Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Specifieke problemen met reuen..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Specifieke problemen met reuen..

Ongelezen bericht door Eline* »

Stelling ;) Specifieke problemen met reuen, zoals markeergedrag, weglopen achter loopse teven aan en vechten met andere reuen heeft te maken met het feit dat de baas onvoldoende dominant is over zijn hond.

Ik heb het over de ontwikkeling van het gedrag en ik heb het dus niet over herplaatsers die ingesleten gedragspatronen hebben.
Ben even benieuwd hoe de meningen over deze stelling zijn..
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Hmmm ja je zou het zo kunnen zien als je echt als alfa word gezien dan zou je kunnen zeggen dat het niet in beta's hoofdje op moet komen dat hij denkt te mogen dekken. En zijn dus al die handelingen onzin voor die hond. Aan de andere kant denk ik dat een hond wel weet dat baasje niet op de kont van de loopse mechelaar wil duiken.
Als er meerdere reuen in huis zijn heb ik dat gedrag wel gezien. Rataplan als mindere heeft een paar dominante dingen aangeleerd toen hij alleen kwam te staan.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Specifieke problemen met reuen..

Ongelezen bericht door malinois »

Eline* schreef:Stelling ;) Specifieke problemen met reuen, zoals markeergedrag, weglopen achter loopse teven aan en vechten met andere reuen heeft te maken met het feit dat de baas onvoldoende dominant is over zijn hond.
misschien wel ja, maar vind onvoldoende dominant zo'n raar woord... ik heb ook een reu.. maar die haalt het niet in z'n hoofd om weg te lopen naar een loopse teef of zomaar echt gaan vechten...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Mag ik nog even de precieze definitie van markeergedrag? Weglopen doen de heren niet en een knokpartij is er (tot op heden) nog niet geweest, uiteraard weleens een korte schermutseling maar ook daarmee stoppen ze op commando. Ze markeren tijdens de wandeling wel maar ik heb het idee dat je in dit geval iets anders bedoelt?
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

bram en thijs schreef:Mag ik nog even de precieze definitie van markeergedrag? Weglopen doen de heren niet en een knokpartij is er (tot op heden) nog niet geweest, uiteraard weleens een korte schermutseling maar ook daarmee stoppen ze op commando. Ze markeren tijdens de wandeling wel maar ik heb het idee dat je in dit geval iets anders bedoelt?
Pissen tegen je keukentafel! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Eline* schreef:
bram en thijs schreef:Mag ik nog even de precieze definitie van markeergedrag? Weglopen doen de heren niet en een knokpartij is er (tot op heden) nog niet geweest, uiteraard weleens een korte schermutseling maar ook daarmee stoppen ze op commando. Ze markeren tijdens de wandeling wel maar ik heb het idee dat je in dit geval iets anders bedoelt?
da's duidelijke taal :V
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Eline* schreef:Stelling ;) Specifieke problemen met reuen, zoals markeergedrag, weglopen achter loopse teven aan en vechten met andere reuen heeft te maken met het feit dat de baas onvoldoende dominant is over zijn hond.
ja. alleen wel met deze kanttekening erbij: de glijdende schaal der dominantie, varierend van 'prettig overwicht hebben' tot een hond psychisch volledig afbranden om hem vervolgens naar eigen inzicht weer op te bouwen.

bij 'prettig overwicht hebben' vertoont de reu zeer zeker op eigen initiatief reu-ig gedrag. bij 'volledig afgebrand' is het eigen initiatief verdwenen en vervangen door de baas plezieren.

ben ik wazig of ligt dat aan mij :? ?
linlin

Eline* schreef: Pissen tegen je keukentafel! :mrgreen:
nelson? 8O
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Eline* schreef:
da's duidelijke taal :V
Ja, en tevens eigenlijk onzin omdat het antwoord gewoon meer dan duidelijk is..een reu die pist tegen je tafel heeft een rangordeconflict. :?
Doe dus ook maar pissen tegen alles wat rechtop staat elders. :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
nelson? 8O
Ben jij gek. Ik heb geen keukentafel! :lekkerpuh
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

linlin schreef:
ja. alleen wel met deze kanttekening erbij: de glijdende schaal der dominantie, varierend van 'prettig overwicht hebben' tot een hond psychisch volledig afbranden om hem vervolgens naar eigen inzicht weer op te bouwen.

bij 'prettig overwicht hebben' vertoont de reu zeer zeker op eigen initiatief reu-ig gedrag. bij 'volledig afgebrand' is het eigen initiatief verdwenen en vervangen door de baas plezieren.

