Commando's wat nu werkt:
Opletten: Hond blijft mij aankijken en legt focus op mij
Zitten: Soms twee keer moeten zeggen
Wachten: Gewoon blijven staan ongeacht waar
Pop: Doorlopen
Nog niet altijd:
Voor: Voor mij komen (de gang is een dilemma met gevoel van opsluiten bij hem).
Volgen: Komt hij weer strakker naast mij lopen (curved op bepaalde plekken merk ik nu).
Straf tot nu toe:
Met een kleine stem verheffing zijn naam uitspreken (verre van schreeuwen of echt hard praten) en hij weet direct dat hij iets verkeerd doet en stopt met alles. Twee keer moeten doen omdat hij een plant wil opeten, en een keer tijdens wandelen dat er iets op de grond lag.
Zindelijk worden:
Aangeven dat hij moet doet hij steeds beter. Kop naar beneden en mij aanturen, daarna kop hoog en 1 flinke blaf. Pak de riem, komt voor, buiten na 20 meter zijn behoefte doen. Hond poept en plast aanzienlijk minder, maar wel veel meer in 1 keer.
Agressie of mishandeling:
Reactie van de hond op snelle beweging (wat op slaan kan lijken), absoluut nul. Ik maak natuurlijk geen echt slaande beweging naar zijn kop, maar wel even snel een beweging in de buurt van de hond naar willekeur. Over hem heen stappen, over hem heen buigen, handen vlak boven zijn kop en voor hem staan... nul reactie.
Aanraken waar dan ook:
Het is net een vaatdoekje, als hij nat was zou ik hem zelfs uit kunnen wringen. Alles maar dan ook alles mag. In de ochtend even de oogjes schoonmaken is dus ook geen probleem. Hand in de bek als hij planten wil opeten geen probleem. Voer geven en echt in de bek stoppen geen probleem.
Spelen:
Snapt hij nog niet goed.
Slapen en rust:
Speeltjes en kluif afpakken en de hond gaat in rust; Hij hangt dan een beetje rond in de tuin of in huis. Als ik ga slapen of een dutje doe in bed gaat de hond eerst even naast mij zitten en krijgt zijn aaitjes en woordjes van slapen. Als ik lekker lig, gaat de hond naast mij liggen en nadat ik wegdommel, gaat de hond naar zijn kleed in de gang en gaat ook slapen.
Wat is nog wel een probleem:
Niets, ik herken geen zwaar mishandelde hond hierin, en na ruim 40 herders die zwaar afgetraind zijn voor dienst (soms meerderen tegelijk), of de tig honden met gedragsproblemen die we hebben gehad (waarvan sommigen zijn ingeslapen)... Nee, deze hond heeft geen problemen. Ik voel niets bij de hond wat mij bang maakt of in twijfel zet. Dat bang gedoe dat je voorzichtig moet zijn en de hond kan uithalen is niet van toepassing met normaal gedrag.
Kan de hond uithalen:
Kan de hond uithalen als ik niet oplet en te ver ga... vast en zeker en de ervaring leert dat alle honden dat doen. Maar ik kan wel vertellen dat de allemansvriend Labra Doedel goedzak die geen vlieg iets kwaad doet, mij sneller toehapt (dus bewust naast happen). Alles wat ik met deze hond doe, zou ik helemaal niet kunnen met de Doedel. Die gromt, laat tanden zien, blaft dreigend, staat hoog en etc. (Gescheiden ouders dus andere opvoeding daar en niet voor training zoals mijn vader honden had).
Is de hond zorgzaam:
Eergister nacht ben ik op de grond gaan liggen op zijn kleed en deed alsof ik het heel koud had en ziek was, een soort van gewond zijn. De hond is telkens over mij heen gegaan en bleef flink likken en tegen mij aangedrukt. Na een paar minuten begon ik wat meer te bewegen en deed de hond hele kleine bijtjes (dat vind ik heel goed!) de hond wou weten of ik wel weer omhoog kon komen en goed wakker zou worden. Na nog een paar minuten ben ik "wakker" geworden en lekker gaan rekken. Hond flink geknuffeld en gezegd dat alles goed en klaar was. Hij heeft mij nog een 5 minuten in de gaten gehouden en was daarna weer een totaal kwispelend puppie en is even later weer flink gaan ronken op zijn kleedje.
Andere honden:
Vandaag drie momenten, ik heb meer vertrouwen in mij en de hond dan de laatste twee ontmoetingen. Ik sleur de hond niet naar mij en loop niet te "tikken" en te roepen. Blue is goed rustig en kan de aandacht bij mij houden. Blijft zitten en weet dat ik belangrijker ben dan de rest. Eerste hond was met een man die ook goed controle heeft en dat was mooi (zo wil ik wel met iemand anders wandelen), we hebben een poosje staan te praten en geen problemen, daarna met een kwispelende hond weg gelopen.
Moet deze hond eerst tot rust komen:
Gisteren heeft de hond een dag gekregen zoals jullie adviseren, en had aan het einde van de dag een stierlijk verveelde hond die immense aandacht begon te vragen. Regelmatig naar buiten stormen en blaffen bij geluidjes. Op mij afstormen en de poten op mij en de bek in mij drukken. De hond was duidelijk niet blij met vrijwel geen aandacht en spelen. Afgelopen nacht heeft de hond ook slechter geslapen en is meermaals bij mij geweest.
