Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reizen met je hond/pup in de auto

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Bowiesmom
nieuw lid
Mijn ras(sen): Cavapoo
Aantal honden: 1

Reizen met je hond/pup in de auto

Ongelezen bericht door Bowiesmom »

Hi allen!

Over twee weken is het zover: dan vertrekken wij naar Frankrijk met onze Bowie (8 maanden, Cavapoo).

Nu hebben wij zo'n bak hoog een de achterstoel waardoor hij door het raam kan kijken, echter lijkt mij dit niet ideaal om 8 uur lang in te zitten/liggen. Nu dacht ik om dit af te wisselen met een hondendeken zodat hij ook lekkerder languit kan liggen.

Wie heeft er ervaring met een autorit en handige tips/tricks mbt een autorit? :help:
Bowie
F1 Cavapoo
16/10/21
<3
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Reizen met je hond/pup in de auto

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou sowieso niet 8 uur achter elkaar rijden (of begrijp ik dat verkeerd?) maar om de anderhalf á 2 uur stoppen om hem uit te laten en de beentjes te laten strekken. Is voor jezelf ook goed. Veel plezier!
Afbeelding
Bowiesmom
nieuw lid
Mijn ras(sen): Cavapoo

Ongelezen bericht door Bowiesmom »

alm@ schreef: 27 jun 2022 13:38 Ik zou sowieso niet 8 uur achter elkaar rijden (of begrijp ik dat verkeerd?) maar om de anderhalf á 2 uur stoppen om hem uit te laten en de beentjes te laten strekken. Is voor jezelf ook goed. Veel plezier!
Oh nee zeker niet! We wilden om de 1/2 uur een stop maken :). Bedankt!
Bowie
F1 Cavapoo
16/10/21
<3
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

OP reis stop ik ongeveer om de 2 tot 2,5 uur.
Dan gaan de honden er even uit, stukje lopen en plasje doen.
En ik pak zelf iets te drinken en ga nog even met de honden op het gras zitten.
De honden krijgen dan wat te drinken.
Meestal willen ze onderweg weinig drinken.
Om ze toch iets te laten drinken een klein scheutje melk of karnemelk door het water helpt.

Ik heb de honden gewoon in de achterbak.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zorg wel even dat je goed uitzoekt of de hond "gezekerd" moet zijn in de auto. Dat mag soms in een tuig met autogordel (NOOIT een halsband gebruiken in dat geval). Soms ook moet het in een kooi. In dat geval.. pak geen nylon of plastic "kooi"... dat gaat niet goed aflopen met een aanrijding. Kies dan voor een stevige metalen kooi.

Aan mij heb je verder niets ;-) ik heb een bestelauto met achterin kooien ingebouwd ;-)

Suzanne
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik heb vorig jaar een hond naar Spanje gebracht, en ik keek ook gewoon steeds naar haar. Als ze lekker lag te slapen en ik kon nog een eindje door dan deed ik dat. Nu zat ik in die tijd ook met de avondklok overal, dus we hebben (op de heenweg althans) eigenlijk niet langer dan 8 uur gereden. En dan een keer of 2 beentjes strekken. Overigens zonder bench hoor. Ik had de achterbank plat en ze lag gewoon los achterin. Wel een tuig om maar die heb ik onderweg niet aan de gordel vast gehad. Bij controle in Spanje (daar moet dat wel) zeiden ze er niets van, dus zo zijn we ook op plaats van bestemming gekomen.
Mijn eigen honden liggen altijd los in de achterbank. Als we een ongeluk krijgen heb ik liever dat ze weg kunnen (en vertrouw er op dat zodra het gevaar geweken is ze weer naar ons komen). Ik maak me nooit zo druk om hun uitzicht, het liefst heb ik gewoon slapende honden onderweg.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

~Suzanne~ schreef: 27 jun 2022 17:01 Zorg wel even dat je goed uitzoekt of de hond "gezekerd" moet zijn in de auto. Dat mag soms in een tuig met autogordel (NOOIT een halsband gebruiken in dat geval). Soms ook moet het in een kooi. In dat geval.. pak geen nylon of plastic "kooi"... dat gaat niet goed aflopen met een aanrijding. Kies dan voor een stevige metalen kooi.

