Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup (circa 7 maanden) heeft plotseling buiten heftige bijt aanvallen (naar mij)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Juliajulia
nieuw lid

Pup (circa 7 maanden) heeft plotseling buiten heftige bijt aanvallen (naar mij)

Ongelezen bericht door Juliajulia »

Beste forumleden,
Ik zou graag wat advies willen over onze pup/puber Lua. Mijn vriend en ik hebben Lua eind december geadopteerd vanuit Mexico. Lua was toen circa drie maanden oud en zij zou nu circa zes a zeven maanden oud zijn. We weten weinig over haar geschiedenis in Mexico behalve dat zij ongeveer twee maanden was toen ze bij de shelter is gebracht (ze zou zijn gevonden op straat). Ik acht de kans dan ook aanwezig dat Lua niet lang bij haar moeder is geweest en dus weinig heeft kunnen leren. Lua is een medium formaatje. Hiervoor hadden wij een andere hond die we op oudere leeftijd uit Mexico hebben geadopteerd (zij was toen ze naar NL kwam ongeveer 3 a 4 jaar). Lua is dus onze eerste pup.

Toen we Lua net in huis hadden gehaald was het een lieve maar extreem bijterige pup. Ze deed vrijwel niks anders dan bijten als ze wakker was, vooral in onze handen/voeten etc. Ik weet dat dit bij de puppyfase hoort maar het was wel tot in het extreme aan toe. Achteraf lag dit waarschijnlijk ook aan dingen die mijn vriend en ik (tegen beter weten in) verkeerd hebben gedaan. Zo dachten wij dat Lua zelf haar rust niet pakte en deden we haar heel vaak in de bench, waardoor zij als ze dan even uit de bench mocht, extreem druk gedrag vertoonde. Wij vonden het moeilijk inschatten of dat nou kwam door te weinig wandelen etc of juist overprikkeling. Achteraf heeft het enorm geholpen dat we haar veel minder in de bench deden waardoor ze zelf haar rust ging pakken (buiten de bench) en ook meer “hond” leerde zijn. Dit op advies van mensen van dit forum dus daar zijn we enorm dankbaar voor.
Nu doet Lua het over het algemeen erg goed. Ze is bijna helemaal zindelijk, slaapt de nacht volledig door (in de bench) en kan in de bench ook al even alleen thuis blijven. Het is echt een wereld van verschil met drie twee maanden geleden. Buiten de bench is ze ook heel braaf en bijt ze soms nog wel maar dat schaar ik onder normaal puppygedrag. Ik blijf het wel lastig vinden om in te schatten wanneer ze nou te moe is of wanneer ze mogelijk te weinig heeft gedaan. Op een dag gaat Lua nu ongeveer 5 keer naar buiten, waarvan 4 keer maximaal 10 minuten (of korter, dat is alleen om te plassen/poepen) en 1 keer wat langer (ongeveer 30 max 40 minuten). Verder is Lua in huis en slaapt ze of kauwt ze op iets/speelt ze met een knuffeltje/speeltje etc. We doen haar overdag niet meer veel in de bench omdat ze vaak vanzelf op de bank/op haar mand in slaap valt. Het probleem is nu dat sinds kort, Lua mij buiten aan de lijn soms uit het niks aanvalt. Ze begint me dan te bijten en laat echt niet los. Soms is dit tot bloedens aan toe en mijn hand is redelijk blauw. Het is vaak echt uit het niks en ze kan er ook bij grommen. Het doet ook veel pijn moet ik zeggen en ik weet dan niet goed wat ik moet doen. Als ze zoiets binnen zou doen dan loop ik de kamer uit of doe ik haar in de bench. Buiten kan dit niet en het lijkt soms ook alsof ze dit door heeft en dan bewust mij grijpt. Als ik mijn handen weg trek of gewoon niks doe/negeer of weg wil lopen dan blijft ze doorgaan en dat gaat dus eigenlijk niet. Soms gooi ik wat koekjes op de grond maar het is überhaupt vaak moeilijk om mijn jaszak dan te openen omdat ze helemaal gek wordt en in mijn hand hangt (of arm/been wanneer ze niet bij mijn hand komt).

