Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plasprobleem

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

vlecht
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mixje met veel corgi
Aantal honden: 1

Plasprobleem

Ongelezen bericht door vlecht »

Een paar weken terug heb ik een volwassen reutje, een mixje met veel corgi erin, uit het buitenland geadopteerd. Het lieve kereltje, Sjimmie genoemd, is zindelijk: hij zal thuis nooit zijn behoefte doen. Toch is er een plasprobleem. Dat komt doordat ik in een appartementencomplex woon. Sjimmie ervaart de route van de toegangsdeuren van het complex naar de voordeur van mijn woning als buiten. Daarom plast hij van tijd tot tijd in de lift, de parkeergarage en pal voor mijn eigen voordeur in de gang waaraan ik woon. Sjimmie tijdens het plassen optillen en buiten zetten, zoals je met een pup zou doen, is geen optie: daarvoor is hij te zwaar.
Behalve dat dit binnen plassen altijd aan het eind van de wandeling, dus bij thuiskomst gebeurt, is het misschien van belang om te vertellen dat Sjimmie altijd één grote plas doet en daarbij zelden een pootje optilt. Hij markeert dus niet. Misschien een gevolg van een (vroege) castratie. En ook dat hij de grote boodschap tot nu toe wèl altijd keurig buiten heeft gedaan.
Ik laat Sjimmie verdeeld over de dag en avond 4x uit. Hij doet daarbij 2x, hooguit 3x een plas.
Weet iemand hoe ik het lieve mannetje duidelijk kan maken dat het vanaf de eerste deur van het wooncomplex ‘thuis’ is? Ik heb al geprobeerd of het helpt als ik ver voordat we bij de buitendeur van het wooncomplex zijn mijn huissleutels tevoorschijn haal en daarmee rinkel. Niet dus. En het besproeien van de route met witte azijn heeft geen zin omdat er regelmatig wordt gedweild.
Natuurlijk prijs ik het schatje elke keer dat hij echt buiten plast de hemel in met “Goed zo! Sjimmie plassen!” en beloon ik hem ook direct met een snoepje. Maar voor hem is er duidelijk geen verschil tussen echt buiten en buiten mijn/zijn thuis.
Wie kan mij gelukkig maken met een goeie tip? Het is zo’n lieverd. Ik houd zielsveel van hem.

Anneke
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Plasprobleem

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Balen dat hij te zwaar is om te tillen dat zou ook mijn tip zijn en dan vaak naar wennen gaat het over.
Ik hoop dat iemand de goude tip heeft wand dit is een lastig probleem
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Geduld. Het mannetje is pas een paar weken bij je. Als je een paar maanden verder bent, zal je zien dat het voor hem steeds duidelijker wordt wat de bedoeling is. Ik vind het al heel goed dat hij binnen zindelijk is :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef: 13 apr 2022 13:10 Geduld. Het mannetje is pas een paar weken bij je. Als je een paar maanden verder bent, zal je zien dat het voor hem steeds duidelijker wordt wat de bedoeling is. Ik vind het al heel goed dat hij binnen zindelijk is :ok:
Dat denk ik ook. :ok:
Hoewel zijn idee dat het gebouw buiten de eigen voordeur "buiten" is, niet eens zo heel vreemd is.
Er komen daar veel meer mensen dan in het eigen appartement.
Dus het hoort niet bij het eigen "thuis".

Het probleem is misschien dat er bezwaar gemaakt gaat worden over het plassen, want dat gaat op den duur wel ruiken :?

Ik zit te denken aan een paar mogelijkheden.
- neem een luier mee (of een plasband) en doe die bij hem om als je weer door het gebouw naar je eigen woning loopt.
- Azijn op plasplekken om te zorgen dat hij niet het idee krijgt om te plassen heeft geen zin.
Als je ergens de geur af wilt halen (ook voor die goede neus van de hond!) gebruik dan biotex groen.
Dat breekt de eiwitten en daarmee de geur af.
- andere mogelijkheid zou zijn een bench op wielen, zodat je de hond naar buiten kunt rijden :tongue:
Of een draagdoek zodat je hem wel kunt dragen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
vlecht
nieuw lid

Dank voor alle, vaak snelle reacties.
Omdat ik het zat was om elke keer met uitlaten een vochtige dweil en grote, oude handdoek mee te nemen voor het geval dat, had ik zelf al een soort van plasband gemaakt, waarin hij één keer geplast heeft. Dat plasbanden gewoon te koop zijn, wist ik niet. Ik heb er meteen drie besteld en denk dat ik die nu ook maar ga gebruiken bij het naar buiten gaan, hoewel Sjimmie alleen in het complex heeft geplast bij terugkomst van de wandeling. Het doet het lieve kereltje wellicht sneller beseffen wat binnen en wat buiten is.
Nogmaals hartelijk dank voor alle respons.
vlecht
nieuw lid

Nu mijn hondje Sjimmie al twee weken lang geen ongelukjes meer heeft gehad, dus niet meer in de algemene ruimten van het wooncomplex heeft geplast, durf ik wel te zeggen dat het kwartje gevallen is. Hij heeft nu een paar vaste plasplekjes, niet ver van huis. Wat een verademing!
Ik heb meerdere tips ter harte genomen, dus welke precies gewerkt heeft, weet ik niet. In ieder geval hartelijk dank voor alle reacties.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Wat goed
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Fijn! :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”