Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heropvoeden van (mishandelde) hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Patrol
Zeer actief

Heropvoeden van (mishandelde) hond

Ongelezen bericht door Patrol »

Sinds bijna een jaar hebben wij Patrol nu in huis. Ze is echt een dikke schat.... gelukkig na wat ze heeft meegemaakt. Ze is dus niet zo leuk behandeld of beter gezegd: mishandeld. Dat uitte zich door erg schrikkerig te reageren b.v. als wij haar wilden aaien, weg rennen als de deur werd geopend en onmiddelijk gaan liggen als er hard geroepen werd.

Aangezien zij ook direct mijn eerste hond is ben ik met haar naar gehoorzaamheidscursus gegaan!! Dat is heel erg goed gegaan en Patrol luisterde vreselijk goed. Nu zijn we op het moment gekomen dat ze wat minder goed begint te luisteren en als ik haar roep op 3 meter afstand blijft staan om dan vrolijk weg te huppelen, Kortom ze denkt :tong: en ze wil spelen!! Tuurlijk vind ik dat geweldig leuk en wordt ze eindelijk weer hond, maar ze moet natuurlijk wel luisteren.

hoe ga ik nu haar weer wat beter laten luisteren, zonder haar vertrouwen te beschamen.???

Even als voorbeeld: als ik boos ben doe ik alles met mijn stem, ik laat haar dan zitten ( als ze na 10 x roepen eindelijk gekomen is ) en daarna aai ik kort over haar koppie. Dit heb ik vanaf het begin al gedaan, om haar daaraan te laten wennen, want voor haar was hand richting hoofd --> KLAP!! :twisted: Maar natuurlijk is het niet goed om 10 x te moeten roepen, maar als ik haar ga halen.... dan wordt ze ook bang, gaat ze onmiddelijk liggen....... en ja, ze kijkt dan ook heel zielig!!

Nou ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel........ en anders dan vraag maar! :P
Afbeelding
Gast

Re: Heropvoeden van (mishandelde) hond

Ongelezen bericht door Gast »

Patrol schreef:hoe ga ik nu haar weer wat beter laten luisteren, zonder haar vertrouwen te beschamen.???

Even als voorbeeld: als ik boos ben doe ik alles met mijn stem, ik laat haar dan zitten ( als ze na 10 x roepen eindelijk gekomen is ) en daarna aai ik kort over haar koppie. Dit heb ik vanaf het begin al gedaan, om haar daaraan te laten wennen, want voor haar was hand richting hoofd --> KLAP!! :twisted: Maar natuurlijk is het niet goed om 10 x te moeten roepen, maar als ik haar ga halen.... dan wordt ze ook bang, gaat ze onmiddelijk liggen....... en ja, ze kijkt dan ook heel zielig!!
Niet meer 10 x roepen en haar dan gaan halen, zo ga je mee in haar spelletje.

Ik zou haar tijdens de wandeling een paar keer roepen, uitbundig belonen, met je stem en iets wat ze heel erg lekker vindt, en dan meteen weer laten lopen. Eventueel een paar keer aanlijnen en dan belonen en weer los laten. Ze moet onder andere leren dat hier komen niet het einde van de pret is.
Een truc die ik bij mijn honden toepas is hier roepen en me meteen omdraaien en in een andere richting lopen. Dan komen ze meteen aangevlogen. (Heb ik uit een boek van Patricia McConnell.)
Patrol
Zeer actief

Oops....foutje :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Patrol op 07 mei 2004 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Patrol
Zeer actief

sypke schreef:
Patrol schreef:hoe ga ik nu haar weer wat beter laten luisteren, zonder haar vertrouwen te beschamen.???

Niet meer 10 x roepen en haar dan gaan halen, zo ga je mee in haar spelletje.

Ik zou haar tijdens de wandeling een paar keer roepen, uitbundig belonen, met je stem en iets wat ze heel erg lekker vindt, en dan meteen weer laten lopen. Eventueel een paar keer aanlijnen en dan belonen en weer los laten. Ze moet onder andere leren dat hier komen niet het einde van de pret is.
Een truc die ik bij mijn honden toepas is hier roepen en me meteen omdraaien en in een andere richting lopen. Dan komen ze meteen aangevlogen. (Heb ik uit een boek van Patricia McConnell.)
Dus eigenlijk ga je weer terug naar de tijd waarin ik met haar oefende voor de cursus. Ja, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb........ Belonen met snoepjes is trouwens wat lastig, want ze lust niks..... En aan de riem heeft ze nog nooit gelopen :mrgreen:

Bedankt voor de tip!!

Maar ehhe, vraag blijft staan. Hoe kan ik haar wel eens waarschuwen als ze wel enigszins stout is geweest, zonder direct weer haar vertrouwen te beschamen?? Ik heb trouwens nog nooit haar op haar kop gegeven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”