Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Jullie zijn gelukkig niet zo tuttig met de honden"
Moderator: moderatorteam
- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 2
"Jullie zijn gelukkig niet zo tuttig met de honden"
Zei een mevrouw vandaag in het bos, die voor het eerst Tedje zag (ik loop vaker met haar op, Teun kent ze dus goed, vandaag kwam ze beide honden tegen met Pieter er bij).
En dat klopt ook denk ik. Ik heb zelf heel erg van "regel dat zelf maar" als bv een reu continu wil rijden. Baasjes halen die reu er dan steeds van af, en ik zeg dan steeds dat ze moeten laten gaan want dat kan/moet Teun gewoon zelf maar regelen. Of als een andere hond niet zo heel gezellige bedoelingen heeft, dan mag ze hem gewoon ook afsnauwen. Zelfde tussen Teun en Ted, dat regelt zich prima vanzelf. Zijn ze aan het donderjagen en is Teun wat te wild, en piept Tedje, dan stopt Teun snel genoeg. Kunnen ze zelf regelen, hebben ze onze bemoeienis niet voor nodig.
Is "tuttig" zijn met honden hetzelfde als het "pamperen" van de jeugd?
En dat klopt ook denk ik. Ik heb zelf heel erg van "regel dat zelf maar" als bv een reu continu wil rijden. Baasjes halen die reu er dan steeds van af, en ik zeg dan steeds dat ze moeten laten gaan want dat kan/moet Teun gewoon zelf maar regelen. Of als een andere hond niet zo heel gezellige bedoelingen heeft, dan mag ze hem gewoon ook afsnauwen. Zelfde tussen Teun en Ted, dat regelt zich prima vanzelf. Zijn ze aan het donderjagen en is Teun wat te wild, en piept Tedje, dan stopt Teun snel genoeg. Kunnen ze zelf regelen, hebben ze onze bemoeienis niet voor nodig.
Is "tuttig" zijn met honden hetzelfde als het "pamperen" van de jeugd?
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Re: "Jullie zijn gelukkig niet zo tuttig met de honden"
Ik was nooit zo van pamperen, maar zie wel dat het steeds erger wordt bij honden en kinderen
Ik dacht altijd je moet toch fouten kunnen maken om er wat van te kunnen leren
Maar dat kan niet meer
Ik dacht altijd je moet toch fouten kunnen maken om er wat van te kunnen leren
Maar dat kan niet meer
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ja ik denk dat dat wel ongeveer hetzelfde mee wordt bedoeld.Is "tuttig" zijn met honden hetzelfde als het "pamperen" van de jeugd?
Al moet ik zeggen dat "het zelf uitzoeken" bij mijn honden vooral geldt als het gaat om gelijkwaardige honden en als ik daarbij ook nog zie dat er geen zware narigheid op komst is.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Dit dus.ranetje schreef: ↑29 jun 2024 20:45Ja ik denk dat dat wel ongeveer hetzelfde mee wordt bedoeld.Is "tuttig" zijn met honden hetzelfde als het "pamperen" van de jeugd?
Al moet ik zeggen dat "het zelf uitzoeken" bij mijn honden vooral geldt als het gaat om gelijkwaardige honden en als ik daarbij ook nog zie dat er geen zware narigheid op komst is.

- Marion.
