Wil de hond schreef:Ik begrijp dat jij denkt dat als een bepaalde positie eenmaal is verkregen dat deze gewoon als vaststaand wordt aangenomen, en dat er niet steeds weer pogingen worden ondernomen om te bezien of alles nog wel is zoals het was?
Vaak wel ja. Zo ken ik zat honden die al jaren bij elkaar zitten en waar nooit een onvertogen woord valt. Dat is eigenlijk bijna altijd zo. Soms gaat het mis en heb je geen duidelijke rangen en standen maar over het algemeen kan een rij teven bv waarvan de een de oma is en de laatste het kleinkind deze rolverdeling prima tot in de dood doorzetten. Dat zie ik in een roedel Duitse staanders van 3-4 generaties. Ook bij mensen met afghanen, de alfa is oma en de laagste is kleinkind, nooit een scheef gezicht of problemen daarmee. Die kunnen wel komen maar zijn geen regel ofzo.
Zet je reuen bij reuen en teven van gelijke leeftijd etc bij elkaar dan hou je gedonder, maar dat is niet omdat dat normaal is, maar meer omdat die honden niet weg kunnen gaan uit dat roedel.
Van hoeveel mensen vechten de honden nou eigenlijk zo nu en dan? Bij bijna niemand toch?
Dat zie ik toch anders. Niet dat er nou steeds maar weer geknokt wordt, maar de grenzen van het bereikbare worden naar mijn idee toch wel regelmatig even afgetast. Niet zozeer door de honden die eigenlijk niet veel te verwachten hebben in deze, maar juist door de honden die wat gewaagder zijn aan hun ranghogere. Er zijn denk ik honden die je berusters kunt noemen, en anderen die eerder strebertjes zijn.
Ik denk dat bij constant aftasten een verkeerde set honden bij elkaar zit. Blijven honden nl jaar in jaar uit bevestiging nodig hebben voor hun rangen en standen dan was dat roedel allang uit elkaar gevallen in een natuurlijke situatie. Het is een geforceerde omgangsvorm die gecreerd wordt door de eigenaar. De bemoeienis van de eigenaar is vaak ook een oorzaak. Zet je gewoon goedgekozen 4 honden in een wei dan zal je vrijwel geen geknok hebben als alles vaststaat. Knok en onrust is niks dan een zeer onvoordelige situatie voor dat roedel. Stress en verspilde energie zijn het gevolg, daar is niemand bij gebaat en dus was elk zijn weegs gegaan als de mogelijkheid daar was.
Het "machtsspel" waar ik heb over heb is ook niet in de eerste plaats gericht op het verkrijgen van de ranghoogste positie, maar meer het achter je proberen te laten van de middenmoot.
Die honden worden in de praktijk allang de roedel uitgeknikkerd als ze dat te lang volhouden. De leider zet ze keihard weg of jaagt ze weg als ze niet opgeven. Kunstmatig en met onze bemoeienis hou je inderdaad soms jaren machtsspelletjes, ik vind dat persoonlijk erg stressvol en sneu voor de betrokken honden. In mijn ogen bestaat er trouwens geen uniforme middenmoot, ieder dier kent zijn plek tov ieder ander dier in die roedel. Middenmoot is net zo goed geheel opgedeelt in plek en functie in de roedel. Het is geen uniforme groep honden die allemaal hetzelfde zijn en doen.