Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van voerdummy naar gewone dummy

Moderator: moderatorteam

sternentänzerin
Zeer actief
Aantal honden: 1

Van voerdummy naar gewone dummy

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Zoals al in andere topics aangegeven is Cooper dus behoorlijk hard bezig te snappen wat ik van hem verwacht met het commando apport.
Maar op dit moment alleen met water apporten en met de voer/snack dummy.

Wachten begint langzaam te komen. Maar daar focus ik me de komende dagen op.
Volgende stap is, denk ik, om van de voerdummy over te stappen naar een gewone dummy of andere dingen die hij voor mij mag apporteren.
Zelf denk ik eerst eens met steeds minder voer in de voerdummy totdat hij hem ook netjes ophaalt zonder dat de beloning uit de dummy komt en dan dus langzaam het woord apport ook voor andere zaken toepassen.

Voel je alsjeblieft vrij mij te corrigeren of me op een geheel andere volgende stap te wijzen.
Totaal onbekend en ik lees gewoon veel om een idee te hebben wat ik doe. :mrgreen:

Maar hij vindt het zo onwijs leuk en heeft zo een behoefte aan het samenwerken en met zijn hoofd bezig zijn.
Ongelijk leuk om te mogen begeleidden. En binnenkort ook wat lessen 1 op 1 bij iemand van mijn vertrouwen. Maar ik merk echt dat als we een dag overslaan hij niet tevreden is.
...; We will never surrender Winston Churchill
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Van voerdummy naar gewone dummy

Ongelezen bericht door ranetje »

Heerlijk dat hij zo graag aan het werk wil, want dat is de eerste stap en die heb je al binnen. :D

Gebruik je het woordje "apport" al voor het ophalen van de voerdummy?
Zo ja, dan kan je dat gebruiken en niet altijd meer uit de voerdummy belonen maar af en toe ook belonen door uit je jaszak iets lekkers te geven in plaats van uit die voerdummy.
Daarna kan je kijken of hij een gewone dummy ook wel wil vastpakken.
Dat kan je geleidelijk doen met de clicker.
- eerst belonen voor het met de bek aanraken en dan geleidelijk pas belonen als hij de dummy echt wil vastpakken.
Daar kan je het commando "vast" aan verbinden.
- Daarna kan je de dummy net zo gebruiken als de voerdummy.
Dus een stuk(je) weggooien en met commando "apport" kijken of hij die dummy ook voor je wil halen.
Als dat goed gaat kan je verder.
Rustig aan, niet al te grote stappen vooruit willen maken.
Ook af en toe weer even teruggaan naar eenvoudiger.

Je zou de eerste tijd, als hij de gewone dummy naar je toe brengt ook nog extra kunnen belonen met de voerdummy als "happy dummy", dus na inleveren van de gewone dummy (en een beloning) gooi je de voerdummy voor hem en daar mag hij dan meteen achteraan.
En dan weer belonen uit de voerdummy.

Ik ben benieuwd hoe je straks met je trainer verder kan komen. :ok:

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 09 okt 2024 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sternentänzerin
Zeer actief

Oeh dankjewel! Ja, hij wil heel erg graag. Staat ook echt meteen klaar als je de spullen pakt en springt bijna over je hoofd heen van blijdschap.

Commando ‘apport’ gebruik ik idd heel consequent alleen bij de voerdummy en het waterapport. Zodat er ook geen verwarring kan zijn.

Die clicker idd, die hebben we ook nog ja. Hahahaha dat ik die dan weer vergeet om mee over te stappen.
Dochterlief leert langzaam met de clicker om te gaan, maar niet dat ik er dan zelf aan denk om hem ook te gebruiken.

Het idee van de ‘happy dummy’ is wel een slimme.

Andere observatie. ik ben consequent zijn wachttijd aan het opbouwen. Want het liefst is hij al in de lucht als ik de dummy loslaat. Gooi ik hem zo dat hij niet ziet waar hij landt kan hij mega rustig wachten. Kan hij zien waar hij landt dan is het wachten wel echt enorm moeilijk. Gewoon rustig zo doorgaan denk ik zelf. Met grondwerken met een paard zou ik daar niet eens over nadenken en daar consequent maar langzaam in opbouwen.

