Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reageren op schot

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jidde

Reageren op schot

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni reageert op het schot :roll: Reageren, vind ik niet erg, maar ze raakt helemaal in paniek :jank:

Bij de ringtraining had ze het ook al, vandaag was er een politiehonden demonstratie en ze stond toch een partij te trillen!
Ze zoekt steun. Het liefst rent ze weg, maar ik vermoed dat ze dan wel terug te roepen is. Weet ik niet zeker, ze zit altijd aan de riem.

Ik negeer het gewoon, geef haar uiteraard niet op der flikker!
Maar het wordt steeds erger :cry2:
Nu heb ik over 2 weken een clubmatch. In haar klasse doen ze geen schotproef, maar wel bij andere. En dan ben ik bang dat ze daar dus ook op reageert. :cry2:

Heeft iemand tips? Ik vind het gewoon zoooooooooooo sneu dat ze helemaal in paniek raakt! ze wilt niet meer naar het veld van de ringtraining, ze loopt er dan als een angsthaas bij.
Dat ze reageert (dus even op kijkt) maakt mij helemaal niets uit! Maar ik vind het sneu als ze in paniek raakt!
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

:? ik ben benieuwd naar de reactie's , birka kruipt over de grond als de schutterij hier begint, zielig!
weet niet wat eraan te doen!
nu ligt ze altijd onder het buro ,bij 1 knal :?
Afbeelding
groetjes anja en birka
jidde

Ik vind het gewoon sneu :cry2: Want het is niets, een schot. alleen moet zij dat nog doorhebben :roll:
Je kan het ook moeilijk zelf oefenen! Ten eerste heb je kans dat je het goed verprutst en ten tweede, je kan niet zomaar schieten in wilde westen en ten derde hoe kan je uberhaupt aan zulke dingen komen :mrgreen:
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

nou ja, bijvoorbeeld onweer is nogal niet te vermijden in een hondenleventje. het is handig als ze daar niet al te panisch op reageren.

piefpafpoef tijdens een of andere training is heel eenvoudig te vermijden. gewoon niet meer gaan :mrgreen: .
jidde

Onweer valt gelukkig mee, ze gaat bij de bank liggen, een soort holletje. Daar gaat ze dan slapen.

En tja, ontwijken gaat helaas niet :cry2: Want ook op vuurwerk reageert ze heftig en dat is helemaal onvoorspelbaar
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

linlin schreef:nou ja, bijvoorbeeld onweer is nogal niet te vermijden in een hondenleventje. het is handig als ze daar niet al te panisch op reageren.

piefpafpoef tijdens een of andere training is heel eenvoudig te vermijden. gewoon niet meer gaan :mrgreen: .
Goed plan lijkt me :mrgreen:
Groetjes Els
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Hoi probeer eens op het moment van het schot ,heel fanatiek te gaan spelen met haar ,telkens weer als er een schot valt ,met een bijtrolletje of speeltje een lekker trek spelletje doen ,dit even volhouden ,zo gaat ze het schot minder eng vinden probeer maar eens.

ps ,als je dit zelf wilt oefenen, haal dan een klappertjes pistool bij de speelgoed winkel en ga samen met iemand naar een veld of zo .je kan er om het eerst wat te dempen een washandje om het klapperpistool doen en als dat goed gaat dat er weer afhalen , susces.
Afbeelding
jidde

Hmm dat is inderdaad een goede tip! Kan het alleen het gedrag niet verergeren?? Want ik heb dan geen begeleiding...
Ik denk dat ik vaker naar ringtraining moet, zodat ik er goed mee kan oefenen
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

eerlijk gezegd denk ik dat het niet gaat werken. Ook op onze NBG was er een hond die bang was bij de schotproef. Helaas hebben ze er ook van alles aan gedaan om die schotvrees te verminderen(spelen en zov.), maar het werd alleen maar erger. Het was op een gegeven moment zo erg, dat als ze maar dacht dat er geschoten ging worden, ze al de kuierlatten van het veld nam.(ook geprobeerd op andere trainingsvelden)
Ze zijn van ellende maar gestopt met trainen(op wedstrijdniveau) en gewoon mee gaan lopen in groepen. Was wel erg jammer, want de hond in kwestie was een heel goede speurder. Op vuurwerk en dergelijke reageerde ze trouwens niet.
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

jidde schreef:Onweer valt gelukkig mee, ze gaat bij de bank liggen, een soort holletje. Daar gaat ze dan slapen.

