Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wormvormig aanhangsel
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Wormvormig aanhangsel
Ik heb een hond van net 1 jaar oud. Ze volgt me letterlijk overal! Zit ik op mijn kamer, ligt ze bij me, ga ik naar de wc, wacht ze voor de deur. Ik kan geen stap verzetten of ze zit me op de hielen! Is dit nou omdat ze erg onderdanig is en mij ( de roedelleider) in de gaten moet houden?
Groet,
Dorien
Dorien
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk dat je hond overhecht is aan je. De situatie die je schetst klinkt mij bijzonder ongezond in de oren.
Kan je hond wel alleen zijn?

Kan je hond wel alleen zijn?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- stefanie
- Zeer actief
Ik heb wel eens gehoord dat als de roedelleider rust, de roedel ook rust. Als de leider actief wordt, wordt de rest dat ook. Als je hond je door het huis volgt, zou ie je echt als roedelleider zien. Ik vraag me wel af of dat echt zo is want het is inderdaad toch niet gezond dat de hond je echt overal volgt? Dat ie in de gaten houdt wat de roedelleider aan het doen is kan ik begrijpen maar dat constante achter je kont aanlopen is volgens mij ook weer niet de bedoeling??!
-
- Zeer actief
Ze kan redelijk goed alleen zijn. As ik haar in de woonkamer opsluit, krijg ik achteraf van de buren te horen dat ze aan een stuk door heeft lopen janken en piepen, dus dat werkt niet. Leg ik haar op mijn kamer, dan kan ik gerust een halve dag weg gaan en als ik thuis kom ligt ze op mijn bed met haar neus in mijn schoen :piew
Dusss, wat kan ik doen om haar minder afhankelijk te maken dan?
Dusss, wat kan ik doen om haar minder afhankelijk te maken dan?
Groet,
Dorien
Dorien
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Overhechting kan dus inderdaad een symtoom zijn van scheidingsangst, vandaar dat ik vroeg hoe het zat met het alleen blijven.
De band tussen jou en je hond moet je eigenlijk losser maken, simpelweg omdat het niet gezond is dat een dier (of een mens
) zijn hele ziel en zaligheid aan jou ophangt.
Als eerste is het belangrijk om gewoon deuren achter je gat te gaan dichtdoen..als je bv even gaat plassen, als je even koffie inschenkt enz.
Zo wen je ieder geval je hond af je overal zo even achterna te kunnen lopen.
Heeft je hond een vaste plek, bv een mand? Daar kun je af en blijf op gaan oefenen. Dit soort honden ligt vaak binnen een straal van een meter of 2 om je heen. Die afstand kan je middels trainen vergroten.
Verder is het van belang dat je je hond meer zelfvertrouwen gaat geven. Dat kan je doen door hem zelfstandiger te maken. Geef hem oefeningen te doen die hij goed kan en beloon hem hiervoor. Je kan spelletjes doen met hem, zoals bv zoekspelletjes, waarbij hij alleen op pad moet.
Het zelfvertrouwen moet dus groeien.
Verder kan je de hond bv trekspelletjes wat vaker laten winnen.
De band tussen jou en je hond moet je eigenlijk losser maken, simpelweg omdat het niet gezond is dat een dier (of een mens

Als eerste is het belangrijk om gewoon deuren achter je gat te gaan dichtdoen..als je bv even gaat plassen, als je even koffie inschenkt enz.
Zo wen je ieder geval je hond af je overal zo even achterna te kunnen lopen.
Heeft je hond een vaste plek, bv een mand? Daar kun je af en blijf op gaan oefenen. Dit soort honden ligt vaak binnen een straal van een meter of 2 om je heen. Die afstand kan je middels trainen vergroten.
Verder is het van belang dat je je hond meer zelfvertrouwen gaat geven. Dat kan je doen door hem zelfstandiger te maken. Geef hem oefeningen te doen die hij goed kan en beloon hem hiervoor. Je kan spelletjes doen met hem, zoals bv zoekspelletjes, waarbij hij alleen op pad moet.
Het zelfvertrouwen moet dus groeien.
