Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitlaten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

markdekker
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Uitlaten

Ongelezen bericht door markdekker »

Hi,

Ik ben sinds 31 december 2021 de gelukkige eigenaar van Dotty, ze is een kruising tussen een Jack Russel en een Kooiker.
Ze is nu 5 1/2 maand en het probleem zit hem in het uitlaat schema, ze kan 's nachts haar plas en poep goed ophouden, als ik haar om 0:00 uit laat en 's ochtends om 08:00 dan is dat geen probleem.
Vervolgens laat ik haar rond 11:00 uur, echter begint ze daarna na anderhalf uur te trillen en gaat ze piepend gapen, en wil ze weer naar buiten, het lijkt erop dat ze haar plas niet langer kan inhouden dan 2 uur.
Als ik hier niet op reageer dan plast ze gewoon binnen, ik ben een beetje einde raad, ik heb geen idee hoe ik haar kan trainen om langer haar plas op te houden, laat staan dat ik haar kan trainen om langer dan 45 minuten alleen thuis te zijn.
Wie heeft er tips, of zou dit iets medisch kunnen zijn?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Uitlaten

Ongelezen bericht door ranetje »

Voor de zekerheid kan je een plasje laten nakijken bij de DA.
Misschien wat blaasontsteking en/of blaasgruis?
Is even een overweging omdat ze gaat trillen als ze nodig moet.

Ze is nog een hele jonge hond.
Dus het is ook goed mogelijk dat ze overdag nog niet zo lang kan ophouden.
Het verschil dat je ziet tussen dag en nacht is ook niet vreemd.
's Nachts slapen de honden meestal dieper.
Als ze aangeeft dat ze moet plassen is ze dus wel zindelijk, dus laat haar dan ook even plassen alsjeblieft.
Ze is kennelijk nog te jong om het op te kunnen houden overdag.

Als ze overdag alleen wordt gelaten is ze dan rustig en ontspannen?
Beste kans dat ze dan ook minder snel hoeft te plassen.
Dat is uittesten, eventueel met een camera er bij om te kijken wat er gebeurt als je weg bent?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
markdekker
Vaste gebruiker

Toevallig vandaag was ze om 8:00 uitgelaten, toen om 11:30, vervolgens begint ze 13:30 weer te trillen en te piepen, ik ga met haar naar buiten maar ze doet helemaal niets, na 20 minuten vond ik het genoeg en ging ik naar huis, waar ze vervolgens na een uur weer begint met piepen.
Ik ga weer met haar naar buiten, ze doet een klein plasje en verder niets, binnenkort ben ik bij de DA dan zal ik een plasje meebrengen.
ranetje
Zeer actief

Als je met haar naar buiten gaat voor zo'n eventuele "tussenplas" ga dan niet wandelen.
Houd haar wel aan de lijn, maar op een plek waar ze mag plassen en blijf daar staan.
Afleiding buiten kan anders te groot zijn.
Met een beetje pech plassen ze dan alsnog in huis na de wandeling :mrgreen:

Zou zeker even een plasje laten nakijken :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Urine na laten kijken inderdaad, maar ook inschatten of ze na maaltijden veel drinkt?

En net als bij pup zou je weer kunnen gaan braven, belonen en benoemen dat je het fijn vindt dat ze een plasje buiten doet.
Ik sta met onze jongste hond die nu bijna 2 jaar is en ruim een jaar bij ons nog stees :cheer: wat een grote plas! Goed joh!" maar omdat ze in de nacht helaas soms toch nog plast op een mat, we zijn er nog steeds niet achter waar dat door komt. Overdag heeft zij dat juist niet, ook niet als we meerdere uren achter elkaar weg zijn vanwege werk.

