Maar daar is wel iets in verschoven tijdens de reacties.
Want je schreef ook:
en nu heb je het over strak appèl?En het is ook niet zo dat de Fransen (en hun visite) hun honden allemaal onder streng bewind hebben. 6 van de 8 honden kennen alleen hun eigen naam en het commando Non!
Dit stuk:
ben ik op zich met je eens.Ik heb al eens eerder opgemerkt dat al die aangelijnde honden in Nederland niet meehelpen aan de harmonie op straat. Sterker nog, ik denk eerder dat het schade doet. De gemiddelde hond is in mijn ogen veel beter in staat om situaties met soortgenoten correct in te schatten dan de gemiddelde hondenbaas.En zo’n feestelijke loslopende Franse middag bevestigd mijn idee daarover alleen maar.
Alleen is dat in de drukke wereld hier niet haalbaar.
Nog even afgezien van het simpele feit dat het hier ook niet is toegestaan.
En ja het is een probleem voor honden omdat ze zich niet vrij kunnen uiten in hun hondentaal.
Mensen vinden o.a. dat ze met hun aangelijnde hond gewoon recht op aangelijnde andere honden kunnen aflopen.
Honden doen dat nooit als ze niet worden gedwongen door die lijn.
In de losloopgebieden is dat wel haalbaar en ik zie daar ook zelden agressie tussen de loslopende honden.
Wel allemaal rassen die in principe niet voor de kill gaan, want dan zou het een ander verhaal worden.

In mijn kindertijd (40er en 50er jaren vorige eeuw, met 10 miljoen inwoners in plaats van bijna het dubbele nu

In de grote steden niet.