Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet mee naar buiten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:Weet je Caroline, je moet je beseffen dat je Moritz meer schrik aanjaagt door hem te gaan optillen en aan hem te gaan sjorren, dan dat je hem duidelijk en correct aangeeft wat je van hem wil. Band om en hem een zwieper van de bank afgeven is voor hem (en voor iedere hond) minder bedreigend dat je hem gaat lopen tillen. (en pas op met die grappen, want een bange hond snapt ze zonder pardon in je gezicht!)
Ik denk dat je vanaf het begin al de mist ingaat..daardoor zitten jullie met elkaar in een schaakspelletje..wat gaat mortiz doen en moritz zit met argusogen af te wachten wat jullie nou weer gaan doen.
Duidelijk en rustig zijn. Geen geweld, geen rare toestanden, gewoon de eenvoudingste oplossing kiezen voor dingen. ;)
Ja, ik snap je. Maar je hebt vast weleens een hond geprobeerd mee te krijgen die naar achteren trekt: star en stug, kop uit de halsband.
Dat lukt dus niet...... ja vanavond toevallig omdat ik hem compleet overviel en hij nog zijwaarts zat.

Maarrrr zo denk ik nu even verder :idea: ik kan natuurlijk gewoon heel simpel een andere halsband voor hem kopen die sluit (halfcheck, slip) die niet over zijn kop heengaat :-D Dan werkt dit natuurlijk wel.
En dan eenmaal in de gang even snel wisselen van halsband :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Stang schreef:[Wat wel ook weer zo gek is: zodra we weer thuis zijn, voor de buitendeur staan, zakt hij in, gaat staan bibberen en zijn staart tussen zijn poten. Zodra de deur opengaat stormt hij als eerste naar binnen en gaat direct op de bank zitten. Terwijl hij dus 1 minuut daarvoor nog de grootste lol had :piew
misschien is hij bang dat kaya op zijn plaats gaat zitten :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:
Stang schreef:Harde aanpak? tja, wordt hij dan niet alleen maar banger?

.
een middenweg zoeken,niet te hard maar ook niet te soft.
blanca maakt daar echt wel misbruik van..dat is aan alles te merken.
maar te hard dan kan ik het schudden.
Maar 1x dwingend heeft al succes bij haar.
Dwingend ben ik echt wel Ien.

Halsband gaat om, riem gaat om, en dan is het ''kom op naar buiten'' met een rukje aan de riem. Verder niks.... dan gaat hij zijn kop uit de band trekken en als ik dan naar hem toeloop, dan gaat hij op zijn rug en bibberen.
Ik ben echt wel kordaat met hem en accepteer geen poespas. Maar goed, het resultaat is dus dat hij loopt te bibberen en er na 2 /3 weken geen verbetering inzit.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef: Ja, ik snap je. Maar je hebt vast weleens een hond geprobeerd mee te krijgen die naar achteren trekt: star en stug, kop uit de halsband.
Dat lukt dus niet...... ja vanavond toevallig omdat ik hem compleet overviel en hij nog zijwaarts zat.
Aan een paard kan je trekken als een ezel, maar als het niet vooruit wil, gaat het niet vooruit! :mrgreen: Even een stapje terugmaken, van mijn part draait je een half rondje om met hem zodat hij weer meeloopt en dan draai je vastberaden om en loopt naast hem daar waar je naartoe wil.
Zo doe ik dat dus ook met mijn honden.
Ik hou niet zo van ruk en trekwerk, omdat het tegenreactie oproept.Als jij mij een duw geeft duw ik terug. Als jij aan mij trekt, trek ik terug.
Even een stapje terug en de aandacht trekken, desnoods met iets lekkers in je hand.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef: Ja, ik snap je. Maar je hebt vast weleens een hond geprobeerd mee te krijgen die naar achteren trekt: star en stug, kop uit de halsband.
Aan een paard kan je trekken als een ezel, maar als het niet vooruit wil, gaat het niet vooruit! :mrgreen: Even een stapje terugmaken, van mijn part draait je een half rondje om met hem zodat hij weer meeloopt en dan draai je vastberaden om en loopt naast hem daar waar je naartoe wil.
Zo doe ik dat dus ook met mijn honden.
Ik hou niet zo van ruk en trekwerk, omdat het tegenreactie oproept.Als jij mij een duw geeft duw ik terug. Als jij aan mij trekt, trek ik terug.
Even een stapje terug en de aandacht trekken, desnoods met iets lekkers in je hand.
Ik ga het allemaal proberen :ok: Alleen zou ik weleens exact willen laten zien wat er gebeurd..... een koekje? interesseert Moritz geen bal op die momenten. Een speeltje..... pfffff :roll:
Praten? streng? lief? joh, alsof hij compleet doof is :?