ben ik wazig of ligt dat aan mij :? ?
Nee, niet wazig; ik ben het zelfs wel met je eens :mrgreen:

Ik denk idd dat al die dingen te voorkomen zijn als je echt enorm overwicht op je hond hebt. Hangt denk ik van het karakter van de reu af, hoever je moet gaan in dit overwicht (over de ene hond is het makkelijker de baas zijn, dan over de andere hond).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
linlin

Eline* schreef:
linlin schreef:
nelson? 8O
Ben jij gek. Ik heb geen keukentafel! :lekkerpuh
ach, ik las het al. ik ben wazig. 'k ga nog wat eten :mrgreen:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Eline* schreef:
Yep, ik wist dat er meer achter moest zitten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Nee, dat hebben ze dus ook nog nooit gedaan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Komen we terug op je stelling:
Eline schreef:Stelling Specifieke problemen met reuen, zoals markeergedrag, weglopen achter loopse teven aan en vechten met andere reuen heeft te maken met het feit dat de baas onvoldoende dominant is over zijn hond.
Ja, ik kan me daar zeker in vinden en zie voldoende voorbeelden in mijn naaste omgeving.
AfbeeldingAfbeelding
eliza
Actief

Ongelezen bericht door eliza »

Ja denk dat ik het wel kan vinden in je stelling, in ieder geval wat Moos betreft. Bij mij haalt ie zulke gekkigheid niet uit en als mn buurman Moos uitlaat weer wel.
:zwaai:
Met vriendelijke groet van een Hollandse Herderfan
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Wij hebben ook een reu. Hij haalt het niet in zijn hoofd om te markeren of weg te lopen achter loopse teven aan. Hij is nu twee jaar en we hebben hem zelfs nog nooit op een andere hond (teef en reu) zien rijden. Wel pogingen tot gedaan (bij teven) maar met een stemcorrectie was hij weer bij de les te roepen. Ook geen rijgedrag in huis op kussens o.i.d. Nu we zelf een teef in erbij hebben doet hij daar ook geen pogingen toe. Het blijft bij klappertanden zo nu en dan als hij even goed aan haar geroken heeft. :mrgreen:
Aan de andere kant lust hij regelmatig andere reuen rauw. Mijn vriend is heel dominant over Jurek en gaat confrontaties met andere reuen niet uit de weg. Indien nodig krijgt Jurek flink op zijn sodemieter. Echter hij blijft dezelfde fout maken. Ik ga confrontaties met andere reuen uit de weg als het effe kan. Soms ontkom je er natuurlijk niet aan. Ik probeer het meestal op te lossen met afleiding en aandacht naar mij toe door constant te praten tegen hem.

Wat de stelling betreft zouden we dan wel dominant zijn v.w.b. het eerste deel daarvan en niet v.w.b. het knokken met reuen. :?
Klopt toch ook niet?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Wij hebben hier met Danco alleen last gehad van het vechten met andere reuen én teven. Dit zal zeer zeker ook een kwestie van dominantietekort van ons geweest zijn hoor, mijn pa is nu eenmaal niet echt een baas ;) , en mijn moeder ontweek op een gegeven moment alles, durfde nog nauwelijks te wandelen met hem omdat het er echt niet ontspannen aan toe ging.
Ik had minder problemen met hem, kon hem meestal wel tot de orde roepen, maar het uitvallen tijdens de cursus kreeg ik niet goed onder controle. Maar als een van de trainers de lijn overnam, volgde meneer als een zonnetje, vlak langs "zijn vijanden" af. :? Deze kerels hadden blijkbaar een dominante uitstraling én voldoende kracht om hem écht te corrigeren als hij de fout inging. Voor mij heel frustrerend, maar aan de andere kant ook heel duidelijk dat ik wat dat betreft toch wat dominantie naar hem tekort kwam.
Markeergedrag heeft hij nooit vertoond, loopse teven vond hij ook niet echt interessant. Heb hem nooit zien klappertanden ofzo, hij reageerde niet geïnteresseerd op luchtjes. Als hij een loopse teef tegenkwam, wilde hij die ook gewoon te grazen nemen, aanvallen dus ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ja ik heb ook nog een aanvulling. Scooby was buiten nogal dominant ten opzichte van andere reuen (en dan honden die groter waren dan dat hij zelf was) als Richard mee liep dan was dat een stuk minder :? en als ik weinig aandacht aan hem besteedde was het weer meer.
Als ik eens in de zoveel tijd alleen met hem op pad ging dan was het weer even weg.
Richard heeft ook maar 1 knokpartij meegemaakt in de roedel en ik wel een stuk of drie.
Eigenlijk helemaal niet leuk voor mij :jank: Scooby had een consequente aanpak nodig en dat kan ik (dat moest in het asiel ook) maar soms laat ik het maar een beetje gaan en dat kreeg ik dan gelijk op mijn brood.
Aan de riem trekken dat deden ze bij ons nooit maar als je mijn vader zag gaan 8O
De buurvrouw was eigenlijk nog erger die liet de hond de route bepalen :? kan je zeggen dat dat onder de categorie "rothond" viel mij bij.
Ze was eigenlijk de oppas en thuis had die hond geen donder te vertellen en was hij eigenlijk heel lief.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

