Ca Cajuina schreef:
Dat laatste ben ik zondermeer met je eens en zo is er wel meer probleemgedrag dat we moeten voorkomen . Maar of het nu altijd een dominatieprobleem is , dat geloof ik niet zo . Jan Fennel b.v. maakt van elk probleem een dominatieprobleem , en daar geloof ik niet zo in .
Wel geloof ik dat sommige honden zich meer volgens de roedellogica gedragen dan anderen , en ook dat sommige eigenaren meer begaafd zijn zijn taal te spreken en de hond aan te voelen dan de doorsnee eigenaar .[/quote]
Nee zeker niet elk probleemgedrag is veroorzaakt door dominantieproblemen. Ook medische oorzaken en bijvoorbeeld voeding kunnen een grote rol spelen. Maar ik denk dat van de alle mensen die hulp zoeken bij een derde 80% veroorzaakt word door dominantie. Jan Fennel drijft het misschien een beetje door maar ik vind wel dat wanneer je problemen hebt met je hond je in eerste instantie naar je eigen gedrag moet kijken. Wat doe ik waardoor die hond zo reageert.
Tuurlijk hoeft dit niet altijd gerelateerd te zijn aan dominantie. Ik zal een voorbeeld geven. Toen Conan pup was hebben wij een grote fout gemaakt. Wanneer hij alleen thuis was geweest en hij was braaf geweest begroetten wij hem uitbundig. Met als gevolg dat hij gestressed werd op het moment dat wij weggingen wat weer resulteerde in slopen en janken. Op het moment dat wij hebben besloten hem te negeren bij thuiskomst ging het al een stuk beter en nu loop Conan los in huis.
De verantwoordelijk van het slopen lag dus bij ons omdat wij ons niet verplaatst hadden in de hond zijn belevingswereld. Veel mensen doen juist wel het omgekeerde. Hetzelfde geldt voor de dominantie verhoudingen, denk na wat jou acties jou hond zeggen. Wanneer ik bijvoorbeeld Conan op bed laat raakt hij in de war wanneer ik dat bij Akira doe is dat geen probleem.
Wel denk ik dat het altijd verstadig is om bij een nieuwe (zeker een eerste) hond alles aan te grijpen om te laten blijken dat het jou huis is en dus juo regels gelden. Welke regels je laat verslappen kun je dan zelf onder vinden. Beter een goede start dan later moeten herplaatsen of maanden bezig zijn met gedragsverandering.[/quote]
ja , ik heb dus een herplaatste hond met verlatingsangst en probleemgedrag waronder slopen . Ik doe zo'n beetje alles wat Jan Fennel verboden heeft

en ik vraag me serieus af of ik het fout doe .
In het begin raakte Zoe echt in paniek als ik het huis verliet en maakte ze ook aanstalte om te gaan slopen . Ik heb nu vaste afscheids - en terugkomst rituelen . Daar hoort negeren niet bij . Ik begroet haar uitbundig als ik thuiskom en zij gedraagt zich daarbij heel onderdanig . Hier volg ik de regel : volg je eigen gevoel
Als ik nu afscheid neem hoor ik een diepe zucht , ze vindt het echt niet leuk , maar raakt niet in paniek . Als ik thuiskom begroeten we elkaar . Dan heeft ze rustig geslapen , niets gesloopt of ondergeplast . Dat laatste alleen in het begin .
Nu is het slechts een paar keer voorgekomen dat ze noodgedwongen alleen een uur of anderhalf thuis moest blijven , maar ook dat ging goed . En een pakje sigaretten halen doe ik ook wel als ik het nodig heb .
Ik ga het niet uitproberen , maar ik denk zo goed als zeker te weten dat ik dit kan uitbouwen , en dat ik haar rgelmatig langere tijd alleen zou kunnen laten zonder dat ze gaat slopen . Heb ik het nu fout gedaan omdat ik het een of andere dominatieprobleem creeer ? Persoonlijk geloof ik daar niets van , maar misschien zie ik dat verkeerd .
We gaan nu wel erg off-topic , denk ik .