Hij keert in zichzelf en blijft stokstijf liggen of zitten. Geen beweging in te krijgen, behalve als je al je kracht gebruikt en hem al tegenspartelend optilt. Dat is dus niet de manier heb ik al ontdekt, want dan gaat hij dus bibberen en op zijn rug liggen.
Dat flikt hij dus altijd in situaties die hem bang maken, of wat dan ook: compleet verstart, geen reactie op wat dan ook en dat is gewoon het moeilijk dat ik hem absoluut niet kan bereiken.

Wat dan wel de manier is? geen flauw idee..... maar ik ga de tips uitproberen en hoop dat er eentje tussenzit die werkt bij dat maffe beest :mrgreen: (hij krijgt hier ooit nog eens de naamt ''getikte griek" :roll: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Het is inderdaad een vreemde hond ;)
Nou ja, je leert wel veel van hem, moet je maar denken.
Een hond die alles "perfect" doet is wel heel leuk maar ook makkelijk.
Ieder nadeel heeft ook weer zijn voordeel.
Positief blijven denken.

Hopelijk werkt 1 van de tips :ok:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Eline* schreef:Weet je Caroline, je moet je beseffen dat je Moritz meer schrik aanjaagt door hem te gaan optillen en aan hem te gaan sjorren, dan dat je hem duidelijk en correct aangeeft wat je van hem wil. Band om en hem een zwieper van de bank afgeven is voor hem (en voor iedere hond) minder bedreigend dat je hem gaat lopen tillen. (en pas op met die grappen, want een bange hond snapt ze zonder pardon in je gezicht!)
Ik denk dat je vanaf het begin al de mist ingaat..daardoor zitten jullie met elkaar in een schaakspelletje..wat gaat mortiz doen en moritz zit met argusogen af te wachten wat jullie nou weer gaan doen.
Duidelijk en rustig zijn. Geen geweld, geen rare toestanden, gewoon de eenvoudingste oplossing kiezen voor dingen. ;)
Ja lijkt mij ook, en waarom dat tillen en trekken.
Riem om en je trekt hem van de bank, maar dan niet naar voren maar opzij of van achteren, niks zeggen en als hij meeloopt is hij braaf. :mrgreen:
Of ben ik dan te hard :oops:
Groetjes Els
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef:Het is inderdaad een vreemde hond ;)
Nou ja, je leert wel veel van hem, moet je maar denken.
Een hond die alles "perfect" doet is wel heel leuk maar ook makkelijk.
Ieder nadeel heeft ook weer zijn voordeel.
Positief blijven denken.

Hopelijk werkt 1 van de tips :ok:
Het vermoeden wat ik zolangzamerhand begin te krijgen, is dat Moritz dus werkelijk een trauma heeft opgelopen. Dus niet ''gewoon'' een angstige hond, maar iets (???) is er bij hem gebeurd waarbij hij in sommige situaties helemaal ''weg'' is. Misschien iets lichamelijks (geweld? vorm van epilepsie bij angst? :? ), misschien ook zoiets afschuwelijks geestelijks terwijl hij in wezen een gevoelige hond is dat hij het niet meer kan bolwerken en zich volledig afsluit.

Zo is hij de vrolijkheid zelve; een gek beessie waarmee ik alles kan doen en zo zit hij in zichzelf opgesloten. Onbegrijpelijk en soms weleens moeilijk om de juiste weg te vinden om hem eruit te krijgen.

Maar natuurlijk gaan we positief verder! :ok: :-D Hij is een enorme schat hoor en verder totaal niet lastig of moeilijk op zijn idiote kleine dingetjes na ;)
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:
Riem om en je trekt hem van de bank, maar dan niet naar voren maar opzij of van achteren, niks zeggen en als hij meeloopt is hij braaf. :mrgreen:
Groetjes Els
Nee Els, alleen als het zo simpel was, had ik geen probleem ;)
Wat ik al zei is dat hij compleet verstart en niet bereikbaar is op die momenten.
Afbeelding
A good dog never dies...