Nogmaals dankjewel. Ik merk dat ik idd eerder op de details en van het bevestigen ben en dan soms niet snel genoeg ook de volgende stap maak omdat ik een denker ben. Dus ik denk nu al graag de volgende stappen uit zodat ik zelf zeker ben van wat ik ga doen. :U:
ranetje
Zeer actief

De volgende stappen uitdenken is prima
Let daarbij (net als bij paarden) goed op je hond of hij die stap ook al kan maken :wink:

Ik denk dat je dat wel doet, maar voor de zekerheid geef ik dat wel nog even aan :tongue:

Mijn honden hebben ook veel meer moeite met steadyness als ze iets zien vallen hoor.
Dat is ook heel begrijpelijk, vooral bij honden die graag willen "hebben" en dat lijkt me bij Cooper ook het geval :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
sternentänzerin
Zeer actief

Altijd goed om dat soort zaken aan te geven. :ok:

Vandaag was het ook weer genieten. Hij staat letterlijk te stuiteren als je alles inpakt en voorbereid.
En uiteraard is het moeilijk om je dan te concentreren op een heel andere plek dan in de tuin.
Dus kort, krachtig en stoppen na succes.
ranetje
Zeer actief

sternentänzerin schreef: 10 okt 2024 20:51 Altijd goed om dat soort zaken aan te geven. :ok:

Vandaag was het ook weer genieten. Hij staat letterlijk te stuiteren als je alles inpakt en voorbereid.
En uiteraard is het moeilijk om je dan te concentreren op een heel andere plek dan in de tuin.
Dus kort, krachtig en stoppen na succes.
Dat is absoluut het geval.
Daarnaast zijn net nieuw getrainde oefeningen die je daarna in een andere omgeving gaat doen opeens weer een heel nieuwe oefening.
Het komt voor dat een hond dan niet meer weet wat er wordt verwacht..
Ook wel iets om rekening mee te houden :ok:
Weer klein beginnen is dan de beste oplossing.
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Vandaag hebben we in Groesbeek in het bos gelopen. Voordeel is dat we ons dan kunnen splitsen en een deel van ons in het speelbos kan blijven.
Nu was ik aan de beurt om een groter rondje met Cooper te mogen lopen. Dus lekker met hem op pad. Bij elke grotere poel wou meneer natuurlijk eerst erin, dan stokjes opduiken. Maar ik ben niet gek, dus ik wil best iets voor je gooien maar dan kom je dat verrekte ding wel terug brengen in mijn hand.

Meneer had na twee keer door mij genegeerd te worden wel door dat de stok dus wel gewoon in mijn hand terug moet en niet gewoon ergens ver weg. En ja, ik ben dan ook zo flauw dat ik dezelfde stok terug wil en niet gewoon een stok. Kun je springen, blaffen, je hersens laten werken, maar daar val ik allemaal niet voor.

Maar wat kan hij dan verrekte blij zijn met zichzelf als hij succes heeft.
Dus een keer of 4 succes en daarna weer gewoon zo verder gelopen, hij is nog snel moe in zijn koppie als hij dan wel doorheeft wat het moet zijn.

Eenmaal terug in het speelbos was het ook echt weer alleen spelen en gein trappen en springen en gek doen hoor.
En als we daarna allemaal gezamenlijk luisteren is het ook vooral veel plezier en gezelligheid. Er gaat wel echt een knop om als hij met mij alleen mee is.
Signalen voor richtingen pakt hij ook steeds sneller op. Volgende week eens mijn fluitje zoeken hier in huis.
ranetje
Zeer actief

Dat is een mooie manier :ok:
Zo doe ik het ook met mijn honden, dus vandaar dat ik het zo leuk vind om het ook van jou te lezen.
Op deze manier leert hij wat de bedoeling is, heeft even een hersenkrakertje en kan daarna weer verder struinen (en ontspannen).
Helemaal top!
Je gaat fijn met hem :I:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Dat vind ik een prachtig compliment en stop ik even op een veilige plek weg. Dankjewel.

Leuke vind ik zelf echt zien wat er bij hem gebeurt. Proberen, nadenken, proberen, weer nadenken. Tot hij het succes ook echt zelf herkent en dan mega blij is met zichzelf. Zoveel beloning heeft hij dan ook niet eens nodig omdat hij dat stiekem zelf al doet.
En wat ik hierboven al aangaf vind ik zelf kort en krachtig fijner werken omdat ik ergens ook zie dat dan bij elke dag kort herhalen het succes groot is.

