Kent hij het commando "hier"?
Zo niet dan leer je hem dat door hem naar je toe te lokken (je kunt daarbij achteruit lopen terwijl je lokt) met het commando en zodra hij bij je is te belonen.
Met oefenen op "hier komen" - het volgens mij aller belangrijkste commando - begin je eenvoudig.
Als je je hond in huis bij je roept "hier" moet hij komen.
Niet te vaak roepen, maar
als je roept moet hij komen. Verslap daar niet in door te roepen en als hij niet komt het zo maar te laten uit gemakzucht of geen zin om er moeite voor te doen. (ik zeg niet dat je verslapt, maar je het er bij zou laten zitten, is dat een belangrijk signaal voor de hond).
Vervolgens doe je datzelfde in de tuin.
Daar kan je al bijvoorbeeld met een lange lijn aan tuig of halsband zorgen dat de opdracht wordt uitgevoerd.
Als hij van je weg zou gaan als je roept kan je op de lijn gaan staan en het commando herhalen.
Als je buiten in bos of duin loopt kan je ook een lange lijn gebruiken.
Eerst houd je die vast, later kan je eventueel een sleeplijn gebruiken.
Roep de hond vóór hij aan het einde van de lijn is.
Draait hij meteen om en komt naar je toe dan is het feest.
Nogmaals, doe dat niet heel vaak, hij is ook buiten om lekker te kunnen snuffelen
Ik geef zelf bij elke "hier" oefening die ik doe, vanaf het begin een beloning.
Als hij iets lekkers lust is dat geweldig gemakkelijk.
Andere honden beloon je meer met een speeltje of een bal waarmee je dan samen gaat spelen.
Ik ben mijn honden altijd blijven belonen voor "hier komen" als ze dat direct en snel doen.
Als er vertraging in zit en een tweede commando nodig is zijn ze wel "braaf" (nooit straffen voor het feit dat hij niet direct kwam) maar dan is er geen beloning.
Komen ze niet dan zeg ik niets meer, maar ga de hond zwijgend halen (dan is de sleeplijn aan de halsband handig, want je hoeft de hond zelf dan niet vast te pakken). Ik neem hem aangelijnd mee naar de plek waar ik heb geroepen en herhaal daar nog een keer "hier".
Als je de hond vastneemt in zo'n geval, ga dan nooit straffen.
Je herinnert hem aan wat je van hem hebt gevraagd.
Een valkuil is de hond roepen, daarna altijd aanlijnen en naar huis gaan.
Het is beter om de ene keer aan te lijnen en de andere keer na beloning weer "vrij" te geven.
Of aangelijnd houden en samen gaan spelen met een balletje aan een touwtje o.i.d.
Ook handig is om je hond niet altijd met elke hond te laten spelen die je tegen komt.
Geef je hond toestemming om te gaan spelen.
En een andere keer probeer je met spel de hond bij je te houden, zodat het niet saai is om bij je te moeten blijven.
Heb je hier wat aan?