ik denk idd wel dat er een kern van waarheid in zit. ik heb ook twee reuen. ze markeren geen van beide, weglopen achter loopste teven weet ik van orbis niet want die krijgt daar de kans niet voor omdat hij niet los kan en whooper is nog te jong, die heeft nog geen loopse teef gezien/geroken.

vechten hebben ze wel al meerder keren gedaan. het is niet afgelopen al ik een keer brul, maar ik krijg ze wel uit elkaar. het zijn meer gevechten om de rangorde te bepalen en de 1 zet daarbij de ander op zijn plek. heeft dit dan ook met mijn dominantie te maken?
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Eline* schreef:Ik heb het over de ontwikkeling van het gedrag en ik heb het dus niet over herplaatsers die ingesleten gedragspatronen hebben.
Ik heb een herplaatsreu die al die dingen niet doet. Een heel braaf hondje.
linlin

sypke schreef:
Eline* schreef:Ik heb het over de ontwikkeling van het gedrag en ik heb het dus niet over herplaatsers die ingesleten gedragspatronen hebben.
een beetje een mietje. :mrgreen:
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

geen idee. als ik de situatie met balou hier zie...
de 1 zeg rangorde probleem, de ander niet. :?

hij pist helaas wel es binnen. op het moment dat we er ff niet zijn. bv wc ofzow.

we zijn bij een gedragstherapeute geweest. en die zei dat het niet persé dominantie hoeft te zijn.
balou heeft tot zn 7e maand in de kennel gezeten.
waarschijn is de bench en kennel binnen voor hem en de rest buiten. de woonkamer dus ook.
hier zitie alstie ff alleen moet zijn in de bench of kennel omdat hij ook sloopt. de ene keer erger dan de andere keer. :cry:

ik wil hem gewoon alleen en los in huis kunnen hebben, maar weet nog niet hoe. waar we nu mee bezig zijn is als hij buiten plast, hem belonen.
verder zou ik absoluut niet weten wat we verkeerd doen. en dat is het moeilijke ervan. het probleem vinden.

verder naar andere reuen is hij moeilijker geworden sinds zijn pubertijd.
maar lang niet naar alle reuen.

lopese teven nog niet veel meegemaakt. wel datie soms het gras af staat te lebberen.
op cursus wel wat teven meegemaakt die loops waren of het moesten worden, maar eigenlijk geen hinder van gehad.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

linlin schreef:
sypke schreef:
beslist niet opgewassen tegen jouw gevaarlijke mormels :mrgreen:
linlin

sypke schreef:
linlin schreef:
sypke schreef:
beslist niet opgewassen tegen jouw gevaarlijke mormels :mrgreen:
nee, inderdaad zeker niet. dat wilde ik maar even horen :mrgreen: .
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik weet het niet zo goed.

Chello is naar andere honden (en dan voornamelijk reuen, ongecastreerd) zeer dominant en tot nu toe heeft elke reu nog behoorlijk ontzag voor meneer, hoe 'zelfverzekerd ze ook in het begin overkomen', vaak hoeft Chello maar naar ze te 'lippen' en ze druipen al af....
Hij verwondt ook zeer zelden, maar zet wel vrij vaak een andere hond op zijn plaats en ook dat gebeurt altijd éerlijk' , zodra de hond zich overgeeft is het klaar......
Overigens als wij een flinke brul geven is het ook klaar.
Loopse teven ziet meneer niet staan, en is hij een keer geinteresseerd dan is een "Chello genoeg, doorlopen!!" voldoende om hem weer mee te krijgen.

Maar naar ons toe is het een vrij onzekere hond, als je maar naar hem buldert dan duikt hij al weg of gaat onder een tafeltje zitten bibberen. Hij zal het ook nooit in zijn hoofd halen om op onze plek te gaan liggen of om ook maar tegen iets anders als een boom aan te piesen..... ;)

Ik denk dat het piesen van een hond in huis e.d. dan dus wel redelijk met een rangorde conflikt te maken heeft.

