Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hierarchie
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Hierarchie
Geinspireerd door het verhaal over Amar en Senna, de beide jonge dobermanteven van Inge en de reacties erop vraag ik me af hoe de hierachie bij jullie is opgebouwd tussen de honden.
Hoe is die hierarchie tot stand gekomen en hoe blijft die zo?
Bij de honden die ik samen had en heb, zowel reu-teef, reu-reu en reu-reu-teef combinatie (geen teef-teef dus, niet bewust overigens) merk ik eerlijk gezegd weinig rangbevestigende handelingen, ook nooit knokpartijen. Een eventuele pup wordt wel de oren gewassen als de volwassen honden dat nodig achten, de eerste tijd houd ik dat goed in de gaten aangezien ze nog vreemd zijn. Maar ik laat het wel gaan. Los samen in huis/auto als ik er niet ben doe ik niet, pup gaat dan voor z'n eigen veiligheid in de bench.
Eenmaal ingeburgerd leven ze tot nog toe allemaal "gezellig" met en naast elkaar. Spanning is er niet, ze lijken mekaars eigenaardigheden te respecteren. Zo is Bolke de Markies altijd de eigenaar van ballen/botten/stokken, de anderen vinden dat best. Hij vindt dat nu eenmaal heel belangrijk.
Toch zou ik hem echt niet als ranghoogste betitelen, Barousse pist over z'n pies heen. Als ik alleen met hem ben weggeweest en hij komt terug dan hangt zij licht brommend over hem heen, hij houdt dan z'n gemak maar een houdingsverlaging bij hem dan zie ik niet.
Als Bolke z'n spanning moet afreageren (als we thuiskomen of wanneer ik ga voeren) rijdt ie op Barousse, totdat zij "hmmpff" zegt, dan kapt ie direct.
Ik heb het nu over mijn huidige honden maar ook hun voorgangers Pollie (Heidewachtelteef) en Bas (reu, kruising, groot, zwart, kortharig, gespierd) waar Bolke als 4 maanden oud reutje bij kwam heb ik niet kunnen betrappen op een strikte handhaving van de hierarchie. Het kan natuurlijk heel goed aan de honden liggen. Ik heb een tijd met een Malamute groep geleefd en daar waren de honden veel explicieter naar elkaar maar ze hadden ook meer en knalharde conflicten. Ook reu-teef gevechten kwamen voor.
Nou ja, voor nu ben ik even genoeg aan het woord geweest. Ik lees graag jullie ervaringen en ideeen hierover.
Groet, Sieneke
Hoe is die hierarchie tot stand gekomen en hoe blijft die zo?
Bij de honden die ik samen had en heb, zowel reu-teef, reu-reu en reu-reu-teef combinatie (geen teef-teef dus, niet bewust overigens) merk ik eerlijk gezegd weinig rangbevestigende handelingen, ook nooit knokpartijen. Een eventuele pup wordt wel de oren gewassen als de volwassen honden dat nodig achten, de eerste tijd houd ik dat goed in de gaten aangezien ze nog vreemd zijn. Maar ik laat het wel gaan. Los samen in huis/auto als ik er niet ben doe ik niet, pup gaat dan voor z'n eigen veiligheid in de bench.
Eenmaal ingeburgerd leven ze tot nog toe allemaal "gezellig" met en naast elkaar. Spanning is er niet, ze lijken mekaars eigenaardigheden te respecteren. Zo is Bolke de Markies altijd de eigenaar van ballen/botten/stokken, de anderen vinden dat best. Hij vindt dat nu eenmaal heel belangrijk.
Toch zou ik hem echt niet als ranghoogste betitelen, Barousse pist over z'n pies heen. Als ik alleen met hem ben weggeweest en hij komt terug dan hangt zij licht brommend over hem heen, hij houdt dan z'n gemak maar een houdingsverlaging bij hem dan zie ik niet.
Als Bolke z'n spanning moet afreageren (als we thuiskomen of wanneer ik ga voeren) rijdt ie op Barousse, totdat zij "hmmpff" zegt, dan kapt ie direct.
Ik heb het nu over mijn huidige honden maar ook hun voorgangers Pollie (Heidewachtelteef) en Bas (reu, kruising, groot, zwart, kortharig, gespierd) waar Bolke als 4 maanden oud reutje bij kwam heb ik niet kunnen betrappen op een strikte handhaving van de hierarchie. Het kan natuurlijk heel goed aan de honden liggen. Ik heb een tijd met een Malamute groep geleefd en daar waren de honden veel explicieter naar elkaar maar ze hadden ook meer en knalharde conflicten. Ook reu-teef gevechten kwamen voor.