Allerleukste bijvangst: dochter die een enorm hoge lat voor zichzelf legt en dan ook echt ziet dat fouten maken echt geen consequenties heeft. We blijven van Cooper houden, we blijven hem stimuleren en we blijven zijn successen vieren. Had ze opeens spontaan maar twee foutjes bij de Engels toets (groep 5) en omgerekend een 9. (Hoewel we allemaal vinden dat er alleen leerpunten zijn en geen cijfers, zoals mevrouw Montessori bedacht had)
ranetje
Zeer actief

sternentänzerin schreef: 14 okt 2024 22:01 Dat vind ik een prachtig compliment en stop ik even op een veilige plek weg. Dankjewel.

Leuke vind ik zelf echt zien wat er bij hem gebeurt. Proberen, nadenken, proberen, weer nadenken. Tot hij het succes ook echt zelf herkent en dan mega blij is met zichzelf. Zoveel beloning heeft hij dan ook niet eens nodig omdat hij dat stiekem zelf al doet.
En wat ik hierboven al aangaf vind ik zelf kort en krachtig fijner werken omdat ik ergens ook zie dat dan bij elke dag kort herhalen het succes groot is.
:ok: :ok: Zo mooi om te zien hoe ze tot een oplossing komen :I:
Allerleukste bijvangst: dochter die een enorm hoge lat voor zichzelf legt en dan ook echt ziet dat fouten maken echt geen consequenties heeft. We blijven van Cooper houden, we blijven hem stimuleren en we blijven zijn successen vieren. Had ze opeens spontaan maar twee foutjes bij de Engels toets (groep 5) en omgerekend een 9. (Hoewel we allemaal vinden dat er alleen leerpunten zijn en geen cijfers, zoals mevrouw Montessori bedacht had)

Heel herkenbaar :D
Ik ben ook een Montessori kind, :wink:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Geen wonder dat jij er ook zo over denkt als een echt Montessori kind. :mrgreen:

Oh het lukt Cooper om twee apporten achter elkaar te halen! (Veilig en rustig in de tuin)
Want ik heb een eend… een heel speciale eend. Zacht, wit, fluffy en als je in zijn buik hapt dan piept hij. :I:
Dus mag meneer gaan zitten en wachten. Dan leg ik de voerdummy en de eend weg. (Of is het een gans, dat kan ook). Kom weer naast hem staan en geef hem dan het commando apport.
Wat een feestje om dan die eend op te mogen halen, met een vreugderondje voordat hij hem netjes in mijn hand afgeeft en dan spurt hij weer weg naar nummer twee. De grap is alleen echt dat hij precies weet waar ik de eend neerleg, of ik hem nu al eerste of tweede wegleg, moeilijker of makkelijker. En de voerdummy moet daarna echt gezocht. Dus neus aan het werk en zoeken maar. :goeie:
Maar de blijdschap is groot als hij hem heeft en dus ook voor die een extra vreugderondje.

Bij een enkel apport is er geen vreugderondje meer, maar nu met de dubbele wel.
Die hond is zo grappig met momenten, maar oh wat werkt ik hard als hij mag. :I:
ranetje
Zeer actief

Hartstikke mooi!
Afhankelijk van wat je wilt bereiken..............
Wacht even met opvoeren van meerdere apporten tot deze twee zonder ererondje worden afgeleverd als je het belangrijk of nuttig vindt dat hij wat meer rust en zelfbeheersing krijgt/houdt ;-)
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Nee, inderdaad eerst weer rust en balans in huidige kunnen.
Buiten de tuin werken we nog altijd met maar 1 apport en als het kan ook 1 op 1 zonder anderen erbij.

Hij probeert het wel als we met meer mensen buiten zijn, maar oh er is toch zoveel te doen en te kijken en te spelen. Dus nee, dat laten we gewoon lekker zoals het is en dan werken we gewoon even niet. Hoe zegt onze dochter dat: Doe je hondending Cooper!

Zoals vandaag wel zaken als naast lopen, vooruit en terugkomen en wat andere basiszaken waar we tijdens het wandelen wel aan werken. Want als we met meer zijn dan heeft hij echt een soort adhd hoofd en wil alles en iedereen horen, zien en doen.
sternentänzerin
Zeer actief

Het dropje had twee dagen een beetje rust doordat manlief er niet was, ik grieperig en dochter vakantie.
Gisteravond hebben we allemaal samen een rondje gelopen en oh wat geeft hij netjes zijn waterapport af met een rustig en duidelijk commando. En dat aan ons alle drie, dus ook dochterlief kan dan gewoon met hem werken.