- Zeer actief
Ja duh, ik ga niet staan toekijken als mijn honden uit elkaar getrokken worden natuurlijk. Maar laatst was ik op het uitlaatveld. Komt er een mevrouw achterop lopen met een soort draadhaar. O, zegt ze, wel even uitkijken hoor want mijn hond heeft het niet op puppen! Ik dènk dan wel van alles (a. waarom loop je hier dan op een omheind uitlaatveld en b. waarom kom je me achterna lopen want je ziet dat ik een pup bij me heb), maar het enige wat ik dan doe is gewoon snel vertrekken daar. "Kom maar dames, we gaan iets leukers doen"ranetje schreef: ↑29 jun 2024 20:45Ja ik denk dat dat wel ongeveer hetzelfde mee wordt bedoeld.Is "tuttig" zijn met honden hetzelfde als het "pamperen" van de jeugd?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nee dat snap ik, maar dat stond er nietMarion. schreef: ↑30 jun 2024 08:23Ja duh, ik ga niet staan toekijken als mijn honden uit elkaar getrokken worden natuurlijk. Maar laatst was ik op het uitlaatveld. Komt er een mevrouw achterop lopen met een soort draadhaar. O, zegt ze, wel even uitkijken hoor want mijn hond heeft het niet op puppen! Ik dènk dan wel van alles (a. waarom loop je hier dan op een omheind uitlaatveld en b. waarom kom je me achterna lopen want je ziet dat ik een pup bij me heb), maar het enige wat ik dan doe is gewoon snel vertrekken daar. "Kom maar dames, we gaan iets leukers doen"ranetje schreef: ↑29 jun 2024 20:45Ja ik denk dat dat wel ongeveer hetzelfde mee wordt bedoeld.Is "tuttig" zijn met honden hetzelfde als het "pamperen" van de jeugd?

Mijn hond gaat in principe prima met een Mechel of een Hollandse herder.
Maar er is één Mechel die haar alleen maar wil doodschudden.
De bazin van die hond zegt ook dat ze "het zelf moeten uitzoeken".
Ik heb daar een andere mening over, want mijn hond kan ruw spelen, maar vechten heeft ze nog nooit gedaan.
Dus die hond brul ik weg.
En als ik de kans krijg loop ik een flink stuk om.
- Marion.
- Zeer actief
Nee, omdat het hypothetisch is en het is me in 27 jaar hondenbezit nog nooit gebeurd. Er staat ook niet dat ik mijn honden zelf de straat over laat steken, dat gebeurd namelijk ook niet

Laatst gewijzigd door Marion. op 30 jun 2024 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Ik ben niet zo zeer van het zelf uit laten zoeken, als in nooit steun geven, en stug doorlopen, wat ik sommige hondenbazen wel zie doen, en dan zie je heel ongeruste honden die stil blijven staan op het pad. Dat vind ik altijd ze sneu.
Maar ik ben wel van het inschatten van andere honden, en verreweg de meeste honden zijn geen bedreiging voor je eigen hond. En dan kan je natuurlijk gewoon leuke hond-hond ontmoetingen hebben, waar je zelf helemaal niet tussenbeide hoeft te komen. Waar het zelfs ongewenst is tussenbeide te komen, omdat dan de dynamiek kan veranderen.
Dus ik kijk meestal gewoon meer naar de houding en het verhaal wat de andere hond uitstraalt. En daar anticipeer ik dan op. En heel vaak hoef je dan dus niks te doen. En soms dus wel. Het hangt ook heel erg af, van hoe groot en hoe oud je eigen hond is.
Met Buster hoefde ik zelden in te grijpen, maar ook daar heb ik honden van af moeten trekken, terwijl met kleine turf luca ik wel beschermder was, zeker toen ze 15 jaar en ouder was. En op 16 doof en slechtziende. Dan ga je wel echt anders om met vreemde honden.
Maar ik ben wel van het inschatten van andere honden, en verreweg de meeste honden zijn geen bedreiging voor je eigen hond. En dan kan je natuurlijk gewoon leuke hond-hond ontmoetingen hebben, waar je zelf helemaal niet tussenbeide hoeft te komen. Waar het zelfs ongewenst is tussenbeide te komen, omdat dan de dynamiek kan veranderen.
Dus ik kijk meestal gewoon meer naar de houding en het verhaal wat de andere hond uitstraalt. En daar anticipeer ik dan op. En heel vaak hoef je dan dus niks te doen. En soms dus wel. Het hangt ook heel erg af, van hoe groot en hoe oud je eigen hond is.
Met Buster hoefde ik zelden in te grijpen, maar ook daar heb ik honden van af moeten trekken, terwijl met kleine turf luca ik wel beschermder was, zeker toen ze 15 jaar en ouder was. En op 16 doof en slechtziende. Dan ga je wel echt anders om met vreemde honden.
