Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Senior hond - onrust, dementie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Chaszurah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse Herder, Finse Lappenhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Senior hond - onrust, dementie?

Ongelezen bericht door Chaszurah »

Hai allemaal!

Mijn knappe kerel, Nykai, een Zwitserse Herder, word bijna 11 jaar (in Februari) en is nu echt een senior aan het worden.

Hij staat op lage dosis Gabapentine voor zijn arthrose/rugpijn (hernia's) en dat is na een tijd juiste medicatie zoeken eindelijk stabiel, hij kan niet super ver meer lopen maar voelt zich buiten dat nog helemaal goed! Verder heeft hij geen medicatie, ook omdat hij voor bijna alles gevoelig is.

Wat ik nu de laatste weken merk is dat hij ontzettend onrustig is. Het kost hem enorme moeite om te gaan slapen, ondanks dat ik bijna zeker weet dat hij echt moe is. Ik moet dan op ten duur "boos" zeggen dat hij moet gaan liggen, waarna hij dan echt uren heel diep slaapt, hij was dan dus echt wel goed moe.

Hij slaapt eigenlijk alleen 's nachts nog echt door, dat kan ik terug kijken in de camera. Maar overdag is echt een ramp. Als ik zoek naar tekenen van dementie lijkt het juist andersom, dan slapen ze 's nachts niet meer lees ik, dat doet hij juist nog wel! Ook als wij overdag boodschappen doen slaapt hij niet meer, normaal kroop hij lekker op de bank en sliep tot we terug kwamen... Nu gaat hij liggen (alert), schiet overeind, loopt ergens heen, gaat weer liggen etc etc. Mijn andere hond is dan bij hem en slaapt wel tot we weer thuis zijn.

Eigenlijk lijkt het wel weer alsof hij terug een puber is :think: Vroeger was Nykai altijd een onrustige hond, ik heb hem echt moeten leren zelf te gaan liggen zonder hyper alert te zijn. Dat is eigenlijk vanaf 1 jaar tot nu geen probleem meer geweest, hij zocht dan een rustig hoekje en kon overal doorheen slapen. Nu loopt hij de hele dag piepend (niet hijgend) achter me aan, of gaat voor me zitten piepen als ik op de bank zit, of gaat liggen maar ligt dan alert rechtop te piepen...

Zijn bloed is getest, de dierenarts heeft hem onderzocht en echt pijn lijkt hij niet te hebben (knauwt niet op zijn gewrichten en pootjes enzo, deed hij voor de Gaba wel) en een supplement voor kalmte ging hij van aan de diarree. Helaas gaat hij van bijna alles aan de diarree :ugh: daardoor durft de dierenarts ook niet teveel te rommelen met medicaties.

Herkent iemand dit? Ik denk eraan zijn bench weer neer te zetten om hem dan toch maar een slaap schema aan te meten. Andere tips zijn welkom, maar medicatie en supplementen zijn erg lastig met hem :roll: Ook ervaringen hoor ik graag, vind het allemaal maar lastig met hem het laatste jaar :(:

Sorry voor de enorme lap tekst :shock:
Nykai - 2014 & Qhinu - 2018
Chaszurah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse Herder, Finse Lappenhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Senior hond - onrust, dementie?

Ongelezen bericht door Chaszurah »

Ik wist trouwens niet zeker waar deze te plaatsen - medisch of gedrag... Het heeft mijn inziens met beiden te maken :ugh:
Nykai - 2014 & Qhinu - 2018
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”