Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe kun je beoordelen of ze bij elkaar passen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hoe kun je beoordelen of ze bij elkaar passen?

Ongelezen bericht door Trina »

A.s. zaterdag gaan wij kennismaken met een New Foundlander reu, die herplaatst moet worden.
We gaan dit doen op, voor de honden, neutraal terrein.
Onze eigen hond kan met elke hond opschieten, het is een hond die heel graag met andere honden speelt, reu of teef, dat maakt niets uit.
Ook honden die hier bij ons in de tuin (zijn terrein dus), komen is altijd goed.

Die andere hond kennen we niet en volgens de huidige eigenaar heeft hij erg weinig contact met andere honden gehad.
Hij kwam wel bij kennissen die ook een newf hebben, maar die is al wat ouder en daar ging hij rustig bij liggen.
Ik ga er van uit dat de honden gaan spelen tijdens die kennismaking, misschien een spelletje van wie is de baas hier.
Maar kun je daar iets uit opmaken, hoe het zal gaan, wanneer die hond bij ons is? Ik bedoel; heeft zo'n kennismaking op neutraal terrein zin?
Zo ja, waar moet je dan op letten?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Oberon is ook een reu he? Dan wordt het toch goed opletten en kijken naar subtiele signalen. Ik verwacht geen spelen tussen twee kollosale reuen als ze beiden intact zijn. Het zou wel kunnen dat ze elkaar mogen maar dat moet je dan goed bepalen aan de hand van wat ze doen.
Wat is de verdere achtergrond? Een binnenhond? Veel alleen?

Het is dus afwachten, je kan er weinig van zeggen. Het zou in principe moeten kunnen, geheel afhankelijk van of een van de twee de ander gelijk als meerdere erkend en ze niet om elkaar heendraaien en elkaar aftasten op kracht, die situatie zou ik minder vinden zelf voor in huis ;)
Afbeelding
Trina
Zeer actief
Golden Retriever
Australien Kelpie
Contacteer:

Oberon is altijd buiten, behalve 's nachts, hij slaapt binnen.
De andere hond is dag en nacht buiten en niet veel met andere honden in contact geweest, want op mijn vraag hoe de hond met andere honden omgaat, zei de eigenaar dat hij dat niet wist. 8O
Wij willen echter wel dat ook die hond binnen slaapt.

Wat karakter betreft is Oberon geen dominante hond, maar ook zeker geen onderdanige.
Wanneer er een onbekende hond in de verte aankomt, blijft hij staan, doet een paar passen en weer staan, dan er op af en spelen. Een enkele keer ligt hij plat op de grond en wacht hij af tot de andere hond dichtbij is.
Afgelopen week kwamen we een hond tegen die fixeerde. Oberon stond aan de grond genageld, kop hoog, ogen bijna dicht. De andere hond bleef naar hem staren, zelf sprak ik de andere hond aan, maar die veranderde niet van houding, keek ook niet even opzij. Toen ze elkaar uiteindelijk ontmoetten was het even snuffelen en Oberon liep weg.
Er is hier een herder die echt dominant is, voor hem gaat Oberon op zijn rug. Helaas is deze herder niet gauw tevreden en zodra Oberon weer staat komt hij terug en gaat Oberon weer op zijn rug. De baas van de herder roept zijn hond dan tot de orde en we kunnen rustig samen verder lopen. honden naast elkaar.
Ooit kwamen we een aangelijnde hond tegen die gigantisch tekeer ging, de eigenaar moest moeite doen om hem vast te houden. Dan gaat Oberon er ongeinteresseerd voorbij, negeert de hond volkomen.

Ook wanneer hier honden bij ons thuis komen, is er geen probleem, hij vindt het alleen maar superleuk.
Maar goed, het is natuurlijk toch ander verhaal wanneer er hier een hond komt en ook blijft
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Weet je Trina, iets in je verhaal zit me niet lekker...
De eigenaar van de reu weet dus niet of de hond wel met andere honden kan. Komt die hond wel buiten in die zin dat hij ook van het terein afkomt?
Er valt namelijk niet zoveel af te lezen aan de reu als hij nooit van zijn eigen terrein af is geweest en nu voor het eerst in zijn leven op een veldje moet gaan staan kennismaken met een andere hond. Waarschijnlijk zal hij dan in die mate onder de indruk zijn van alle prikkels dat ik me afvraag of dat wat je ziet wel is wat hij ook na een aantal weken gaat doen met een andere hond, die hij buiten ontmoet.
Ik geloof dat ik als ik je verhaal hoor dat ik eerst maar eens zou gaan kijken zonder Oberon en de hond eens mee zou nemen met wandelen om te kijken hoe hij uberhaupt reageert op dingen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Trina
Zeer actief
Golden Retriever
Australien Kelpie
Contacteer:

