Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trap af leren lopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Trap af leren lopen

Ongelezen bericht door Marion. »

Trap op gaat vanaf week 8 heel goed (en beheerst, rustig). Trap af mag de eerste tijd niet van mij. Maar het dingetje is nu ongeveer een half jaar en bijna de helft van mijn gewicht. Ik ben best sterk, maar als ze getild gaat worden maakt ze zich extra zwaar op het bed en gaat op haar rug liggen enzo. En ik krijg dat niet meer opgetild.

Als Teun en ik beneden zijn, dan gaat ze piepen bovenaan de trap. Want ze wil ook zo graag beneden zijn (eten!). Als ik op de trap zit, zij ook komt, en ik wil haar pakken dan rent ze weer naar bed. Ze doet àlles voor iets eetbaars, maar ook blokjes kaas (eerst laten proeven wat ik allemaal in mijn hand had) konden haar niet verleiden. We hebben een open, houten trap. Buiten rent ze gerust een steil heuveltje op en op standje kamikaze weer naar beneden.

Onze zevende pup, en traplopen ging bij haar voorgangers altijd heel beheerst en vloeiend. Hoe ga ik dit Tedje nu aanleren?
(wij willen de honden wel heel graag 's nachts op bed)
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Marion.
Zeer actief

Re: Trap af leren lopen

De trap naar zolder is een vaste trap, en dat is een dichte trap. Met 8 weken was ze ook al boven op zolder te onderzoeken. Ik denk morgen daar maar te gaan oefenen. Samen naar zolder, en samen rustig naar beneden (aan de lijn). De trappen buiten doet ze keurig, maar dat zijn natuurlijk stenen trappen.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik had het traplopen probleem met mijn eerste Griffon Rana.
Naar boven ging prima, naar beneden heb ik haar een keer uit nood zittend met hond op mijn schoot naar beneden gebracht :schrik:
Ik ben naar een vriendin gegaan met hond Paulus die gemakkelijk trap kon lopen.
Met zijn allen naar boven en wij met Paulus weer naar beneden en daar stond Rana angstig boven aan de trap,
We hebben het haar gewoon uit laten zoeken en zijn met Paulus de tuin in gegaan.
Uiteindelijk kwam ze naar beneden en toen zijn we direct weer met zijn allen naar boven gegaan.
Er was nog wel aarzeling, maar na een aantal keren wist Rana hoe het moest en dat het niet eng was.

Jij kan dat met Teun natuurlijk net zo doen?
En als het echt niet lukt een goed tuig met handvat op de rug (of een grote handdoek onder de buik door ter ondersteuning) naar beneden begeleiden.
Begin inderdaad maar met de dichte trap van de zolder :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marion.
Zeer actief

ranetje schreef: 28 sep 2024 21:43 Ik had het traplopen probleem met mijn eerste Griffon Rana.
Naar boven ging prima, naar beneden heb ik haar een keer uit nood zittend met hond op mijn schoot naar beneden gebracht :schrik:
Ik ben naar een vriendin gegaan met hond Paulus die gemakkelijk trap kon lopen.
Met zijn allen naar boven en wij met Paulus weer naar beneden en daar stond Rana angstig boven aan de trap,
We hebben het haar gewoon uit laten zoeken en zijn met Paulus de tuin in gegaan.
Uiteindelijk kwam ze naar beneden en toen zijn we direct weer met zijn allen naar boven gegaan.
Er was nog wel aarzeling, maar na een aantal keren wist Rana hoe het moest en dat het niet eng was.

Jij kan dat met Teun natuurlijk net zo doen?
En als het echt niet lukt een goed tuig met handvat op de rug (of een grote handdoek onder de buik door ter ondersteuning) naar beneden begeleiden.
Begin inderdaad maar met de dichte trap van de zolder :ok:
Dat vetgedrukte heb ik vanochtend gedaan. En haar op de brede derde tree van onderen - die eerste 3 treden doet ze prima, ook naar beneden - neergezet. En zoals jij Paulus hebt gebruikt, zo heb ik natuurlijk Teun. Als ik boven Ted aan het vermurwen ben komt zij ook weer naar boven. En gaat weer naar beneden met mij. En waar ze verder Teun in alles na doet, doet ze dat hier niet. Ze staat niet angstig bovenaan de trap hoor, dat niet. Wel opgewonden. Dat tuig met hengsel op de rug heb ik nog van Mieppies laatste jaar, eens kijken of ik nog weet hoe dat aan moet.
Ga vandaag maar proberen op zolder inderdaad.

Afbeelding
Marion.
Zeer actief

Nou, het wil allemaal nog niet. Zal best komen, maar intussen vind ik opstaan (en naar beneden gaan) best een dingetje :LOL:

Dat tuig dat ik heb is duizend maten te groot voor nog geen 6 maand oude pupje. Op zolder (vaste, dichte trap) wil ze niet meer komen ondanks mijn kaas. Dat eet ik dan zelf maar op. De trappen in mijn moeders appartement zijn ook dichte trappen, en heel breed zonder hoekje. Dat helpt ook niet denk ik. Dat heeft ze als pup al meermalen gelopen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ze er een spelletje van heeft gemaakt. Morgenochtend ga ik met Teun luidruchtig beneden spelen. Mag ze zelf bedenken of ze boven wil blijven spelen.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als ze die trap bij je moeder kan lopen dan moet ze het thuis ook kunnen toch?
Laat het haar dan maar zelf uitzoeken :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ze is gewoon een klein (spelletjes) boefje. :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”