 1 die ik gebruik is wel een stuk nieuwer, dus de technologie voor de sensor en beeldverwerking was al verder, maar al met al zijn de verschillen in beeldkwaliteit naar mijn idee toch in het voordeel van de Olympus. Ik mis het enorme zoom-bereik dat ik met m'n Nikon 1 plus 16-300mm lens had wel (ca 48-810mm kleinbeeldequivalent), maar 40-150mm (80-300mm kleinbeeldequivalent) valt nog steeds onder telelens-bereik. Macro's kan ik op dit moment nog niet doen met de Olympus. Daarvoor moet ik nog even doorsparen. Maar goed, dit zijn m'n eerste probeersels met de Olympus

Afbeelding

Afbeelding

Net niet scherp...
Afbeelding

Eindelijk een autofocus die snel genoeg is voor wat actie!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen echte macro, maar een close-up kan ook. Kijk echt uit naar straks een lens waarmee ik nog dichterbij kan komen...
Afbeelding

De ooievaars zaten echt te kleumen daar bovenop hun nest. Ze hebben zelfs nog niet alle sneeuw van zich af geschud!
Afbeelding

Als je dan niet verder in kunt zoomen met de lens, moet je je benen maar gebruiken om te zoomen...
Afbeelding

Afbeelding

Het viel me niet tegen hoe goed ik deze vink nog op de foto kreeg
Afbeelding

En dit soort plaatjes was altijd een uitdaging om mooi te krijgen in de nabewerking. Met de Olympus blijkt dat toch makkelijker!
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Eerste probeersels met m'n nieuwe camera

Fotogravinnetje schreef: 01 apr 2022 16:49 De ooievaars zaten echt te kleumen daar bovenop hun nest. Ze hebben zelfs nog niet alle sneeuw van zich af geschud!
Afbeelding
Ik zat net even wat beter te kijken, maar de ring van mevrouw ooievaar (voor zover zichtbaar) is gewoon af te lezen. Dat lukte met deze beelduitsnede echt niet met m'n Nikon! Kijk maar op het originele formaat: https://www.flickr.com/gp/fotogravinnetje/Cb3VgP
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Wat leuk dat je er zo mee in je schik bent! En gezellige foto’s.

Fotografie (analoog) is een oude hobby van me. Ik ben afgehaakt na mijn verhuizing naar Frankrijk (nooit aan toegekomen om de doka uit te pakken 😁) maar ik vond het heel leuk om er mee bezig te zijn.

Krijg je met oudere digitale modellen geen software problemen, dat ze niet ‘compatible’ zijn?
Misschien is het een stomme vraag hoor, maar van digitale fotografie weet ik geen drol 😜
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het lukt je al aardig om scherp te krijgen :ok:
Ik vind het al mooie foto's

Bij jou ook al pullen van de Nijlgans zie ik
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Mooie fotos dat doe je goed

Hier ook al flink wat Nijlgansen babys
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hazenrein schreef: 01 apr 2022 17:15 Krijg je met oudere digitale modellen geen software problemen, dat ze niet ‘compatible’ zijn?
Misschien is het een stomme vraag hoor, maar van digitale fotografie weet ik geen drol 😜
Nee, dat valt gelukkig mee. En helemaal voor de professionele modellen (waar mijn Olympus dus ook onder valt)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

ranetje schreef: 01 apr 2022 18:11 Het lukt je al aardig om scherp te krijgen :ok:
Ik vind het al mooie foto's

Bij jou ook al pullen van de Nijlgans zie ik
Ik zag gisteren zelfs een groepje waarvan het volwassen verenkleed al grotendeels tevoorschijn gekomen was. Nijlganzen kunnen zowat het hele jaar door jonkies grootbrengen
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Bedankt allemaal voor de complimenten. Tot nog toe heb ik echt geen spijt van m'n keuze om langzaamaan over te stappen op Olympus
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Sinds gisteren heb ik een adapter waarmee ik de lens van m'n vorige camera op de nieuwe kan gebruiken. Wel moet ik nu handmatig scherpstellen, dus ik zal bij zijn als m'n verzameling objectieven straks (over 2 à 3 jaar, vrees ik) compleet is. Maar ik kan nu tenminste wel nog close-ups maken. En het is heerlijk weer, dus de insecten zijn lekker actief. Deze kleine vos vliegt duidelijk al wat langer rond

Afbeelding

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Heel knap ik vind een insect fotograferen echt kunst
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Mooi scherpe foto's :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

In de Haute-Marne is elk jaar in November het Festival International de la photo Animalière et de Nature. Oftewel een festival vol natuurfoto’s. :wink: De inschrijving voor de 25ste editie is nog tot 30 april geopend. Ik zou meedoen als ik jou was!

Hier staan de reglementen in het engels.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Heel mooi!
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Bedankt allemaal
Hazenrein schreef: 10 apr 2022 22:45 In de Haute-Marne is elk jaar in November het Festival International de la photo Animalière et de Nature. Oftewel een festival vol natuurfoto’s. :wink: De inschrijving voor de 25ste editie is nog tot 30 april geopend. Ik zou meedoen als ik jou was!