Hier hebben we profijt bij "plasje poepje doen" als ze het aangeven dat ze moeten maar dat we niet van plan zijn om (weer) ruim een half uur buiten te gaan struinen in afwachting van hun ontlasting.
markdekker
Vaste gebruiker

Eigenlijk vanaf het moment dat we haar krijgen, belonen we elk plasje en poepje
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

ze zal loops kunnen worden
Afbeelding
GAIA
blondie
Zeer actief

yvon schreef: 04 apr 2022 12:26 ze zal loops kunnen worden
Whaha, ja dat kan natuurlijk ook nog.
Jol teefje, wilde dan op mannenjacht en markeerde dan buiten regelmatig.
markdekker
Vaste gebruiker

Hi, sorry voor het late antwoorden, toen ik erachter kwam dat ik haar vaak bullepees had gegeven was het afgelopen met het binnen poepen en plassen...tot gisteren.
Gepoept op de trap terwijl we naar bed gingen, toen 's nachts op het bed gepoept, en in de ochtend op de grond gepoept.
Ze drinkt nog wel maar niet veel en ze heeft vandaag niets gegeten, een kluifje(zo'n koekachtig ding) wil ze wel maar die geef ik haar niet.
We hebben gemerkt dat ze alles in haar mond stopt en doorslikt, dat begon al toen ze puppie was, steentjes, glas, hout, dat is er de laatste maanden wel uitgegaan...maar ze eet nu wel stiekem ganzenpoep of eendenpoep, dus ik denk dat ze daar gisteren erge last van had.
Ze is wel vrolijk maar uitlaten is niet meer leuk, ze is continu op zoek naar dingen om op te eten, vandaag heeft ze welgeteld 2 x buiten geplast bij 5 keer uitlaten, en poepen maar 1 keer, maar ja, als ze niets eet poept ze ook weer niets...
Ze is maandag 6 maanden, misschien iets van puberteit ?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je geeft zelf in feite al wat oplossingen aan: zorgen dat ze buiten minder kans krijgt om dingen op te eten (desnoods met een muilkorf). Misschien voor het wandelen eten geven zodat ze in ieder geval minder hongerig is tijdens de wandeling. Let verder op of het materiaal waaraan je haar uit laat wel comfortabel is. Ik had gisteren een pup van 4 maanden hier en die had een instaptuigje. En maar trekken aan de lijn! Alleen al zodra ze het ding om had stond ze erbij als een geslagen hond. Dus ik heb haar een tuigje dat wij nog hadden liggen van toen onze jongens pup waren om gedaan. Trekken was meteen over en ze stond er ook niet meer als een geslagen hond bij. Dat tuigje heb ik dus aan haar eigenaren meegegeven. Er zijn ook honden die aan een halsband behoorlijk trekken en zodra ze een goed passend en comfortabel tuig om hebben daar meteen mee stoppen.
En 6 maanden is een leeftijd waarop ze loops kunnen gaan worden...
ranetje
Zeer actief

Kennelijk had de bullenpees ook het een en ander te maken met poepen in huis.

Dat er gisteren mogelijk iets gegeten is waardoor ze veel moest poepen kan gebeuren bij elke hond, dus ik denk niet dat dat een terugval is naar oud gedrag.
Er heerst ook weer een of andere buikgriep onder de honden, dus dat kan ook de oorzaak zijn.
Kleine beetjes eten geven, wat vaker per dag, kan dan helpen. Eerst een dagje vasten kan best en hoeft geen probleem te zijn.
Iets van gekookte kipfilet, wil er dan nog wel in.

Verder kan het veel buiten eten van van alles en nog wat ook een teken zijn dat haar maag niet helemaal prettig voelt.
Vorm van misselijkheid.
Misschien eens bekijken of je ander voer kunt gaan geven?
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Hoe is haar ontlasting?

lees ook eens over Pica.

