Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup op komst

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nellalisa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Pup op komst

Ongelezen bericht door Nellalisa »

Hallo allemaal :p: ,

Ik Ben Nellalisa en heb de volgende vraag:
Ik heb twee katten, de kater (Bun) is 9 jaar en de poes (Floortje) is 5 jaar.
Nu komt er binnenkort een hondenpup bij (Markiesje).
Hoe kan ik dit het beste aanpakken??.
Heb wel het een en ander gelezen over katten bij honden zetten,
maar niet over hondenpup bij de katten zetten.
Waar moet ik rekening mee houden en wat kan niet en wat kan wel,
kortom, hebben jullie goeie tips voor mij.

Meschien niet onbelangrijk, ik woon vierhoog met lift en de katten komen nooit buiten behalfe op het balkon.
Ook weten zij wel wat honden zijn, er komt regelmatig familie langs met een grote hond en daar zijn ze niet echt bij mee.

Groetjes,

Nellalisa.
Afbeelding
Door de geschiedenis heen heeft het talent altijd een eigen weg gekozen. Zo ook in het geval van Willem Schrumpf als schilder/autodidact.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Wij hebben een paar weken geleden een opvanghond in huis gekregen. Onze poes moest in eerste instantie niet veel van deze nieuweling hebben, terwijl ze met Tara geen enkel probleem heeft. Ik heb het maar een beetje op zijn beloop gelaten en inmiddels gaat het prima. Ik zorg er wel altijd voor dat er voor Amira (de poes) een vluchtweg is. Zo kan ze altijd op de tafel en op haar kattenmeubel. Als ik niet thuis ben zitten de honden, nu Liath er bij is, in de keuken / hal. Amira kan daar ook komen, maar ze kan ook in de huiskamer als ze wil en daar kunnen de honden dan weer niet komen.

Verder heb ik het ze zelf uit laten zoeken. Als Liath te druk is richting Amira dan geef ik haar een stemcorrectie. Waar je voor moet waken is dat je de pup iedere keer corrigeert als hij toenadering zoekt bij de katten. Daardoor gaat hij de katten associeren met straf, waardoor hij ze niet leuk zal gaan vinden. Je zou bij de kennismaking de pup even in een bench kunnen zetten, of rustig bij je op schoot nemen, zodat de katten op hun gemak even kunnen onderzoeken. Zorg er dan wel voor dat de pup niet bij de katten kan komen (dus door de bench of door hem vast te houden).

Je zegt dat je katten niet veel moeten hebben van de grote hond van je familie. Volgens mij zegt dat niet zo veel. Als ik naar Amira kijk, die speelt volop met Tara, met Loeky (toen die nog leefde) heeft ze nooit gespeeld en om Liath loopt ze met een grote boog heen.

Ik zou dus gewoon een beetje afwachten en kijken hoe het gaat. Meestal loopt het wel los, is mijn ervaring.

In ieder geval veel plezier met je op komst zijnde Markiesje.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Siemeroos

Ongelezen bericht door Siemeroos »

Hallo Nellalisa,

Ik krijg in juli een pup en heb ook al twee poezen in huis. Allebei moeten ze niks hebben van honden maar ik denk dat het ook te maken heeft met een stukje territoriumgedrag van de poezen. Ik denk dat het uiteindelijk wel los zal lopen. Laat ze gewoon rustig aan elkaar wennen. Zint het 1 van je poezen niet dan komt je hond er heus wel achter en dan weet ie wanneer die op moet houden. Soms zijn ze misschien wat hardleers en er zal best wat geblazen en gesist worden. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Ik heb ergens gelezen dat dit soms zeker een maand kan duren voordat ze aan elkaar gewend zijn. Ze hoeven natuurlijk ook niet meteen op goede voet metelkaar om te gaan. Als ik kijk naar de poezen van mijn zus en hoe die reageerden op de komst van een pup dan kan ik met zekerheid zeggen dat ze elkaar zeker gedogen. Het is niet dat ze in de mand liggen bij Rowdy maar ze ontlopen elkaar ook niet meer.

Heb vertrouwen zou ik zeggen.

Wijzelf gaan een doek meenemen naar de fokker om daar de geur van de hond aan te doen zodat ze iniedergeval de geur een beetje kennen. Misschien ook een tip voor jou.

Wanneer komt jullie markiesje?
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi kwam ook als pup bij drie katten. Eigenlijk is dit heel goed gegaan. Nou waren ze gewend aan de hond van mijn moeder, maar we hebben ook wel eens een loge hond weer weg moeten brengen. :?
De katten vonden het heel interessant.
En vanaf het begin heeft 1 kat heel duidelijk gemaakt dat zij de baas is. ;)
Wel zorgden we ervoor dat de katten rustig naar binnen konden en rustig konden eten.
Succes. :ok:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”