- Marion.
- Zeer actief
Nee, dan interpreteer je mijn woorden echt heel erg verkeerd. Ik ben àltijd in de buurt van mijn honden (of zij in mijn buurt) en heb daar alle aandacht bij. Ik loop zeker niet stug door en "zoek het maar uit".
Bijvoorbeeld in dat geval waarin die mevrouw me waarschuwde dat haar grote hond het niet zo op puppen had. Ik heb geen zin dat mijn pupje daar zo'n ervaring op gaat doen, dus ik loop dan heel snel en vrolijk naar een uitgang. Mijn honden in mijn kielzog. Ik maak helemaal geen punt van die puphatende hond, we gaan gewoon weg. Maarrrr, ik til niet "uit veiligheid" mijn pupje dan maar even op om naar de uitgang te gaan.
Maar ik wil wel graag dat mijn honden hun eigen mannetje staan. Niet dat ze onder mijn rok, of tussen mijn benen "bescherming" zoeken. Er zijn bazen die hun rijdende hond steeds van mijn honden af wil halen. "Mag niet, wil ik niet hebben". Nou van mij mag dat wel hoor, heel natuurlijk gedrag (ik loop er namelijk niet als er echt gedekt kan worden). Ze kunnen zelf wegrennen en ze mogen ook afsnauwen.
Ik vind het eigenlijk sneu als honden hun eigen boontjes niet kunnen doppen. En zonder baasjes bemoeienis, ongerust en stilstaand op het pad blijven staan...

- Tassie
- geregistreerd lid
Ik denk dat honden onderling elkaar veel kunnen leren. Onze Golden Retriever puber-pup gaat al vanaf 14 weken oud naar een hondenopvang 1 dag in de week. Daar zijn zo'n 15-20 honden die 2 keer per dag worden uitgelaten in 2 verschillende hondenlosloopgebieden (bos). De honden vormen een roedel en voeden elkaar op. Erg leuk om te zien.
In het begin, toen onze hond dus nog een kleine spring-in-'t-veld was en nogal enthousiast naar andere honden toe rende en niet in de gaten had of dit de roedelleider was of dat de andere hond geen trek had in een drukke pup, werd onze hond gerust door de anderen op zijn plek gezet met een snauw of kleine intimiderende aanval.
Wij kregen in het begin nog filmpjes toegestuurd en ik vond dat best lastig om te zien dat onze kleine pup werd terechtgewezen door een grote mechelaar waarbij onze pup piepte.
Maar.....hij leerde wel zijn plek kennen in de roedel. En het gaat eigenlijk hartstikke goed. Wij mensen kunnen ook niet met iedereen overweg.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik sommige honden(rassen) niet vertrouw. Vaak, valt mij op, lopen hun baasjes ook ineens een andere route wanneer ze mij met de hond zien of houden ze heel kort aan de lijn tijdens het langslopen.
Onze hond heeft volgens mij niets in de gaten. Hij wil sowieso naar praktisch alle honden (en mensen) om te spelen of geknuffeld te worden.
In het begin, toen onze hond dus nog een kleine spring-in-'t-veld was en nogal enthousiast naar andere honden toe rende en niet in de gaten had of dit de roedelleider was of dat de andere hond geen trek had in een drukke pup, werd onze hond gerust door de anderen op zijn plek gezet met een snauw of kleine intimiderende aanval.
Wij kregen in het begin nog filmpjes toegestuurd en ik vond dat best lastig om te zien dat onze kleine pup werd terechtgewezen door een grote mechelaar waarbij onze pup piepte.
Maar.....hij leerde wel zijn plek kennen in de roedel. En het gaat eigenlijk hartstikke goed. Wij mensen kunnen ook niet met iedereen overweg.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik sommige honden(rassen) niet vertrouw. Vaak, valt mij op, lopen hun baasjes ook ineens een andere route wanneer ze mij met de hond zien of houden ze heel kort aan de lijn tijdens het langslopen.
