Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch geen vers meer voor Wuilus

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Toch geen vers meer voor Wuilus

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben heel lang geleden al begonnen met het langzaam inlassen van versmaaltijden voor Wuilus maar helaas moet ik nu stoppen :( Elke keer gaat het weer mis als ze vers krijgt.
Rodiburgers gaan redelijk, hoewel ze daar vaak flink incontinent van wordt. Vers hart en dergelijke gaat ze vrijwel altijd van kotsen, de laatste keer al 2 minuten na de maaltijd :?
Verder kan ze nauwelijks poepen als ze vers krijgt en daarom had ik er al olie ingedaan, bogena vachtolie en soms visolie.

Maargoed, al met al blijft ze zeer incontinent worden van vers terwijl ze bij brok gewoon 10 uur droog blijft. Na vers ligt er meestal binnen 2 uren een enorme plas op de mat waar ze op ligt. Nu heb ik een poos enurace anti-incontinentie pillen gegeven maar ik ga geen pillen voeren bij elke maaltijd van mijn hond, dat kan niet goed zijn bovenop pijnstillers. Bovendien kan ik de deur niet meer uit met die maaltijden want ik laat haar niet alleen met het risico dat ze weer uren in haar eigen plas ligt te piepen.

Voer ik 50% brok erdoor gaat het wel goed maar dat schijnt dus weer slecht te zijn.

Herkend iemand dit?
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik herken het zelf niet, mijn honden doen het goed op vers vlees.
Ik heb alleen nooit gesnapt waarom brokken en vers vlees in een maaltijd slecht zou zijn.
Omdat ze een andere verteringssnelheid hebben? Of het een in de maag en het ander in de darmen? (waar ik zowiezo al niet van overtuigd ben)
Stel, ik eet aardappels en andijvie en een lekker biefstukje. Vla toe.
Denk je dat dat allemaal even snel die maag uit gaat?
En voor de barfers die een bot met vlees eraan geven, verteert dat even snel?
Als ze het goed doet op vers door brokken zou ik dat gewoon geven.
Ik geloof niet in die slechte verteringstheorie.
Ik ken meerdere mensen die het standaard door elkaar geven, en die honden worden er niet minder van.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
laeken
Zeer actief

Ik zou het ook het liefst samen geven eigenlijk, doe ik stiekem ook al vaak ivm dat stomme plassen bij alleen vers :(
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

MARC_S schreef:Ik zou het ook het liefst samen geven eigenlijk, doe ik stiekem ook al vaak ivm dat stomme plassen bij alleen vers :(
En dan gaat het goed met Wuilus? Geef haar dat dan lekker!
AfbeeldingAfbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Gewoon doen. We moeten van onze honden ook geen watjes maken, er wordt al veel te veel met honden getrut.
Je moet een hond een hond laten :ok:
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Ik ben geen voorstander van het combineren van brok met vers, maar ik denk dat je voor Wuilus dat best kunt doen. Ze is al aardig op leeftijd, je doet het stiekum toch al :mrgreen: en als het beter werkt... waarom niet.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
laeken
Zeer actief

Ja het is dat of geen vers, ik kan die hond niet steeds in haar pies laten liggen en wandelen direct na het eten kan ook niet ivm maagtorsies. En iedere twee uur wandelen en dan tot diep in de nacht kan natuurlijk ook niet.
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

MARC_S schreef:Ik zou het ook het liefst samen geven eigenlijk, doe ik stiekem ook al vaak ivm dat stomme plassen bij alleen vers :(
als dat goed gaat, gewoon doen :ok:
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Joh, je zei zelf, ze is al zo oud geworden op alleen brokken, dus als brokken/vlees bij haar goed gaat, gewoon doen. :mrgreen:

Ik ga trouwens ook eens even opletten of Jackie hetzelfde probleem heeft toevallig, want die plast de laatste tijd elke nacht/ochtend in huis.
Zodra hij ons hoort springt ie overeind en dan moet ie meteen plassen. En met meteen bedoel ik ook meteen, zo snel zijn wij niet beneden. :mrgreen:
Maar nu heeft hij brokken gehad vanavond, eens kijken of hij niet geplast heeft vannacht. (kan je mij wegbrengen :mrgreen: )
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

in vers zit veel meer vocht dan je hond gewend is dus als ze er "gewoon" bij blijft drinken, krijgt ze veel meer vocht binnen dan normaal. Misschien moet je dus niet aan de slag met incontinentiepillen maar moet je het standaard drinkpatroon dat er blijkbaar is ingsleten weer uit trainen. Heb je al eens geprobeerd om de waterbak weg te houden nadat ze gegeten heeft? Sommige honden drinken automatisch na het eten in plaats van wanneer ze dorst hebben.
Roelfien
Zeer actief