Zelf kreeg ik een hond met enorme vraatzucht en slechte ontlasting, bij haar bleek het pancreas problemen. Persoonlijk zou ik dit uit willen sluiten, dat kan middels een bloedtest.
Als onze dame at, kon de alvleesklier het voedsel niet verteren, waardoor ze last van haar maag kreeg en ook vaak moest ontlasten. Blijven eten, maar soms ook niet omdat eten weer pijn in de maag zou geven.
markdekker
Vaste gebruiker

Ze krijgt 's ochtends voer voor de hele dag, we hebben dat in het begin in porties gedaan maar ze eet niet zo veel.
Aan het einde van de dag is de bak wel leeg.
Gisteren heeft ze de hele dag bijna niets gegeten, vandaag at ze haar voer op plus nog wat extra voer.
De hele dag kon ze om de 4 uur naar buiten, en nu net poept ze weer in huis, zonder enige vorm van waarschuwing, ze loopt een kamer in gaat poepen en weer weg.
Ze heeft nu dus niets anders dan haar voer gegeten (ze heeft nu een tijdje Hills puppy voer maar ze is er geen fan van lijkt wel).
We zijn een beetje ten einde raad, ze krijgt niets meer anders en toch blijft ze binnen poepen.
Haar ontlasting is een tijd lang gelig van kleur geweest en gek genoeg als ze binnen poept is het bruin, geen diarree maar ook niet heel dik en vast, een beetje er tussenin.
ranetje
Zeer actief

markdekker schreef: 15 apr 2022 20:21 Ze krijgt 's ochtends voer voor de hele dag, we hebben dat in het begin in porties gedaan maar ze eet niet zo veel.
Aan het einde van de dag is de bak wel leeg.
Gisteren heeft ze de hele dag bijna niets gegeten, vandaag at ze haar voer op plus nog wat extra voer.
De hele dag kon ze om de 4 uur naar buiten, en nu net poept ze weer in huis, zonder enige vorm van waarschuwing, ze loopt een kamer in gaat poepen en weer weg.
Ze heeft nu dus niets anders dan haar voer gegeten (ze heeft nu een tijdje Hills puppy voer maar ze is er geen fan van lijkt wel).
We zijn een beetje ten einde raad, ze krijgt niets meer anders en toch blijft ze binnen poepen.
Haar ontlasting is een tijd lang gelig van kleur geweest en gek genoeg als ze binnen poept is het bruin, geen diarree maar ook niet heel dik en vast, een beetje er tussenin.
Lijkt een beetje op omgekeerde zindelijkheid.
Maak je de plekken waar ze iets doet goed schoon?
Bij voorkeur met biotex groen.
Dat breekt de eiwitten af waardoor de geur ook voor de hond niet meer aanwezig is.

Ze is nog jong.
Is overdag om de 4 uur niet een te lange tussentijd?
De kleur van de poep (gelig) lijkt me ook niet geweldig.
De suggestie van blondie zou ook nog een optie kunnen zijn om te onderzoeken.
En een bezoek van een goede gedragsdeskundige (een keer kan voldoende zijn) is ook nog een mogelijkheid om te zien wat er precies wanneer gebeurt.
Maar de medische mogelijkheden zou ik zelf eerst nagaan.
Afbeelding
markdekker
Vaste gebruiker

Ik dacht dat honden van 6 maanden doorgaans hun plas kunnen ophouden tussen de 6 en de 8 uur.
ranetje
Zeer actief

markdekker schreef: 15 apr 2022 22:58 Ik dacht dat honden van 6 maanden doorgaans hun plas kunnen ophouden tussen de 6 en de 8 uur.
's nachts meestal wel (ook niet altijd).
Overdag verschilt per hond.
Mijn jongste hond heeft er ook heel lang over gedaan.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Wil je dit eens lezen: https://dierenziekenhuizen.nl/honden/or ... j-de-hond/
Het hoeft het niet te zijn, wij raakten ook in de war van de ontlasting.
Maar in combi met jouw antwoorden, én dat de hond echt ook op buiten eten is gericht wil ik je echt adviseren om toch dat bloed te laten checken op specifieke waarden.
Het is namelijk niet iets waar veel dierenartsen in eerste instantie aan denken. Meestal eerst ontlastingonderzoeken en urine.

Bij onze hond klopten overigens ook niet alle symptomen, maar ze bleek wel chronisch de aandoening te hebben. Nu met de juiste voeding is het onder controle en met af en toe toch een ongelukje in huis (heel soms toch harde ontlasting of een plasje in de nacht op een plek waar we inmiddels maar een plastic matje hebben gelegd.

