Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopende honden, vechtgedrag, ingrijpen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

EvavT

Loslopende honden, vechtgedrag, ingrijpen?

Ongelezen bericht door EvavT »

Bob is nu ruim 1,5 jaar; ik heb hem regelmatig met andere honden laten spelen.
Nu een tijdje wat minder, en ik wilde met hem naar een losloopveld.
Daar loopt iedere dag op een bepaalde tijd een roedel honden, zo'n 15 honden los bijelkaar.
Volwassen honden die elkaar kennen.
Ik daarheen toen er 4 liepen.
Rangorde moet bepaald worden, Bob is nieuw in een bestaande groep.
Op een bepaald moment waren ze met drie aan het 'spelen', toen ging er 1 hond flink op Bob tekeer, happen. Bob lag op de grond.
Ik heb ingegrepen door flink te schreeuwen tegen die hond, waarop baasje zich ook nog aangevallen voelt (ipv verantwoordelijkheid te nemen)
Als mijn hond zich overgeeft hoeft een ander niet te bijten, is mijn mening. Het maar laten lopen omdat het wel goed zal gaan, kan ik moeilijk en ik vind de grens hiervan moeilijk. Tips hierover hoor ik graag.
Kan ik mijn hond in een bestaande roedel zomaar loslaten, wanneer grijp ik in, maakt ingrijpen het soms niet erger, etc.
Bob is nogal een doordouwertje die grenzen nodig heeft, er zit geen kwaad in, reu, ruim 1,5 jaar.
Hij wordt de laatste dagen steeds vaker gehapt, honden trekken hun lippen op.....ik vind dat toch een beetje eng.
Wil niet dat ie een trauma oploopt, die honden ken ik ook genoeg, en dan is het voorbij met leuk spelen.
Is er verband tussen rangorde tussen honden onderling en rangorde die bazen en honden onderling hebben?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Loslopende honden, vechtgedrag, ingrijpen?

Ongelezen bericht door Eline* »

EvavT schreef:Op een bepaald moment waren ze met drie aan het 'spelen', toen ging er 1 hond flink op Bob tekeer, happen. Bob lag op de grond.
Ik heb ingegrepen door flink te schreeuwen tegen die hond, waarop baasje zich ook nog aangevallen voelt (ipv verantwoordelijkheid te nemen)
Als mijn hond zich overgeeft hoeft een ander niet te bijten, is mijn mening. Het maar laten lopen omdat het wel goed zal gaan, kan ik moeilijk en ik vind de grens hiervan moeilijk. Tips hierover hoor ik graag.
Persoonlijk grijp ik dus pas in als er wordt gevochten. Wat happen naar een hond die op de grond ligt vind ik geen vechten, maar ik heb het niet gezien dus kan er ook weinig over zeggen. Behalve dat een hond die zich op de rug draait zich echt niet altijd overgeeft.

Kan ik mijn hond in een bestaande roedel zomaar loslaten, wanneer grijp ik in, maakt ingrijpen het soms niet erger, etc.
Bob is nogal een doordouwertje die grenzen nodig heeft, er zit geen kwaad in, reu, ruim 1,5 jaar.
Hij wordt de laatste dagen steeds vaker gehapt, honden trekken hun lippen op.....ik vind dat toch een beetje eng.
Wil niet dat ie een trauma oploopt, die honden ken ik ook genoeg, en dan is het voorbij met leuk spelen.
Is er verband tussen rangorde tussen honden onderling en rangorde die bazen en honden onderling hebben?
Ik laat Nelson eigenlijk nooit spelen met andere roedels honden. Ik hou er niet van mijn hond als eenling in een andere groep te donderen.
Ik loop dus door als ik groepen passeer. Als er hanig gedrag te zien is tussen Nels en bv een ander reu uit de groep roep ik hem weg.
Ik zie het nut er niet zo van.
Trauma's lopen honden alleen op als ze als konijntje worden gezien en er een poging tot moord wordt gedaan en als bazen over de zeik gaan en gaan staan schreeuwen en jammeren. Honden, zeker volwassen honden met een normale basis zijn niet zo snel getraumatiseerd hoor.
Tussen honden die elkaar niet kennen is er geen sprake van een rangorde, maar van gewoon haantjesgedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik grijp eigenlijk alleen in, als ik het een oneerlijke strijd vind.
Bijvoorbeeld Kaya tegen een kleintje of een logge grote beer tegenover Moritz (laatste is nog niet voorgekomen).

Verder grijp ik niet in, maar ik moet daarbij ook zeggen dat mijn honden heel goed in staat zijn om een situatie in te schatten en zo nodig zichzelf uitstekend kunnen verdedigen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
EvavT

Ik loop dus door als ik groepen passeer. Als er hanig gedrag te zien is tussen Nels en bv een ander reu uit de groep roep ik hem weg.
Ik zie het nut er niet zo van.

Ik wilde juist dat Bob kan spelen met andere honden, vandaar. Behalve wandelen en rennen en met mij spelen/trainen leek me dit ook prima.

Er is pas een pup doodgebeten door twee herders, ik ken meerdere getraumatiseerde honden. Vreemd eigenlijk. Juist baasjes die menen dat loslopende honden onderling vooral rangorde bepalen maar elkaar niet kwaad doen.
Verder ontwrichtte bekken, bloedwonden waarmee men naar de da moet, kapotte oren, ik heb het allemaal gezien HELAAS
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Hier in het parkje komen we meestal dezelfde honden tegen die door de tijd heen een 12 uur roedeltje gevormd hebben. Wanneer een nieuweling komt, zijn die vaak afwachtend, ze moeten eerst geaccepteerd worden voordat ze enthousiast mee mogen doen. Af en toe door de jaren heen komt er een nieuweling die de regels niet goed door heeft en te snel van stapel loopt. Ik vind het zo sneu, ze willen zo graag maar missen een bepaalde sociaal vaardigheid en zullen moeilijk geaccepteerd worden bij de roedel.