Aan mij heb je verder niets ;-) ik heb een bestelauto met achterin kooien ingebouwd ;-)

Suzanne
Dat maakt echt niks uit hoor. Die kooien zijn erop gebouwd om een hond binnen te houden, niet voor bescherming bij crash van buitenaf (dan zou je al kooien van dikke stalen pijpen moeten gebruiken en geen lichte aluminium kooien).
Collega heeft eens (gelukkig zonder honden) een auto achterin zijn bedrijfswagen gehad met max 45/50km (hij stond zelf bijna stil), van de kooien was niet veel over en de honden zouden het zeker niet overleefd hebben...

Pups nam ik altijd vanaf dag 1 mee naar werk (va 13/14 weken), weliswaar met heel vaak (kort) even spelen/uitlaten. Aangezien ze de meeste tijd toch slapen kan dat prima. Vanaf een paar maanden liet ik ze sowieso elke 2 á 2,5 uur even pootjes strekken (ook als ik voor mijn werk bij voetbalwedstrijden/evenementen stond).
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tsja... ik heb ze door Hondenauto.nl laten inbouwen. Als er een tank binnenkomt, nee, dan gaat het niet goed, maar ze zitten er 100 x beter in dan 'los' of in een nylon of plastic reisbench.

Suzanne
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Ik heb in het verleden me hier eens in verdiept. De conclusie die ik toen heb getrokken alle maatregelen (verplicht of niet verplicht) om je hond 'veilig' te vervoeren, hebben geen betrekking op veiligheid van de hond, maar veiligheid van de mens in de auto. Het doel is ervoor te zorgen dat de hond de bestuurder niet lastig valt en bij een ongeluk niet naar voren tussen de voorstoelen richting voorruit getorpedeerd wordt.

Ik heb toen overigens wel één crash bestendige autokennel gevonden (https://gunner.com/pages/crash-tested), maar dat vond ik toch te gek worden.

Ik wil dus persé niet de honden in de kofferbak. Met uitzondering van genoemde USA autokennel, is je hond er gewoon geweest als er een auto achterop klapt, ook de metalen autobenches (die vervormen namelijk).
Wij hebben daarom gekozen voor de hond los op de achterbank (op een hondenautodeken) en rek over de hele breedte tegen de voorstoelen aan. Daarmee hebben we de kofferbak als kreukelzone (als er iets achterop klapt), voorkomen we dat de honden tussen de voorstoelen door vliegen bij een ongeluk, hebben de honden de kans om te ontsnappen bij een ongeluk en voldoen we aan de regelgeving van de diverse landen.
ranetje
Zeer actief

Dat is wel een hele mooie autokennel.
Hoeveel kost die? (waarschijnlijk heel veel :tongue: )
Ik zie geen prijzen staan :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sam!
Zeer actief

ranetje schreef: 30 jun 2022 13:02 Dat is wel een hele mooie autokennel.
Als je op de shop now link drukt kun je het formaat kiezen en zie je de prijzen
De large: $949 "Pay in 4 interest-free installments of $237.25 " :D
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

~Suzanne~ schreef: 30 jun 2022 11:53 Tsja... ik heb ze door Hondenauto.nl laten inbouwen. Als er een tank binnenkomt, nee, dan gaat het niet goed, maar ze zitten er 100 x beter in dan 'los' of in een nylon of plastic reisbench.