Eet ze trouwens ook ontlasting van sommige honden of haar eigen ontlasting, of de neiging om dat te doen?
Naast ganzenpoep had Chara in begin daar ook last van, gelukkig is dat nu wel over.
blondie
Zeer actief

Zou je ook aanraden om de hoeveelheid voer weer over de dag te verdelen, bij voorkeur nu 3x.
Ochtend, middag en vroege avond.
Dan krijg je ook een beeld hoe lang het duurt dat ze moet ontlasten. En als haar maag geïrriteerd is, gaat het verteren ook gemakkelijker.

Wij voeren nu nog maar 2x per dag, vroeger gaf ik mijn honden maar 1x per dag, maar Chara haar maag kan dat bijvoorbeeld niet aan.
Toen ze nog geen aangepast voer had, moest ze binnen een uur of twee al ontlasten, puur omdat haar maag dus het voedsel niet kon verteren, ze kramp kreeg en alles er weer uit kwam.
markdekker
Vaste gebruiker

Ze eet niet andere honden hun ontlasting, en zeker niet haar eigen, het is echt ganzenpoep of eendenpoep.
We vermijden nu ook de plekken waar veel honden komen en hebben nu een plek waar geen ganzen komen.
Ik heb haar net uitgelaten, gepoept en geplast, ontlasting was wat dunner dan normaal, ze was verder heel vrolijk etc.
Ik kom binnen, en na 5 minuten poept ze in de huiskamer...beetje diarree achtig.

Oh ja, ik zei in 1 van mijn posts dat haar ontlasting geel is, maar het is meer bruingeel.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Als de ontlasting bruin/geel is, soort van ontkleurd zeg maar, dan denk ik toch heel hard aan problemen met de pancreas. (alvleesklier)
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Dat hoeft niet altijd. Toots die kreeg ook mosterd kleurige scheit als hij eenden stront had gegeten.

Ik zou voor de zekerheid toch wel even langs de da Iig een plane inleveren en dat van de gelige ontlasting ook vertellen.

Maar ik zal ook niet raar opkijken als ze je gewoon in de zeik zit te nemen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
markdekker
Vaste gebruiker

Het ging een tijdje goed met haar, we liepen een andere route waar ze dus geen poep kon eten, ook kreeg ze geen kauwbotten en andere snoepjes. Haar ontlasting werd bruiner.
Nu zijn we van Hills overgestapt op Royal Canin, en het geel is weer terug, het binnenpoepen trouwens ook.
Misschien toch maar weer terug naar Hills hoewel ze dat niet heel erg lekker vindt.
Truus01
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): mix

Ongelezen bericht door Truus01 »

Overstappen van voeding kan ook voor verandering zorgen. Misschien even een tijdje aankijken. En anders inderdaad maar weer terug naar Hills.
Succes!

Is de hoeveelheid poep overigens ook meer? Bij brokken met meer nutteloze toevoegingen wordt de ontlasting lichter van kleur en vaak ook meer. Dat het meer is kan misschien het binnenpoepen verklaren. (Honden op vers vlees hebben heel weinig ontlasting en heel donker. (Voor degene die inderdaad rauw vlees voeren, correct me if I'm wrong.)) Dus wellicht dat Royal Canin meer stoffen bevat die in ieder geval niet nuttig zijn voor (niet worden opgenomen door het spijsverteringsstelsel van) jouw hond.
Ik ben geen expert, maar probeer mee te denken...

Nogmaals succes!
markdekker
Vaste gebruiker

Ja, dat zou heel goed kunnen.
Het vreemde is ook dat haar binnen poep bruin is, terwijl haar buiten poep lichtbruin geel is en dunner ook.
De hoeveelheid is meestal hetzelfde.
ranetje
Zeer actief

Truus01 schreef: 01 mei 2022 13:32 Overstappen van voeding kan ook voor verandering zorgen. Misschien even een tijdje aankijken. En anders inderdaad maar weer terug naar Hills.
Succes!

