Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding voor een bullmastiff pup (brok)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

MDoelman
Actief

Voeding voor een bullmastiff pup (brok)

Ongelezen bericht door MDoelman »

Kunnen jullie mij vertellen wat goede voeding is een bm pup van 7 maanden oud. Ik voer nu eukanuba large breed, maar heb begrepen dat dit niet het meest geweldige voer is. En ik wil alleen maar het beste voor onze kleine meid.

Ze legt ook zeker 4 hopen op een dag. Dit duidt er toch ook op dat het voedsel niet optimaal wordt verteerd.

Gr, Martin
Ook wil ik wel vers vlees gaan geven, bijvoorbeeld 2 dagen per week, aangezien ze in de natuur ook gewoon vlees eten. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

He hier staan een paar links over HD en vitamine C (collogeen) rijk voedsel.

Het gaat ook over geschikte brokken :ok:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=43832
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
shiba
Actief
Contacteer:

Re: Voeding voor een bullmastiff pup (brok)

Ongelezen bericht door shiba »

MDoelman schreef:Kunnen jullie mij vertellen wat goede voeding is een bm pup van 7 maanden oud. Ik voer nu eukanuba large breed, maar heb begrepen dat dit niet het meest geweldige voer is. En ik wil alleen maar het beste voor onze kleine meid.

Ze legt ook zeker 4 hopen op een dag. Dit duidt er toch ook op dat het voedsel niet optimaal wordt verteerd.

Gr, Martin
Ook wil ik wel vers vlees gaan geven, bijvoorbeeld 2 dagen per week, aangezien ze in de natuur ook gewoon vlees eten. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Ik geef mijn honden ook Eukeneuba. Ze doen het daar fantastisch op. Ze poepen maar 1 keer per dag zo een donkerbruine drol.
Blijkbaar is het voor jou hond geen succes..... Dan is het denk ik toch een kwestie van uitproberen wat bij jou hond wel aanslaat.

Bij het teveel geven van vlees is de calcium-fosfor verhouding niet meer optimaal. In de natuur eten honden inderdaad ook vlees, maar ook de inhoud van de maag, waar plantaardig materiaal inzit.

Van teveel vlees voeren kunnen honden het all-meat syndrome krijgen.
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

Mischien is NUTRO iets voor je, een goed uitgebalanseerde brok met geen bijproducten toegevoegd.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

Eukanuba bevat bietenpulp waardoor de drollen worden uitgedroogd...vandaar dat veel honden er kleine drollen van draaien. Het betekent echter wel dat de afvalstoffen ook langer in het lichaam blijven wat slecht is voor je hond.

Een complete versvleesvoeding bevat een juiste verhouding fosfor-calcium, nl. door het toevoegen van gemalen botten. Als je zelf wilt samenstellen doe je dit door botten aan het dieet van je hond toe te voegen. Enkelvoudig vlees zou inderdaad het all-meatsyndrom kunnen veroorzaken...Deze link is in dit kader interessant: http://www.barf-natuurlijk.nl/21%20barfallmeat.htm

Goeie brokken bevatten geen BHT, BHA, Propylgallaat, etc. Geen kleur- of smaakstoffen, goede eiwitbronnen (liefst meerdere en liever niet plantaardig) en zoiezo goede ingredienten.
Voorbeelden hiervan zijn: Arden Grange, Nutro, California Natural, Innova, Canidae, Farmfood en vast nog wel andere...
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

shiba schreef:
MDoelman schreef:Kunnen jullie mij vertellen wat goede voeding is een bm pup van 7 maanden oud. Ik voer nu eukanuba large breed, maar heb begrepen dat dit niet het meest geweldige voer is. En ik wil alleen maar het beste voor onze kleine meid.