Onze hond heeft volgens mij niets in de gaten. Hij wil sowieso naar praktisch alle honden (en mensen) om te spelen of geknuffeld te worden.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik ben niet tuttig met mijn honden, maar bepaalde dingen accepteer ik niet. zo wordt er niet gereden op mijn honden en mogen mijn honden niet rijden op andere honden. doordat een hond dat op mijn ouwetje van 12 deed, kreeg ik een hond die hierdoor geblesseerd raakte. een andere hond van mij beet echt gaten als werd bereden.
verder heb ik een patsende castraat reu die geen gevecht uit de weg gaat. die geef ik niet de kans want als hij begint gaat de hele roedel zich ermee bemoeien.
verder heb ik een patsende castraat reu die geen gevecht uit de weg gaat. die geef ik niet de kans want als hij begint gaat de hele roedel zich ermee bemoeien.
- Tassie
- geregistreerd lid
Zo ben ik er ook alert op dat onze hond niet zijn poot op de rug van zijn teckel-vriendje legt tijdens het spelen.ellen en de birmanen schreef: ↑01 jul 2024 08:59 ik ben niet tuttig met mijn honden, maar bepaalde dingen accepteer ik niet. zo wordt er niet gereden op mijn honden en mogen mijn honden niet rijden op andere honden. doordat een hond dat op mijn ouwetje van 12 deed, kreeg ik een hond die hierdoor geblesseerd raakte. een andere hond van mij beet echt gaten als werd bereden.
Onze hond is nogal onbehouwen en natuurlijk een heel stuk groter en sterker dan de teckel.
Maar, deze kom ik alleen tegen wanneer de honden allebei aangelijnd zijn. Dat is toch wel een verschil.
Wanneer honden loslopen en niet perse bij het baasje in de buurt lopen, dan is het lastiger om te reageren mocht er dus een fysiek verschil zijn tussen mijn hond en de andere hond.
Ik ga er wel een beetje vanuit dat in losloopgebieden honden lopen die dus loslopen, die ook goed met andere honden kunnen omgaan (betrouwbaar zijn) en toch enigszins onder appel staan/luisteren en dus corrigeerbaar zijn.
Onze hond rent ook voor ons uit bij het loslopen, ik kan dan niet altijd zien wat er om de bocht gebeurt.
Wat ik dan wel weer vervelend vind van vele hondenlosloopgebieden is dat er ook ruiterpaden zijn.
Dan moet je toch weer snel de hond aanlijnen....althans onze hond wel. Daardoor loop ik niet graag in bepaalde hondenlosloopgebieden. Onze hond vindt paarden namelijk best spannend en ik weet niet hoe een paard reageert. Ik wil natuurlijk niet dat de ruiter, het paard of mijn hond gewond raakt.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik ben wel tuttig met mijn hondjes.
Maar toch accepteer ik niet alles, zijn ze gewoon hond en hebben ze zich te gedragen als een hond. En zijn het geen speeltjes voor andere honden.
Ik ga trouwens nergens meer vanuit en trek geheel mijn eigen plan voor mijn hondjes.
Maar toch accepteer ik niet alles, zijn ze gewoon hond en hebben ze zich te gedragen als een hond. En zijn het geen speeltjes voor andere honden.
Ik ga trouwens nergens meer vanuit en trek geheel mijn eigen plan voor mijn hondjes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Marion.
- Zeer actief
Dat zal dan met het formaat te maken hebben. Mijn honden zijn beslist geen speeltjes voor andere honden, en ik denk dat dat ook komt doordat we niét tuttig zijn met de honden. Ook niet als ze pup zijn en 6.7 kg. Ik vind interactie met andere honden (lees, het elkaar kunnen "verstaan") wel belangrijk. Dat kan een kleine kutkeffer zijn die ons tegemoet komt, maar dat kan ook een lompe Lab zijn die ons achterop komt.Chihuahua-paws schreef: ↑02 jul 2024 15:31 Ik ben wel tuttig met mijn hondjes.