Nou ja, voor nu ben ik even genoeg aan het woord geweest. Ik lees graag jullie ervaringen en ideeen hierover.
Groet, Sieneke
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier vinden wel degelijk rangbevestigende handelingen plaats.
Marouck was als pup al behoorlijk pittig, toen ze 10 weken oud was begon ze voor het eerst te rijden op Nika. Toen Marouck ongeveer 8 maanden was was het duidelijk dat zij de leiding had overgenomen, hoewel daar geen echt gevecht voor nodig is geweest. Nika gaat voor haar op haar rug liggen (doet ze voor geen enkele andere hond), na een stoeipartij wordt er steevast door Marouck even op Nika gereden, en correcties vinden plaats door Nika met hoge staart, gespitste oren en een flinke borstel op haar rug te fixeren, af en toe wordt er ook nog bij over de nek gehangen of in de nek gebeten.
Over het algemeen leven ze inderdaad harmonieus naast elkaar, komt er een andere hond in zicht dan zie je Marouck op Nika gaan letten, zodra Nika gaat fixeren en "dreigt" uit te gaan vallen springt Marouck ertussen, geeft Nika op haar donder en verlegt ze dus de aandacht van Nika, weg van die andere hond. Zodra ik Nika dan weggestuurd heb gaat Marouck kennis maken met de andere hond en wordt er gespeeld. Marouck is dus wel een typje wat op haar strepen staat bij Nika, als dat nodig is.
Het gevolg hiervan is dat ik met Nika wat ontspannender loop, ik ben iets minder op mijn hoede als ik andere honden zie.
Marouck was als pup al behoorlijk pittig, toen ze 10 weken oud was begon ze voor het eerst te rijden op Nika. Toen Marouck ongeveer 8 maanden was was het duidelijk dat zij de leiding had overgenomen, hoewel daar geen echt gevecht voor nodig is geweest. Nika gaat voor haar op haar rug liggen (doet ze voor geen enkele andere hond), na een stoeipartij wordt er steevast door Marouck even op Nika gereden, en correcties vinden plaats door Nika met hoge staart, gespitste oren en een flinke borstel op haar rug te fixeren, af en toe wordt er ook nog bij over de nek gehangen of in de nek gebeten.
Over het algemeen leven ze inderdaad harmonieus naast elkaar, komt er een andere hond in zicht dan zie je Marouck op Nika gaan letten, zodra Nika gaat fixeren en "dreigt" uit te gaan vallen springt Marouck ertussen, geeft Nika op haar donder en verlegt ze dus de aandacht van Nika, weg van die andere hond. Zodra ik Nika dan weggestuurd heb gaat Marouck kennis maken met de andere hond en wordt er gespeeld. Marouck is dus wel een typje wat op haar strepen staat bij Nika, als dat nodig is.
Het gevolg hiervan is dat ik met Nika wat ontspannender loop, ik ben iets minder op mijn hoede als ik andere honden zie.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hier merk ik het aan kleine dingetjes, alhoewel je hier goed voor moet opletten omdat ze echt als vrienden naast elkaar leven.
In het begin ging Kaya veel rijden op Moritz, dat was nr.1 dat de rangorde wel duidelijk was. De laatste maanden doet ze het niet meer en Moritz staat het ook niet zo gauw meer toe.
Verder is Kaya altijd haantje (kippetje
) de voorste: als eerste staat ze bij de koekjes, bij de deur, enz. enz.
Als Moritz een speeltje/bot heeft wat Kaya wil hebben, staat hij dit zonder mokken aan haar af. Op een hele enkele uitzondering na als hij er echt helemaal gek van is; dan kan hij even een grom laten horen en neemt Kaya ook direct afstand.
Kaya helpt Moritz ook bij ''gevechten'' (groot woord) buiten, maar andersom is dit nog niet voorgevallen.
Ze zijn grootse vrienden van elkaar, maar net een tikje vredige rangorde tussendoor. Ze weten exact wat ze aan elkaar hebben en er is hier ook nooit onenigheid.
In het begin ging Kaya veel rijden op Moritz, dat was nr.1 dat de rangorde wel duidelijk was. De laatste maanden doet ze het niet meer en Moritz staat het ook niet zo gauw meer toe.
Verder is Kaya altijd haantje (kippetje

