Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden aan de lijn, een slecht idee!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Honden aan de lijn, een slecht idee!

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat vroeg je in je openingsbericht, ja.
Maar daar is wel iets in verschoven tijdens de reacties.
Want je schreef ook:
En het is ook niet zo dat de Fransen (en hun visite) hun honden allemaal onder streng bewind hebben. 6 van de 8 honden kennen alleen hun eigen naam en het commando Non! :D
en nu heb je het over strak appèl?

Dit stuk:
Ik heb al eens eerder opgemerkt dat al die aangelijnde honden in Nederland niet meehelpen aan de harmonie op straat. Sterker nog, ik denk eerder dat het schade doet. De gemiddelde hond is in mijn ogen veel beter in staat om situaties met soortgenoten correct in te schatten dan de gemiddelde hondenbaas. :tongue: En zo’n feestelijke loslopende Franse middag bevestigd mijn idee daarover alleen maar.
ben ik op zich met je eens.
Alleen is dat in de drukke wereld hier niet haalbaar.
Nog even afgezien van het simpele feit dat het hier ook niet is toegestaan.
En ja het is een probleem voor honden omdat ze zich niet vrij kunnen uiten in hun hondentaal.
Mensen vinden o.a. dat ze met hun aangelijnde hond gewoon recht op aangelijnde andere honden kunnen aflopen.
Honden doen dat nooit als ze niet worden gedwongen door die lijn.

In de losloopgebieden is dat wel haalbaar en ik zie daar ook zelden agressie tussen de loslopende honden.
Wel allemaal rassen die in principe niet voor de kill gaan, want dan zou het een ander verhaal worden. :tongue:

In mijn kindertijd (40er en 50er jaren vorige eeuw, met 10 miljoen inwoners in plaats van bijna het dubbele nu :tongue: ) liepen de meeste honden in de dorpen in Nederland ook nog los.
In de grote steden niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Honden aan de lijn, een slecht idee!

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hazelrah schreef: 24 feb 2023 10:34
Er is geen discussie, ik vroeg me in de openingspost af « wat vinden jullie ».
Loslopende honden in Frankrijk klinkt mij als een ideaal.
En ik heb het ook gezien, zowel in Frankrijk als in Roemenië als in Zwitserland of bepaalde gebieden in Engeland.
Oh als we dát nou ook eens hadden in Nederland.
Sterker nog, ik ben al zo oud dat ik nog meegemaakt heb dat honden sowieso los liepen, althans bij ons in het dorp liepen alle honden altijd los. We hadden zelfs geen riem geloof ik... :hmmm:
Dat dat toen ook wel mis ging hebben we met onze herder gemerkt die op een dag schapen ontdekt had, met alle gevolgen vandien. Of de hond van de bakker die overreden is. Of de hond die een kind gebeten had, of honden die in een gevecht belanden maar.... toen waren er nog geen 1.9 miljoen honden en althans bij ons, accepteerde mensen dat dit soort dingen kunnen gebeuren.
Dus ja, ik zou het geweldig vinden als het haalbaar zou kunnen zijn.
Ik heb al eens eerder opgemerkt dat al die aangelijnde honden in Nederland niet meehelpen aan de harmonie op straat. Sterker nog, ik denk eerder dat het schade doet.
Ja en nee vind ik maar enfin, zo je zegt, niet persé een discussie. ;-)

Nee. Overal loslopen is niet haalbaar in zo'n druk bevolkt land en met zoveel verkeer en gevaren.

Ook niet in Frankrijk trouwens. Zie je het al voor je dat Parijsenaren overal hun hond los laten lopen?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”