Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokken?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brigadier Dog

fokken?

Ongelezen bericht door Brigadier Dog »

In principe ben ik tegen het fokken van katten en honden. Punt. Er zou een uitzondering gemaakt kunnen worden indien er een keurmerk zou komen voor goede fokkers en een controlerende instantie op dat keurmerk zoals bijvoorbeeld de dierenbescherming.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de 'toevallig' geboren schepsels het beter maken dan degene die met een een of ander fokprogramma ter wereld zijn gekomen.
Het probleem van fokprogramma's is namelijk dat je ingrijpt in de natuurlijke evolutie. Met alle gevolgen van dien. Indien je toch wilt ingrijpen moet je erg veel van de materie weten. Het heeft niet voor niets eeuwen geduurd aleer er een nieuwe aardappel kwam (het bintje) die voor meerdere doeleinden geschikt was. Bij het fokken en veredelen gaan er ook veel dingen mis, er mislukken als het ware een hoop schepsels. Bij planten heb ik daar niet zoveel moeite mee, maar bij mensen en dieren begint het me danig tegen de borst te stuiten.
Indien je besluit om een cattery of kennel te beginnen met als doel een bepaald ras van een aantal 'afwijkingen' af te helpen, moet je je dus terdege inlezen in de evolutietheorie van Darwin en alles weten van erfelijkheidsleer.
Tevens moet je al een plan hebben wat je doet met de kittens of pups die zijn 'mislukt'. En er moet een terdege plan zijn wat je doet met de kittens of pups die je niet kwijtraakt/verkoopt. Want ook dat kan gebeuren.

Ook moet je je realiseren dat er veel dieren in asiels zitten te wachten op een nieuwe baas. Het buitenland kent schrijnende voorbeelden van honden en katten die aan hun lot zijn overgelaten, mishandeld of verminkt. Indien je besluit te gaan fokken, moet je iemand een goede reden kunnen geven om jouw hond/kat te kopen in plaats van een dier uit een asiel of uit het buitenland te halen.

Rasbehoud is niet altijd een goede zaak. Je moet je terdege afvragen of het ras wel bestaansrecht heeft. Indien een pup niet eens via een natuurlijke wijze geboren kan worden, moeten er toch vraagtekens bij het bestaansrecht gezet worden.

Ik ben tot nu toe voornamelijk een passief lid geweest van het hondenforum, maar nu vind ik de tijd rijp om mijn mening ook eens te laten horen.

Brigadier Dog.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja....ik als fokker kan het hier uiteraard niet helemaal mee eens zijn, wel dat je voordat je begont wel degelijk moet weten waar je mee bezig bent...

ik denk dat er eerder een strengere controle moet komen op de gelegenheids fokkers, de broodfokkers etc.. en als die mensen die het leuk vinden om kruisingen op elkaar te zetten.....want dat die honden het beter maken dan die die van een fokker komen?? nee gelul...

wat betreft de rassen die zich niet op een natuurlijk manier kunnen voorplanten of de pups te wereld brengen? tja daar ben ik ook geen voorstander van.....
maar goed dat is op het aantal rashonden toch een zeer klein aantal....
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Martijn schreef:Het is handiger om gewoon in het topic zelf te reageren. Het wordt een beetje een rotzooi als iedereen met elke reactie een topic opent.

Verder vind ik je mening over stoppen met fokken en daarmee een abrupt einde maken aan honderden jaren rasgeschiedenis niet alleen onzinnig maar ook fanatiek en fanatiekelingen zijn zelden de moeite van het gesprek waard.
Verder duidt je opmerking dat een toevallig geboren hond gezonder is dan een gefokte over bijzonder weinig kennis van zaken.
Kruisingen zijn niet gezonder. Punt. Een kruising is net als een rashond een product van zijn stamboom (of die nu opgeschreven is of niet) en ontleent daar het gebrek of bezit van genetische afwijkingen aan.
:ok: ( ik denk ik doe nog lief ...)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: fokken?

Ongelezen bericht door malinois »

Brigadier Dog schreef:In principe ben ik tegen het fokken van katten en honden. Punt. Er zou een uitzondering gemaakt kunnen worden indien er een keurmerk zou komen voor goede fokkers en een controlerende instantie op dat keurmerk zoals bijvoorbeeld de dierenbescherming.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de 'toevallig' geboren schepsels het beter maken dan degene die met een een of ander fokprogramma ter wereld zijn gekomen.
Het probleem van fokprogramma's is namelijk dat je ingrijpt in de natuurlijke evolutie. Met alle gevolgen van dien. Indien je toch wilt ingrijpen moet je erg veel van de materie weten. Het heeft niet voor niets eeuwen geduurd aleer er een nieuwe aardappel kwam (het bintje) die voor meerdere doeleinden geschikt was. Bij het fokken en veredelen gaan er ook veel dingen mis, er mislukken als het ware een hoop schepsels. Bij planten heb ik daar niet zoveel moeite mee, maar bij mensen en dieren begint het me danig tegen de borst te stuiten.
Indien je besluit om een cattery of kennel te beginnen met als doel een bepaald ras van een aantal 'afwijkingen' af te helpen, moet je je dus terdege inlezen in de evolutietheorie van Darwin en alles weten van erfelijkheidsleer.
Tevens moet je al een plan hebben wat je doet met de kittens of pups die zijn 'mislukt'. En er moet een terdege plan zijn wat je doet met de kittens of pups die je niet kwijtraakt/verkoopt. Want ook dat kan gebeuren.

Ook moet je je realiseren dat er veel dieren in asiels zitten te wachten op een nieuwe baas. Het buitenland kent schrijnende voorbeelden van honden en katten die aan hun lot zijn overgelaten, mishandeld of verminkt. Indien je besluit te gaan fokken, moet je iemand een goede reden kunnen geven om jouw hond/kat te kopen in plaats van een dier uit een asiel of uit het buitenland te halen.