Als Moritz een speeltje/bot heeft wat Kaya wil hebben, staat hij dit zonder mokken aan haar af. Op een hele enkele uitzondering na als hij er echt helemaal gek van is; dan kan hij even een grom laten horen en neemt Kaya ook direct afstand.
Kaya helpt Moritz ook bij ''gevechten'' (groot woord) buiten, maar andersom is dit nog niet voorgevallen.
Ze zijn grootse vrienden van elkaar, maar net een tikje vredige rangorde tussendoor. Ze weten exact wat ze aan elkaar hebben en er is hier ook nooit onenigheid.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ook hier merk ik weinig van rangbevestigend gedrag. Toen Belle er net was en te enthousiast naar Chiva deed, negeerde Chiva haar meest van de tijd. Als ze het te gek maakte kreeg ze even een snauw en was het over. Nu laten ze elkaar eigenlijk gewoon meest van de tijd met rust. Ook om botten wordt geen ruzie gemaakt, ze pakken ze alleen van elkaar af als de ander het niet ziet (over en weer). Maar ik zal nooit de honden alleen laten met botten. Voor Belle heb ik twee andere teven gehad samen met Chiva, en ook hier heb ik nooit problemen meegemaakt op één schermutseling na om een erg lekkere kluif. Verder altijd harmonie en knus samen of met z'n drieen in een mand.
Bij mijn eerste hond, een reu heb ik wel een keer een andere reu gehad en dat ging dus niet. Toen is mij ook door verschillende mensen verteld dat twee reuen niet kan, maar twee of meer teven wel, vandaar dat ik daarna steeds teven heb gehad en er ook nooit bij stil heb gestaan dat dit problemen zou kunnen geven. Wel moet ik erbij zeggen dat de honden die ik tot nu toe heb gehad, nooit echt felle honden waren, ook buiten naar vreemde honden toe niet. Ik weet niet of het aan de keuze van de hond of aan de opvoeding ligt, maar mijn zoon vroeg laatst nog waarom wij toch altijd van die "mietjes" honden hebben.
Bij mijn eerste hond, een reu heb ik wel een keer een andere reu gehad en dat ging dus niet. Toen is mij ook door verschillende mensen verteld dat twee reuen niet kan, maar twee of meer teven wel, vandaar dat ik daarna steeds teven heb gehad en er ook nooit bij stil heb gestaan dat dit problemen zou kunnen geven. Wel moet ik erbij zeggen dat de honden die ik tot nu toe heb gehad, nooit echt felle honden waren, ook buiten naar vreemde honden toe niet. Ik weet niet of het aan de keuze van de hond of aan de opvoeding ligt, maar mijn zoon vroeg laatst nog waarom wij toch altijd van die "mietjes" honden hebben.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Beertje en Jackie hebben nooit problemen met de onderlinge hierarchie gehad. Beertje was vanaf dag 1 de baas over Jackie en die accepteerde dat echt direct.
Toby is een ander verhaal, die heeft zich echt middels trucjes die lievig overkomen tot af en toe een confrontatie tussen de heren omhoog gewerkt.
Maar we wisten ook dat dit zou gaan gebeuren, daar is het nu eenmaal de hond naar en de twee oudere honden zijn niet altijd lichamelijk in staat om genoeg weerstand te geven om hun hierarchische plekje te behouden. Beertje is nog steeds wel de baas in de meeste dingen, maar Toby klimt wel steeds een stukje verder omhoog. Die rol mag hij van ons ook wel hebben want Beertje geeft zelf wel aan wat hij te ver vindt gaan van Toby en wat niet. Jackie staat echt onderaan de ladder nu en dat accepteert hij grotendeels, maar af en toe toch ook weer niet, waardoor Toby en Jackie wel eens ruzie hebben. En dan is Jackie weer braaf en ondergeschikt.
Beer en Toop hebben dus op dit moment een onderlinge verstandhouding, waarbij de ene situatie Beer de baas is en de andere situatie Toby. Maar die weegschaal begint dus behoorlijk door te slaan richting Toby, en dat gaat eigenlijk zonder echte problemen tussen die twee. Heel gemoedelijk laat Beer wat en neemt Toby wat meer.
Toby is een ander verhaal, die heeft zich echt middels trucjes die lievig overkomen tot af en toe een confrontatie tussen de heren omhoog gewerkt.

