Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijtgedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mariette
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniël
Aantal honden: 1

Bijtgedrag

Ongelezen bericht door Mariette »

Goedemorgen allemaal,

Mijn pup Ozzy is inmiddels bijna 15 weken oud. Het is een superleuk beestje en een schat maar hij heeft zoals elke pup ook vlijmscherpe tandjes. Een aantal keren per dag heeft hij zo’n piranha aanval waarbij je handen, voeten en kuiten het moeten ontgelden. Ook dit is puppygedrag maar het doet heel zeer en ik weet niet zo goed hoe ik het op dat moment kan laten stoppen. Hij is heel moeilijk af te leiden met een speeltje op dat moment, hard ‘auw!’ roepen trekt ie zich niks van aan en het negeren of de kamer even uit gaan lukt ook niet want hij houdt gewoon vast en dat doet hartstikke zeer 😅. Heb soms bijna de neiging om op de tafel te gaan staan ofzo 😂. Voor mijn zoon van 12 is het ook lastig. Hij doet heel goed zijn best maar durft hem ook niet uitgebreid te aaien of even met hem te spelen omdat ie bang is gebeten te worden.
Ik heb het idee dat dit gedrag de laatste week wat erger aan het worden is. Er is verder niks veranderd in zijn routine en hij neemt ook wel zijn rust heb ik het idee. Ligt het aan de leeftijd?
Hebben jullie misschien tips?

Groetjes Mariette
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Bijtgedrag

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Als je auw zachtjes geprobeerd hebt gewoon met je hand het bekje open doen en dan weg bij de pup en negeren dat zou ik doen
Afbeelding
Mariette
geregistreerd lid

Hoi Twinkeltje,

Bedankt voor je reactie. Ook dat heb ik geprobeerd, maar zodra ik zijn tandjes los heb en probeer weg te gaan hangt ie meteen weer in mijn voeten of kuiten. Hij is er dan compleet op gefixeerd lijkt het wel. Ik moet het op de een of andere manier zien te doorbreken ofzo. Ik sta nu soms op het punt om hem tijdens zo’n bui maar even in de bench te zetten, maar ik wil ook niet dat hij de bench als straf gaat zien. Lastig hoor.. 😣
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ja echt lastig gelukkig zijn ze snel van die scherpen tanden af
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat bijten gebeurt waarschijnlijk vooral op de momenten dat de pup helemaal een beetje boven zijn theewater is?
Dat houdt een beetje verband met de "puppykolder"
Ik had in die periode een klein bijtrolletje bij me.
Zodra ik de aanval zag komen schoof ik snel dat bijtrolletje tussen de tandjes.
Dat scheelde gaten in mijn handen.
Wordt de pup te wild, dan even af laten koelen in een bench of eigen hoekje (afgezet met gaas of kennelpaneeltjes).

Het bijten kan harder worden nu de periode van wisselen van de tanden is aangebroken.
Een (winter)wortel uit de koelkast helpt dan ook, dat is koud en vermindert de pijn in het bekje.
Troost je, nog even en de voortanden zijn het eerste gewisseld, dat scheelt een stuk :ok:

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 04 jan 2023 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Inderdaad, zorgen dat je altijd iets in je handen hebt om te ruilen, ook voor je zoon.
Wat ik me nog van vroeger kan herinneren toen wij onze puppy kregen, droegen mijn zus en ik altijd rubberlaarsjes in huis. Dan had de puppy geen succes en stopte er mee. Je zoontje zou ook wat dikkere handschoenen aan kunnen trekken als hij met de puppy wilt spelen, hij kan dan makkelijk nee zeggen als de puppy wilt bijten, en zo afleren, maar zelf geen tandjes in zijn handen.
Succes, maar het gaat over.
Mariette
geregistreerd lid

Bedankt voor de tips! Net weer zo’n bui. Heb hem een tijdje geprobeerd af te leiden door een kauwstaaf tussen zijn tandjes te doen of een speeltje te geven maar hij draait dan uiteindelijk toch een beetje door en bijt dan waar ie maar bij kan komen 🙈. Dus even in de bench gedaan. Dan begint ie wel wat te janken/piepen maargoed, ik moet hem op de een of andere manier toch laten afkoelen. Alle theorieën op internet lijken altijd heel effectief maar de praktijk is vaak anders 😅
Maar hopen dat ie snel gaat wisselen inderdaad..
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Wat soms ook wel helpt om hem rustig te houden in de bench, is er bij gaan zitten, maar hem wel negeren en niks zeggen. Het hielp hier goed en ze vielen redelijk snel in slaap. Maar ook echt helemaal negeren dan. Ook geen speeltjes of zo in de bench.
Cleanta
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising tussen een pitbull en een stafford

Ongelezen bericht door Cleanta »

Ik heb op het moment ook zo’n pup. Ik ben geen honden kenner en ik weet niet of het het probleem oplost in het geheel maar wat ik heb gedaan en dus het probleem op het moment oplost is hem “leave it” geleerd (je kunt natuurlijk ook gewoon los zeggen maar mijn man is Engels vandaar leave it) ik heb het eerst met een snoepje geleerd. Je gaat op je knieën voor de pup zitten en laat hem zitten, dan laat je een snoepje vallen en legt gelijk je had erop omdat de pup het waarschijnlijk gelijk wilt pakken. Vervolgens blijft hij het snoepje proberen te pakken onder je hand natuurlijk maar op het moment dat hij stopt of even wegkijkt zeg je leave it en geef je gelijk het snoepje! Wel uit je hand geven niet laten pakken van de grond, het snoepje komt immers van jou. Hij gaat het heel snel door krijgen. daarna kun je het proberen met andere dingen maar zorg dat je de eerste tijd gelijk hem prijst want dan werkt het het best. Dan wanneer hij weer je voeten wilt bijten zeg je leave it en wanneer hij stopt gelijk een snoepje geven en prijzen. Ik snap dat dit honden training is en niet afleren maar voor mij helpt het hij snapt dat sommige dingen wel in gebeten worden en andere dingen niet. wel zit ik nog met het probleem wanneer hij echt hyper is luistert hij naar niets dan gaat hij gewoon de bench in om rustig te worden. Meestal is hij dan ook wel over vermoeid want t is altijd savonds.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”