Vanochtend oudere mensen met een kruising aan de lange lijn. Natuurlijk even stilstaan en bewonderen en ze liepen door. En Ted liep er achteraan. "Die wil met ons mee!" zegt de man. Dus ik, nee hoor, "Tedjeeeee" en whoopwhoop kwam ze achter ons aan. Voor een babietje van 11 weken luistert ze al als een speer

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Wat wil je precies zeggen Marion?
Die lompe "doet ie anders nooit" labrador is juist waar ik mijn hondjes tegen bescherm.
Die lompe "doet ie anders nooit" labrador is juist waar ik mijn hondjes tegen bescherm.
- Marion.
- Zeer actief
Eh, ik wil zeggen wat ik zeiChihuahua-paws schreef: ↑02 jul 2024 20:48 Wat wil je precies zeggen Marion?

Die lompe "doet ie anders nooit" Labrador moet ze mee leren leven. Net zoals die kleine keffers die je afkafferen en in je enkels grijpen.
Ik bescherm mijn honden niet (ja natuurlijk wel als ze aan gort worden gebeten of over een straat lopen waar een auto aan komt), vooralsnog kent (kende) bij mij iedere hond zijn plek.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Kijk daar zeg je het.
Mijn hondjes kunnen prima met andere honden overweg. Alleen zijn ze geen partij voor grote zelfs goed bedoelde lompe honden. Ze wegen 2,5 kg en dat is nou eenmaal snel stuk. Dus ik bescherm ze wel.
En ze zijn geen toys voor die lomperds. De alles moet het zelf maar uitzoeken mensen die begrijpen het niet in mijn ogen. Ook heeft bij lange na niet elke hond zin om te spelen een losloopgebied is ook geen verplicht losloop.
Gelukkig zijn niet alle kleine hondjes enkel bijters en gelukkig lopen die van mij gewoon los waar het kan. En luisteren ze perfect. Maar ja ik bescherm ze dus wel. En laat ze niet met grote honden spelen want dat is geen partij en ze hoeven dus niet te leven met grote lomperds (dat willen de mensen van grote lomperds wel) die moeten bewijzen dat hun hond niks doet, maar een verkeerde stap op die ukkies kan fataal zijn en helaas begrijpt niet elke lompe honden "baas" dat. Om te kunnen spelen moet het gelijkwaardig zijn. Ik hou ze overigens niet weg bij alles er mag gesnuffeld en langs elkaar gelopen maar er wordt niet gesprongen, gerend met grotere honden.
Mijn hondjes kunnen prima met andere honden overweg. Alleen zijn ze geen partij voor grote zelfs goed bedoelde lompe honden. Ze wegen 2,5 kg en dat is nou eenmaal snel stuk. Dus ik bescherm ze wel.
En ze zijn geen toys voor die lomperds. De alles moet het zelf maar uitzoeken mensen die begrijpen het niet in mijn ogen. Ook heeft bij lange na niet elke hond zin om te spelen een losloopgebied is ook geen verplicht losloop.
Gelukkig zijn niet alle kleine hondjes enkel bijters en gelukkig lopen die van mij gewoon los waar het kan. En luisteren ze perfect. Maar ja ik bescherm ze dus wel. En laat ze niet met grote honden spelen want dat is geen partij en ze hoeven dus niet te leven met grote lomperds (dat willen de mensen van grote lomperds wel) die moeten bewijzen dat hun hond niks doet, maar een verkeerde stap op die ukkies kan fataal zijn en helaas begrijpt niet elke lompe honden "baas" dat. Om te kunnen spelen moet het gelijkwaardig zijn. Ik hou ze overigens niet weg bij alles er mag gesnuffeld en langs elkaar gelopen maar er wordt niet gesprongen, gerend met grotere honden.
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Ooit het commentaar gehad dat ik het mo est laten, 2 parsonteven die met stijve poten om elkaar heen draaiden, dan weten ze wie de baas is, ik heb alleen maar gezegd, dat weet ze, dat ben ik, ben weggelopen en mijn hond ging met me mee
- Marion.