Alleen snap ik dan het volgende niet.
Chello staat hier bovenaan een roedel van in totaal 9 honden. Dat is overduidelijk, ze gaan voor hem aan de kant of op de grond en er is er geen een die iets van hem af durft te pakken.
Maar als er 2 in de roedel 'mot' hebben dan interesseert hem dat geen moer, net zo min als de reu onder hem graag wel op een loopse teef wil duiken.....
Hoe zit dat dan?? Zou er dan tussen de honden toch een rangordeconflikt zijn?? Want dan zou Chello toch in moeten grijpen bij mot tussen de honden??

ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel..... 8O :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Volgens mij maakt een echte leider zich niet zo druk om akkefietjes in de roedel, pas als ze hem van zijn troon willen stoten ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

maar wij mensen maken ons als 'leider' dus kennelijk wel ernstig zorgen als er akkefietjes zijn tussen de honden onderling.....wij grijpen wel in....althans een heleboel mensen wel.

Wij laten het hier in de roedel gewoon gaan, vooral de reuen onderling zoeken het maar uit en dat gaat ook altijd prima. Alleen bij de teven grijpen we sneller in.....
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Ja, ik kan er wel in meegaan.
Doerak gedraagt zich vaak wel dominant ten opzichte van andere honden, maar vecht eigenlijk nooit. Hij probeert wel op andere honden te rijden, niet sexueel, maar uit dominante.
Een loops teefje laat hem natuurlijk niet koud, maar het blijft tot nu toe bij snuffelen en een klepperend bekkie. Als we doorlopen is het goed, hij gaat er niet achteraan of loopt niet weg.

Markeren doet hij buiten als een idioot; als hij de kans krijgt tegen bijna iedere boom. Binnen bij mij thuis en bij mijn ouders plast hij niet. Maar nu: hij markeert dus bij vreemde mensen in huis. Dat gaat over als hij er vaker komt en ik hem een aantal keren heb gestraft. Maar hoe moet ik dat dan zien in dit kader??
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
linlin

estelle schreef: Alleen snap ik dan het volgende niet.
Chello staat hier bovenaan een roedel van in totaal 9 honden. Dat is overduidelijk, ze gaan voor hem aan de kant of op de grond en er is er geen een die iets van hem af durft te pakken.
Maar als er 2 in de roedel 'mot' hebben dan interesseert hem dat geen moer, net zo min als de reu onder hem graag wel op een loopse teef wil duiken.....
Hoe zit dat dan?? Zou er dan tussen de honden toch een rangordeconflikt zijn?? Want dan zou Chello toch in moeten grijpen bij mot tussen de honden??
juist niet. chello is dermate de grote baas, dat hij het gedonder onder het grut ver, ver, beneden zich, niet de moeite waard vindt. hij is de baas. punt. geen bakkeleien, geen mot, geen vechtpartijtjes over mogelijk.
linlin

Niekie schreef: Maar nu: hij markeert dus bij vreemde mensen in huis. Dat gaat over als hij er vaker komt en ik hem een aantal keren heb gestraft. Maar hoe moet ik dat dan zien in dit kader??
omdat hij het daar alsnog probeert. hij weet dat jij in jouw huis de baas bent, hij weet dat jouw ouders in hun huis de baas zijn, maar je weet maar nooit in een ander huis. straks kan hij zomaar de allerstoerste reu zijn! da's toch wel het proberen waard. :mrgreen:
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

linlin schreef:
Niekie schreef: Maar nu: hij markeert dus bij vreemde mensen in huis. Dat gaat over als hij er vaker komt en ik hem een aantal keren heb gestraft. Maar hoe moet ik dat dan zien in dit kader??
omdat hij het daar alsnog probeert. hij weet dat jij in jouw huis de baas bent, hij weet dat jouw ouders in hun huis de baas zijn, maar je weet maar nooit in een ander huis. straks kan hij zomaar de allerstoerste reu zijn! da's toch wel het proberen waard. :mrgreen:
:mrgreen:
Tja...het is wel erg vervelend, want mormels zijn erg snel en hebben dus zo alles ondergepiest :twisted:
Ik nodig mensen meestal maar gewoon bij mij thuis uit. Als het ergens is waar ik weet dat ik vaker ga komen met Doerak dan houd ik hem de eerste tijd aan de lijn. Op het moment dat hij zijn poot optilt kan ik hem dan corrigeren. Dan is het gedrag na een paar keer over.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”