Beer en Toop hebben dus op dit moment een onderlinge verstandhouding, waarbij de ene situatie Beer de baas is en de andere situatie Toby. Maar die weegschaal begint dus behoorlijk door te slaan richting Toby, en dat gaat eigenlijk zonder echte problemen tussen die twee. Heel gemoedelijk laat Beer wat en neemt Toby wat meer.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
- Actief
- Roosje
- Zeer actief
Ik vemoed omdat de karakters zo verschillen dat we geen enkel rangorder probleem hier hebben. Mo is een intelligent, initatievol en gevoelig Bulletje die graag hoger op wilt. Dot is een zacht, rustig, geduldig, evenwichtig en koppig Bulletje. Mo probeerd wel, maar heeft geen grip op Dot. Dot zou nooit een conflict aangaan om haar zin door te drijven, maar door haar houding en een beetje steun van mijn kant heeft ze Mo goed onder controle, Dot heeft ook dit effect op andere honden die haar goed kennen. Mo is idolaat van Dot
Roosje

Roosje

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Mijn teef Laika is de baas en ze laat dat met regelmaat duidelijk aan Nelson merken. Nelson heeft ook ontzag voor haar.
Spelen gebeurd altijd op initiatief van Laika. Ook poogt Laika met regelmaat even haar positie te benadrukken door Nelson te willen berijden en dat soort grappen. Ze corrigeert hem als ze hem vervelend vindt, terwijl dat andersom nog nooit is gebeurd.
Nelson probeert buiten nog wel eens voorzichtig over het plasje van Laika heen te plassen. Als Laika dit ziet corrigeert ze hem daarvoor door hem met een grote bek weg te jagen van haar piesplek.
Hier dus een zeer duidelijke rangorde en Nelson heeft ook respect voor Laika.
De standaard fabels van rangordebevestigende handelingen van de dominant, zoals als eerste de deur door, als eerste eten en hoge positie's hebben ..dat zal mijn honden onderling dus worst wezen. Nelson is de opportunist en Laika het denkende typje, waardoor Nelson gewoon altijd overal als eerste bij is.
Spelen gebeurd altijd op initiatief van Laika. Ook poogt Laika met regelmaat even haar positie te benadrukken door Nelson te willen berijden en dat soort grappen. Ze corrigeert hem als ze hem vervelend vindt, terwijl dat andersom nog nooit is gebeurd.
Nelson probeert buiten nog wel eens voorzichtig over het plasje van Laika heen te plassen. Als Laika dit ziet corrigeert ze hem daarvoor door hem met een grote bek weg te jagen van haar piesplek.

Hier dus een zeer duidelijke rangorde en Nelson heeft ook respect voor Laika.
De standaard fabels van rangordebevestigende handelingen van de dominant, zoals als eerste de deur door, als eerste eten en hoge positie's hebben ..dat zal mijn honden onderling dus worst wezen. Nelson is de opportunist en Laika het denkende typje, waardoor Nelson gewoon altijd overal als eerste bij is.

Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Wij hebben 2 reuen die kwa karakter gewoon goed bij elkaar passen. In beiden gevallen hebben wij het aan de fokker overgelaten om te beslissen welke pup het beste bij ons paste. Beide honden komen ook bij dezelfde fokker vandaan.
Verder hebben wij bevestigen wij het gedrag (dominantse als eerste door de deur, eerste voer, eerste een koekje), hoewel dat nu steeds minder wordt. Ook hebben wij de dominatste (en tevens oudste) niet gecorrigeerd als hij de jongste zijn plaats wees. En dat gebeurde dus al op dag 1.
Moet zeggen dat ik soms verbaast ben dat de jongens hun posities handhaven want Tagor is ondertussen hard op weg naar de 11 jaar en dat begin je toch aan hem te zien. Toch probeert Jari niet de hoogtste positie over te nemen. Blijkbaar functioneert dit voor beide honden goed.
Verder hebben wij bevestigen wij het gedrag (dominantse als eerste door de deur, eerste voer, eerste een koekje), hoewel dat nu steeds minder wordt. Ook hebben wij de dominatste (en tevens oudste) niet gecorrigeerd als hij de jongste zijn plaats wees. En dat gebeurde dus al op dag 1.
Moet zeggen dat ik soms verbaast ben dat de jongens hun posities handhaven want Tagor is ondertussen hard op weg naar de 11 jaar en dat begin je toch aan hem te zien. Toch probeert Jari niet de hoogtste positie over te nemen. Blijkbaar functioneert dit voor beide honden goed.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
- M@ri@nne
- Zeer actief
Laika staat boven Tosca.
Hoe dit ontstaan is?
Waarschijnlijk omdat Laika 2 jaar ouder is en Tosca er dus 2 jaar later bijkwam.
Ik heb ze dus niet van jongs af aan maar ze zijn wel altijd samen geweest.
waaruit blijkt deze rangorde?
Nou Laika piest over Tosca d't pies heen, nooit andersom.
Laika gaat wel eens bij Tosca liggen, nooit andersom.
Als Tosca op het fijnste kussen ligt en Laika wil daar liggen dan hoeft ze er maar even bij te staan en Tosca staat op en gaat weg.
Als Laika bv in de deuropening ligt en Tosca wil erdoor kan ze piepen wat ze wilt maar ze stapt er niet over en Laika staat niet op.
Als wij per ongeluk op Laika d'r poot gaan staan ofzo gaat ze naar Tosca en krijgt die een snauw.
Aols Tosca per ongeluk Laika wakker maakt of omver loopt dan gaat Laika snauwen, en gaat Tosca onderdanig liggen.
Als Tosca erg zenuwachtig is door bv vuurwerk gaat ze Laika uitdagen.
Wij doen hier wel aan de zogenaamde rangorde bevestigende regels.
Dus Laika krijgt eerst eten, gaat als eerste de deur door etc.
Hier krijgen ze nooit samen in 1 ruimte botten want dat word knokken.
Ook liggen hier geen speeltjes op de grond.
Dit gaat het grootste gedeelte van de tijd goed.
Maar het is hier ook flink mis geweest.
Laika had erg last van haar HD en artrose en was dus verzwakt.
Tosca wilde toen een stap hogerop klimmen en Laika pikte dat niet.
Gevolg enorme vechtpartijen en Laika kreeg teveel klappen en zwakte steeds meer af.
WE hebben ze toen een paar weken gescheiden gehouden zodat Laika op kon knappen. En daarna was alles weer duidelijk.
Hoe dit ontstaan is?
Waarschijnlijk omdat Laika 2 jaar ouder is en Tosca er dus 2 jaar later bijkwam.
Ik heb ze dus niet van jongs af aan maar ze zijn wel altijd samen geweest.
waaruit blijkt deze rangorde?
Nou Laika piest over Tosca d't pies heen, nooit andersom.
Laika gaat wel eens bij Tosca liggen, nooit andersom.
Als Tosca op het fijnste kussen ligt en Laika wil daar liggen dan hoeft ze er maar even bij te staan en Tosca staat op en gaat weg.
Als Laika bv in de deuropening ligt en Tosca wil erdoor kan ze piepen wat ze wilt maar ze stapt er niet over en Laika staat niet op.
Als wij per ongeluk op Laika d'r poot gaan staan ofzo gaat ze naar Tosca en krijgt die een snauw.
Aols Tosca per ongeluk Laika wakker maakt of omver loopt dan gaat Laika snauwen, en gaat Tosca onderdanig liggen.
Als Tosca erg zenuwachtig is door bv vuurwerk gaat ze Laika uitdagen.
Wij doen hier wel aan de zogenaamde rangorde bevestigende regels.
Dus Laika krijgt eerst eten, gaat als eerste de deur door etc.
Hier krijgen ze nooit samen in 1 ruimte botten want dat word knokken.
Ook liggen hier geen speeltjes op de grond.
Dit gaat het grootste gedeelte van de tijd goed.
Maar het is hier ook flink mis geweest.
Laika had erg last van haar HD en artrose en was dus verzwakt.
Tosca wilde toen een stap hogerop klimmen en Laika pikte dat niet.
Gevolg enorme vechtpartijen en Laika kreeg teveel klappen en zwakte steeds meer af.
WE hebben ze toen een paar weken gescheiden gehouden zodat Laika op kon knappen. En daarna was alles weer duidelijk.
Groetjes, Marianne.

