Het sluit best goed aan bij hoe ik graag met mijn honden omga, want de illusie dat alles maakbaar is heb ik wel laten gaan

Hoe zit dat met jullie?
Moderator: moderatorteam
Precies wat ik ook zou zeggen.Branka schreef: ↑21 mei 2022 11:19 Trainen en opvoeden zijn 2 verschillende dingen. Opvoeden doen de meesten van ons omdat het wel zo praktisch als een hond in de omgang bepaald gewenst gedrag laat zien en er daardoor mee fijn samen te leven is. Ze leren dat ze tussen de jou gestelde grenzen hun gang kunnen gaan. Trainen is meer hobbymatig en voor sommigen hun beroep. Dan ben je vaak bezig met dingen die in het dagelijks leven iets minder noodzakelijk zijn. Vaak sluit dat wel aan bij wat een hond van nature graag doet.
Een goed getrainde hond is niet persé een goed opgevoede hond en andersom.
Ik doe aan geen enkel commando. Maar intussen doen ze wel precies wat ik op welk moment wil. Meestal danCrescent schreef: ↑21 mei 2022 00:38 ...zei iemand gister tegen me. En ik kon hem geen ongelijk geven. Hij doet een selectie op bepaalde gedragingen, geeft wat uitleg van de huisregels en dan mogen de honden laten zien dat ze goed op hun plek zijn. Pootje geven, blaffen op commando, allemaal niet gewenst. Wel gewenst: ontspannen mee kunnen lopen, sociaal gedrag naar mens en dier, niet (te veel) slopen, geen domme dingen doen.
Het sluit best goed aan bij hoe ik graag met mijn honden omga, want de illusie dat alles maakbaar is heb ik wel laten gaanOnderaan de streep leef je zo met vrij veel begrip en respect samen, vind ik.
Hoe zit dat met jullie?
Opvoeden = basics volgens mij?Sassy schreef: ↑26 mei 2022 15:37 Tja, als je werkt met je honden dan zijn commando's wel nodig.
Liefst zo min mogelijk, graag een hond met hersens die meedenkt![]()
Ben het hierin wel eens met Branka, een hond die goed getraind is voor zijn werk is niet perse een goed opgevoedde hond. Kan wel, maar hoeft niet.
Denk ook wel dat iedereen een andere definitie van goed opgevoed heeft, hier mogen ze op de bank liggen waar ze willen, hier mag gewoon heel veel. Wellicht dat iemand dat niet opgevoed noemt![]()
Belangrijk vind ik persoonlijk dat ik ze ergens mee naar toe kan nemen, en dat ze zich dan gewoon gedragen.
Geen mensen bespringen, blaffen, eten van tafel stelen, is dat opvoeden? Of gewoon de basics?
En bij mijn honden is dat een heel stuk genetica, niet eens opvoeding denk ik.
Let ik persoonlijk op, kijk naar de ouderdieren, afstamming, dat soort dingen.
Die soms neurotische border collies blief ik ook niet![]()
Pootjes geven hoeft voor mij al helemaal niet, en blaffen op commando? Neuhh dank u, ook niet.
Ik benader mijn hond wel ongeveer zoals jij de jouwe zo te lezen, overal op de bank is prima maar nat absoluut niet en er wordt niet gelikt en gegeten op de bank. Dergelijke commando's zitten er goed in bij mijn hond en daardoor blijft mijn bank relatief schoon. Het verbod op zichzelf likken/ wassen op de bank is wel iets dat ze nogal eens vergeet. gelukkig kan ik de hoezen van de kussen los ritsen en wassen. Echter is dat wel een heel gedoe.Sassy schreef: ↑26 mei 2022 15:37 Tja, als je werkt met je honden dan zijn commando's wel nodig.
Liefst zo min mogelijk, graag een hond met hersens die meedenkt![]()
Ben het hierin wel eens met Branka, een hond die goed getraind is voor zijn werk is niet perse een goed opgevoedde hond. Kan wel, maar hoeft niet.
Denk ook wel dat iedereen een andere definitie van goed opgevoed heeft, hier mogen ze op de bank liggen waar ze willen, hier mag gewoon heel veel. Wellicht dat iemand dat niet opgevoed noemt![]()
Belangrijk vind ik persoonlijk dat ik ze ergens mee naar toe kan nemen, en dat ze zich dan gewoon gedragen.
Geen mensen bespringen, blaffen, eten van tafel stelen, is dat opvoeden? Of gewoon de basics?
En bij mijn honden is dat een heel stuk genetica, niet eens opvoeding denk ik.
Let ik persoonlijk op, kijk naar de ouderdieren, afstamming, dat soort dingen.
Die soms neurotische border collies blief ik ook niet![]()
Pootjes geven hoeft voor mij al helemaal niet, en blaffen op commando? Neuhh dank u, ook niet.