Verder kan je de hond bv trekspelletjes wat vaker laten winnen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
Om te beginnen trek ik altijd de deur achter mijn gat dicht als ik naar de wc ga!
Nee, ff serieus. Ik heb in het begin een beetje moeten zoeken hoe ik haar het beste aan kon pakken. Het is idd een erg onderdanig hondje naar mij toe. Naar andere honden dus absoluut het tegenovergestelde. Het was een keer zelf zo dat ik met haar aan het wandelen was en op een vlakte ging zitten. Shanu ging vrolijk met andere honden en kinderen spelen. Op een gegeven moment was ze wat uit het zicht en ik riep haar. Natuurlijk niet komen.. Ik ging haar halen en op het moment dat ik bij haar was greep ze een ander hond. Toen zei iemand ook dat ze zich waarschijnlijk gesterkt voelde, omdat ik er bij was.
Trekspelletjes enzo dat wist ik en dat doe ik ook wel, maar ik vind het moeilijk om de balans te vinden om haar zelfverzekerder te maken, maar ook om mijn positie als hoogste te handhaven, want ze proberen toch altijd hogerop te komen dmv de kleinste dingen?
Ze heeft een vaste plek en ze kent het commando plaats. "Hier blijven" doet ze alleen als ik het op een boze toon zeg en dan krimpt ze ook een beetje ineen. Als ik het wat zachter/liever zeg dan kruipt ze gewoon achter me aan... Ik zal het proberen met die deuren, maar is dit niet gewoon symptoombestrijding?

Nee, ff serieus. Ik heb in het begin een beetje moeten zoeken hoe ik haar het beste aan kon pakken. Het is idd een erg onderdanig hondje naar mij toe. Naar andere honden dus absoluut het tegenovergestelde. Het was een keer zelf zo dat ik met haar aan het wandelen was en op een vlakte ging zitten. Shanu ging vrolijk met andere honden en kinderen spelen. Op een gegeven moment was ze wat uit het zicht en ik riep haar. Natuurlijk niet komen.. Ik ging haar halen en op het moment dat ik bij haar was greep ze een ander hond. Toen zei iemand ook dat ze zich waarschijnlijk gesterkt voelde, omdat ik er bij was.
Trekspelletjes enzo dat wist ik en dat doe ik ook wel, maar ik vind het moeilijk om de balans te vinden om haar zelfverzekerder te maken, maar ook om mijn positie als hoogste te handhaven, want ze proberen toch altijd hogerop te komen dmv de kleinste dingen?
Ze heeft een vaste plek en ze kent het commando plaats. "Hier blijven" doet ze alleen als ik het op een boze toon zeg en dan krimpt ze ook een beetje ineen. Als ik het wat zachter/liever zeg dan kruipt ze gewoon achter me aan... Ik zal het proberen met die deuren, maar is dit niet gewoon symptoombestrijding?
Groet,
Dorien
Dorien
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Je zou eens een paar weken kunnen proberen om haar volledig te negeren. Niet op haar reageren dus, nog geen blik waardig keuren, helemaal niets.
Behalve als ze eens een keertje rustig op haar plekje ligt. Dan schenk je haar wel andacht, niet te veel zodat ze euforisch wordt, net dat beetje waardoor zij een prettig gevoeletje ervaart.
In het begin doe je dit al na slechts enkele seconden op haar plekje te zijn. Zodra ze opstaat en wegloopt negeer je haar weer, indien nodig onderbreek je dus het kontakt akuut.
Stapje voor stapje bouw je de tijd die verloopt tussen het op haar plekje gaan liggen en jouw aandacht schenken op. 2 seconden, 5 seconden, 10 seconden, halve minuut, 1 minuut, 2 minuten, 5 minuten, een half uurtje, etc. Ook kun je lángzaam het soort beloning opbouwen. Beetje aaien en zachtjes enkele lekkere woordjes zeggen, wat uitbundiger aaien, beetje spelen, uit wandelen gaan, even bij je roepen, enz.
Als zij goed reageert merk je dat ze al vrij snel steeds vaker het gedrag gaat vertonen wat haar uiteindelijk oplevert wat zij wil: jouw aandacht en kontakt met jou.