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Stang schreef:
billy schreef:
Groetjes Els
Nee Els, alleen als het zo simpel was, had ik geen probleem ;)
Wat ik al zei is dat hij compleet verstart en niet bereikbaar is op die momenten.
Oke hoor , ik dacht alleen dat je hem misschien teveel aandacht gaf op die momenten, maar is ook wel wat te kort door de bocht. :mrgreen:
We kunnen wel eens ruilen , hier willen ze altijd mee , ik wel ook wel eens niet wandelen. :ok:
Groetjes Els
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Laika heeft dat ook hoor. Die kan zich totaal onbereikbaar afsluiten en dan heb je geen contact meer. Ik heb inmiddels geleerd inderdaad gewoon heel rustig mijn ding te doen en probeer soms met masseren even die toestand te doorbreken. Druk zetten verergerd.
Wat ik verder zelf veel doe, maar eigenlijk niet eens overdacht, maar gewoon omdat ik ik ben, is dat ik ga plagen als ik zie dat ze zich afsluit.Ik zet een raar stemmetje op en doe iets geks..prik haar in de zij of ga plat op de grond voor haar liggen, doe een spelbuiging of ga liggen rollen op de grond voor haar. Dat breekt echt het ijs. Meestal laat ze zich dan ook tarten in een soort van "doe niet zo belachelijk" kop.
Humor werkt net als bij mensen die gespannen zijn ook bij honden gewoon erg goed. Al is het alleen al omdat je alle druk weghaalt en zelf ontspannen bent.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Laika heeft dat ook hoor. Die kan zich totaal onbereikbaar afsluiten en dan heb je geen contact meer. Ik heb inmiddels geleerd inderdaad gewoon heel rustig mijn ding te doen en probeer soms met masseren even die toestand te doorbreken. Druk zetten verergerd.
Wat ik verder zelf veel doe, maar eigenlijk niet eens overdacht, maar gewoon omdat ik ik ben, is dat ik ga plagen als ik zie dat ze zich afsluit.Ik zet een raar stemmetje op en doe iets geks..prik haar in de zij of ga plat op de grond voor haar liggen, doe een spelbuiging of ga liggen rollen op de grond voor haar. Dat breekt echt het ijs. Meestal laat ze zich dan ook tarten in een soort van "doe niet zo belachelijk" kop.
Humor werkt net als bij mensen die gespannen zijn ook bij honden gewoon erg goed. Al is het alleen al omdat je alle druk weghaalt en zelf ontspannen bent.
Hihihihi, zo ''erg'' heb ik het nooit geprobeerd, maar ga het zeker wel doen :ok: :mrgreen:
Als ik gein met hem maak, zeg ik vaak op een bepaalde manier ''nouwwwwww'' en dat vindt hij altijd leuk of ''ooooo wat een lekkere billetjes, de lekkerste billen van heeeeeel de wereld'' en dan prik ik hem in z'n billen en dat vindt ie prachtig! :mrgreen:

Dat ''nouwwwwww'' heb ik wel geprobeerd in zo'n situatie en even komt er dan een blik van herkenning om vervolgens direct terug te vallen. Maar het is zeker het proberen waard om dat door te zetten en verder te gaan met gekkigheid (in licht angstige situaties werkt het idd soms wel).

Afijn, ik heb weer heel wat om te proberen: dank allemaal :ok:

Voorlopig ging hij vanavond braaf mee, omdat we nu een loge hebben en dan is alles ineens anders :roll: :? :mrgreen:
Die begon te blaffen, Moritz van de bank en hoppa daar had ik hem :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Eline* schreef:Laika heeft dat ook hoor. Die kan zich totaal onbereikbaar afsluiten en dan heb je geen contact meer. Ik heb inmiddels geleerd inderdaad gewoon heel rustig mijn ding te doen en probeer soms met masseren even die toestand te doorbreken. Druk zetten verergerd.
Humor werkt net als bij mensen die gespannen zijn ook bij honden gewoon erg goed. Al is het alleen al omdat je alle druk weghaalt en zelf ontspannen bent
.
dit is hier bijna de 'normale' omgang te noemen.....ben ik nu vréselijk abnormaal ?:oops: :oops: ... :mrgreen:
Ja :pffff: hahahahaha :mrgreen:

Nee hoor, ik dol hier ook wat af met de honden!!! Alleen blijkbaar laat mijn fantastie mij volkomen in de steek als Moppie zo stresst (hebben we allebei een black-out :mrgreen: ).
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”