Naar aanleiding van je berichtje Eline, heb ik vanavond nog even gebeld met de eigenaar. Blijkt dat meneer (die ik vanmiddag aan de telefoon had) er niks vanaf wist, omdat mevrouw altijd met de hond wandelt.
Volgens haar gaat de hond goed met andere honden om.
enfin, we gaan zaterdag eerst maar eens kijken.

Marc, jij hebt het over subtiele signalen. Heb je voorbeelden?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Okee,gelukkig! ;) Klinkt een stuk normaler!
Maak je niet te druk over de ontmoeting. Wat je al aangeeft is dat je er op zich niet enorm veel over kan zeggen. Als de honden met stijve poten om elkaar heen gaan lopen draaien is ieder geval duidelijk dat het geen lekker koppel is, maar verder kan je er gewoon niet zoveel over zeggen.
Ga op je gevoel af en laat het gewoon gebeuren.
Honden die binnen een roedel met elkaar leven is echt een heel ander verhaal dan honden die elkaar zo even ontmoeten op een uitlaatveld.
Ieder geval veel succes!!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Wij hebben hier een Newfoundlander reu te logeren gehad, die bij de mensen thuis ook alleen maar op hun terrein liep, komt ook niet van het terrein af en ook geen andere honden gewend.

In het begin leek het wel leuk te gaan omdat zoals Eline al zegt de hond ineens andere dingen zag en daar mee bezig ging, maar na een paar dagen ging het toch niet lekker met onze eigen honden, hij kende duidelijk geen hondentaal, met onze minder dominante honden ging het prima maar met onze reuen ging het absoluut niet.

Ik zou vragen of je de hond sowieso op 'proef' mag ofzo....
succes ermee!
Trina
Zeer actief
Golden Retriever
Australien Kelpie
Contacteer:

We zijn zeker van plan om eerst een proefperiode te doen.
We kijken het morgen eerst even aan en gaan inderdaad, zoals Eline al aangeeft, op ons gevoel af.
Mocht het wat lijken, nemen we de hond voor een tijdje mee naar huis en kijken dan hoe het zich ontwikkeld.

We zijn al eens eerder met een herplaatser bezig geweest en toen was het duidelijk dat de eigenaar moeite had met het afstand doen. wij, daarentegen, gingen ons op die hond verheugen en toen was het een teleurstelling voor ons dat de eigenaar zich terugtrok.
Dit keer zijn we veel afwachtender, geleerd van de vorige keer en deze keer heb ik niet de indruk dat de eigenaar moeite heeft met het afstand doen van de hond. Ook dat roept bij mij vraagtekens op.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Trina schreef:Dit keer zijn we veel afwachtender, geleerd van de vorige keer en deze keer heb ik niet de indruk dat de eigenaar moeite heeft met het afstand doen van de hond. Ook dat roept bij mij vraagtekens op.
Zegt niks hoor. Sommige mensen vergissen zich zo enorm in wat het hebben van een hond inhoudt dat ze soms relatief gemakkelijk afstand doen van hun hond. En wat voor de eén een probleem is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Ik ben benieuwd! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Trina
Zeer actief
Golden Retriever
Australien Kelpie
Contacteer:

Het is niet doorgegaan hoor. Het was duidelijk geen gezellig koppel.
Ze hebben wel even gespeeld, maar daarna wilde de ander hond alleen nog maar "rijden" en dat vond Oberon niet leuk.
Op een gegeven moment liet hij (Oberon dus) hem links liggen en ging alleen verder lopen. Toen de andere hond hem voor de zoveelste keer besprong, trok hij zijn lippen op en dat hadden we van Oberon nog nooit gezien.
Wij en ook de eigenaren van de andere hond, waren het er over eens dat we dit niet moesten doen.

Gelukkig hebben we het zelf kunnen inschatten, maar dat betwijfelde ik, toen ik deze topic begon.
Bedankt voor het meedenken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”