Gr, Martin
Ik geef mijn honden ook Eukeneuba. Ze doen het daar fantastisch op. Ze poepen maar 1 keer per dag zo een donkerbruine drol.
Blijkbaar is het voor jou hond geen succes..... Dan is het denk ik toch een kwestie van uitproberen wat bij jou hond wel aanslaat.

Bij het teveel geven van vlees is de calcium-fosfor verhouding niet meer optimaal. In de natuur eten honden inderdaad ook vlees, maar ook de inhoud van de maag, waar plantaardig materiaal inzit.

Ik denk dat hij met versvlees complete maaltijden bedoelt.Ik zelf geef duck http://www.ducknatuurvoeding.com Maar je hebt ook carnibest en bibi.

Afbeelding
MDoelman
Actief

He Ca,

bedankt voor al je adviezen. Als ik dit allemaal zo lees (jouw commentaar over de visolie in samenhang met oa HD ed), is het dan niet beter om natuurlijke (vegatatieve) vitame C toe te voegen aan het eten (dmv pil of fruit ed)? De Vitame-C maakt het collageen aan, als er maar genoeg vit-C aangemaakt wordt. De collagaan is een indirect onderdeel van de vit-C. Hierdoor lijkt het mij beter om dit toe te dienen dan alleen de visolie?

Snap jij bovenstaand verhaal? Ik niet 8O ;)

Denk zowiezo dat we op een ander voer overgaan. FarmFood komt wel heel vaak terug in alle mailwisselingen. Ken het zelf niet, dus zal morgen eens verder kijken. Goede keus?

Martin
PS
Een erg duidelijk verhaal van die doktor met zijn vitames. Iets waar ik duidelijk in geloof. Bedankt voor de posting! :ok:
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Honden kunnen zelf vitamine C aanmaken in hun lichaam, als ze goed uitgebalanceerd voedsel krijgen. Als je dit gaat toevoegen, kan deze functie "lui" worden en daardoor niet meer werken.

Uitgebalanceerd voedsel bevat ook een kleine hoeveelheid plantaardig materiaal. Als je per se iets toe wilt voegen, dan raad ik je aan om "natuurlijke" vitaminebronnen te gebruiken (gepureerde groenten en fruit) en geen pillen. Teveel vitamines (niet eens per definitie C) kunnen soms ook schade aan de hond aanrichten.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
MDoelman
Actief

Ik dacht dat een overvloed aan vitame-C altijd uitscheiden werd middels poep enof plas?

MArtin
MDoelman
Actief

We zullen 1x daags vitame-C (pil) geven, ook zullen we verse groentes door haar brokken gaan doen. Wie kan mij vertellen wat goede groentes en fruiten zijn voor een hond? Rauwe Wortelen en sperziebonen ken ik al. Sperziebonen deden we al regelmatig maar dat zal wel wat vaker worden!

Op dit moment geven we haar ook eukanuba. Dit zal vervangen gaan worden door farmfood. Dit is besloten op advies van een aantal medeboarders. Die brokken klinken al een stuk gezonder!

Aangezien het nogal een behoorlijk wijziging is in haar eetpatroon zullen we het heel geleidelijk gaan doen.

Martin
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Rauwe en gepureerde groenten:

wortelen
paprika (vitamine-C bom)
bloemkool
broccoli
pastinaak
bleekselderij (werkt vochtafdrijvend, niet te veel)
erwten
sperciebonen (eerst heel kort de kook er overheen)
andijvie
spinazie
sla (ijsberg- en gewone sla bevatten niet zoveel voedingsstoffen, liever de wat steviger slasoorten)
bladkoolsoorten (hiervan ook niet te veel)

Liefst geen groenten die familie van de nachtschade zijn: uien, rauwe aardappels (zetmeelbommen en de "pitten" zijn giftig), prei, aubergine. Je kunt wel een beetje knoflook toevoegen, maar hiervan ook niet te veel.

