Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorstellen

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Hazel45
geregistreerd lid
Aantal honden: 2

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door Hazel45 »

Dat zei de dierenarts ook inderdaad, dat dat heel goed kon.
Zo blij met deze dierenarts.

Onze vorige dierenarts gaf onze teef bij een consult na plassen in de slaap en ongewoon veel drinken, metacam voor 2 weken tegen blaasontsteking, terwijl ze in de urine-test behalve hoge ph (9) en een stof (bilrubine?) geen tekenen zag voor blaasontsteking. Ook geen kristallen volgens de strip, en dus geen blaasontsteking.
Ik denk dan, heeft ze het nu wel of niet. Zo wel, dan kan ze beter antibiotica krijgen lijkt me, ze heeft als pup al een geschiedenis opgebouwd met verwaarloosde blaasontsteking bij vorige eigenaar, wat we liever niet herhaald zien. Als het iets anders is kan je volgens mij beter niet zomaar 2 weken metacam voor schrijven, maar beter verder onderzoek doen, en als het niets is heeft ze ook niets aan 2 weken metacam. Volgens haar mocht ze geen antibiotica voorschrijven tenzij er een monster op kweek was gezet extern.

Dat was voor ons de druppel die ons naar een andere dierenarts liet gaan. Daar namen ze de moeite om naast een stripje in de urine te steken, het ook onder de microscoop te bekijken en hoppa, toch vol met kristallen. Dus antibiotica en probleem was opgelost.

Overal zullen "fouten" gemaakt worden en vele wegen leiden naar Rome etc., maar voor ons voelt het prettig een dierenarts te hebben die wat verder kijkt en waar we het gevoel hebben dat ze meer kennis en ervaring hebben dan wat wij bij elkaar kunnen googlen :)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ja je hebt gelijk als je bij deze een goedgevoel hebt is het beter
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

twinkeltje schreef: 13 jan 2024 09:15 Allergie bouw je vaak op vandaar dat de eerste keer waarschijnlijk goed ging, nu hopen op goede uitslagen
Inderdaad :ok:

Hopelijk komt er een duidelijke uitslag
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hazel45
geregistreerd lid

Inmiddels zijn hier de bloeduitslagen binnen. De waarden van de alvleesklier zijn blijkbaar zo hoog dat het bijna niet te meten is. Aangezien het vorig jaar september ook al fors verhoogd was gaan ze er vanuit dat het inmiddels chronisch is geworden. De uitslag was volgens de dierenarts erg in lijn met de klachten die we aan gaven.

Er zijn blijkbaar een aantal dingen die we kunnen doen. Ander (low fat) voer, waarschijnlijk blijft hij op pillen tegen de misselijkheid want hij mag absoluut niet spugen, vraag is deze of andere, want deze zijn erg duur zei hij. En we kunnen misschien enzymen gaan toevoegen in het voer.
Antibiotica schijnt hier eigenlijk niets tegen te kunnen doen. Volgens hem hadden we geluk dat hij voor de uitslag betrekkelijk weinig pijn aangeeft, anders had hij waarschijnlijk opgenomen moeten worden.

We gaan samen met de dierenarts kijken hoe we wat doen en dat voelt prettig.

Ik had liever een betere uitslag gehad, maar het is ook goed om een uitslag te hebben.

Ik denk onnodig te zeggen dat ik geen positieve gevoelens koester voor de oude dierenarts en het dierenziekenhuis dat ze dit niet gemeld hebben, dat ze, ondanks de overduidelijke slechte uitslag dit genegeerd hebben.
twinkeltje
moderator

Poeh dat is niet niks, hopelijk komen jullie tot de juiste oplossing, sterkte
Afbeelding
Hazel45
geregistreerd lid

Dank je!
ranetje
Zeer actief

Het is in ieder geval duidelijkheid.
Het verbaast me ook niet moet ik zeggen.
Enzymen toevoegen kan heel goed helpen.
Volgens mij heeft @blondie van het forum ervaring met dit probleem.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Hazel45
geregistreerd lid

Blijkbaar gaan we verschillende mogelijkheden rustig en onder begeleiding uitproberen. De enzymen werden inderdaad ook genoemd. We zijn een beetje onder de indruk hier.
Ik ben blij dat de dierenarts zei dat hij een email zou sturen met alle gegevens, ook over voer en enzymen etc. Het was best veel bij elkaar.
Hazel45
geregistreerd lid

Hierbij een update.

