Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Te enthousiaste border collie
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 1
Te enthousiaste border collie
Hallo allemaal,
Sinds 4 maanden hebben wij de liefste en meest enthousiaste border collie pup in huis.
Hij is inmiddels 6 maanden en 2 weken oud. Hij heeft het, volgens mij, goed naar zijn zin en hij is vriendelijk naar iedereen (bekenden en vreemden). We hebben de overgang naar de pubertijd duidelijk gemerkt. Van altijd luisteren ging hij ineens naar luisteren wanneer het hem uitkomt.
Over het algemeen gaat de opvoeding goed maar we zitten met één border-collie-dingetje. Zijn ultieme focus op leuke dingen. In het bijzonder extreem trekken in situaties waarin hij weet dat hij iets leuks gaat doen. Tijdens de normale wandelingen loopt hij meestal perfect mee met een slappe lijn. Maar zodra we in het bos aankomen weet hij dat hij daar mag gaan zwemmen en is hij alleen nog maar gefocust op zo snel mogelijk bij het water komen.
Hij is zelfs al een keer langs me af geglipt bij het openmaken van de auto. Hij sprintte toen in één keer naar het water (500 meter verderop, uit het zicht) zonder ook maar om te kijken of ik ook meeliep. Roepen heeft op zo'n moment geen zin. Hij bevestigt niet eens dat je nog bestaat. Ook als het weer tijd is om naar huis te gaan weigert hij te luisteren en blijft hij buiten bereik in het water staan. Zelf weglopen heeft geen zin. Hij komt echt niet achter je aan. Hij blijft stug in het water staan.
Hoe lief hij ook is, hij kan in dit soort situaties vreselijk neurotisch en onhandelbaar zijn.
Heeft iemand misschien suggesties hoe we dit gedrag kunnen verbeteren?
Is het een combinatie van pubertijd en border collie dingetje en gaat het vanzelf verbeteren?
Sinds 4 maanden hebben wij de liefste en meest enthousiaste border collie pup in huis.
Hij is inmiddels 6 maanden en 2 weken oud. Hij heeft het, volgens mij, goed naar zijn zin en hij is vriendelijk naar iedereen (bekenden en vreemden). We hebben de overgang naar de pubertijd duidelijk gemerkt. Van altijd luisteren ging hij ineens naar luisteren wanneer het hem uitkomt.
Over het algemeen gaat de opvoeding goed maar we zitten met één border-collie-dingetje. Zijn ultieme focus op leuke dingen. In het bijzonder extreem trekken in situaties waarin hij weet dat hij iets leuks gaat doen. Tijdens de normale wandelingen loopt hij meestal perfect mee met een slappe lijn. Maar zodra we in het bos aankomen weet hij dat hij daar mag gaan zwemmen en is hij alleen nog maar gefocust op zo snel mogelijk bij het water komen.
Hij is zelfs al een keer langs me af geglipt bij het openmaken van de auto. Hij sprintte toen in één keer naar het water (500 meter verderop, uit het zicht) zonder ook maar om te kijken of ik ook meeliep. Roepen heeft op zo'n moment geen zin. Hij bevestigt niet eens dat je nog bestaat. Ook als het weer tijd is om naar huis te gaan weigert hij te luisteren en blijft hij buiten bereik in het water staan. Zelf weglopen heeft geen zin. Hij komt echt niet achter je aan. Hij blijft stug in het water staan.
Hoe lief hij ook is, hij kan in dit soort situaties vreselijk neurotisch en onhandelbaar zijn.
Heeft iemand misschien suggesties hoe we dit gedrag kunnen verbeteren?
Is het een combinatie van pubertijd en border collie dingetje en gaat het vanzelf verbeteren?
-
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 4
Re: Te enthousiaste border collie
Ik ben een stille meelezer maar nu moest ik toch even reageren. Onze vorige border collie deed namelijk precies hetzelfde. Vanalles mee geprobeerd maar niets werkte. Weglopen vond hij niet erg, zwemmen was toch leuker. Schreeuwen dat hij er uit moest komen werkte af en toe. Hij bleef wel bij me als het water op afstand was maar als ik even niet oplette of iets te laat was ging hij weer.
Zelfs een keer onder het schapendrijven was hij weg want hij zag in de verte water
.
Nu kan ik er wel om lachen maar toen vond ik het niet zo leuk.
Ik zou hem dus aan de riem doen bij water en verder aanleren dat hij moet wachten in de auto en met wandelen.
Het trekken naar het water toe heb ik er pas op 7 jarige leeftijd eruit gekregen dus hou vol