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als ik het op een rijtje ga zetten, is het erg tegenstrijdig:
Saar piest altijd over Miep's plasje.
Als Miep op het plekje van Saar wil liggen, dan staat Saar op.
Saar staat als eerste bij de buitendeur. Miep staat er een meter achter, en die moet je roepen. "Toe maar Miep, jij mag ook mee!"
Knuffels oid trekt Miep binnen een seconde uit de bek van Saar.
Als Saar een bot heeft, gaat Miep ernaast liggen. Het eten uit de bek kijken ongeveer. Maar ze komt er niet aan. Op het moment dat Saar wegloopt, grijpt Miep haar kans en 'pikt' het bot.
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Moeder / kind hierarchie. Meer kan ik er echt niet van maken. Al vinden sommigen hier op het forum dat een beetje menselijk gedacht. Nou ja, kloek en haar kuiken dan. Al is dat kuiken inmiddels al anderhalf
Saar piest altijd over Miep's plasje.
Als Miep op het plekje van Saar wil liggen, dan staat Saar op.
Saar staat als eerste bij de buitendeur. Miep staat er een meter achter, en die moet je roepen. "Toe maar Miep, jij mag ook mee!"
Knuffels oid trekt Miep binnen een seconde uit de bek van Saar.
Als Saar een bot heeft, gaat Miep ernaast liggen. Het eten uit de bek kijken ongeveer. Maar ze komt er niet aan. Op het moment dat Saar wegloopt, grijpt Miep haar kans en 'pikt' het bot.
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Moeder / kind hierarchie. Meer kan ik er echt niet van maken. Al vinden sommigen hier op het forum dat een beetje menselijk gedacht. Nou ja, kloek en haar kuiken dan. Al is dat kuiken inmiddels al anderhalf

- Falco
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog
- Contacteer:
Ja onze reu Falco en ons teefje Spike (boerenfox). Wat zal ik er van zeggen. Ze zijn, klinkt raar, ieder op hun manier de baas.. Spike snauwt en grauwt wat af naar Falco, Hij heeft daar heilig ontzag voor. Die rij met tanden laat hij voor wat het is. Ze dult hem gewoon niet in de buurt bij haar. Ze in in wezen rete bang van hem. En dat is nou nergens voor nodig.
Hij plast over haar plasje heen. Als ze niet snel genoeg is dan gaat hij gewoon over haar heeenplassen.
Ze maalt er niet om dat hij dat doet. Het maakt ze allebei niet uit wie er het eerste eten krijgt. Ik heb ook geen gewoontes wie er het eerst krijgt. Ze eten een paar meter uit elkaar dat is wel verstandig. Falco is nogal een knoeier met eten en spike een grote dief. dat gaat niet goed komen. Ze heeft pas ontdekt dat ook Falco heel nijdig kan zijn. We schrokken er allemaal van.
Uitlaten is een drama samen, Spike lokt gewoon gevechten uit. De bitch. En Falco denkt dan dat alle honden die we tegen komen hun kwaad willen doen. Nou voor je het weet heb je een giga ruzie. Met Falco alleen geen enkel probleem.
Falco heeft ontzag voor haar en soms ook weer niet en dan maalt ze daar niet om. Spike had gewoon niet als hond geboren moeten worden. Ze kan totaal niet met soortgenoten omgaan. Een asohondje is het. punt.
Hij plast over haar plasje heen. Als ze niet snel genoeg is dan gaat hij gewoon over haar heeenplassen.