Rasbehoud is niet altijd een goede zaak. Je moet je terdege afvragen of het ras wel bestaansrecht heeft. Indien een pup niet eens via een natuurlijke wijze geboren kan worden, moeten er toch vraagtekens bij het bestaansrecht gezet worden.

Ik ben tot nu toe voornamelijk een passief lid geweest van het hondenforum, maar nu vind ik de tijd rijp om mijn mening ook eens te laten horen.

Brigadier Dog.
tja.. ik ben hier niet mee eens natuurlijk met mijn rashonden. Mijn niet rashond is niks gezonder dan mijn rashonden... en van de rashonden weet ik tenminste de voorgeschiedenis, de ouderdieren, de voorouders etc. qua erfelijkheid, ziektes etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:Het is handiger om gewoon in het topic zelf te reageren. Het wordt een beetje een rotzooi als iedereen met elke reactie een topic opent.

Verder vind ik je mening over stoppen met fokken en daarmee een abrupt einde maken aan honderden jaren rasgeschiedenis niet alleen onzinnig maar ook fanatiek en fanatiekelingen zijn zelden de moeite van het gesprek waard.
Verder duidt je opmerking dat een toevallig geboren hond gezonder is dan een gefokte over bijzonder weinig kennis van zaken.
Kruisingen zijn niet gezonder. Punt. Een kruising is net als een rashond een product van zijn stamboom (of die nu opgeschreven is of niet) en ontleent daar het gebrek of bezit van genetische afwijkingen aan.
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Brigadier Dog schreef: Bij planten heb ik daar niet zoveel moeite mee, maar bij mensen en dieren begint het me danig tegen de borst te stuiten.
mij ook. vooral dat mateloze gefok van mensen onderling, zonder grondig onderzoek van de stambomen en genetische defecten, vind ik zeer bedreigend.

derhalve heb ik besloten dat de wereld er een stukje mooier op zal worden als mijn genetisch materiaal met mij een stille dood sterft.

of bedoel je dat niet helemaal :twisted: ?
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Als je het forum ook open laat staan op je computer :pffff: :pffff: :evil: denken ze gelijk een discussie te moeten starten. :roll: :?
Hoi Hubbie :zwaai:
We zijn dan wel lang samen maar het nog steeds niet over alles eens ;)
Je bent zeker een beetje vergeten dat onze oude kruising ook HD had. Hij had er tot zijn 14e jaar bar weinig last van vanwege een goede bespiering.
Ook onze andere kruising werd maar 9 jaar vanwege een slecht hart (een hartaanval en weg was hij). Beide "afwijkingen" zouden heel goed aangeboren zijn. Dat weten wij natuurlijk nooit want het waren tweedehands straathonden maar als ze een stamboom hadden gehad dan hadden we eens kunnen kijken of broers en zussen en verdere familie hetzelfde hadden gehad. In het asiel zaten weinig rashonden (ook wel ongezonde honden) en ook veel kruisingen (net zo veel ongezonde honden). Het verschil vind ik dat het ene nestje een bewuste keus (stel het is een fokker) is geweest van iemand. Het andere misschien onverschilligheid (zie onze garage) of gewoon dommigheid.
Mee eens hoop fokkers weten bij God niet wat ze doen anders dan God spelen op een domme manier (regelmatig vallen ze hier door de mand)en nemen de verantwoordelijkheid niet. Maar om de hele handel overboord te gooien gaat me te ver. Strengere controle is ook niets mis mee.
Meer kennis voor je dieren op de wereld zet ook niets mis mee. Maar ik ben zeker niet tegen rashonden of fokkers mits ze weten wat ze wel en niet moeten doen.
Zo blijf je nou op je eigen forumpje :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Proest...Rataplan, heb je met hem gefokt? 8O :mrgreen: ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Rataplan
Zeer actief

Eline* schreef:Proest...Rataplan, heb je met hem gefokt? 8O :mrgreen: ;)
Whahahaaaaaaaaaaaaaahahahaha ja :mrgreen: en die kinderen vallen best mee hoor :mrgreen: en hij vroeg niet eens naar mijn stamboom :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

linlin schreef:
Brigadier Dog schreef: Bij planten heb ik daar niet zoveel moeite mee, maar bij mensen en dieren begint het me danig tegen de borst te stuiten.
mij ook. vooral dat mateloze gefok van mensen onderling, zonder grondig onderzoek van de stambomen en genetische defecten, vind ik zeer bedreigend.

derhalve heb ik besloten dat de wereld er een stukje mooier op zal worden als mijn genetisch materiaal met mij een stille dood sterft.

of bedoel je dat niet helemaal :twisted: ?
:ok: ;) :mrgreen:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

:ok: Super omschreven Martijn!!

kleine aanvulling:is er ooit onderzoek gedaan naar de gezondheid van "toevallig geboren" honden??? zo ja dan wil ik dat graag een keer lezen. Als de buurhond met zware HD "toevallig" de collie van de achterburen met PRA dekt,,,,,nou gezonde pups zal je dan krijgen sjongejonge
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

tja meneer zegt wat maar zie je niet meer ook niet leuk zo

mol 8)
Rataplan
Zeer actief

v.d Lupinehof schreef:tja meneer zegt wat maar zie je niet meer ook niet leuk zo

mol 8)
Die heb ik naar een ander forum gestuurd :pffff:
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Rataplan schreef:
v.d Lupinehof schreef:tja meneer zegt wat maar zie je niet meer ook niet leuk zo

mol 8)
Die heb ik naar een ander forum gestuurd :pffff:
waarom??????

mol 8)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”