Zelfs een keer onder het schapendrijven was hij weg want hij zag in de verte water
Nu kan ik er wel om lachen maar toen vond ik het niet zo leuk.
Ik zou hem dus aan de riem doen bij water en verder aanleren dat hij moet wachten in de auto en met wandelen.
Het trekken naar het water toe heb ik er pas op 7 jarige leeftijd eruit gekregen dus hou vol
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aan de riem of de halsband uit de auto halen lijkt me handiger, dan kan hij niet weg glippen.
Geef hem toestemming om uit te auto te komen.
Zonder toestemming uit de auto gaan betekent weer terug in de auto.
Zorg dat je de tijd neemt als je met hem gaat oefenen op niet trekken naar een zwemgelegenheid.
Als hij trekt ga je terug naar de auto en je zet hem er weer in.
Trekken betekent dat er niet gezwommen wordt.
Als je dit heel consequent volhoudt gaat het lukken.
Het is een hondje van 6 maanden, dus grijp je kans.
Bij een volwassen hond die al een flink aantal keren succes heeft gehad gaat het je veel moeilijker of niet meer lukken,
Zorg dat je de tijd neemt als je met hem gaat oefenen op niet trekken naar een zwemgelegenheid.
Bij een volwassen hond die al een flink aantal keren succes heeft gehad gaat het je veel moeilijker of niet meer lukken,
-
- nieuw lid
-
- nieuw lid
We kunnen z'n tuigje niet om laten in de auto. Hij zit als een prins in een bench achterin met een heerlijk kussen. Maar als hij daar ligt met z'n tuigje om dan sloopt hij hem met die enorme kiezen van hem... Dus het tuigje kan pas om als we de achterklep open maken en z'n bench open doen. Dat langs me af schieten gaat niet meer gebeuren want nu ben ik op mijn hoede. Ik verwachtte het de eerste keer gewoon niet. Hij mag nog niet zelf uit de auto springen want hij is pas 6 maanden en ik heb gelezen dat je dan erg voorzichtig moet zijn met botten en gewrichten. Dus ik til hem zelf in en uit de auto.ranetje schreef: ↑19 mei 2022 18:45 Aan de riem of de halsband uit de auto halen lijkt me handiger, dan kan hij niet weg glippen.
We hebben uiteraard de standaard techniek tegen trekken uitgebreid geprobeerd. Stil gaan staan en hem niet aankijken tot hij rustig wordt. Maar zodra we dan weer één stap zetten vliegt hij weer vooruit. Zelfs al doe je dit een half uur lang (letterlijk zo lang geprobeerd) vliegt hij nog steeds na elke stap vooruit. Het water lijkt hem helemaal gek te maken en z'n brein werkt op dat moment gewoon niet meer normaal. Het terug in de bench als hij trekt gaat dus niet werken vrees ik. Dan komen we in een uur niet verder dan twee stappen van de auto. Ik ga het natuurlijk wel proberen.
Ik wil eigenlijk niet stoppen met tripjes naar het bos want hij is zo ongelofelijk gek op zwemmen. Maar dit is elke keer zo frustrerend. Tot op het punt dat ik last heb van m'n knieen door het extreme trekken van hem. Hij lijkt wel bezeten en een totaal andere hond dan thuis