Voor het eerst in het donker over laten zwemmen om zijn apport op te halen.
Hij had pret voor tien en was zo blij met zichzelf. Zo schattig.

Vandaag heeft hij een groot deel van de dag voor pampus gelegen en late middag met dochter met de clicker gewerkt. Nu lekke ontspannen een rondje vennen met man en dochter.
ranetje
Zeer actief

Het gaat super :D
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Wij hadden afgelopen week vrijdag de kennismaking met onze trainster.
Zoals al gezegd heb ik veel vertrouwen in haar en merk ik zelf dat ik wat tekort kom omdat Thessa en heel andere aanpak vroeg en zoveel angsten had/ heeft.

We hebben samen een stuk gelopen, het over mijn tekortkomingen gehad, samen gekeken over wat er mogelijk is en niet. Dochterlief heeft laten zien hoe zij met hem werkt en het viel haar idd op dat hij zijn aandacht moeilijk kan delen tussen dochter en een volwassene. Maar ze ziet geen enkel dominantie probleem, geen enkel machtsvertoon, echt alleen een soort pupperig ADHD hoofd dat dan echt probeert alles mee te krijgen.

Dus gaan hij en ik samen aan de slag.
En dan ga ik weer verder met dochter. Want als hij met dochter werkt dan werkt hij ook met dochter en heeft weinig aandacht voor mij zodat ik haar wel kan instrueren. Het is niet dat hij dan naar mij kijkt en pas wat doet als ik het vraag.

1 keer in de 2 weken dus. Eerste les privé, daarna in een groepje van twee.
Ze noemt het bewust geen jachttraining of apporttraining omdat er dan dan echt aanmeldingen komen die andere verwachtingen hebben. Ze werkt met de clicker, positieve aandacht, doel is om baas en hond elkaar beter te laten leren kennen en vooral veel plezier te hebben.

Dus hebben we clickers, fluitjes, 2 dezelfde apporten en al veel voorvreugde klaar gelegd.

Zelf blijf ik natuurlijk wel tot die tijd gewoon met hem doen wat we al deden.
Gisteren in de vennen was een mooi voorbeeld, we hebben een stuk gelopen waar we verder niemand tegenkwamen. Op een gegeven moment iedereen op een pad stil gezet. Zelf met twee apporten het bos in gelopen, af en toe haken gemaakt en ze op twee verschillende plekken neergelegd.
Daarna commando apport gegeven en dan gaat hij ook echt aan het werk. Tweede had hij even startproblemen omdat de eerste zo leuk was en hij vond dat hij nu wel klaar was, maar toen ik hem nog eens vragend aankeek en vroeg waar zijn andere was ging hij toch enthousiast weer aan het werk.
Na dit 1 keer gedaan te hebben zie je ook echt dat het in zijn hoofd even op is. Dus weer lekker verder gelopen tot we bij het ven kwamen. Hij was al vooruit gesjeesd en zat netjes aan de waterrand te wachten.

Oh wat geniet hij dan om te mogen zwemmen en ze op te mogen halen. Zo een blij hoofd en vrolijk gestuiter. Stoppen was even moeilijk doordat er op dat moment ook even veel loop was en andere honden. Maar vooruit, dat snap ik prima. Paar meter later schudt hij de chaos dan ook makkelijk van zich af, herstelt en loopt gewoon weer lekker mee met ons.
ranetje
Zeer actief

Wat een geweldig verslag :ok:
Heel mooi dat je al twee apporten na elkaar kon laten zoeken in hetzelfde gebied (?)
Leuk dat je ook met een trainer aan de gang gaat.
Mijn eerste gedachte was wel dat "elkaar beter leren kennen" al een flink stuk is gevorderd.
Ik krijg de indruk dat je best goed zicht hebt op dat feestbeest :lol1:

Maar een trainer kan zeker het een en ander toevoegen. :D
Bij wie ga je trainen?
Ik ben helemaal niet nieuwsgierig zoals je ziet :engel:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

ranetje schreef: 28 okt 2024 18:11 Wat een geweldig verslag :ok:
Heel mooi dat je al twee apporten na elkaar kon laten zoeken in hetzelfde gebied (?)
Leuk dat je ook met een trainer aan de gang gaat.
Mijn eerste gedachte was wel dat "elkaar beter leren kennen" al een flink stuk is gevorderd.
Ik krijg de indruk dat je best goed zicht hebt op dat feestbeest :lol1:

Maar een trainer kan zeker het een en ander toevoegen. :D
Bij wie ga je trainen?
Ik ben helemaal niet nieuwsgierig zoals je ziet :engel:
Dankjwel, zelf sta ik er ook wel echt versteld van hoor.