Suzanne
Wie ze inbouwt maakt echt niks uit, die (stevige) dingen worden allemaal op nagenoeg dezelfde wijze gemaakt, alleen afwerking, scharnieren en sluitingen kunnen verschillen.
De auto achterop de wagen van collega was een Suzuki Alto, niet direct een tank… :wink:
Dat ze er 100x beter inzitten is een vals gevoel van veiligheid. Voor veiligheid inzittenden ja, voor veiligheid van hond is dit geheel afhankelijk van de manier waarop de aanrijding plaats vind.
Misschien ook eens erbij stil staan; Het motorcompartiment en de kofferbak van auto’s zijn kreukelzone’s, en waar zetten we de kennel meestal ? Juist…
Er staat op YouTube ergens een crashtest met hondenkooien. Het veiligste is een echt stevig metalen kooi (dus al zeker geen inklapbare of vouwkennel) goed stevig in gordels midden op achterbank. Dat is de meest veilige plek volgens testen. (Kunststof kooien overleeft dit niet…)

Maar je moet natuurlijk doen waar je jezelf goed bij voelt… :wink:
Sam! schreef: 30 jun 2022 12:53geen betrekking op veiligheid van de hond, maar veiligheid van de mens in de auto. Het doel is ervoor te zorgen dat de hond de bestuurder niet lastig valt en bij een ongeluk niet naar voren tussen de voorstoelen richting voorruit getorpedeerd wordt.
Precies dit dus…
Autokennels zijn niet bedoeld voor hond z’n veiligheid bij aanrijdingen maar voor veiligheid van overige inzittenden.
Tony
Zeer actief

Voor wat betreft die Gunner kooien, dat zijn ook gewone (weliswaar dubbelwandig dus steviger) kunststof kooien. Ook deze zullen een echte crash niet overleven (ondanks de vele fake foto’s op hun site).
Kennissen van mij in de states gebruiken ze ook en ze schijnen best goed te zijn maar de stevige prijs niet waard.
Opvallend (of ik kijk eroverheen), ze geven aan de enigste te zijn met 5* kooi, maar vervolgens geen filmpje(s) van crashtesten !?
Ik geloof er niet zo in…
ranetje
Zeer actief

Sam! schreef: 30 jun 2022 13:09
ranetje schreef: 30 jun 2022 13:02 Dat is wel een hele mooie autokennel.
Als je op de shop now link drukt kun je het formaat kiezen en zie je de prijzen
De large: $949 "Pay in 4 interest-free installments of $237.25 " :D
:80: :LOL:
In geen 1000 jaar (dollars + invoerrechten) :schrik: :mrgreen:

Tony ik zie twee filmpjes van testen waarvan een met die kennel en een met een "gewone" kennel?
Krijg daaruit overigens niet de indruk dat het nou zo veilig is voor de hond :blauwoog:
Afbeelding
Sam!
Zeer actief

Tony schreef: 30 jun 2022 14:22 Opvallend (of ik kijk eroverheen), ze geven aan de enigste te zijn met 5* kooi, maar vervolgens geen filmpje(s) van crashtesten !?
Ik geloof er niet zo in…

D'r zijn toch echt wel testfilmpjes, zie: https://www.centerforpetsafety.org/test ... y-results/
Tony
Zeer actief

Dat is die test waar ik idd eerder op doelde maar daar zijn geen Gunners bij.. (Ik bedoelde dus geen filmpjes op Gunners site..)
Maar, Gunner schermt ermee de beste kooien te hebben maar op de site van Gunner vind je niks van de testen die ze dan zogenaamd gedaan hebben (ja er zijn thuistesten waar ze de kooien van een dak gooien maar dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren, met hond erin...)

Edit: Daar zit dus wel een Gunner tussen die ook goed uit test komt (niet goed gekeken dus :tongue: ), weliswaar achterbank/kofferbak test , maar de kooi op zich is wel stevig door dat dubbelwandige. (Maar dus geen crashtest..)
Kaylee#
Actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Hier in mijn T6 transporter kennels op maat laten inbouwen voor de honden.
Aangezien ze door trespa heen zijn gekomen voor betonplex gekozen met aluminium.
De kooien zijn gelast.