En tja, ontwijken gaat helaas niet :cry2: Want ook op vuurwerk reageert ze heftig en dat is helemaal onvoorspelbaar
vuurwerk is niet geheel onvoorspelbaar. je komt het namelijk vooral aan het einde van december tegen.

ik snap nog steeds niet helemaal waarom nanni moet leren wennen aan pistoolschoten.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ja, als Nanni het echt echt echt niet leuk vind zou ik het gewoon ontwijken en niet proberen te dwingen om het wel leuk te vinden. Kan alleen maar averechts gaan werken. Je zou nog wel kunnen proberen of je haar kan afleiden met iets wat ze heeeeel erg leuk vindt. En er zijn vast wel schotgeluiden te vinden op internet. Maar mocht het afleiden niet helpen dan zou ik me er gewoon bij neerleggen.
jidde

linlin schreef: ik snap nog steeds niet helemaal waarom nanni moet leren wennen aan pistoolschoten.
Omdat zoals ik al zei ook al schrikt met vuurwerk. En het is niet iets waar ze bang voor hoeft te zijn. Je zegt dat je vuurwerk wel kan aanhoren komen, maar niet de dagen ervoor op straat hoor :roll:
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

jidde schreef:
linlin schreef: ik snap nog steeds niet helemaal waarom nanni moet leren wennen aan pistoolschoten.
Omdat zoals ik al zei ook al schrikt met vuurwerk. En het is niet iets waar ze bang voor hoeft te zijn. Je zegt dat je vuurwerk wel kan aanhoren komen, maar niet de dagen ervoor op straat hoor :roll:
ja maar, een schotvaste hond wil niet zeggen dat ze dan niet bang zijn voor vuurwerk.
qyan is met trainen schotvast en kijkt niet op of om, maar de knallen van oud en nieuw vallen daar niet echt onder en daar is ie dus gewoon bang voor.

maar ik snap iets niet?
de vorige eigenaar van nanni had toch schutzhund met haar gedaan?
dan zou je denken dat ze niet bang is voor het schot.
misschien omdat ze het al zolang niet meer heeft gehoord dat ze het ontwent is ofzo (weet niet of het zo werkt)

btw: qyan is op het trainingsveld als we aan het trainen zijn dus wel schotvast.
maar zit hij in de auto, of ga ik em ff uitlaten als iemand anders op het veld loopt en er wordt voor een andere hond geschoten, dan is hij ookk niet schotvast.
hij is dus alleen schotvast als we zelf aan het trainen zijn.
misschien dat dit voor nanni ook zo heeft egwerkt bij de vorige eigenaar die schutzhund met haar deed?

gr wendy
jidde

qyan schreef: ja maar, een schotvaste hond wil niet zeggen dat ze dan niet bang zijn voor vuurwerk.
qyan is met trainen schotvast en kijkt niet op of om, maar de knallen van oud en nieuw vallen daar niet echt onder en daar is ie dus gewoon bang voor.
Het gaat mij er vooral om met vuurwerk en andere harde geluiden, Het is gewoon zo sneu om je hond er bang van te zien wordn :cry:
maar ik snap iets niet?
misschien omdat ze het al zolang niet meer heeft gehoord dat ze het ontwent is ofzo (weet niet of het zo werkt)
De 1 zegt dat ze altijd al beetje gereageerd heeft, en de vorige eigenaar zei dat nanni op ongeveer 10 shows heeft gelopen en nooit iets gemerkt heeft. Ik weet niet waar het gedrag vandaan komt, want toen ik haar net had reageerde ze inderdaad amper aan op vuurwerk enzo
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