Bij de apporten liep ik een stukje de begroeiing in, rand van het bos, en leg dan eerst apport 1 neer en dan een paar passen later nummer twee. Was de eerste keer dat ik dat probeerde buiten de tuin. Was dus echt proef en was het mislukt dan was het mislukt. In de tuin kan ik dat en kan hij ook zelfstandig blijven wachten. Dat laatste lukte nog niet.

We gaan bij https://dogs2school.nl/ trainen, bij Rubia.
We kennen haar nu al 12 jaar, eerst vrijwilligerswerk bij de hondenschool om trainingen te geven en daarna heeft ze de hondenschool overgenomen toen de vorige eigenaresse verhuisde. (Die bij dezelfde hondenschool https://www.hsv-rijkvannijmegen.nl/ vrijwilligster was voor ze de hondenschool startte)
Combisport doet Peter op de hondenschool, ik zou daar ook aan de jachttraining mee kunnen doen maar dan is de finesse net anders. Niet dat die dame die daar bezig is met jacht niet goed is, maar ik ken Rubia gewoon al zo lang en ze werkt zo in mijn lijn van denken en kent onze Thessa en weet dus hoe ik altijd met haar moest communiceren. Daarmee hopen we ook dat ze idd voor mijn valkuilen uit kan werken met me.

En ja ik heb de kleine stuiterbal best goed in de smiezen ja.
Maar ik merk dat ik het gewoon te spannend vind om zonder begeleiding verder te gaan. Heeft ook echt met mij te maken en wie ik ben en wat ik allemaal al bereikt heb de afgelopen jaren. Dan is het fijn om af en toe de bevestiging te hebben dat ik op de juiste weg zit en iemand om mee te sparren of ik niet te moeilijk doe.
ranetje
Zeer actief

Haha, ik weet wie Rubia is :D
Heeft ook een Griffon, dus vandaar.
Doe haar maar de groeten van Claire en haar baas :wink:

Begeleiding is zeker nuttig.
Ik train al heel lang met mijn honden, maar train ook zeker in een groepje bij een trainer(ster)
Andere inzichten en een heldere blik op mijn samenwerking met mijn hond vind ik heel nuttig.
Als ik zelf met mijn honden werk kan ik ook niet altijd zien of wat ik doe altijd goed over komt en of ik misschien iets doe of nalaat waardoor mijn hond me niet meer snapt.
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

ranetje schreef: 28 okt 2024 21:39 Haha, ik weet wie Rubia is :D
Heeft ook een Griffon, dus vandaar.
Doe haar maar de groeten van Claire en haar baas :wink:

Begeleiding is zeker nuttig.
Ik train al heel lang met mijn honden, maar train ook zeker in een groepje bij een trainer(ster)
Andere inzichten en een heldere blik op mijn samenwerking met mijn hond vind ik heel nuttig.
Als ik zelf met mijn honden werk kan ik ook niet altijd zien of wat ik doe altijd goed over komt en of ik misschien iets doe of nalaat waardoor mijn hond me niet meer snapt.
De wereld is soms zo klein. :mrgreen:
Ik zal de groeten overbrengen de volgende keer.

Nou, ik denk dat je de nagel op zijn kop slaat met de reden waarom ja.
Ach en ik wil ook gewoon het beste voor die kleine oelewapper. Het is gewoon zo een fijne hond en hij wil zo graag.
ranetje
Zeer actief

sternentänzerin schreef: 29 okt 2024 21:00 Nou, ik denk dat je de nagel op zijn kop slaat met de reden waarom ja.
Ach en ik wil ook gewoon het beste voor die kleine oelewapper. Het is gewoon zo een fijne hond en hij wil zo graag.
:I:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

De kleine stuiterbal had vandaag zijn eerste privéles, vooruit, ik was ook aanwezig.
Wat heb ik veel geleerd en wat werkt hij hard!
Zo gedreven en af en toe zo blij met zichzelf als hij het goed doet en merkt dat hij het goed doet. Rubia moet hem niet nog meer complimenten geven, anders dan loopt hij straks niet meer. :mrgreen:
Maar ik heb dus idd wel goed gezien dat hij enorm gedreven is om te werken, hij heeft er ook echt zoveel plezier in.

