Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speelbijten mix labrador/herder

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dahollow
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mix labrador en herder
Aantal honden: 1

Speelbijten mix labrador/herder

Ongelezen bericht door Dahollow »

Hallo iedereen,

Sinds een anderhalve maand hebben wij een mix van een labrador en een (duitse?) herder geadopteerd. De hond is 1 jaar oud en was hiervoor bij een vrouw uit Nederland (wij zijn Belg) die hem uit Spanje als puppy heeft geadopteerd.

Op zich is het een brave hond. Loopt netjes naast ons tijdens het wandelen, luistert naar commando's, etc. Knuffelt graag, etc.

Nu is er wel een "probleem" met het speelbijten, met name dan bij mijn vrouw en stiefdochter. Bij mij, als man, en mijn zoon doet hij het niet of stopt onmiddellijk wanneer we het commando geven. Bij mijn vrouw lijkt het alsof hij niet wil ophouden en het nippen escaleert dan soms tot vrij stevig bijten (blauwe plekken op haar armen en benen) en opspringen.

We hebben al veel zaken geprobeerd en zijn hier heel consequent in: goed gedrag belonen, het niet belonen (met aandacht) van het slecht gedrag, speeltjes in z'n muil steken als "vervanging" van de armen of kleren, met hem gaan spelen om de energie kwijt te geraken, etc. De hond heeft een grote tuin, er wordt veel met hem gespeeld (door mezelf en mijn vrouw, hoewel het bij haar dan vaak escaleert), en er wordt dagelijks 2 keer met hem gewandeld, waarvan 1 lange wandeling.

Het rare is dat hij het bij mij niet doet en bij mijn vrouw wél. Hij stopt ook onmiddellijk met haar te speelbijten als ik tussenbeide kom.

Het is mijn vrouw die een hond wou en het is voor haar dan ook bijzonder frustrerend dat de hond op die manier haar aandacht komt opeisen. Er is veel discussie online over "dominantie", maar het lijkt ons wel dat hij haar wil bezitten, dan wel domineren.

Het is zo erg dat ze haar armen en benen moet bedekken omdat er blauwe plekken en krabben op staan...

Belangrijk: de hond is niet agressief. Het is alsof hij haar wil opeisen en zo reageert als hij niet direct de aandacht krijgt die hij wil. Tijdens spel is het alsof hij dan in een frenzy geraakt en niet meer naar haar luistert als hij moet stoppen.

Bedankt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Speelbijten mix labrador/herder

Ongelezen bericht door ranetje »

In ieder geval nooit verder spelen als de hond opgewonden raakt.
Dat kan hij kennelijk (nog) niet aan.
Een herder doet veel met de bek dus die kant is kennelijk behoorlijk aanwezig :wink:

Als je vrouw speelt met de hond is dat dan met een (trek)speeltje?
Kortom, wat voor spel speelt ze met hem?
Kan je de manier van spelen wijzigen bijv. door het laten apporteren van een bal o.i.d.?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dahollow
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mix labrador en herder

Ongelezen bericht door Dahollow »

ranetje schreef: 16 mei 2022 13:20 In ieder geval nooit verder spelen als de hond opgewonden raakt.
Een herder doet veel met de bek dus die kant is kennelijk behoorlijk aanwezig :wink:

Kan je de manier van spelen wijzigen bijv. door het laten apporteren van een bal o.i.d.?
Bedankt.
We stoppen met spelen als hij opgewonden geraakt, bij mij stopt hij dan en ik kan hem kalmeren, maar bij mijn vrouw blijft hij verder gaan.

Die hond gaat werkelijk door enkele heel stevige bijtstokken per dag heen. Spelen varieert van trekspellen (vooral met mij) en apporteren wat hij heel graag doet. Hij vindt het ook super als ik hem probeer te vangen, dan rent hij als de malle.