Ik ben heel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of advies kan geven om dit gedrag te verminderen of wat ikzelf wel of niet goed doe en wat ik zou kunnen doen op zo een moment. Ze lijkt op zo een moment echt helemaal dol en soms vind ik het zelfs een beetje eng. Ik vraag mij soms ook af of het nou is dat ze bijvoorbeeld wilt spelen of dat het echt een beetje agressie is ook. Gezien Lua in de korte tijd dat ze bij ons is al zoveel vooruitgang heeft geboekt en ze ook echt ontzettend snel dingen leert, heb ik er al het vertrouwen in dat ook dit goed zal komen. Ik heb alleen zelf een beetje hulp nodig met hoe ik dat het beste aanpak. We hebben trouwens puppycursus met Lua gedaan en zijn nu bezig met de vervolgcursus. Dat doet ze allemaal goed.
Alvast heel erg bedankt voor jullie eventuele adviezen en als er nog zaken onduidelijk zijn dan licht ik die graag verder toe!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Pup (circa 7 maanden) heeft plotseling buiten heftige bijt aanvallen (naar mij)

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je een idee wat voor type hond Lua is?
Ik bedoel welke rassen er achter kunnen zitten dus in welke richting je moet denken qua geaardheid?
Meer herder of meer jachthond of meer gezelschapshond .............. zoiets bedoel ik.

Verder vind ik voor een hond van 8 maanden dat het bijten in jou wel over mag zijn.
Daar zou ik nu flink boos over worden en informeren of ze helemaal bel****d is.
Negeren vind ik op deze leeftijd niet meer aan de orde.

Kan je twee maal een lange wandeling (minimaal 40 minuten, liever een uur) en twee maal een kortere ronde voor de P&P maken?
Verder is het goed als je hond het een en ander te snuffelen heeft tijdens de wandeling, dus niet steeds doorlopen, maar laten snuffelen als ze daar zin in heeft.
En hoe gaat het met gehoorzaamheid.
Komt ze als je haar roept?
Kan ze los in het bos of op een andere veilige plek?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Pup (circa 7 maanden) heeft plotseling buiten heftige bijt aanvallen (naar mij)

Ongelezen bericht door Emma »

Ik zou er op cursus eens naar vragen. Vooropgesteld dat het een beetje moderne cursus is van deze tijd, dus van het positieve omgaan met je hond en geen roedelmethode, of drilsergeant methode.

Het kan namelijk zijn dat je wat te lief en te soft of onzeker bent. En daarom misschien niet goed genoeg daadkrachtig leiding geeft aan je hond met wandelen. Maar dat kan ik vanaf een beeldscherm natuurlijk niet beoordelen.

Ik zou eens kijken naar je eigen houding met de hond buiten. Loop je in goed tempo door, of kijk je steeds naar je hond, bijvoorbeeld. Neem jij de leiding buiten. En hoe hou je de riem vast. Heeft de hond veel ruimte aan de riem etcetera. Ik kan me voorstellen dat als je hond je bijt, uit speelsheid of niet, je zelf toch onzeker wordt. Dat zou ik zelf met mijn eerste hond misschien ook wel hebben, in jou situatie.

En bespreek dat met je cursus leider.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik vermoed dat het redirectie gedrag is (zeg ook voorzichtig vermoed). Wat voor jou uit het niets lijkt, is het voor je hond niet. Vermoedelijk mis je signalen, heeft je hond spannende dingen opgepikt en laat die spanning op een verkeerde manier afvloeien namelijk bijten in jou. Probeer het voor te zijn, let heel goed op de signalen van je hond en zodra je het bijtgedrag ziet aankomen, geef dan meteen iets om op te bijten. Een bijtrolletje of zo. En gewoon even flink boos worden en verbieden mag ook. Hopelijk kunnen ze je bij de cursus verder helpen.
Afbeelding
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Je vraag is al van even geleden
Is het gedrag al verbeterd?

Op een leeftijd van 6/7 maanden zou ik bijten in huis niet meer onder normaal puppygedrag scharen maar als ongewenst gedrag.
Qua wandelen zou ik 2x daags een langere wandeling en 2x p&p rondje doen zodat ze goed haar ei kwijt kan
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”