- ranetje
- Zeer actief
Als alleen stoppen niet werkt zal je moeten omkeren en teruggaan.Eyesonly schreef: ↑20 mei 2022 10:04We kunnen z'n tuigje niet om laten in de auto. Hij zit als een prins in een bench achterin met een heerlijk kussen. Maar als hij daar ligt met z'n tuigje om dan sloopt hij hem met die enorme kiezen van hem... Dus het tuigje kan pas om als we de achterklep open maken en z'n bench open doen. Dat langs me af schieten gaat niet meer gebeuren want nu ben ik op mijn hoede. Ik verwachtte het de eerste keer gewoon niet. Hij mag nog niet zelf uit de auto springen want hij is pas 6 maanden en ik heb gelezen dat je dan erg voorzichtig moet zijn met botten en gewrichten. Dus ik til hem zelf in en uit de auto.ranetje schreef: ↑19 mei 2022 18:45 Aan de riem of de halsband uit de auto halen lijkt me handiger, dan kan hij niet weg glippen.
We hebben uiteraard de standaard techniek tegen trekken uitgebreid geprobeerd. Stil gaan staan en hem niet aankijken tot hij rustig wordt. Maar zodra we dan weer één stap zetten vliegt hij weer vooruit. Zelfs al doe je dit een half uur lang (letterlijk zo lang geprobeerd) vliegt hij nog steeds na elke stap vooruit. Het water lijkt hem helemaal gek te maken en z'n brein werkt op dat moment gewoon niet meer normaal. Het terug in de bench als hij trekt gaat dus niet werken vrees ik. Dan komen we in een uur niet verder dan twee stappen van de auto. Ik ga het natuurlijk wel proberen.
Ik wil eigenlijk niet stoppen met tripjes naar het bos want hij is zo ongelofelijk gek op zwemmen. Maar dit is elke keer zo frustrerend. Tot op het punt dat ik last heb van m'n knieen door het extreme trekken van hem. Hij lijkt wel bezeten en een totaal andere hond dan thuis![]()
Dat is dan de enige optie.
Voor uit de auto kan je eventueel een jachtlijntje met stop gebruiken in plaats van een tuigje.
Dat is snel om te doen

Er zijn momenten waarop jouw knieën belangrijker worden dan "het welzijn van je hond".
In mijn ogen tenminste wel

Daarnaast misschien nog een optie?
Er zijn tuigjes waarbij het ringetje waar je de lijn aan vastmaakt voor op de borst zit.
Over het algemeen trekken honden dan aanzienlijk minder, omdat ze uit balans raken als ze trekken.
Deze bijvoorbeeld, al loopt de voorste band tegen de schouder van de hond en beperkt hem iets in bewegingsvrijheid.
Anders is deze ook nog een mogelijkheid.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Niet meer trekken is nog niet hetzelfde als de focus verlegd hebben. Dus daar moet je aan werken. Focus niet bij jou? Dan ga je dus nog geen centimeter verder. En ja, dan sta je mogelijk na een half uur nog steeds naast de auto en is het tijd om weer naar huis te gaan. Je hond zal dan mentaal wel behoorlijk vermoeid geraakt zijn. En dus gewoon echt niet naar het water voordat je dit onder controle hebt. Dat wordt de ultieme beloning voor focus op jou houden. En dan nog in het begin alleen aan een lijn het water in, zodat je kunt roepen, uit het water halen, focus op jou laten leggen (en dat kan op dat moment omdat dat al aangeleerd is, je moet alleen mogelijk de afstand tot het water eerst wat vergroten) en dan als beloning terug het water in. Maar zorg dat jij de regie blijft houden
- ranetje
- Zeer actief
Dat is zeker waarFotogravinnetje schreef: ↑20 mei 2022 13:09 Niet meer trekken is nog niet hetzelfde als de focus verlegd hebben. Dus daar moet je aan werken. Focus niet bij jou? Dan ga je dus nog geen centimeter verder. En ja, dan sta je mogelijk na een half uur nog steeds naast de auto en is het tijd om weer naar huis te gaan. Je hond zal dan mentaal wel behoorlijk vermoeid geraakt zijn. En dus gewoon echt niet naar het water voordat je dit onder controle hebt. Dat wordt de ultieme beloning voor focus op jou houden. En dan nog in het begin alleen aan een lijn het water in, zodat je kunt roepen, uit het water halen, focus op jou laten leggen (en dat kan op dat moment omdat dat al aangeleerd is, je moet alleen mogelijk de afstand tot het water eerst wat vergroten) en dan als beloning terug het water in. Maar zorg dat jij de regie blijft houden

Het soort tuig dat ik liet zien is ook niet bedoeld als vervanging van training

Maar soms moet je iets doen om te zorgen dat je zelf overeind blijft.
Anders is trainen van je hond ook wat lastig