Er zijn een aantal honden waarvan ik weet dat die weleens te ver gaan met hun correctie, daar ben ik dan ook voorzichtig mee geweest in het begin met Dot en Mo en heb ook wel eens ingegrepen.

Ik ben niet tegen correcties maar wanneer ik vind dat de correctie te ver gaan bescherm ik hen en grijp in, ik ga dan op mijn gevoel af, het is mijn roedel en ik bepaal hoever anderen honden mogen gaan.

Beiden Dot en Mo zijn wel eens gecorrigeerd wanneer ze te ver gingen. Ze schrokken flink en waren diep onder de indruk maar ik had meer van dit is een leer proces en hopelijk weten jullie de volgend keer dat je het anders aan moet pakken. Ze zijn niet angstig geworden alleen wat voorzichtiger. Nu kunnen ze allebei heel goed inschatten hoever ze kunnen gaan en komen eigenlijk niet meer in de problemen. Vreemde roedels zoals de uitlaat diensten lopen ze met een grote boog omheen.

Roosje
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

EvavT schreef:Ik wilde juist dat Bob kan spelen met andere honden, vandaar.
Jij kan dat wel willen, maar het is zo onhonds als de pieten om even gezellig in een wildvreemde groep te gaan spelen.
Zoek met Bob dan gewoon een leuk hondje op waarmee hij kan spelen en die ook aan hem is gewaagd, maar zet hem niet plompverloren in een vreemde groep.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Eline* schreef:
EvavT schreef:Ik wilde juist dat Bob kan spelen met andere honden, vandaar.
Zoek met Bob dan gewoon een leuk hondje op waarmee hij kan spelen en die ook aan hem is gewaagd, maar zet hem niet plompverloren in een vreemde groep.
Zoiets doen wij ook elke Dinsdag met Diesel een FB reu die niet te vertrouwen is met andere honden. Diesel hebben we als pup te logeren gehad en is weg van Dot. We begonnen eerst met wekelijkse wandelingen alleen met Diesel en Dot, op die manier had hij toch nog een beetje sociaal contact met een andere hond. Toen kwam Mo, in begin moest hij niks van haar hebben maar nu is ze volledig geaccepteerd door hem, toen namen ze zelf een FB teefje erbij en de afgelopen maanden lopen nu Sissi en Ushi ook mee. We lopen nu elke week met 6 Bullen in het bos of op de hei :-D

http://80.126.213.52/~roos/dotkom/image ... es/11.html

Roosje
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

EvavT schreef:Er is pas een pup doodgebeten door twee herders, ik ken meerdere getraumatiseerde honden. Vreemd eigenlijk. Juist baasjes die menen dat loslopende honden onderling vooral rangorde bepalen maar elkaar niet kwaad doen.
Verder ontwrichtte bekken, bloedwonden waarmee men naar de da moet, kapotte oren, ik heb het allemaal gezien HELAAS
Dit krijg je dus als je een vreemde hond zonder te vragen in een groep spelende honden gooit. Honden die zoals jij beschrijft altijd loslopen en door de baas alles zelf mogen uitzoeken lijken me toch echt de honden niet die nu trauma's opgelopen hebben. Honden die altijd alles zelf mogen bepalen zijn gewoon heel vaardig in het inschatten van wat ze wel en niet moeten doen.

Ikzelf heb nooit een hond laten spelen door hem in de rand van een veld af te lijnen en te zeggen GA MAAR!
Ik vraag aan de bazen of het goed is, welk geslacht de andere honden hebben, reuen van gelijke grootte laten spelen zou ik zowiezo nooit doen, verder discrimineer ik erg naar ras dus honden laten spelen met bepaalde rassen doe ik nooit, mits ik ze ken. Teven laat ik alleen met reuen spelen en andersom. Op die manier heb ik nooit problemen gehad met mijn honden, behalve Wuilus maar die is gewoon niet zo voor andere honden.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik laat tommie niet plompverloren los in een groep honden, dat is vragen om problemen. Maar als het drie of vier honden zijn, alle baasjes er allert bij zijn en de honden een gemoedelijke indruk maken; dan mag tom best een potje ravotten.
Ik ga niet zo ver dat hij niet met reuen of honden van een bepaald ras mag spelen, dat vind ik een beetje overdreven. Maar dat komt ook omdat Tom vrij snel accepteerd als een hond dominant is.
EvavT

Dank je allemaal voor de reacties!
Ik had Bob nog niet in een groep losgelaten hoor, en doe dit nu zeker niet :roll: ;)
Wist niet dat het onhonds is, kan me daar nu wel veel bij voorstellen.
Langzaam opbouwen met enkele honden is beter.....
Hij speelt toch wel hier en daar.
Wat dat betreft is zo'n hondenbos als t Leesten wel erg leuk, daar komt ie zo steeds een hond tegen en daar weer even niet. Dat ging erg goed.
Zo'n roedel is natuurlijk steeds één erbij opgebouwd, dat is anders. Als pup vond ik het ook niet handig om hem erbij te zetten, dus hij zou echt nieuw zijn.
Ik let wel op welke hond ik voor me zie, en hoe de eigenaar reageert.
Toch opletten dus.
Goed dat dit forum er is, voor Bob en voor mij :ok:
Hij is nu ongecastreerd en speelt af en toe met 1 hond :zwaai:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”