jidde schreef:
qyan schreef: ja maar, een schotvaste hond wil niet zeggen dat ze dan niet bang zijn voor vuurwerk.
Het gaat mij er vooral om met vuurwerk en andere harde geluiden, Het is gewoon zo sneu om je hond er bang van te zien wordn :cry:
maar ik snap iets niet?
De 1 zegt dat ze altijd al beetje gereageerd heeft, en de vorige eigenaar zei dat nanni op ongeveer 10 shows heeft gelopen en nooit iets gemerkt heeft. Ik weet niet waar het gedrag vandaan komt, want toen ik haar net had reageerde ze inderdaad amper aan op vuurwerk enzo
het is ook heel sneu om te zien.
qyan is ook als de dood voor vuurwerk (is als pup bekogeld met rotjes door een stel kinderen die dachten leuk te zijn :evil: )

zou het niet kunnen omdat nanni ouder wordt, dat ze ook meer angsten krijgt voor bepaalde dingen (dus, datgeen waar ze al een beetje op reageerde, dat dat nu erger wordt)
ik hoor wel vaker van oudere honden dat ze voor een bepaalde leeftijd nooit reageerde op vuurwerk ed, maar toen ze ouder werden uit het niets bang werden ervoor???
kan het niet zijn dat je onbewust misschien toch reageerd met vuurwerk, en dat ze aan jouw toch reactie merkt?
en zo'n vuurwerk cursus die meestal aan het einde van het jaar worden gegegeven, zou dat niet iets zijn voor nanni??
jidde

Vuurwerk curcus hoor ik te vaak dat het niet goed komt, alleen juist erger wordt. :roll:
Ik schrik uiteraard ook even als ik opeens een knal hoor, maar herstel juist meteen zodat Nanni er niets van merkt. Maar ik denk dat ze dan toch merkt dat ik schrik.
Als ik weet dat de knal komt, schrik ik natuurlijk niet, maar Nanni raakt dan alsnog in paniek.

Ik ga het proberen moet wat lekkers. Spelen reageert ze niet op.
Joyce
Zeer actief

Gewoon wat vuurwerk geluiden downloaden van internet, kijken of ze daar ook van schrikt. En als je de geluiden dan afspeelt geef je haar telkens iets lekkers terwijl je gewoon rustig blijft. Dan leert ze vanzelf dat vuurwerk betekent dat ze wat lekkers krijgt. Gebruik dan wel iets wat ze normaal niet krijgt en dus extra lekker is.
jidde

In huis reageert ze er niet overdreven op, ze raakt in ieder geval niet in paniek. dat heeft ze dus alleen buiten :roll:
Joyce
Zeer actief

Draagbare radio mee naar buiten?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tsja dat wordt heel lastig!

Bij ons op de club zat een hond die ook doodsangsten uit stond als er geschoten werd.
Ze zijn maanden bezig geweest, eerst met de hond zo ver mogelijk bij het schot vandaan maar dat hij het net kon horen en toen dus elke keer een stapje dichterbij....
Maar goed daar heeft maanden werk in gezeten en nog zag je dat de hond wat reageerde op het schot maar niet meer zo ernstig in paniek raakte...
jidde

estelle schreef:Tsja dat wordt heel lastig!

Bij ons op de club zat een hond die ook doodsangsten uit stond als er geschoten werd.
Ze zijn maanden bezig geweest, eerst met de hond zo ver mogelijk bij het schot vandaan maar dat hij het net kon horen en toen dus elke keer een stapje dichterbij....
Maar goed daar heeft maanden werk in gezeten en nog zag je dat de hond wat reageerde op het schot maar niet meer zo ernstig in paniek raakte...
Ik denk dat ik dit ook op deze manier moet gaan doen... alleen 1 maar! Er is maar 1 keer in de 2 weken training! En dat vind ik best weinig! Dus ik ga even kijken als ik bij een andere club terecht kan
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Heeft het wel nut om er nog veel energie in te steken Wendy? De enige keer dat ze in aanraking komt met een schot is toch tijdens die keuringsdag? Er bestaat ook het risico dat ze nog banger wordt dan ze nu is als je haar er meer mee gaat confronteren. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”