- Zeer actief
Re:
Maar dat doe ik dus ook. Als ik een situatie niet zo leuk vind loop ik gewoon weg, en de honden komen dan vanzelf mee. Van passanten hoeven er helemaal geen puntjes of bazen gemaakt worden. Maar ik heb wel makkelijk praten met mijn ras, denk ik. Dat zijn geen kwetsbare hondjes (moet er ook niet aan denken), vinden het niet nodig om een punt te maken bij honden die we tegenkomen, maar kunnen wel prima afsnauwen als dat nodig is.
Met Teun en Ted bemoei ik me helemaal niet. Die moeten hopelijk nog heel wat jaren samen door, en bovendien is Teun geen lomperd. Meeste honden zijn trouwens sowieso vanzelf al heel zacht met pupjes.

-
- Zeer actief
Dat denk ik niet.
Ik heb maar 1 pup gehad, en dat was Aki, en Glory en Chara waren rond de 1 jaar toen ik ze kreeg.
Ik heb Aki niet écht gepamperd, wél gekeken met wat voor honden ik hem liet kennis maken als hij los liep nam ik hem wel degelijk soms even aan de lijn, als ik een hond niet vertrouwde (met name iets oudere puber reuen van zijn eigen ras..) dan stond ik het niet toe.
Zo geen zin in k.u.t. ervaringen met specifieke rassen die van nature al niet zo speels zijn, maar snel neigen tot patsen of geldingsdrang.
En andersom gold dat ook, jij noemt rijden van een hond op een ander. Aak (jonge Duitse herder toen van ca. 8/9 maanden en hij was best iel te noemen altijd zeker op die leeftijd) was los op strand. Ik wilde toch ook graag een vrije open sociale Duitse herder, en dwong mezelf dus om niet te snel in te grijpen bij vreemde honden contacten.
Er komt een jonge golden aan, iets ouder en steviger al dan Aki. Prima houding, wilde spelen en Aak ging er op in, maar raakte te druk in zijn kop en besteeg de hond.
De hond snauwde niet, liet het gebeuren, maar ze lagen ineens in een zwin. Ik wil dat rijgedrag al niet, zeker niet als een hond zich laat overrompelen en niets terug doet, want in mijn ogen leert mijn hond dan alleen maar dat hij dit gedrag vaker kan gaan inzetten hetzij bij opwinding, het zij op latere leeftijd om te overheersen en dat vind ik bij vreemde honden die je en passant tegenkomt gewoon nog steeds niet ok, daar hoef je geen punt bij te maken.
Ik greep dus in, want die golden verzoop bijna. Baasje vond het wel grappig en wuifde niets aan de hand hoor, maar ik vond het echt geen leuk gedrag van mijn eigen hond.
Hij ging dus even aan de lijn, even wat gehoorzaamheidsoefeningetjes en later weer los en zag ik meneer met zeer stabiele mechel reu

Bij kleinere honden zeker in zijn jonge opgroeifase liet ik hem ook niet zomaar gaan, ik wilde voorkomen dat hij bepaald typisch DH gedrag zou ontwikkelen, opjagen van angstige honden of dieren.
Is dat pamperen, of ben ik dan te tuttig geweest?
Mijn vriendin is relaxter, heeft ook een ander type hondje en ook nog eens een met een stabiel leuk karakter. Een middenslag doodle. Toch is die hond in conflict geraakt met jawel, een Duitse Herder (ze zag te laat dat het mis ging, en een niet zo leuke herder baas).. en vervolgens blafte hij naar grotere honden, raakte los ook nog in paniek bij bepaalde grotere honden.
Ben toen samen met Chara gaan lopen met haar, die voor een groot deel oogt als langharige Duitse herder. In begin blaffen en grommen bij het zien van Chara, maar die bleef aardig en deed er alles aan om aardig gevonden te worden. Na 2 wandelingen samen was gedrag buiten van haar hond ook weer over en nu is hij weer relaxed en stabiel. Gelukkig.
