Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te veel??

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

DogoDonna
Actief

Te veel??

Ongelezen bericht door DogoDonna »

Donna is 11 maanden en is 67 cm groot en weegt ruim 40 kilo.

Ze mag ruim 400 gr brokken per dag. Maar als we haar bij voeren met pure vuile pens (beetje moeilijke darmen*) van Smuldier 500 gr., moeten we dan iets minder brokken geven of gewoon de volle hoeveelheid?

Hoe kun je merken dat een hond teveel krijgt?
Wordt ie dan altijd te dik, of kan dat ook anders tot uiting komen?

* we hebben al vanalles geprobeert en op die pens reageren haar darmen perfect dus dit willen we in haar dagelijkse voeding gaan opnemen.
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Angela12
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Angela12 »

Je kan het beste geen vlees bij brokken doen.
Waarom niet, weet ik zo gauw niet meer, maar op www.barfplaats.nl kan je er meer over vinden.
Groetjes van Angela ,Roan , Kyar en Kany

Afbeelding

Onze website
www.geocities.com/angelamathijssen12
DogoDonna
Actief

Angela12 schreef:Je kan het beste geen vlees bij brokken doen.
Waarom niet, weet ik zo gauw niet meer, maar op www.barfplaats.nl kan je er meer over vinden.
Het kan wel samen, maar niet door elkaar mengen, er moet dan 8 uur zitten tussen de brokken maaltijd en het vervlees. Donna krijgt smorgens om 6.30 uur de pens en savonds om 17.30 uur haar brokken. Genoeg tijd dus.
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Angela12
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Angela12 »

Dat bedoelde ik ook, maar ik had begrepen dat ze het tegelijk wou geven
Groetjes van Angela ,Roan , Kyar en Kany

Afbeelding

Onze website
www.geocities.com/angelamathijssen12
DogoDonna
Actief

Nee ze krijgt het appart, maar als ik mijn bericht terug lees zou je dat kunnen denken ja :mrgreen:
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

teveel voer blijkt uit te dik worden en heel veel poepen...
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
DogoDonna
Actief

memo schreef:teveel voer blijkt uit te dik worden en heel veel poepen...
Hhmm te dik worden doet ze niet, sterker nog ze ziet er erg atletisch uit (redelijk drukke actieve hond), maar poepen doet ze wel veel, 3 tot 4 keer per dag.???
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

DogoDonna schreef:
memo schreef:teveel voer blijkt uit te dik worden en heel veel poepen...
Hhmm te dik worden doet ze niet, sterker nog ze ziet er erg atletisch uit (redelijk drukke actieve hond), maar poepen doet ze wel veel, 3 tot 4 keer per dag.???
bij qyan is het zo dat als we teveel voeren dat hij niet echt dikker wordt.
maar hij gaat gewoon veel meer poepen, niet vaker, maar wel in 1x verschrikkelijke grote hopen, en de ontlasting wordt dunner.
er komt dan eerst een stevige drol uit, en de rest komt er slap uit.
als we dan minder geven, gaat dat weer weg.
DogoDonna
Actief

qyan schreef:er komt dan eerst een stevige drol uit, en de rest komt er slap uit. als we dan minder geven, gaat dat weer weg.
Ja dat is precies wat Donna ook doet 8) eerst stevige drollen en als laatste van die pap-'drollen'.

Ik had al het vermoeden dat ze dan teveel eten krijgt, maar ze is alles behalve dik, ze mag zelfs niet slanker worden vind ik. Ze is echt bot-spier-vel zeg maar.

Ok ik ga minder geven.
Wat kun je een hond als aanvulling geven om toch wat dikker te worden zonder dat ze dan weer zo vervelend gaat poepen zoals hierboven staat??
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

DogoDonna schreef:
qyan schreef:er komt dan eerst een stevige drol uit, en de rest komt er slap uit. als we dan minder geven, gaat dat weer weg.
Ja dat is precies wat Donna ook doet 8) eerst stevige drollen en als laatste van die pap-'drollen'.

Ik had al het vermoeden dat ze dan teveel eten krijgt, maar ze is alles behalve dik, ze mag zelfs niet slanker worden vind ik. Ze is echt bot-spier-vel zeg maar.

Ok ik ga minder geven.
Wat kun je een hond als aanvulling geven om toch wat dikker te worden zonder dat ze dan weer zo vervelend gaat poepen zoals hierboven staat??
volgens mij is het zo dat als je vlees en brokken op 1 dag geeft, je voor iedere 100 gram vlees, 50 gram brokken weg moet laten.
van vlees voer je namelijk ongeveer het dubbele van brokken ;)
waarom wil je je hond dikker hebben? geeft alleen maar problemen.
of bedoel je meer uitzwaren qua spieren, dus in de breedte?
je hond is pas 11 maanden en van een erg groot ras.
qyan hebben wij bewust als pup/ jonge hond altijd schraler gehouden ivm hd en dat soort dingen.
te veel gewicht kan alleen maar problemen geven.
uitzwaren komt vanzelf wel ;)
zolang je de ribben niet goed kan zien, maar wel voelen zou ik je hond zeker niet dikker laten worden.
ik ;) il bij qyan de ribben zelfs ietsje zien, zijn achterste ribben zegmaar (maar dat is persoonlijke voorkeur ;) )

wat je eventueel zou kunnen doen, je geeft enkelvoudige pens begrijp ik??
wat je eventueel zou kunnen doen is een ander vleesmerk gaan geven, zit ook pens in, wat compleet is en wat ook meer spiervlees bevat, zodat het meer vult en ook meer aanzet.
pens zet niet aan en vult ook slecht.
zo kan je in de ochtend meer vullend vlees geven en de brokken bij de avondmaaltijd verminderen.
ik zou het eerst zo proberen voordat je overgaat op andere dingen die aan kunnen zetten.
dus goed merk vers waar vuile pens en spiervlees inzit, dat vult beter, voedt beter en zet meer aan, ook voor de spieren. en zo kun je de brokken in de avond terugbrengen naar ongeveer tussen de 200 en 300 gram.
DogoDonna
Actief

Hee bedankt voor je erg duidelijk uitleg!! :ok:

Ik denk dat jij Donna dan in een perfecte conditie vindt, :mrgreen: ze is namelijk best schraal en je kunt de ribben net zien, al helemaal al ze rent en loopt.

Ik ben er ook voor om honden met een dergelijk formaat slank te houden.

Hhmm, dus ze krijgt voldoende binnen met 400 gr Rodi Pens/hart (kompleet) en 200 gr brokken??
Want als ik haar enkelvoudig pens geef kan ik natuurlijk niet minderen in de brokken, dan komt ze mineralen en vitaminen tekort, toch?
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Als je 1 of 2 maaltijden per week vervangt door pens (of vlees), maakt het niet zoveel uit hoor. Dan kun je best de brokken weglaten. Alleen als je vaker enkelvoudige maaltijden geeft, moet je opletten hoe de verhoudingen liggen, denk ik.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”