1 hond luistert vrijwel altijd, maar dat ligt in haar karakter. 1 hond is superactief, niet nerveus, maar luistert redelijk en 1 hond is een eigenwijs lief kreng. (grrrrr dus af en toe). Dat lief zet ik er maar even bij want ik ben wel erg gek op hem.........

Nou oefen ik best wel, en ik huis lukt het goed, maar loslopen voor de deur, ik besta niet meer voor meneer. In het bos kachelt hij wel achter de rest aan, dan gaat het goed. Maar als hij hier los loopt, op plaatsen waar het geen direct kwaad kan, dan luistert hij dus niet. En eenmaal thuis dan is hij weer zo lief en aan me geplakt, ik snap het gewoon niet.
Als hij bijvoorbeeld naar de vijver loopt en hij gaat te ver weg en ik roep hem terug, kijkt hij achterom, en aan die kop kan ik al zien dat hij de benen gaat nemen. Hij lacht me nog net niet uit. Maar als ik hem dan uiteindelijk maar ga halen dan kan ik hem wel zo aanlijnen. dan loopt hij niet weg, maar snuffelt gewoon een beetje op de plek waar hij loopt.
Als ik naar binnen ga loopt de hele hondentroep mee behalve natuurlijk Beer. Die gaat pontificaal liggen midden op de stoep, op een afstandje van ongeveer 15 meter. Ik kan dan de voordeur dicht doen, maar dat vindt Beer niet erg. Hij blijft wel liggen hoor, geeft niks. Uiteindelijk ga ik hem dan maar weer halen. Ook eigenlijk zonder problemen loopt hij dan weer mee.
Nou ben ik de laatste tijd vreselijk moe, en ik denk ook dat hij aanvoelt dat ik de puf niet heb, hij hoort het w.s. aan mijn stem. Maar ik wil gewoon dat hij hierkomt. Verder hoeft hij niks.............

En leuker als de omgeving zijn lukt niet, het is me in anderhalf jaar niet gelukt en ik heb echt van alles geprobeerd, ik ben er echt zo moe van. Dus een optie is dan niet meer loslopen, maar ja. Ik vind dat zo hard.