Waarom meng je de groentenmix door de brokken? Lekker met een beetje pens, huttenkase, rauw eitje, zelfgemaakte ongezouten bouillon of een blikje sardientjes (olie afgieten) als ontbijt :ok:
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

shiba schreef:

Gr, Martin

je hebt het hier hopelijk toch niet over de complete vleesvoedingen he :roll:
maar hopelijk wel over enkel en alleen vlees zonder botten, etc, etc
MDoelman
Actief

Complete vleesvoedingen? Phoe?! Wordt nou lastig..

Ik bedoel die versvlees producten van bijv. Runner, Prins, Rodi etc. Heb gister van Runner Lamhart met rijst gehaald. Je weet wel, die producten die je in de vriezer dient te bewaren. Zonder bot!
Ca Cajuina
Zeer actief

MDoelman schreef:He Ca,

bedankt voor al je adviezen. Als ik dit allemaal zo lees (jouw commentaar over de visolie in samenhang met oa HD ed), is het dan niet beter om natuurlijke (vegatatieve) vitame C toe te voegen aan het eten (dmv pil of fruit ed)? De Vitame-C maakt het collageen aan, als er maar genoeg vit-C aangemaakt wordt. De collagaan is een indirect onderdeel van de vit-C. Hierdoor lijkt het mij beter om dit toe te dienen dan alleen de visolie?

Snap jij bovenstaand verhaal? Ik niet 8O ;)

Denk zowiezo dat we op een ander voer overgaan. FarmFood komt wel heel vaak terug in alle mailwisselingen. Ken het zelf niet, dus zal morgen eens verder kijken. Goede keus?

Martin
PS
Een erg duidelijk verhaal van die doktor met zijn vitames. Iets waar ik duidelijk in geloof. Bedankt voor de posting! :ok:
Verse groente is natuurlijk altijd beter dan pillen of capsules. Je kan ook gewoon verse vis geven. Het voordeel van visolie is dat het ook goed is voor de huid. Maar daar kan je ook een beetje maiskiem olie voor gebruiken. let er wel op dat wanneer je groenten of fruit geeft je die pureerd of licht kookt. het verteringstelsel van hond kan er anders namelijk geen voedingstoffen uithalen.

Zoals ik al zij geef ik zelf alleen versvlees en heb geen verstand van brokken. Ik heb wel gehoord dat je op de andjes moet letten met farmfood. Sommige honden krijgen daar tandplak van.

Graag gedaan en veel succes met je keuzes

Afbeelding
qyan

MDoelman schreef:Complete vleesvoedingen? Phoe?! Wordt nou lastig..

Ik bedoel die versvlees producten van bijv. Runner, Prins, Rodi etc. Heb gister van Runner Lamhart met rijst gehaald. Je weet wel, die producten die je in de vriezer dient te bewaren. Zonder bot!
nee hoor, sommige bevatten ook bot :mrgreen:
bibi, duck, carnibest bevatten ook gemalen kippenbot, maar zo klein dat er absoluut gene ongelukken kunnen gebeuren.
de rest van de merken gebruiken gene gemalen kippenbot, maar maken gebruik van ene 1 of andere preemix (weet niet meer precies hoe dat nou zat)
maar wat jij schrijft daar bedoelen we dus mee, complete diepvriesvleesvoedingen, kant en klaar en de meeste over het algemeen net zo compleet als brokken. completer zelfs want brokken zijn doodgekookt en het vlees geef je rauw wat weer goed is voor maag en darmen.
MDoelman
Actief

Tandplak zal niet zo snel een probleem worden aangezien ons meisje heel graag kluift. We geven haar regelmatig kluiven van o.a. FarmFood en van nog een ander merk (die hebben allerlei smaken).

Hoe vaak per dag (en hoeveel per keer) geven jullie versvlees aan de hond?