Lief van je. Maar het niveau van zo'n wedstrijd haal ik op dit moment nog niet, hoor. Maar wie weet volgend jaar ofzo? Ik kan op dit moment nog niet uit m'n camera halen wat er wel in zit. Als ik zie wat ik met de Nikon 1 kon, dan moet ik nu met de Olympus echt nog enorme stappen kunnen maken.

Was wel grappig toen ik die adapter haalde. Die man blijkt in z'n werkzame leven volop in de camera's gezeten te hebben. Dus hij had een behoorlijk idee van wat de beperkingen van zo'n Nikon 1 zijn. En zoals veel fotografen vindt hij beeldkwaliteit zo'n beetje het allerbelangrijkst. Maar ik ben een beetje eigenzinnig en ik vind andere dingen nog net wat belangrijker. Dus heb ik hem toch maar even laten zien wat voor foto's ik zo'n beetje gemaakt heb met die Nikon 1. Hij zei het niet met zoveel woorden, maar ik merkte aan zijn reactie dat hij een dergelijke kwaliteit foto's niet verwacht had.

Dus als ik uiteindelijk uit de Olympus relatief net zo veel weet te halen als uit de Nikon 1, dan gaan mijn foto's uiteindelijk nog best een serieuze kans maken bij zo'n internationale fotowedstrijd. Maar op dit moment nog even niet. Daarvoor ben ik op dit moment gewoon nog te veel bezig met wennen aan de bediening van de camera ipv met het maken van de mooiste plaatjes. Ik mis nog snelheid en kan nog te weinig letten op lichtinval en achtergrond. Gaat wel komen. Alleen nog even geduld hebben tot ik de nieuwe camera echt goed in de vingers heb. En misschien nog wat beter glaswerk heb
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef: 11 apr 2022 08:22 Bedankt allemaal
Hazenrein schreef: 10 apr 2022 22:45 In de Haute-Marne is elk jaar in November het Festival International de la photo Animalière et de Nature. Oftewel een festival vol natuurfoto’s. :wink: De inschrijving voor de 25ste editie is nog tot 30 april geopend. Ik zou meedoen als ik jou was!

Lief van je. Maar het niveau van zo'n wedstrijd haal ik op dit moment nog niet, hoor. Maar wie weet volgend jaar ofzo? Ik kan op dit moment nog niet uit m'n camera halen wat er wel in zit. Als ik zie wat ik met de Nikon 1 kon, dan moet ik nu met de Olympus echt nog enorme stappen kunnen maken.
Niet geschoten (pun intended :tongue: ) is altijd mis.
Het geeft toch niks als je niets wint?
Was wel grappig toen ik die adapter haalde. Die man blijkt in z'n werkzame leven volop in de camera's gezeten te hebben. Dus hij had een behoorlijk idee van wat de beperkingen van zo'n Nikon 1 zijn. En zoals veel fotografen vindt hij beeldkwaliteit zo'n beetje het allerbelangrijkst. Maar ik ben een beetje eigenzinnig en ik vind andere dingen nog net wat belangrijker. Dus heb ik hem toch maar even laten zien wat voor foto's ik zo'n beetje gemaakt heb met die Nikon 1. Hij zei het niet met zoveel woorden, maar ik merkte aan zijn reactie dat hij een dergelijke kwaliteit foto's niet verwacht had.
Nou, kijk eens aan :lol1:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hazenrein schreef: 11 apr 2022 13:39
Fotogravinnetje schreef: 11 apr 2022 08:22 Lief van je. Maar het niveau van zo'n wedstrijd haal ik op dit moment nog niet, hoor. Maar wie weet volgend jaar ofzo? Ik kan op dit moment nog niet uit m'n camera halen wat er wel in zit. Als ik zie wat ik met de Nikon 1 kon, dan moet ik nu met de Olympus echt nog enorme stappen kunnen maken.
Nee, dat geeft ook niet, maar ik wil wel zelf tevreden zijn over wat ik instuur ;)
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef: 11 apr 2022 15:47
Hazenrein schreef: 11 apr 2022 13:39
Fotogravinnetje schreef: 11 apr 2022 08:22 Lief van je. Maar het niveau van zo'n wedstrijd haal ik op dit moment nog niet, hoor. Maar wie weet volgend jaar ofzo? Ik kan op dit moment nog niet uit m'n camera halen wat er wel in zit. Als ik zie wat ik met de Nikon 1 kon, dan moet ik nu met de Olympus echt nog enorme stappen kunnen maken.
Nee, dat geeft ook niet, maar ik wil wel zelf tevreden zijn over wat ik instuur ;)
Ok. Ik heb de regels niet heel goed gelezen, maar ik dacht niet dat het een hele recente foto hoeft te zijn. Je kunt er misschien een uit je Nikon tijd insturen. En dan volgend jaar een Olympus :tongue:
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”