Tegen jullie advies in (maar wel weer op advies van pitbull forums), ga ik de hond blijven uitdagen en trainen. Ik aanschouw de hond niet als een zwaar mishandelde hond die voorzichtig moet behandeld worden. Dit is gewoon niet zo en de hond is leergierig en ik wil dat stimuleren.
---
De grote hamvraag waar het wachten op was:
Ik heb een berichtje gekregen met de vraag of ik de hond wil hebben. Ergens verwachte ik dit ook, maar dacht dat ik nog meer tijd zou hebben om de hond te leren kennen. Ik heb gezegd er over na te denken en dat ze eventueel eerst bij familie moet kijken of de hond daar een poos kan blijven. Ik heb haar ook gezegd dat dit niet nu direct nodig is en dat hij hier eerst langer kan blijven. Punt is dat haar vriend op vakantie is en dit ook met hem wil kunnen bespreken.
Hoe verder?
Nu de keuze er is om de hond te houden, kan ik voor mijzelf iets meer tijd nemen om de hond te leren kennen; hoewel de kennismaking geslaagd is wat mij betreft. Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat we moeten kijken wie het meest dominant is en is de hond met zijn gedrag op dit moment naar mijn tevredenheid (op conditie na). Er is geen behoefte om te kijken of ik de hond stevig onder controle kan houden, omdat er niets is waarbij dat nodig zou moeten zijn op dit moment. Met mijn uitdagen, testen, plagerij heb ik wel een goede indruk gekregen wat ik mag verwachten en is dit ook naar voldoening. Wat mij betreft, is er geen raar onhandelbaar gedrag en kan er een goede partner aan hebben.
Wat vind ik van de hond
In slecht minimale tijd is er al zo enorm veel verbetering, dat dit al ver boven mijn verwachting is. Ik verwachte echt weken lang bezig te moeten zijn met minimale basis zodat zij een iets fijnere hond terug zouden krijgen. Ik had mij al voorbereid op de eerste beet en zware agressie... Ik verwachte al lang stevige waarschuwingen en een soort gevecht om dominatie.
Ik dacht dat ik alles moest filmen en een dikke probleemhond in huis zou hebben waar ik heel veel advies bij nodig zou moeten zijn vanwege het ras en het niet bekend zijn daarmee. Ik verwachte van alles te filmen met sterk trekken, niet luisteren, aanvallen op andere honden en weet ik het. Een weken lang traject waarin er telkens kleine verbeteringen komen. Ik ben zelfs zover dat ik zeg... deze hond is niet mishandeld.
Ik merk dat ik het ook heel prettig vind dat ik niet met allemaal ingewikkelde stemmen moet trainen, de hond reageert al een beetje op mijn gebaren zoals ik het, het liefste voor mij zie. Los van commando's gebruik ik dus ook handgebaren.
Financieel:
Wel, dat boeit letterlijk niet en doet mij niets.
Ga ik de hond houden?
Ik vind mijn ruimte niet optimaal, maar ik ga binnen een jaar verhuizen en kom een heel stuk groter en ruimer te wonen. Ik wil ook een hond, maar het plan was om dat na de verhuizing te gaan doen.
Ik ben bereid om mijn vakantie plannen drastisch aan te passen, het is niet mijn volle wens omdat ik een lijstje heb met dingen wat ik wil doen. Toch kan ik besluiten om de vakantie in te korten en dan een logeerplekje te zoeken als ik vertrouwen heb dat dit kan, dan ga ik een ruim weekje weg (Noorderlicht willen zien).
Mensen om mij heen met honden reageren verschillend. Ik merk dat mensen die twijfelen over hun hond, toch langs mij lopen en blijkbaar het gevoel hebben dat ik de hond onder controle heb. Mensen spreken mij ook aan dat ik goed met de hond omga, dat kan komen omdat de hond mooi meeloopt en doet.
Omdat ik niet volmondig JA heb gezegd, geef ik mij de tijd om nog twee weken door te trainen. Maar voor dit stukje ga ik niet mijn voorstel topic gebruiken en wil dan ook meer advies aannemen (wellicht via buitenlandse fora voor dit type honden omdat men er daar toch anders over denkt en domweg meer ervaring heeft).
Wat vinden anderen:
Hier op een forum, of in het echt... Je moet een Pitty verdedigen en er zijn veel verkeerde aannames. Het verhaal van de buren klopt ook niet voor mijn gevoel en heb geen agressieve hond hieraan. Hij doet nooit iets!!!! < sarcasme. Dit is geen mishandelde hond, dit is een hond met bange baasjes die moesten domineren, omdat ze denken dat je de hond anders niet kunt houden.
Wat zijn heuristieken psychologie?
Heuristiek verwijst naar een benadering of methode die wordt gebruikt om problemen snel op te lossen of beslissingen te nemen. Dit wordt vaak gedaan wanneer een onmiddellijke, intuïtieve oplossing vereist is, in plaats van een strikt logische of optimale benadering.
---
Één ding staat bij mij voorop, ik ga de hond niet behandelen of deze mishandelt en gevaarlijk is. Zielig en sneu gedoe met grote voorzichtigheid gaat deze specifieke hond niet helpen. De hond toont aan mij bereid te zijn tot leren en partnerschap, dan wil ik dit ook geven. Ik doe niet aan de self fulfilling prophecy,
zwakke bange baasjes maken zwakke bange hond.