Martin
PS
Sorry voor al mijn vragen maar ben echt een leek op dit gebied en op dit moment gaat er een hele nieuwe wereld voor mij open. De mogelijkheden zijn eindeloos! 8O
qyan

qyan krijgt 5 a 6 dagen per week carnibest en 1 dag in de week samenstellen.
brokken komen er hier niet meer in ;)

trouwens, voordat je over schakeld naar farmfood is het wel verstandig om 1 a 2 weken alleen maar een versvleesvoeding te geven waar vuile pens inzit.
zo is het overstappen makkelijker, dit raden ze bij farmfood zelf ook aan.

gr wendy
MDoelman
Actief

Ik ga vanmiddag naar de dierspeciaalzaak toe en laat me even goed voorlichten over hoe ik het beste kan overstappen. Zal jou advies hierin zeker meenemen. Bedankt daarvoor.

Het zal erop neerkomen dat haar voeding er als volgt uit gaat zien:
5x per week farmfood aangemengt met verse groenten en extra vitame C
2x per week complete versvleesvoeding (hoe groot maken jullie de porties?)

Regelmatig krijgt ze zowiezo al magere verse karnemelk (voor haar darmen enzo).

Lijkt mij een aardig startpunt dit... anders wordt het veel te ingewikkeld! 8)

Martin
qyan

wat bedoel je met hoe groot maken jullie de porties?
bedoel je daarmee de hoeveelheid versvlees?
met vlees moet je uitgaan voor jonge opgroeiende honden 40 tot 45 gram vlees per kg lichaamsgewicht.
voor volwassen honden moet je met vlees op ongeveer 20 tot 25 gram vlees per kg lichaamsgewicht zitten.

trouwens, op de site van farmfood staat ook omschreven hoe je het beste over kunt stappen en nog wat nuttige pdf bestanden.
www.farmfood.nl (heb geen vertrouwen in de verhalen van dierenpeciaalzaken aangezien die brokken als heilig zien en eukanuba en royal canin vaak als het enige ultieme uitgebalanceerde voer zien , sorry :mrgreen: )
tevens kun je daar ook het dichtsbijzijnde verkooppunt vinden, of het via de site van FF bestellen.

ipv karnemelk zou je ook nog biogarde yoghurt kunnen geven, wel met rechtsdraaiend melkzuur geven (staat op het bakje)
kan gewoon allebei, maar misschien leuk voor de afwisseling ofzo :mrgreen:
MDoelman
Actief

Juist ja, ik bedoelde ook yoghurt, magere verse yoghurt.

Zal eens op de site kijken.

:ok:
Ca Cajuina
Zeer actief

MDoelman schreef:Tandplak zal niet zo snel een probleem worden aangezien ons meisje heel graag kluift. We geven haar regelmatig kluiven van o.a. FarmFood en van nog een ander merk (die hebben allerlei smaken).

Hoe vaak per dag (en hoeveel per keer) geven jullie versvlees aan de hond?

Martin
PS
Sorry voor al mijn vragen maar ben echt een leek op dit gebied en op dit moment gaat er een hele nieuwe wereld voor mij open. De mogelijkheden zijn eindeloos! 8O
Is toch alleen maar goed die vragen! Ik heb nog nooit een vervelende vraag gehoord! Wij geven de reu 2X per dag 900 a 1000 gram maar hij is 2 jaar en 54 kilo. Drie keer per dag komt voor ons ivm uitlaen ongunstig uit. Ze zeggen dat kleinere porties minder kans geven op een maagtorsie. Maar bij versvlees zul je merken dat ze veeeeeel minder drinken. Toen Conan Eukanuba kreeg vulde ik de waterbak wel 3 keer per dag. Nu moet ik mezelf er 's avonds aan herrinneren dat ik ze vers water moet geven.

Op de site van Duck staat een tabel die zij aanhouden. Sommige honden hbben wat meer andere wat minder nodig het is ook een richtlijn. Van de anderemerken weet ik het niet. Maar als je toch 2 dagen vers geeft , geeft het niet of je nu 100 gram meer of minder geeft.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”