Helaas in de afgelopen jaar een paar collega's die met het zelfde type kooien in de auto een aanrijding hebben gehad en ondanks dat de auto (klein bestelbusje) in beide gevallen totaal in elkaar lag, waren de kennels met honden erin nog heel en zat de auto om de kennels heen gevouwen.

Een collega is er helaas slecht van af gekomen maar wel overleeft.
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Tony schreef: 30 jun 2022 14:03
~Suzanne~ schreef: 30 jun 2022 11:53 Tsja... ik heb ze door Hondenauto.nl laten inbouwen. Als er een tank binnenkomt, nee, dan gaat het niet goed, maar ze zitten er 100 x beter in dan 'los' of in een nylon of plastic reisbench.

Suzanne
Wie ze inbouwt maakt echt niks uit, die (stevige) dingen worden allemaal op nagenoeg dezelfde wijze gemaakt, alleen afwerking, scharnieren en sluitingen kunnen verschillen.
De auto achterop de wagen van collega was een Suzuki Alto, niet direct een tank… :wink:
Dat ze er 100x beter inzitten is een vals gevoel van veiligheid. Voor veiligheid inzittenden ja, voor veiligheid van hond is dit geheel afhankelijk van de manier waarop de aanrijding plaats vind.
Misschien ook eens erbij stil staan; Het motorcompartiment en de kofferbak van auto’s zijn kreukelzone’s, en waar zetten we de kennel meestal ? Juist…
Er staat op YouTube ergens een crashtest met hondenkooien. Het veiligste is een echt stevig metalen kooi (dus al zeker geen inklapbare of vouwkennel) goed stevig in gordels midden op achterbank. Dat is de meest veilige plek volgens testen. (Kunststof kooien overleeft dit niet…)

Maar je moet natuurlijk doen waar je jezelf goed bij voelt… :wink:
Sam! schreef: 30 jun 2022 12:53geen betrekking op veiligheid van de hond, maar veiligheid van de mens in de auto. Het doel is ervoor te zorgen dat de hond de bestuurder niet lastig valt en bij een ongeluk niet naar voren tussen de voorstoelen richting voorruit getorpedeerd wordt.
Precies dit dus…
Autokennels zijn niet bedoeld voor hond z’n veiligheid bij aanrijdingen maar voor veiligheid van overige inzittenden.
Zo heb ik het al zolang ik Lotje heb. Nu ja, dus wel een vouwkennel op de achterbank in de gordel en klem met de passagiersstoel. Zo vaak zit ze niet in de auto. Eigenlijk alleen als we een keer naar de DA moesten, maar ook dat hoeft niet meer, want we hebben een nieuwe DA op 10 minuten lopen.
Ze kan er zo inspringen. Autodeur open, bench deur open, Lotje jump en ze zit er in. Deurtje dicht en ze ligt al bijna te snurken.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Wij rijden een paar keer per jaar ± 1000 km met de hond, in het verleden met meerdere honden. Zolang ik geen gedraai of verveling bemerk van de hond, dan rijd ik door.
Ik ga altijd wel een behoorlijke wandeling maken voor vertrek. Het kan gerust een uur of 4 of 4½ duren, eer we stoppen. Meestal als we bij de boot aankomen en sowieso even verplicht moeten wachten voor we aan boord gaan. Rustpauze hebben we dan een klein uurtje als we overvaren. Daarna een keer een korte plaspauze als we moeten tanken.
Thuis hoeft de hond ook niet elke twee uur te plassen en ik denk dat het ook wel gewenning is. Onze honden passen en pasten zich zo'n reisdag gewoon aan de omstandigheden aan.
Let inderdaad even op de eisen van het vervoer van huisdieren in de auto in de landen waar je doorheen reist. Ik woon in Zweden en daar mogen honden niet los in de auto. Ook in Duitsland ben je verplicht een rek in de auto te plaatsen of de hond vast te vervoeren of in een bench.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”