Is de hoeveelheid poep overigens ook meer? Bij brokken met meer nutteloze toevoegingen wordt de ontlasting lichter van kleur en vaak ook meer. Dat het meer is kan misschien het binnenpoepen verklaren. (Honden op vers vlees hebben heel weinig ontlasting en heel donker. (Voor degene die inderdaad rauw vlees voeren, correct me if I'm wrong.)) Dus wellicht dat Royal Canin meer stoffen bevat die in ieder geval niet nuttig zijn voor (niet worden opgenomen door het spijsverteringsstelsel van) jouw hond.

Nogmaals succes!
Dat wordt altijd gezegd en voor veel honden lijkt dat ook zo te zijn.
Niet bij de mijne, die opgroeien op vers en dus niet anders kennen (nadat ze bij mij zijn komen wonen).
Ik vind tenminste niet dat ze kleine drolletjes draaien, al zijn het wel mooie en goed op te rapen drollen. :tongue: :lol1:
Ik denk dat het mede afhangt van de manier waarop een hond verteert.
En dat kan bij iedere hond weer aders zijn.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

markdekker schreef: 01 mei 2022 13:46 Ja, dat zou heel goed kunnen.
Het vreemde is ook dat haar binnen poep bruin is, terwijl haar buiten poep lichtbruin geel is en dunner ook.
De hoeveelheid is meestal hetzelfde.
Spanning en onzekerheid kan de poep ook veranderen, qua kleur en qua stevigheid.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ranetje schreef: 02 mei 2022 12:39
Truus01 schreef: 01 mei 2022 13:32 Overstappen van voeding kan ook voor verandering zorgen. Misschien even een tijdje aankijken. En anders inderdaad maar weer terug naar Hills.
Succes!

Nogmaals succes!
Dat wordt altijd gezegd en voor veel honden lijkt dat ook zo te zijn.
Niet bij de mijne, die opgroeien op vers en dus niet anders kennen (nadat ze bij mij zijn komen wonen).
Ik vind tenminste niet dat ze kleine drolletjes draaien, al zijn het wel mooie en goed op te rapen drollen. :tongue: :lol1:
Ik denk dat het mede afhangt van de manier waarop een hond verteert.
En dat kan bij iedere hond weer aders zijn.
Hier dus chihuahuas en die zitten ook hun leven lang al op rauw en idd gewone drollen/keutels. Niet hard en ook niet heel donker. Op Brok koud geperst houden ze dezelfde drollen.
Ik heb eens blik gevoerd in de vakantie maar daar krijgen ze wel dikke hele zachte en heel licht bruinige drollen van en plakkerig. Dat kan nooit gezond zijn. Te donker is ook niet goed en te hard ook niet. Wat ook wel echt een verschil is die plakkerige blikvoer drollen die ruik je. Ik ruik hun gewone drollen nooit.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
blondie
Zeer actief

markdekker schreef: 01 mei 2022 13:20 Het ging een tijdje goed met haar, we liepen een andere route waar ze dus geen poep kon eten, ook kreeg ze geen kauwbotten en andere snoepjes. Haar ontlasting werd bruiner.
Nu zijn we van Hills overgestapt op Royal Canin, en het geel is weer terug, het binnenpoepen trouwens ook.
Misschien toch maar weer terug naar Hills hoewel ze dat niet heel erg lekker vindt.
Geef je nu weer wel kauwbotten en snoepjes of extra dingen naast het veranderde standaard voer?
markdekker
Vaste gebruiker

Eigenlijk niet maar het maakt niet uit ze heeft vandaag 2 x binnen gepoept en 1 keer binnen geplast.
markdekker
Vaste gebruiker

Sorry voor de lange stilte.

Na een medisch onderzoek bleek ze Giardia te hebben, nadat na een aantal dagen niet overging heeft ze pillen tegen colitis gehad, dat werkte behoorlijk goed. Kennelijk had ze een darm ontsteking sinds ze klein was, of dat is in de loop van de tijd ontstaan.
Haar ontlasting is nu bruin, echter houdt ze wel last van winderigheid en merk ik dat ze elke 1ste week van de maand, last van haar darmen krijgt, dus binnen poept, na een week is dat weer over en de rest van de maand gaat het weer goed.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”