Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokken is nooit goed?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

shiba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door shiba »

yamie schreef:
shiba schreef:
Zoie schreef:
yamie schreef:
ja oke ik snap je punt, en op zich vind ik er ook wel wat voor te zeggen wat je zegt, maar door goed te selcteren binnen een ras, en ook buiten de grensen te treden kun je een genenpoel groot zat houden, probleem is vaak dat er te veel mensen naar een kampioen rennen...snap je wat ik bedoel?

en ja ik ben ook niet voor inteelt, wel voor lijnteelt....
Ja , ik begrijp wat je bedoelt en ga me nog eens wat meer in de materie verdiepen , wel interessant .
Helaas lopen er veel mensen direct naar de kampioen der kampioenen toe, op zoek naar de perfecte fok.....toch komen ze vaak bescheten uit, omdat de combinatie niet gelukkig is. Een kampioenshond hoeft niet geboren te worden uit 2 kampioenen!
ja ook dat, maar het ging mij ook ff om de genenpoel......
Als eenzelfde reu 10% van de fokteven van dat jaar bevrucht, zit je al fout.......met veel rassen wordt dit getal ruimschoots overschreden, helaas. Een paar jaar later blijken die nakomelingen allemaal patella,cataract o.i.d te hebben! Hou je weinig over!
shiba
Actief
Contacteer:

Zoie schreef:
v.d Lupinehof schreef:
shiba schreef:
Zoie schreef: Ja , ik begrijp wat je bedoelt en ga me nog eens wat meer in de materie verdiepen , wel interessant .
Helaas lopen er veel mensen direct naar de kampioen der kampioenen toe, op zoek naar de perfecte fok.....toch komen ze vaak bescheten uit, omdat de combinatie niet gelukkig is. Een kampioenshond hoeft niet geboren te worden uit 2 kampioenen!
dat komt omdat die mensen totaal niet weten waar ze mee bezig zijn .
mensen die weten wat ze doen doen dit niet snel of het moet een goeie combinatie wezen .

mol 8)
Dus dan is er toch iets iets waar jullie het over eens kunnen zijn :ok:
Gelukkig maar! Ik wil straks op de volgende show niet iemand met BUllmastiffs achter me aan! ;)
shiba
Actief
Contacteer:

Zoie schreef:
shiba schreef:
Zoie schreef:
shiba schreef: Waarom zou een roedelleider zonder HD meer nakomelingen krijgen?
Omdat hij langer leeft c.q. roeddelleider kan zijn .

Over de rest ga ik ff nadenken , moet nu werken :mrgreen:
O, je bedoelde het op die manier.....Je hebt gelijk. Misschien zal een gezonde wolf langer roedelleider kunnen blijven. Ik heb trouwens geen idee tot welke leeftijd een wolf roedelleider kan blijven als hij gezond is :U
Ik ook niet ;) Maar zelfs als het verschil betrekkelijk klein zou zijn , en de overerving van HD zo gecompliceerd als het lijkt te zijn , zou ik verwachten dat ernstige HD door honderdduizenden jaren natuurlijke selectie weinig of niet voor zou moeten komen in een natuurlijke populatie wolven .
En als de natuur dit soort dingen niet kan regelen, kunnen wij dat dan wel is de vraag. :roll:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

shiba schreef:
Zoie schreef:
shiba schreef:
Zoie schreef: Omdat hij langer leeft c.q. roeddelleider kan zijn .

Over de rest ga ik ff nadenken , moet nu werken :mrgreen:
O, je bedoelde het op die manier.....Je hebt gelijk. Misschien zal een gezonde wolf langer roedelleider kunnen blijven. Ik heb trouwens geen idee tot welke leeftijd een wolf roedelleider kan blijven als hij gezond is :U
Ik ook niet ;) Maar zelfs als het verschil betrekkelijk klein zou zijn , en de overerving van HD zo gecompliceerd als het lijkt te zijn , zou ik verwachten dat ernstige HD door honderdduizenden jaren natuurlijke selectie weinig of niet voor zou moeten komen in een natuurlijke populatie wolven .
En als de natuur dit soort dingen niet kan regelen, kunnen wij dat dan wel is de vraag. :roll:
Nou , je zou haast hopen dat iemand het gewoon weet en het verlossende woord spreekt :p: maar ik denk dat de natuur wel raad weet met een probleem als HD en dat het bij de wolven dus geen serieus probleem is . Dat zal met bewust en verstandig fokken ook wel kunnen lukken , mits de genepoel groot genoeg is , want anders kan je andere problemen verwachten . Dat is althans wat ik geloof op basis van mijn beperkte kennis en redeneervermogen .

Ik ben het met Marc eens dat de stelling dat gefokte honden per defenitie ongezonder zijn dan wilde wolven onhoudbaar is .

Wat goede en slechte fokprincipes zijn , daar heb ik voorlopig meer vragen over dan uitgesproken meningen , maar ik vind het wel boeiend er over te lezen en na te denken .

Mocht ik ooit een pup kopen - hoogst onwaarschijnlijk - dan zou ik wel willen weten hoe de fokker bezig is . Zouden meer mensen moeten doen .

Laat onverlet dat ook de fokkers en de rasverenigingen een verantwoordelijk hebben de populatie gezond te houden of te krijgen .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”