Zelf ben ik met Glory wat opener, en destijds Chara ook maar pas nadat ik had geobserveerd hoe ze reageerden op vreemde honden. Ik ben daar dus wel een tut in, niet eens zozeer dat mijn honden wat overkomt, maar meer dat ze zelf niet vervelend zijn of dingen doen die voor een andere hond niet leuk uit kunnen pakken.
Maar ligt denk ook aan combi type hond, en je woonomgeving.
Ik woon in een drukke hond rijke woonwijk, weinig veilige losloopplekken en veel uitvallende honden ook in die kleine stukken losloop. Met mijn herder neem ik daar domweg geen risico, als hij zou terug snauwen is de kans groot dat hij bestempeld wordt als gevaarlijke/agressieve hond, dus dan maar tuttig en tijdig aan de lijn en mensen aangeven dat ik hem liever niet laat "spelen" met andere honden.
Loop ik met de drie, dan geef ik het ook altijd aan maar zoek ik ook de drukte niet op en verdwijn van het veld als er anderen komen.
Alleen de dames bij me, dan ben ik veel losser en vrijer geworden op loslaat plekken (gelukkig want dat heb ik mezelf wel weer aan moeten leren)
-
- Actief
Het lift aan de situatie en en welke van mijn honden
Lazslo is een stabiel hondje met een heel hoog zelfbediening karakter. Als die eens iets heeft, werp ik een blik en loop ik door. Lieffie daarentegen, met al zijn trauma's, als daar iets aan de hand is", ben ik in alle staten en er als de kippen bij (hij haalt altijd een soort van oermoeder beschermingsdrang bij me boven). Nou is hij heel erg sociaal met andere honden en kan met bijna alles maar je komt natuurlijk weleens rotondes tegen. Ik moet zeggen dat hier in Hongarije de honden ontzettend sociaal zijn. Ik had eens dat ik door het dorp liep en een kettinghond uit zijn ketting en tuin was ontsnapt, (kruising mechel met knoepert) die altijd vreselijk te keer ging de keren daarvoor en ik hem echt wel even kneep
NIKS aan de hand, instant klik met elkaar en sindsdien ook hele dikke vrienden. Hij is het rondje met ons meegelopen heel gezellig en daarna hebben we hem weer thuis afgeleverd. Mensen hadden nog niet door dat hij überhaupt even weg was, hij bleek wel vaker ee ommetje te maken en is daarna ook heel vaak met ons meegelopen. Hij vond Lieffie zó leuk dat hij zelfs op een avond aan mijn tuinhek stond, de schat. 
Lazslo is een stabiel hondje met een heel hoog zelfbediening karakter. Als die eens iets heeft, werp ik een blik en loop ik door. Lieffie daarentegen, met al zijn trauma's, als daar iets aan de hand is", ben ik in alle staten en er als de kippen bij (hij haalt altijd een soort van oermoeder beschermingsdrang bij me boven). Nou is hij heel erg sociaal met andere honden en kan met bijna alles maar je komt natuurlijk weleens rotondes tegen. Ik moet zeggen dat hier in Hongarije de honden ontzettend sociaal zijn. Ik had eens dat ik door het dorp liep en een kettinghond uit zijn ketting en tuin was ontsnapt, (kruising mechel met knoepert) die altijd vreselijk te keer ging de keren daarvoor en ik hem echt wel even kneep

-
- Actief
Andersom trouwens ook vaak genoeg meegemaakt dat ik bijvoorbeeld Bono mijn toenmalige am. Bulldog, type Sovjet tank) ergens tussenuit plukte als ik zag waar het heen zou gaan. Bijvoorbeeld.: meneer met sint bernardpup van maand of 5, die zijn pup graag wilde laten spelen. Nu kon Boon erg leuk spelen maar nogal stormrammerig en ik zag in mijn hoofd de pup al in elkaar storten (was nogal een slap exemplaar) door Boon zijn allevriendelijkste "ik ben een lawine" moove.Meneer vond het belachelijk, het ging toch leuk en prima?. Boon aangelijnd en doorgelopen. Tja