Ahum, het was dus droog in huis vanmorgen 8O
Dit testje ga ik nog maar een keer doen. :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:Ahum, het was dus droog in huis vanmorgen 8O
Hahaha, hier ook :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik combineer dagelijks versvlees met brok. Ik weet niet welk merk brok je voert?
Destijds heb ik het aan Gerrit de Weerd gevraagd of dit bij FF een probleem was en dit kon gewoon gemengd worden met vers.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Ayra
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ayra »

Ik heb het ook een poosje geprobeerd, vers met brok mengen. In mijn geval was dat Cavom met Rodi erdoor. Geen problemen hoor, ging super! Ik denk dat als je altijd gaat mengen dat je het beste een geperste brok kan nemen.
Groetjes Jolanda
Rosita
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita »

De vaak genoemde reden dat vers en brok niet samen gaan is dat het bij een andere ph waarde van de maag verteerd. Gemengd zou de zuurgraad voor versvlees te hoog liggen zodat niet alle bacteriën gedood worden en de eventuele stukjes bot ook niet goed verteren. Persoonlijk denk ik dat het bij complete versvlees voeding met de bacteriën wel mee valt gezien alles gecontroleerd wordt (carnibest is bv salmonella vrij) en wanneer je een voeding geeft met kunstmatig calcium (zoals rodi) ipv stukjes bot denk ik dat je het gewoon lekker kan mengen zolang alles goed verteerd :ok:. Wel zou ik een geperste brok geven, deze zetten in de maag niet uit, maar vallen langzaam uit elkaar onder invloed van het maagzuur (versvlees zet namelijk ook niet uit).

Groetjes Rosita
Our greatest moments are... when not much happened
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef:Ahum, het was dus droog in huis vanmorgen 8O
hier heb ik de samenstelling van het voer wat veranderd..meer bot ipv groenteprutje.
Luca was ook inco maar nu al vrij lang niet meer.
Alleen een paar weken geleden..toen kreeg ze frostifit in de vakantie..mensenlief..ze pieste alles onder.
Er zat veel te veel vocht in.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ja, dat kan ik ook wel proberen inderdaad, iets droger versvlees, iets meer bot (alhoewel zijn tandjes voornamelijk kip nog goed aankunnen :mrgreen: ) En ik ga hem gewoon anders 's avonds brokjes geven en 's morgens zijn versvlees. ;)
Hij heeft het niet zo erg als Wuilus dat ie 2 uur erna al moet plassen (nou ja, niet meer dan hij normaal doet, Jackie moet al een tijdje veel vaker plassen)
Roelfien
Zeer actief

Hm, bij Jackie is dat dus niet consequent dat plassen na versvlees: vanmorgen droog. :mrgreen:
Zal je prompt zien, na weken elke morgen dweilen. :mrgreen:

Marc, hoe gaat het met Wuilus haar eten: brokken/versvlees door elkaar? Blijft ze nu droog?
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:Hm, bij Jackie is dat dus niet consequent dat plassen na versvlees: vanmorgen droog. :mrgreen:
Zal je prompt zien, na weken elke morgen dweilen. :mrgreen:

Marc, hoe gaat het met Wuilus haar eten: brokken/versvlees door elkaar? Blijft ze nu droog?
Ik heb haar drie dagen geen Rodi meer gegeven omdat ik het zielig vond dat plassen. Vanavond denk ik dat ik weer 2 schijven geef. Morgen twee en dan dus maar gewoon iedere dag twee door de brokken. Heeft ze tenminste wat he? ;)
Vrijdagochtend ga ik ook maar naar de dierenarts met haar om eens naar d'r hart te luisteren en longen voor de zomer weer zo heet wordt.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ja, precies, gewoon bij de brokken, als ze daar wel droog bij blijft is dat toch goed? En anders geef je haar versvlees als ontbijtje als je vrij bent.
Even uitlaten, versvlees geven en als je dan een paar uur later de grote wandeling doet, dan kan ze al dat vocht meteen weer kwijt.
Zo piel ik ook maar hoor, afhankelijk van hoe mijn dag eruit ziet.
Moet ik werken? Dan gewoon makkelijk. Ben ik vrij en heb ik de tijd om de jongens extra te verzorgen? Dan botten, vlees, groentehapjes en dus ook de ruimte om darmen en blaas extra te legen als dat nodig is.
En volgens mij gaat dat allemaal prima zo. :ok:
Hoe gaat ze op pens trouwens, Marc, lust ze dat? Want je kan natuurlijk ook voor de lekker en gezond wat pensburgertjes van Rodi ter afwisseling nemen. Misschien dat ze daar toch weer anders op reageert dan op de complete vleesvoer. En die pens doe je dan ook door de brokken, is zelfs wel goed, want oude honden hebben meer behoefte aan groenten dan jonge honden.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”