Terugweg rustig terug gewandeld en hij mocht nog even ontspannen zwemmen.
Door de wijk heeft hij toch nog even moeten werken want dat niet trekken aan de lijn steekt soms de kop nog even op en daar heb ik een enorme hekel aan. Maar het klikt steeds sneller en makkelijker dat ik dat echt niet wens. De clicker maakt het ook makkelijker, daar moet ik vooral mezelf nog in begeleiden.

Was onwijs gezellig met Rubia, maar ook enorm leerzaam. Fijne oefeningen meegekregen en nog even op zoek naar een ander beloningsmiddel om te “sturen” want hij is nogal lomp met lekkers geweest in het verleden en denkt dus dat er daardoor lekkers op de grond ligt. Snel gefrustreerd hondje als ik hem probeer te lokken en te laten volgen met lekkers terwijl hij denkt nog de vloer te moeten zuigen. Blijkbaar bestaan er een soort deo sticks met iets wat likbaar is. Ik ga maar weer eens de winkels onveilig maken. :engel:
ranetje
Zeer actief

Trekken is bij mijn huidige hond ook nog altijd een dingetje (van tijd tot tijd)
Je hebt zo van die honden die je geregeld moet herinneren aan wat je wilt :P

Fijn dat je lekker kunt trainen bij Rubia :ok:
Wat een deostick is weet ik niet? :denken:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Heb een voorbeeld gevonden hoor, na drie winkels vandaag.
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... nser-hond/

We hebben vandaag begin van de avond wel heel hard gelachen. Hij werkt met mij echt enorm hard. Maar ik ben ook zo goed als dagelijks iig kort met hem bezig. Man loopt ook dagelijks met ze, maar hij werkt wat minder met hem en speelt meer.
Vandaag hadden ze combisport en was hij tussendoor heerlijk met bananen in zijn oren aan het rondrennen. Man was even een beetje aan het balen, maar vond het ook wel heel aandoenlijk dat hij zich ook echt veilig genoeg voelt om lekker even niet te luisteren.

En ik voel je dan wel weer even positief bevestig dat het gewoon echt een heerlijke hond is en er samen gewoon lekker aan het werk zijn.
ranetje
Zeer actief

sternentänzerin schreef: 16 nov 2024 21:07 Heb een voorbeeld gevonden hoor, na drie winkels vandaag.
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... nser-hond/

We hebben vandaag begin van de avond wel heel hard gelachen. Hij werkt met mij echt enorm hard. Maar ik ben ook zo goed als dagelijks iig kort met hem bezig. Man loopt ook dagelijks met ze, maar hij werkt wat minder met hem en speelt meer.
Vandaag hadden ze combisport en was hij tussendoor heerlijk met bananen in zijn oren aan het rondrennen. Man was even een beetje aan het balen, maar vond het ook wel heel aandoenlijk dat hij zich ook echt veilig genoeg voelt om lekker even niet te luisteren.

En ik voel je dan wel weer even positief bevestig dat het gewoon echt een heerlijke hond is en er samen gewoon lekker aan het werk zijn.
:I:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Zo, na even zelfstandig aan de slag te zijn geweest hadden we vandaag weer een les.
Zelf werken werkte heel goed, maar met sommige dingen denk ik een goed alternatief gevonden te hebben maar moeten we het nog wel fine tunen, want hij weet het ook wel naar zijn gemak om te draaien.

Voor nu werkt hij gewoon heel graag als er een dummy verstopt wordt. Bijvoorbeeld nog zichtbaar door man of dochter. Hij haalt ze ook enorm graag als ze gegooid worden natuurlijk.
Fluitje begint langzaam gewenste effect te bereiken maar snelheid moeten we daarin niet vergeten.

Vandaag ook met een targetplank geoefend. Je ziet hem dan echt denken en denken en dan opeens snappen wat we willen en dan nog een keer denken en dan weer uitvoeren. Zo leuk al die kleine stapjes. :I:

Hem te erg willen motiveren werkt averechts. Dan wordt hij te springerig en afgeleid en gaat het spelen en loltrappen worden. Dus een goede balans tussen motiveren en belonen en gewoon duidelijk zijn in wat je van hem wilt. Niet altijd even makkelijk. Hahaha maar wel heel leuk om uit te vinden samen.
ranetje
Zeer actief

Lekker bezig :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”