Uitlaten is een drama samen, Spike lokt gewoon gevechten uit. De bitch. En Falco denkt dan dat alle honden die we tegen komen hun kwaad willen doen. Nou voor je het weet heb je een giga ruzie. Met Falco alleen geen enkel probleem.
Falco heeft ontzag voor haar en soms ook weer niet en dan maalt ze daar niet om. Spike had gewoon niet als hond geboren moeten worden. Ze kan totaal niet met soortgenoten omgaan. Een asohondje is het. punt.
Falco.. 2001-2009
Spike.. 1993-2007
Spike.. 1993-2007
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Tja, dat is dus opvallend bij ons. De heren plassen tegenwoordig over elkaars plas heen. Afwisselend. Was vroeger wel anders, zeker toen Jari jong was plaste Tagor over de plas van Jari heen en niet andersom.
Verder is het zo dat bij een kluif Jari dus liever niet naast Tagor ligt, maar een stukje bij hem vandaan. Maar als Tagor zijn kluif laat voor wat het is en Jari wil die pakken, gebeurt het regelmatig dat Tagor dat niet accepteert.
Conclusie, afhankelijk van de stemming van Tagor trekt Jari aan het kortste eind maar Tagor is met de jaren wel steeds meer gaan dulden van Jari. Dingen die hij van andere honden (en dan m.n. reuen) absoluut niet zou accepteren.
Van teven accepteert Tagor dus werkelijk alles.....
Verder is het zo dat bij een kluif Jari dus liever niet naast Tagor ligt, maar een stukje bij hem vandaan. Maar als Tagor zijn kluif laat voor wat het is en Jari wil die pakken, gebeurt het regelmatig dat Tagor dat niet accepteert.
Conclusie, afhankelijk van de stemming van Tagor trekt Jari aan het kortste eind maar Tagor is met de jaren wel steeds meer gaan dulden van Jari. Dingen die hij van andere honden (en dan m.n. reuen) absoluut niet zou accepteren.
Van teven accepteert Tagor dus werkelijk alles.....

- Daphne
- Zeer actief
Hierachie?
Welke hierachie ?
Volgens mij kennen mijn honden dat helemaal niet
.
Maar goed, er zal er vast wel 1, als het puntje bij paaltje komt, de baas zijn.
Alleen is het puntje nog nooit bij het paaltje gekomen
Ik zou ze meer willen omschrijven als een team dan dat er 1 de baas is.
Ik heb zelfs nog nooit een schermutseling gehad tussen mijn honden
Ze lagen al vanaf dag 1 bij elkaar in de mand en aten gelijk naast elkaar.
Ze hebben nog nooit gegromd om iets.
Hele, hele saaie honden
Wat dat betreft is het de ideale match geweest
Welke hierachie ?
Volgens mij kennen mijn honden dat helemaal niet

Maar goed, er zal er vast wel 1, als het puntje bij paaltje komt, de baas zijn.
Alleen is het puntje nog nooit bij het paaltje gekomen

Ik zou ze meer willen omschrijven als een team dan dat er 1 de baas is.
Ik heb zelfs nog nooit een schermutseling gehad tussen mijn honden

Ze lagen al vanaf dag 1 bij elkaar in de mand en aten gelijk naast elkaar.
Ze hebben nog nooit gegromd om iets.
Hele, hele saaie honden

Wat dat betreft is het de ideale match geweest

Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Nero 11/1998 - 16/06/2014

Nero 11/1998 - 16/06/2014