Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mechelaar word helemaal gek naar andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

nickert
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Mechelaar word helemaal gek naar andere honden

Ongelezen bericht door nickert »

Hoi wij hebben een nu bijna 2 jaar oude mechelaar.
Hiervoor hadden we ook een mechelaar maar dan een vrouwtje deze is uiteindelijk 16 geworden en was een echte mensen vriend(honden minder maar niet super heftig). Nu hebben wij dus een mannetje.
Hij is erg fel en agressief naar zowel honden als mensen(volledig vreemde mensen).
Hij luistert super en is ook super lief maar dat is thuis. Ik kan thuis alles met hem doen zonder problemen.
Maar zodra ik hem uitlaat dan is het voorbij met de pret. Wij hebben een hond in de straat die blaft naar alles en iedereen en als ik daar dan langs kom gaat mijn hond 1 of andere agressie mode in en word hij helemaal gek. Blaffen, Grommen al zen kracht zetten om er op af te gaan. Maar ook honden die niks doen krijgen het te verduren (ietstje minder maar nog steeds buiten proportioneel). Het punt is dus ook dat het lijkt alsof het steeds erger word, waar het eerst erg irritant was maar nog wel goed te doen(lijn kort en gewoon doorlopen), is het nu gewoon bijna niet meer te doen voor mij. En het ergste is nog dat toen hij laatst in deze mode zat en ik hem met mijn knie wilde tegenhouden hij mij in men been beet. Met als resultaat een kapotte trainingsbroek en een klein beetje bloed(hij beet niet hard door omdat ik schreeuwde en hij mij weer zag). Als mijn vader hem uitlaat heeft hij hier overigens geen last van. Mijn vader is dan ook overduidelijk zijn echte baas. Ik weet niet wat ik hiermee moet en overweeg(samen met mijn vader) om naar een gedragstherapeut te gaan. Maar wellicht dat iemand hier nog tips heeft voordat ik dat doe.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Mechelaar word helemaal gek naar andere honden

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je vader je niet kan begeleiden om dat gedrag er uit te krijgen is er maar één mogelijkheid.
Naar die gedragsdeskundige en leren hoe je de hond kan handelen.
Dit is voor jou en voor de hond niet te doen, maar ik kan daar geen verder advies voor geven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Hoe voel jij je als je je hond uitlaat? Stap je stevig door, ben je vol zelfvertrouwen, en adem je rustig door, schouders naar achteren?
Ik vraag dat omdat honden vaak spiegelen. Dat wil zeggen, als jij ergens onzeker of twijfelt en je gedrag is en houding komt wat soft over op je hond, dan wil je hond je gaan beschermen, en zal dan eerder uitvallen.

Kijk eens kritisch naar je eigen houding en gedrag als je hond uitvalt. En loopt je hond dan voor je of naast je. Hoe is jouw grip op de riem etc.

Klinkt erg Cesar Millan, maar het is wel waar.

En helpt dat je niet, dan inderdaad zoals boven mij al gezegd is, eens een gedragstherapeut laten meekijken.
Overigens zijn er veel gedragstherapeuten met heel veel verschillende methoden. Vraag dus eerst eens van welke aanpak zij zijn, en of je daar zelf wat mee kan. Niet elke aanpak ligt voor iedereen van nature goed. Dus past bij jou.

Bijvoorbeeld clicker methode en beloningsgericht, of meer doorstappen, gedrag bijsturen van je hond en je zelf.
De roedelmethode zou ik ver vanaf blijven. Die vind ik zelf behoorlijk achterhaald. Ik denk niet dat er nog gedragstherapeuten zijn die daar mee werken, overigens.

Voor een mechelaar denk ik wel dat belonen met een speeltje en bijvoorbeeld clickermethode een leuke manier is om samen te werken, en dus meer de aandacht op jou richten i.p.v uitvallen en de aandacht dus op de omgeving is gericht.
nickert
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door nickert »

Ik voel me wel prima met het uitlaten ik laat hem ook zo veel mogelijk naast lopen en niet trekken. Maar wanneer ik een andere hond zie denk ik daar gaan we weer en vaak ziet hij de andere hond eerder dan mij dus ik loop zeg maar normaal hond naast me en dan aan de andere kant van de weg komt er een hond aangelopen en nog voor ik de andere hond in de gaten heb gaat de mijne al strak staan. Indien mogelijk probeer ik gewoon te doen alsof er niks aan de hand is en gewoon door te lopen in dit geval probeert hij er wel op af te stormen maar blaft of gromt hij niet. Maar in t meerendeel van de gevallen heb ik niet eens de tijd om te reageren want dan is hij al vol aan het blaffen en grommen in dat geval hou ik de riem goed vast roep ik , en wanneer ik de kans zie om een ruk te geven aan de riem om hem weg te krijgen doe ik dat en vanaf dan loopt hij weer netjes naast terug naar huis. Mijn vader gaf ook net als jij als.optie net om een keer een stick mee te nemen die ik hem kan geven om de aandach te verschuiven naar mij dus dat ga ik morgen maar is proberen. Bedankt voor je reactie en tips in ieder geval! Ook om goed op te letten bij gedragstherapeuten.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Je Jan ook proberen, als je een andere hond nadert, waarvan je op voorhand al weet dat hij gaat reageren, of dat je ziet dat je hond er naar kijkt, om achteruit te lopen, zodat je hond wel mee moet lopen, en dan belonen als hij niet omkijkt naar de andere hond, maar jou kant op kijkt.

Heel veel honden vinden clickeren het einde, je kan dan op bovenstaande manier ook op contact met jou met de clicker belonen. Wat dan wel heel belangrijk is, is dat je clickertraining volgt. Zodat je weet hoe je de clicker aan kan leren, en de timing van belonen met de clicker goed kan uitvoeren.

Misschien zijn daar ook wel youtube filmpjes over. Dan kan je een idee krijgen hoe die methode in elkaar zit.

Of je kan ook simpel belonen met een speeltje wat hij leuk vindt. Kan ook prima werken. Dus achteruit lopen bij het zien van andere hond, en als de hond niet omkijkt naar de andere hond, dan speel je met het speeltje. Het mooiste is dan ernaartoe werken, dat hij de andere hond kan passeren, en dan alleen aandacht heeft voor jou en het speeltje.

Dat kan wel veel geduld vergen, maar de aanhouder wint.
Als je geen gedragstherapeuten in de buurt zijn, kan een goede positief belonende hondenschool je misschien ook heel goed helpen. Je kan dan informeren of je daar privé les kan krijgen, omdat je hond uitvalt naar andere honden.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Een Mechelaar reu.
Dat gaat vaak ook niet goed met andere reuen :wink:

Je geeft aan hiervoor een teef gehad te hebben maar hebben jullie je verder wel verdiept in het ras? Want je had echt kunnen weten dat reuen meestal niet sociaal zijn naar andere reuen en ook niet altijd naar teven.

Buiten trainen op de naast en focus op jullie houden.
En niet verwachten dat er gezellig gespeeld gaat worden met andere honden.

De gedragsdeskundige is niet zo'n gek idee. Maar dan vooral om jullie in te laten zien wat voor hond jullie hebben. Succes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Hoe lang hebben jullie deze 2-jarige hond? Als pup, of hebben jullie hem recent overgenomen?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”