Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan lijn nog commando's?

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

Gesloten
MyDoggie2020
Actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Aan lijn nog commando's?

Ongelezen bericht door MyDoggie2020 »

Heeft een volwassen hond, die geen commando's meer hoeft te leren, nog commando's nodig aan de lijn? Mijn inziens nml niet, want met de lijn kun je dingen regelen. Volgens mijn vriend dus wel. Ik weet alleen niet of hij het concept aan de lijn begrijpt.

Een voorbeeld: Hij heeft de hond aan de lijn en ipv dat hij de lijn kort houdt, zodat de hond naast hem moet lopen, geeft hij het commando volg. Wat de hond vervolgens niet doet, want zeer eigenwijs en daardoor dus een snauw krijgt, of een flinke ruk aan de lijn, of zelfs een schopje tegen z'n heup van de baas. En dan vraag ik me af of mijn vriend begrijpt dat als hij een korte lijn maakt en houdt de hond op de gewilde manier meeloopt.

Dus heeft een hond aan de lijn nog commando's nodig?

(Ik heb trouwens een lijn gevonden die ik aan m'n arm kan doen en waardoor de hond met me meekan als ik met de kinderwagen loop. 👍🏻)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Aan lijn nog commando's?

Ongelezen bericht door alm@ »

Gaan we partner weer zwart maken? Dan zijn we snel klaar met dit topic.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Ja! Hier doen we altijd zitafligblijfkoest
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De lijn is geen stuur. Dus ja, het luisteren zonder dat je de lijn hoeft te gebruiken is het belangrijkste. De lijn is geen communicatiemiddel. Het maakt niet voor de honden weinig verschil of ze aan de lijn lopen of los. Het enige echte verschil is dat ze minder ver bij mij vandaan kunnen en niet zomaar de weg op kunnen of achter wild aan kunnen op het moment dat ze bedenken dat ze andere dingen dan naar mij luisteren even belangrijker vinden
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik geef opdrachten aan de lijn, die van ons lopen aan een 8 meter flex, deels weten ze niet zomaar een straat over te steken, en is het eigenlijk standaard dat bij andere mensen of honden die ons tegemoet komen ze even naast me komen lopen.
Soms vanzelf, maar vaak moet ik het toch nog even benoemen, of ik gebruik gebarentaal dat kennen ze inmiddels ook.

Niet luisteren ken ik ook, en dan neem ik ze wat korter en geef tijdelijk even wat minder vrijheid aan de lijn. Snappen ze inmiddels best. En dan kan ik ook best volhardend zijn.
Bij jou en je vriend blijf ik echter de indruk krijgen dat je veel verwacht van de hond, maar dat het dier domweg jullie niet begrijpt.
Snauwen/terug reageren bij correctie (ruk aan lijn, of de CM methode tikkie met been tegen achterhand) is daar al een voorbeeld van.

Snauwen vanuit de hond, kan trouwens ook nog betekenen dat de correctie te hard is en dat hij écht pijn ervaart of dus angst.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een lijn is een veiligheidssluiting en geen commando.
Rukken en trekken zijn ook geen commando's.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MyDoggie2020
Actief

alm@ schreef: 12 mei 2022 23:41 Gaan we partner weer zwart maken? Dan zijn we snel klaar met dit topic.
Jezus, als je alleen dat eruit haalt, terwijl dat helemaal niet aan de orde is, dan ligt dat toch echt aan jou. Sorry dat het het zeg. Er staat nergens in het stukje zwartmaken van mijn vriend. Ik geef alleen aan dat ik denk/vind dat hij het concept aan de lijn niet begrijpt, omdat hij dan geen commando hoeft te geven, maar alleen de lijn korter moet maken. Dan heeft hij wat hij wil, nml dat de hond naast hem loopt en hij de hond niet hoeft toe te snauwen of erger.

Vandaar ook de vraag of er nog commando's nodig zijn, als je hetgeen met de lijn voor elkaar kunt krijgen. (En de hond dan wel moet luisteren/doen wat er van hem verwacht wordt. Dan is dit ook duidelijk: Hey, de lijn is kort, ik kan niet (verder) weg(lopen), dus moet ik naast baasje lopen. Want een commando is dus blijkbaar niet duidelijk genoeg bij onze hond. Dus als we het zo op kunnen lossen is het toch prima?)

Of kan ik gewoon echt niks goed doen? 😐
MyDoggie2020
Actief

ranetje schreef: 13 mei 2022 13:06 Een lijn is een veiligheidssluiting en geen commando.
Rukken en trekken zijn ook geen commando's.
Maar dat was mijn vraag dan ook niet.
MyDoggie2020
Actief

Fotogravinnetje schreef: 13 mei 2022 08:04 De lijn is geen stuur. Dus ja, het luisteren zonder dat je de lijn hoeft te gebruiken is het belangrijkste. De lijn is geen communicatiemiddel. Het maakt niet voor de honden weinig verschil of ze aan de lijn lopen of los. Het enige echte verschil is dat ze minder ver bij mij vandaan kunnen en niet zomaar de weg op kunnen of achter wild aan kunnen op het moment dat ze bedenken dat ze andere dingen dan naar mij luisteren even belangrijker vinden
Echt (goed) luisteren is hier dus altijd al een probleem geweest. Vandaar ook mijn vraag of er nog commando's nodig zijn aan de lijn, terwijl je hetgeen wat je wil dmv de lijn voor elkaar kunt krijgen. Dan krijgt hij geen commando die hij toch niet begrijpt blijkbaar, maar is het op een andere manier duidelijk wat we willen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

MyDoggie2020 schreef: 13 mei 2022 18:45
alm@ schreef: 12 mei 2022 23:41 Gaan we partner weer zwart maken? Dan zijn we snel klaar met dit topic.
Jezus, als je alleen dat eruit haalt, terwijl dat helemaal niet aan de orde is, dan ligt dat toch echt aan jou. Sorry dat het het zeg. Er staat nergens in het stukje zwartmaken van mijn vriend.
Wij vinden van wel. Het is (bewust) uitlokken en daarom wordt het topic gesloten.
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Wandelen met de hond”