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Het was dan ook geen reactie op jou, maar op de manier waarop ze geprobeerd hebben het trekken af te leren. De hond komt lichamelijk tot rust, om vervolgens weer vol in de riem te gaan hangen bij de eerstvolgende stap. Dan is de focus dus nooit weggehaald bij het water. Bij lichamelijke rust kun je wel gaan proberen die focus te vragen. Voor die tijd heeft dat uiteraard nog helemaal geen zinranetje schreef: ↑20 mei 2022 15:22Dat is zeker waarFotogravinnetje schreef: ↑20 mei 2022 13:09 Niet meer trekken is nog niet hetzelfde als de focus verlegd hebben. Dus daar moet je aan werken. Focus niet bij jou? Dan ga je dus nog geen centimeter verder. En ja, dan sta je mogelijk na een half uur nog steeds naast de auto en is het tijd om weer naar huis te gaan. Je hond zal dan mentaal wel behoorlijk vermoeid geraakt zijn. En dus gewoon echt niet naar het water voordat je dit onder controle hebt. Dat wordt de ultieme beloning voor focus op jou houden. En dan nog in het begin alleen aan een lijn het water in, zodat je kunt roepen, uit het water halen, focus op jou laten leggen (en dat kan op dat moment omdat dat al aangeleerd is, je moet alleen mogelijk de afstand tot het water eerst wat vergroten) en dan als beloning terug het water in. Maar zorg dat jij de regie blijft houden
Het soort tuig dat ik liet zien is ook niet bedoeld als vervanging van training![]()
Maar soms moet je iets doen om te zorgen dat je zelf overeind blijft.
Anders is trainen van je hond ook wat lastig![]()
![]()
-
- nieuw lid
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wel makkelijk als je Engels verstaat maar toch begrijpelijk als dat niet zo is.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Crescent
- Zeer actief
Geef die hond een baan. BCs zijn gefokt voor enorme mentale en fysieke uitdagingen. Laat hem nadenken en kader zijn werk goed af. Een hond die 25 fluitsignaaltjes perfect uit elkaar kan houden moet z'n ei royaal kwijt kunnen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
- nieuw lid
Dat heb ik geprobeerd maar hij heeft geen affiniteit met mijn vakgebied. Toen maar de opdracht gegeven om de kamer te schilderen maar daarna zat alles onder de verf, behalve de muur die geschilderd moest worden. Achter de kassa gaat het ook niet worden want hij vindt mensen te leuk en wil met iedereen knuffelen.
- ranetje
- Zeer actief
Eyesonly schreef: ↑21 mei 2022 12:52 Dat heb ik geprobeerd maar hij heeft geen affiniteit met mijn vakgebied. Toen maar de opdracht gegeven om de kamer te schilderen maar daarna zat alles onder de verf, behalve de muur die geschilderd moest worden. Achter de kassa gaat het ook niet worden want hij vindt mensen te leuk en wil met iedereen knuffelen.

Heb jij affiniteit met zijn vakgebied?

- Crescent
- Zeer actief
Eyesonly schreef: ↑21 mei 2022 12:52 Dat heb ik geprobeerd maar hij heeft geen affiniteit met mijn vakgebied. Toen maar de opdracht gegeven om de kamer te schilderen maar daarna zat alles onder de verf, behalve de muur die geschilderd moest worden. Achter de kassa gaat het ook niet worden want hij vindt mensen te leuk en wil met iedereen knuffelen.