Op dit moment gaat het goed met onze hond, al enkele maanden. Hij is erg ziek geweest, erg lang. Het wisselde tussen voornamelijk maagontsteking/maagzweer en alvleesklierproblemen, en soms beide. Dankzij een erg goed en fijn contact met de dierenarts konden we steeds inspringen met een behoorlijke apotheek in huis van medicijnen. Maar beter werd het niet.

We hebben geprobeerd zo goed mogelijke informatie te geven, vooral omdat het onduidelijk was waarom het niet beter werd. De laatste mogelijke oorzaak die de dierenarts nog kon bedenken was een soort van allergische reactie van de maag. Dat omdat onze hond grote delen van het jaar last heeft van, waarschijnlijk pollen/stuifmeel in de lucht. Dat uit zich (als we het niet in de hand houden) in een bijna chronische ontsteking. We kunnen het zelf redelijk goed op orde houden door geregeld zijn ogen uit te spoelen met water. Het is zelden dat het zo ontspoort dat er medicijnen nodig zijn. En het viel op dat hij in de slechtste momenten van maag/alvleesklier ook slechte momenten had van de ogen. Volgens de dierenarts was het waarschijnlijk dat dat door verzwakt gestel kwam, maar hij vond het toch aanleiding om te kijken of we er iets mee konden. Ook omdat het eigenlijk het enige was wat we nog konden bedenken.

Hij heeft naast alle andere medicijnen een prednison kuur gehad om te kijken of dat zou helpen, en na een tijd leek het dat inderdaad te doen. We zijn met alle medicijnen doorgegaan, inclusief een lage dosering prednison, tot alles rustig was. Daarna zijn we in overleg met de dierenarts de medicijnen 1 voor 1 gaan afbouwen. En nu geen medicijnen meer, al enkele maanden.

We gaan er vanuit dat het terug kan en gaat komen, en hebben permissie om doorlopend de medicijnen op te halen zo we die nodig zouden hebben.

Ik laat het weten omdat het, dacht ik, een vrij ongebruikelijke oorzaak zou zijn. Misschien zijn er meer mensen met een hond met schijnbaar onverklaarbare problemen met de maag, wat alvleesklierproblemen tot gevolg kan hebben. Mocht de hond ook andere lichte allergische problemen laten zien is het wellicht de moeite waard het te bekijken.

Wij zijn hier in elk geval voor nu dankbaar voor hoe goed het nu gaat, en genieten van het moment. We houden het strakke voerregime aan. Dieetvoer, yoghurt en een halve plak ontbijtkoek per dag, verdeeld over 3 hoofdmaaltijden 3 a 4 tussendoortjes. Dit krijgt hij op vaste tijden. Oa daar aan kunnen we zien hoe hij er aan toe is.
ranetje
Zeer actief

Dank voor je update :ok:
Ik hoop dat het hiermee meteen verder goed blijft gaan.
Dat hebben jullie na alle narigheid zeker verdiend
Heeft hij nog enzymen gekregen of was dat niet nodig/mogelijk?
Afbeelding
Hazel45
geregistreerd lid

Hij heeft geen enzymen gekregen. Door het strakke voerregime en de voorzorgen qua medicatiie (oa anti misselijkheid medicijnen omdat hij absoluut niet mocht spugen voor de alvleesklier), heeft de alvleesklier zich gelukkig voldoende kunnen herstellen dat hij voedsel nog/weer voldoende kan verwerken. Daar hebben we geluk mee gehad.

En ja, wij hopen het ook, maar eerlijk gezegd denk ik dat het terug gaat komen. Hopelijk kunnen we het nu sneller de kop indrukken, minder laten ontsporen. Maar uiteraard willen we hem ook niet telkens 3 maanden op de prednison hebben. Als we geen andere keuze meer hebben is het niet anders, maar we gaan het zien.
ranetje
Zeer actief

Snap ik hoor, dat je die prednison liever niet wilt.
So far so good :ok:
Laatst gewijzigd door ranetje op 20 nov 2024 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Fijn dat het zo gaat hopelijk blijft het zo
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”