Probeer het eens, als je het goed toepast is de kans groot dat het werkt, maar je moet wel erg konsekwent blijven, jij, en wie er verder bij jullie in huis woont. En voldoende geduld hebben.
Groetjes, Willy.
Behalve als ze eens een keertje rustig op haar plekje ligt. Dan schenk je haar wel andacht, niet te veel zodat ze euforisch wordt, net dat beetje waardoor zij een prettig gevoeletje ervaart.
In het begin doe je dit al na slechts enkele seconden op haar plekje te zijn. Zodra ze opstaat en wegloopt negeer je haar weer, indien nodig onderbreek je dus het kontakt akuut.
Stapje voor stapje bouw je de tijd die verloopt tussen het op haar plekje gaan liggen en jouw aandacht schenken op. 2 seconden, 5 seconden, 10 seconden, halve minuut, 1 minuut, 2 minuten, 5 minuten, een half uurtje, etc. Ook kun je lángzaam het soort beloning opbouwen. Beetje aaien en zachtjes enkele lekkere woordjes zeggen, wat uitbundiger aaien, beetje spelen, uit wandelen gaan, even bij je roepen, enz.
Als zij goed reageert merk je dat ze al vrij snel steeds vaker het gedrag gaat vertonen wat haar uiteindelijk oplevert wat zij wil: jouw aandacht en kontakt met jou.
Probeer het eens, als je het goed toepast is de kans groot dat het werkt, maar je moet wel erg konsekwent blijven, jij, en wie er verder bij jullie in huis woont. En voldoende geduld hebben.
Groetjes, Willy.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Deuren achter je gat sluiten is gewoon aanleren dat ze je niet overal achterna kan lopen. Dat is dus het aanleren van een andere gewoonte.Dorien80 schreef:Trekspelletjes enzo dat wist ik en dat doe ik ook wel, maar ik vind het moeilijk om de balans te vinden om haar zelfverzekerder te maken, maar ook om mijn positie als hoogste te handhaven, want ze proberen toch altijd hogerop te komen dmv de kleinste dingen?
ALs je daarnaast werkt aan haar zelfvertrouwen ben je dus op 2 fronten bezig. Als ik je verhaal zo lees is je hond buiten ieder geval niet onzelfstandig, want blijkbaar is ze voldoende vrij om er lekker zelf wat leuks van te maken en andere honden op te zoeken.
Hoe heb je je hond getraind? Als een hond alleen luistert naar commando's als je dat boos zegt, heb je dat dus ook zo aangeleerd.

Werk veel met positieve aanmoedigingen en probeer je wat minder te laten verleiden tot dingen op boze toon zeggen, zeker als je hond daar zo erg op reageert.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
-
- Zeer actief
Dat kan idd ook een oorzaak zijn. Ze heeft niets om mee te spelen, maar als ze thuis is slaapt ze ook alleen maar! Behalve als ik opsta, want dan loopt ze me dus achterna... Ik weet dus niet of ze hier ook echt behoefte aan heeft...gyanty schreef:Heeft je hond binnen ook wat te doen? Kan hij zichzelf vermaken met speelgoed? Mano kan zichzelf vermaken met een doos vol speelgoed. Is dat er niet is hij continu op iemand gefixeerd en loopt diegene steeds achterna.
Groet,
Dorien
Dorien
-
- Zeer actief
Ik heb haar de dingen geleerd op een positieve manier. Als ze net ging zitten, dan riep ik "zit"! En dan jubelde ik een eind weg enzo. Alleen met "blijf" heb ik het misschien iets harder gezegd wellicht ook uit ongeduld, dat zou best kunnen.Eline* schreef:Hoe heb je je hond getraind? Als een hond alleen luistert naar commando's als je dat boos zegt, heb je dat dus ook zo aangeleerd.![]()
Werk veel met positieve aanmoedigingen en probeer je wat minder te laten verleiden tot dingen op boze toon zeggen, zeker als je hond daar zo erg op reageert.
Ik ga nu proberen haar te negeren en dat "hier blijven" uit te bouwen. Misschien dat dat helpt.
Groet,
Dorien
Dorien