-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
-
- nieuw lid
Dat willen we later zeker eens gaan proberen. Maar 6 maanden lijkt me een beetje jong daarvoor.Crescent schreef: ↑21 mei 2022 14:22Eyesonly schreef: ↑21 mei 2022 12:52 Dat heb ik geprobeerd maar hij heeft geen affiniteit met mijn vakgebied. Toen maar de opdracht gegeven om de kamer te schilderen maar daarna zat alles onder de verf, behalve de muur die geschilderd moest worden. Achter de kassa gaat het ook niet worden want hij vindt mensen te leuk en wil met iedereen knuffelen.misschien meer zoeken richting de schapen
- Hazenrein
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
- Contacteer:
Het is een combinatie van een normale jonge hond en een baasje dat geen idee heeft waar ze mee bezig zijn.
En nee, dat gaat niet vanzelf over. Jij moet daar energie in steken.
In het algemeen zou ik eerst beginnen met voor jezelf helder krijgen wat je van je hond wilt, én waarom.
Dat ik zeg dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent komt o.a. vanwege deze zin “we kunnen zijn tuigje niet omlaten want dan sloopt ie het”.
Dat is echt volslagen kolder. Dat slopen hoef jij als baas namelijk helemaal niet te accepteren. En de hond zal dat ook niet doen als ie begrijpt dat jij daar niet van gediend bent.
De basis van de meeste (huis)honden ligt namelijk in het plezierig samen willen leven (en eventueel werken) met de baas. Maar waar het bij het gros van de bazen aan schort is duidelijkheid in het overbrengen van hun eigen wensen aan de hond. En dat gebrek aan duidelijkheid komt vaak weer voort uit het feit dat ze helemaal geen idee hebben wát hun eigen wensen zijn.
Daar moet je dus beginnen, bij jezelf. En als je dat duidelijk hebt dan begin je aan een hond. En die kun je dan dus heel eenvoudig precies zo vormen als jij graag wilt.
-
- nieuw lid
Doe even normaal! Wat een arrogantie.
Hij zit achter in de auto in een afgesloten bench waar wij hem niet kunnen zien. Hij heeft zijn dure tuigje gesloopd tijdens het wisselen van z'n tanden. Je weet wel, het moment dat honden hun tanden zelfs nog in een stuk beton zetten als ze daar bij kunnen.
- Hazenrein
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet van niks. Geen van mijn honden heeft iets gesloopt wat niet gesloopt mocht worden.
Simpelweg omdat ik dat niet goed vindt.
Je argument dat “hij achter in de auto zit waar wij hem niet kunnen zien” geeft aan dat mijn punt dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent volkomen juist is.
Je argument dat “hij achter in de auto zit waar wij hem niet kunnen zien” geeft aan dat mijn punt dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent volkomen juist is.
- Hylos
- Zeer actief
Nou, beetje overdreven zeg.Hazenrein schreef: ↑21 mei 2022 19:45 Ik weet van niks. Geen van mijn honden heeft iets gesloopt wat niet gesloopt mocht worden.
Dat het bij jou zo ging wil toch niet meteen zeggen dat het bij elke hond zo gaat?
Xavi heeft in zn puberperiode ook een gloednieuw tuigje gesloopt en mijn nieuwe schoenen. De tanden in de tafelpoten gezet etc. Dat was echt toen even, hij demonteerd nu alleen nog kussens.

Verder klinkt die mega focus en neurotische gedrag mij in de oren als typisch border collie gedrag. De reden waarom ik er alvast nooit 1 hoef.

Ik denk dat het echt zaak is dat je een hondenschool zoekt en alvast flink bezig gaat. Dit zijn geen honden voor alleen wandelrondes. Hoe minder je ze in hun rastypische behoefte voorziet hoe neurotischer ze worden. Die focus moet je gebruiken, ombuigen in iets bruikbaars en nuttigs. Zoals schapen hoeden of een leuke sport, agility, flyball, hoopers of zo.
Oh en verder is het sowieso een leeftijd waar bananen in de oren kunnen gaan groeien.

Weer even een paar stappen terug in de opvoeding. Als je niet luistert met loslopen dan maar een lange lijn er aan en oefenen op terugkomen voordat ie weer echt los mag. Misschien eens proberen met een tennisbal/speeltje of zo(als beloning), als de focus daarop niet té erg is.

- ranetje
- Zeer actief
Nou .................................

Ik geloof dat ik na jaren werken met mijn honden best weet wat mijn doel is, waar ik naar toe wil en wat ik wel en niet goed vind. En ook weet hoe ik dat duidelijk moet maken.
Toch heeft mijn jongste hond haar eerste tuigje echt geheel en al aan gort gebeten in de bench achter in de auto.
Dus was daar geen tuigje meer maar een halsband of jachtlijntje om te zorgen dat de jongen dame niet zelf de auto uit vloog.
Sommige dingen lukken gewoon niet bij elke jonge hond in een keer