Het speelbijten gebeurt ook als mijn vrouw thuis komt van het werk of doorheen de dag terwijl ze rustig zit. Het is niet enkel het gevolg van spelen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dahollow schreef: 16 mei 2022 13:37
ranetje schreef: 16 mei 2022 13:20 In ieder geval nooit verder spelen als de hond opgewonden raakt.

Bedankt.
We stoppen met spelen als hij opgewonden geraakt, bij mij stopt hij dan en ik kan hem kalmeren, maar bij mijn vrouw blijft hij verder gaan.

Die hond gaat werkelijk door enkele heel stevige bijtstokken per dag heen. Spelen varieert van trekspellen (vooral met mij) en apporteren wat hij heel graag doet. Hij vindt het ook super als ik hem probeer te vangen, dan rent hij als de malle.

Het speelbijten gebeurt ook als mijn vrouw thuis komt van het werk of doorheen de dag terwijl ze rustig zit. Het is niet enkel het gevolg van spelen.
Even een (hele kleine) waarschuwing wat dat vangen betreft. :wink:
je loopt een risico dat je hiermee het "hier komen" minder sterk maakt.
Dus let een beetje op dat je daar niet mis gaat.

Hoe reageert je vrouw als hij gaat speelbijten als ze thuis komt of als ze rustig zit te zitten?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

"Het is mijn vrouw die een hond wou en het is voor haar dan ook bijzonder frustrerend dat de hond op die manier haar aandacht komt opeisen. Er is veel discussie online over "dominantie", maar het lijkt ons wel dat hij haar wil bezitten, dan wel domineren.

Het is zo erg dat ze haar armen en benen moet bedekken omdat er blauwe plekken en krabben op staan...

Belangrijk: de hond is niet agressief. Het is alsof hij haar wil opeisen en zo reageert als hij niet direct de aandacht krijgt die hij wil. Tijdens spel is het alsof hij dan in een frenzy geraakt en niet meer naar haar luistert als hij moet stoppen."

Is je vrouw bekend met honden, en dan ook het gedrag van specifiek de herder in je kruising.

Wat is de reden dat de andere vrouw de hond heeft herplaatst?

Ik heb een idee hoe je dit om zou kunnen buigen, omdat ik gok dat jouw vrouw iets te lief is, en teveel meegaat in de aandacht die de hond opeist.
Een natuurlijk overwicht, zwaardere stem kunnen al maken dat de hond het bij de mannen niet doet.

Je spreekt over commando's, maar hoe lang hebben jullie de hond, en weet je zeker dat hij al snapt wat jullie bedoelen bij het uitspreken van een bepaalde opdracht?

Voor je vrouw zou ik denk ik adviseren om bij de basis te gaan staan, doe alsof hij een pup is, voor wat hoort wat principe. Hij krijgt aandacht als de vrouw dat wil geven.
Hij krijgt positieve feedback of een beloning, als hij een opdracht (op een speelse manier dus niet dwingend gaan worden, maar een zit of een af oefenen, en dat belonen) trekspellen zou ik nu niet aangaan, het is een jonge sterke hond m.i. die nu even aan het bekijken is hoe sterk hij is t.o.v. de mensen in het huis.
Maar, mentaal kun je dat doorbreken door hem e.e.a. te laten doen in ruil voor een beloning.

Teveel opwinding leren herkennen, en dan spel te stoppen door een alternatieve oefening te doen waarbij je weer wel kunt belonen maar hij in rust komt.

Onze jonge hond werkte ook veel met de bek, en bij opwinding of spel werd dat heftiger. Rust en alternatief bieden wat beloond kon worden maakten dan een groot verschil.
Nieuwe dingen aanleren of oefenen moest ik ook mee opletten, bij een simpel hoog over en muurtje laten lopen vond hij dat zo spannend dat hij ging happen, en hard. Dus die oefening moest ik beperkt houden, opwinding in stem (hoge stemmetjes als "goed zo :cheer: " kon ik beter niet doen.. te veel opwinding. Beter om rust ook in belonen te houden, een aai, een snoepje zonder woorden te gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”