- Hazenrein
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee natuurlijk lukt het niet altijd in een keer.ranetje schreef: ↑21 mei 2022 22:03Nou .................................![]()
Ik geloof dat ik na jaren werken met mijn honden best weet wat mijn doel is, waar ik naar toe wil en wat ik wel en niet goed vind. En ook weet hoe ik dat duidelijk moet maken.
Toch heeft mijn jongste hond haar eerste tuigje echt geheel en al aan gort gebeten in de bench achter in de auto.
Dus was daar geen tuigje meer maar een halsband of jachtlijntje om te zorgen dat de jongen dame niet zelf de auto uit vloog.
Sommige dingen lukken gewoon niet bij elke jonge hond in een keer![]()
Maar aangedragen suggesties van tafel vegen met als argument dat je hond dingen sloopt geeft toch aan dat je er niets van begrepen hebt.
En dan kan iedereen wel met goedbedoelde tips en trucs komen maar dat wordt toch niks. De baas van de hond moet eerst leren wat het betekent om baas van de hond te zijn.
Laatst gewijzigd door Hazenrein op 21 mei 2022 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hazenrein
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat niet om de hond, het gaat om de baas.Hylos schreef: ↑21 mei 2022 21:46Nou, beetje overdreven zeg.Hazenrein schreef: ↑21 mei 2022 19:45 Ik weet van niks. Geen van mijn honden heeft iets gesloopt wat niet gesloopt mocht worden.
Dat het bij jou zo ging wil toch niet meteen zeggen dat het bij elke hond zo gaat?
- Hazenrein
- Zeer actief
- Contacteer:
Overigens vind ik het helemaal niet gek dat jonge honden tuigjes stukbijten als ze zonder toezicht achter in een bench zitten, dat is toch te verwachten gedrag. Ik vind het wel heel gek dat je dat als baas zo doet. Als je je hond nog niet hebt duidelijk gemaakt dat tuigjes slopen geen toegestane activiteit is, dan laat je ze toch niet onbeheerd met een tuigje alleenranetje schreef: ↑21 mei 2022 22:03Nou .................................![]()

En ik neem ook aan dat jij dat gesloopte tuigje destijds hebt weggeschreven onder jouw eigen schuld (dikke bult).

- Crescent
- Zeer actief
Bazen hebben is zo ouderwets

wat dacht je van een devoot leider, die het welzijn van haar dieren voorop heeft; die evalueert hoe iets nou precies (wel/niet goed) ging. En daarop aanpak, wederzijds begrip en uitleg baseert, opdat het voor alle partijen fijner of beter gaat?
In de praktijk betekent het hier trouwens dat ik al goed onder de grond ben gestopt voordat mijn honden "luisteren"

-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- ranetje
- Zeer actief
UiteraardHazenrein schreef: ↑21 mei 2022 23:00Overigens vind ik het helemaal niet gek dat jonge honden tuigjes stukbijten als ze zonder toezicht achter in een bench zitten, dat is toch te verwachten gedrag. Ik vind het wel heel gek dat je dat als baas zo doet. Als je je hond nog niet hebt duidelijk gemaakt dat tuigjes slopen geen toegestane activiteit is, dan laat je ze toch niet onbeheerd met een tuigje alleenranetje schreef: ↑21 mei 2022 22:03Nou .................................![]()
![]()
En ik neem ook aan dat jij dat gesloopte tuigje destijds hebt weggeschreven onder jouw eigen schuld (dikke bult).![]()

Er staat ook nergens dat Eyesonly dat de hond verwijt.
Alleen dat ze geen tuigje om kan doen in de auto omdat de hond dat (proefondervindelijk bewezen

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Gefeliciteerd, jullie hebben een Border collie
Veel adviezen zijn al gegeven.
Dat van die baan dat lijkt me zeeeeeer nuttig en fijn voor de hond.
Dat kan schapen zijn. Maar op de hondenschool vinden de bcs hier heel veel leuk. Ze zijn ook echt overal goed in. Dus ik zou hem lekker veel bezig houden en in beweging en als iets met schapen kan dan is het natuurlijk helemaal mooi.
Veel succes.

Veel adviezen zijn al gegeven.
Dat van die baan dat lijkt me zeeeeeer nuttig en fijn voor de hond.
Dat kan schapen zijn. Maar op de hondenschool vinden de bcs hier heel veel leuk. Ze zijn ook echt overal goed in. Dus ik zou hem lekker veel bezig houden en in beweging en als iets met schapen kan dan is het natuurlijk helemaal mooi.
Veel succes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ipv tuigje kan hij in de auto natuurlijk ook in een vervoersbak/bench zonder tuigje 
Maar dat is misschien onhandig bij het uitstappen.
Daar hebben wij met de ukkies dan weer geen moeite mee

Maar dat is misschien onhandig bij het uitstappen.
Daar hebben wij met de ukkies dan weer geen moeite mee

It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..